• 0

ebay/ marktplaats en alle bijkomende zaken

Goedemorgen, ik ben stephan en ik heb even wat ( misschien onnozele vragen )

 

ik heb een ebay - marktplaats handeltje opgestart, na mijn 1e verkoop ben ik meteen langs de kvk geweest.

 

hier hebben ze mij verteld dat er een verschil is tussen hobby en onderneming ( zoals ook te vinden is op http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/internetondernemers/hobby_of_onderneming/ )

 

bij de kvk vertelden ze mij dat ik gewoon kon starten als 'hobby' zolang ik de administratie maar bijhield en bij de aangifte van de belasting zou ik alleen de netto winst moeten doorgeven.

 

mijn intentie is om dit jaar nog een wints van 2-300 euro te behalen, dit betekend grofweg een omzet van 6-700 euro ( inclusief verzendkosten voor de klant )

 

mijn vraag is als volgt, val ik met dit bedrag nog binnen de hobby ? of begint het hier meer op een onderneming te lijken..... ik kan dit niet opmaken.

 

ook vraag ik mij af hoe zwaar de belasting mij precies gaat lastigvallen als ik een nog grotere omzet behaal ( hier ga ik zelf nog meer onderzoek naar doen, maar antwoorden zijn stel ik altijd op prijs. )

 

ten 3e nog een laatste vraag.

 

als ik via ebay of andere sites grootschallig items bestel en ik mail de verkoper en vraag hem ( bij bijvoorbeeld free shipping ) om een order van 50 producten te shippen in pakket van 3 met de intentie om geen extra kosten bij de douane te maken ( 22 euro grens... ) .... ben ik dan bezig met belasting ontduiking of is dit gewoon volledig legaal...?

 

ik hoop dat iemand mij kan helpen met deze onduidelijke zaken.

 

veel ondernemersplezier en een fijne dag toegewenst !

 

groetjes, stephan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

mijn vraag is als volgt, val ik met dit bedrag nog binnen de hobby ? of begint het hier meer op een onderneming te lijken..... ik kan dit niet opmaken.

 

Voor de inkomstenbelasting lijkt mij dat wel. Voor de omzetbelasting (BTW) neem je deel aan het economisch verkeer en zul je een OB-nummer moeten aanvragen bij de Belastingdienst.

 

ook vraag ik mij af hoe zwaar de belasting mij precies gaat lastigvallen als ik een nog grotere omzet behaal ( hier ga ik zelf nog meer onderzoek naar doen, maar antwoorden zijn stel ik altijd op prijs. )

 

Wat bedoel je met lastig vallen? De Belastingdienst juicht ondernemerschap en veel winst maken juist erg toe ;)

 

als ik via ebay of andere sites grootschallig items bestel en ik mail de verkoper en vraag hem ( bij bijvoorbeeld free shipping ) om een order van 50 producten te shippen in pakket van 3 met de intentie om geen extra kosten bij de douane te maken ( 22 euro grens... ) .... ben ik dan bezig met belasting ontduiking of is dit gewoon volledig legaal...?

 

Ik neem aan dat je doelt op deze regeling? Deze regeling is voor particulieren, als jij actief importeert om te verkopen val je niet onder deze regeling. BTW is in ieder geval terugvorderbaar en de douanerechten moet iedere ondernemer die importeert afstaan. Uiteindelijk betaalt de klant, ga voor die paar centen geen ellende opzoeken.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dennis, bedankt voor je snelle reactie.

 

Van dit OB-nummer heb ik nog nooit gehoord, ik ga dus zeker even uitzoeken hoe dat zit.

Wat bedoel je met lastig vallen? De Belastingdienst juicht ondernemerschap en veel winst maken juist erg toe

zoals ik zei moet ik hier nog meer onderzoek naar doen, maar ik doelde erop dat ik in zijn geheel niet precies weet hoeveel omzetbelasting ik moet betalen danwel een hoe grote aanslag ik kan verwachten van de belastingdienst.

 

Ik neem aan dat je doelt op deze regeling? Deze regeling is voor particulieren, als jij actief importeert om te verkopen val je niet onder deze regeling. BTW is in ieder geval terugvorderbaar en de douanerechten moet iedere ondernemer die importeert afstaan. Uiteindelijk betaalt de klant, ga voor die paar centen geen ellende opzoeken.

 

ik doelde inderdaad op deze regeling. op de website staat dat onder de 22 euro vrij van kosten is......

als ik dus meerdere pakket zou laten bezorgen zou ik met elk pakket onder de 22 euro zitten.... toch lijkt het me niet geheel de bedoeling maar toch kan ik geen duidelijke info hierover vinden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Iedereen mag iets bijverdienen, maar van je bijverdiensten moet je wel melding maken bij je aan gifte inkomstenbelasting.

 

Zodra je gaat inkopen om te verkopen ben je voor de BTW een bedrijf en moet je een BTW administratie bijhouden, BTW aangifte doen, BTW afdragen.

 

Je draagt het verschil is tussen betaalde BTW en ontvangen BTW af aan de belastingdienst.

BTW vrij importeren lijkt handig, maar is dat niet. Wat je niet bij import hebt betaald, draag je af bij de BTW verrekening.

 

Als je gaat handelen zonder iets bij de belastingdienst te melden, dan kan de belastingdienst je een aanslag sturen op basis van een geschat winstbedrag. Dat zul je niet leuk vinden.

 

Voor je hobby gaan handelen zonder je vooraf te informeren is ook niet handig.

Je kunt een gesprek aanvragen met het startersloket van jouw belastingkantoor, om je beter te informeren.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

In jouw voorbeeld staat dat je ca 2300 Euro winst maakt. Daarin zit dus 400 Euro aan BTW, die je moet afdragen. Maar omdat het kleinschalig is, zul je dat bedrag niet hoeven te betalen. (KOR)

 

Maar je bent dus ook verplicht om een degelijke administratie te volgen en nauwgezet je inkomsten en uitgaven te boeken.

 

Waarschijnlijk kun je nu zelf wel redelijk inschatten of je met je handelingen ook een full-time status als ondernemer kunt bereiken en ervan zou kunnen leven.

Link naar reactie
  • 0

@pj: nee, er staat

mijn intentie is om dit jaar nog een wints van 2-300 euro te behalen, dit betekend grofweg een omzet van 6-700 euro ( inclusief verzendkosten voor de klant )
TS bedoelt dus een winst van 200 tot 300 euro bij een omzet van 600 tot 700 euro.

Obv. Het tarief van 21% zou bij deze omzet zo'n 126-147 euro aan BTW over de verkoop worden opgeteld. Minus de BTW van de inkoop en kosten wordt het niet meer dan een par tientjes, die je volgens de KOR inderdaad niet hoeft af te dragen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.