• 0

Agressieve advertentiewerving voor Dichtbij.nl

Ik ben telefonisch benaderd voor advertentie. Ik had geen interesse. Ze hebben toch een afspraak ingepland om langs te komen. De afspraak was dat 1 persoon langs zou komen. Echter kwamen er 2 personen. Ze hebben mij korting gegeven en hebben mij overgehaald om een contract te tekenen. Ze zeiden dat het aanbod van de korting alleen op dat moment geldig was. Anders zou ik niet tekenen. Het contract is alleen door mij ondertekend. Ik heb een kopie zonder hun handtekening. Valt dit onder colportage? De 8 dagen zijn nog niet verstreken. Ik heb na 2 dagen gemaild dat ik af wil hiervan. Nu dwingen ze mij om nog een keer langs te komen. Ik heb gezegd dat ik dit niet wil. Echter hebben ze mij gedwongen voor een afspraak. Ik wil af van dit contract. Kan ik hier zomaar van af?

 

 

 

[titel topic aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Gedwongen voor een afspraak?

Heb je een emailadres van ze?

Doordat je dingen telefonisch afhandelt bouw je geen dossier op.

 

Stuur ze meteen een mail:

 

"Geachte mevrouw, meneer.

 

Ik heb op [datum] telefonisch aangegeven gebruik te maken van de afkoelingsperiode van 8 dagen en af te zien van de koop.

Ik beschouw deze dan ook als ontbonden.

De afspraak die telefonisch (toen ik u belde om te laten weten dat ik afzie van de koop) op uw initiatief is gemaakt met mij komt dan ook te vervallen.

Ik beschouw de kwestie hiermee als afgedaan.

 

Met vriendelijke groet,

Ria 80"

 

Nou ja, niet Ria 80 natuurlijk maar je echte naam ;-)

 

Er is een kans dat dit geen ondernemersvraag is trouwens, als jij geen bedrijf hebt, maar dan geldt dit advies nog steeds. Als je er niet uitkomt met die mail kan je me even mailen op annedien@gmail.com.

Link naar reactie
  • 0

In de regel is de colportagewet niet van toepassing op bedrijven. Echter, in 2006 heeft een rechter wel in het voordeel van een kleine zelfstandige de wet min of meer van toepassing verklaard. Dit biedt dus perspectief. Volg het advies op van Annedien en werk alleen nog schriftelijk zodat je altijd kunt aanvoeren wanneer jij welke aktie ondernomen hebt.

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Annedien en anderen.

Ik zal het advies opvolgen.

Ik ben zzp'er. Wat zijn mijn kansen? Maakt het wat uit dat enkel ik heb getekend? De wederpartij heeft niet getekend.

Ik voel me heel dom dat mij dit is overkomen. Het gaat om een bedrag van € 6000 voor 2 jaar.

 

Mvg,

Ria

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Annedien en anderen.

Ik zal het advies opvolgen.

Ik ben zzp'er. Wat zijn mijn kansen? Maakt het wat uit dat enkel ik heb getekend? De wederpartij heeft niet getekend.

Ik voel me heel dom dat mij dit is overkomen. Het gaat om een bedrag van € 6000 voor 2 jaar.

 

Mvg,

Ria

 

Het is mij jaren geleden ook eens overkomen (ik was toen iets minder assertief en ze pakten het heel slim aan ;-)

Lijkt mij niet dat zij ook voor iets getekend moeten hebben, zij zijn toch de 'uitgever' van het conctract.

Je kansen zijn goed, als je nu snel actie onderneemt, dat geeft Camelot ook aan - dat die wet die eigenlijk voor particulieren geldt ook voor kleine zelfstandigen geldt.

Grote kans dat ze toch nog gaan terugpruttelen maar hou ons hier op de hoogte en we helpen je met het verweer.

Eventueel kan je de mail OOK als brief per aangetekende sturen, mail wordt weliswaar vaak rechtsgeldig verklaard in een dossier, maar wil je nou echt zeker zijn van je zaak dan stuur je ook even een brief.

 

Even dat domme gevoel van je afschudden, het kan ons allemaal overkomen, die gasten werken op je gevoel en voor je het weet zit je met het schaamrood op je kaken en buikpijn te balen van het feit dat je gekaapt bent en getekend hebt.

Handel nu snel en slagvaardig!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat Annedien zegt, zo snel mogelijk op papier duidelijk aangeven dat je er vanaf wilt. Als het inderdaad BeUP is zit je dan safe. De directeur heeft laatst zelf aangegeven dat binnen acht dagen opzeggen mogelijk is. Die extra afspraak komt op mij over als een manier om de opzegging nog even op te rekken tot buiten die acht dagen en je te overtuigen het alsnog te doen.

Aan het broeden op een nieuwe startup...

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor de reacties. Het is geen BeUp, maar dichtbij.nl.

In hun voorwaarden staat niets over opzeggen of bedenktijd.

In ider geval gaat de brief vandaag nog aangetekend de deur uit. Ik laat het weten hoe het verder is gegaan.

 

Ria

Link naar reactie
  • 0

Dan spreken ze zichzelf tegen....en is hun intentie duidelijk.....in de ALV staat:

 

Artikel 10: Communicatie via e-mail

10.1: Alle bevestigingen, waaronder orderbevestigingen, goedkeuringen en andere communicatie vindt plaats via de e-mail. Daarbij accepteert ....... uitsluitend e-mail van die persoon (personen) bij de contractant die op de orderbevestiging vermeld staat (staan) als bevoegd om via e-mail met ....... te communiceren. De contractant vrijwaart ......... voor alle gevolgen, die voortvloeien uit het feit dat een ander dan de bevoegde persoon (personen) namens hem of haar een e-mail heeft verstuurd.

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor de reacties. Het is geen BeUp, maar dichtbij.nl.

In hun voorwaarden staat niets over opzeggen of bedenktijd.

In ider geval gaat de brief vandaag nog aangetekend de deur uit. Ik laat het weten hoe het verder is gegaan.

 

Als dat de Telegraaf Media Groep is, dan willen ze helemaal niet geassocieerd worden met dubieuze acuisitiepraktijken. Lijkt me een goeie case voor het NUV om te demonstreren dat echte uitgevers daar afstand van nemen. Jouw geval kan echter een uitzondering zijn, maar met twee vertegenwoordigers een handtekening ontfutselen bij een zzp'er klink behoorlijk agressief. Misschien zijn er meer mensen die ervaring hebben met Dichtbij.nl?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

En toch.

 

Ik ben telefonisch benaderd voor advertentie. Ik had geen interesse. Ze hebben toch een afspraak ingepland om langs te komen. De afspraak was dat 1 persoon langs zou komen. Echter kwamen er 2 personen. Ze hebben mij korting gegeven en hebben mij overgehaald om een contract te tekenen. Ze zeiden dat het aanbod van de korting alleen op dat moment geldig was. Anders zou ik niet tekenen. Het contract is alleen door mij ondertekend. Ik heb een kopie zonder hun handtekening.

 

Aan het eind van al die miserie zit jij met een getekend contact. Kijk eens in de spiegel en neem verantwoordelijkheid. Jouw handtekening staat op dat papiertje.

 

Valt dit onder colportage? De 8 dagen zijn nog niet verstreken. Ik heb na 2 dagen gemaild dat ik af wil hiervan.

 

Heb je al gekeken wat de algemene voorwaarden zijn van Dichtbij.nl en of ze adverteerders bedenktijd geven?

 

Nu dwingen ze mij om nog een keer langs te komen. Ik heb gezegd dat ik dit niet wil. Echter hebben ze mij gedwongen voor een afspraak.

 

Gedwongen?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dichtbij.nl? Die is nieuw. Dat is TMG (Telegraaf Media Groep) die er achter zit. Die zullen dan ook wel erg wanhopig zijn als ze nu via deze methode ondernemers uit willen knijpen.

ook bij TMG dalen de advertentieverkopen als een baksteen! alle kranten staan enorm onder druk, Wegener staat ook op omvallen en de Metro ziet er momenteel ook angstig dun uit... (dikte van de krant wordt bepaald naar aanleiding van de hoeveelheid verkochte advertentieruimte.)

 

ik zou inderdaad het advies van Annedien opvolgen, laat je niet kisten!

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

ook bij TMG dalen de advertentieverkopen als een baksteen!

Dat is bekend. Maar dat ze dus naar dit soort methodes grijpen om het hoofd boven water te houden had ik niet verwacht van een bekend bedrijf als dit. Het gebruik van een methode als deze zal ze enorme reputatieschade opleveren.

Link naar reactie
  • 0

hallo,

Zoals het bij ria80 is gegaan is het bij mij ook gegaan bellen mailen maar geen contact. Nu zijn mijn contracten bij dichtbij.nl , al reeds ingegaan en deels betaald.

Nu heb ik veel gelezen op jullie forum Higherlevel.nl waar je niet vrolijk van wordt, zo onzuiver hoe zij werken.

 

Ik heb mijn bedrijf moeten uitgeschreven bij KVK. en KVK vond het treurig maar kan niks doen.

Ik moet mijn contracten van dichtbij.nl ontbinden, er staat niks in hun algemene voorwaarde over de ontbinding

nu komen ze met een voorstel 35% van het € 3.066,00 excl. BTW.

omdat ze niks hebben staan in hun voorwaarde, kan dat zomaar? ik zou hierover graag meer willen weten? wie kan mij adviseren?

algmene_voorwaarde_dichtbij.thumb.jpg.6aba3e31fc640a6a5668f55f67099438.jpg

Link naar reactie
  • 0

Ik heb mijn bedrijf moeten uitgeschreven bij KVK. en KVK vond het treurig maar kan niks doen.

Ik moet mijn contracten van dichtbij.nl ontbinden, er staat niks in hun algemene voorwaarde over de ontbinding

nu komen ze met een voorstel 35% van het € 3.066,00 excl. BTW.

omdat ze niks hebben staan in hun voorwaarde, kan dat zomaar?

 

Ik denk het wel, het uitschrijven bij de KvK ontslaat je niet van de verplichtingen die je als eenmansbedrijf bent aangegaan.

Een inschrijving bij de KvK als eenmansbedrijf is eigenlijk niet meer als een naam bedenken voor je bedrijf waarmee je verder wilt gaan, maar persoonlijk ben je verantwoordelijk voor elke handeling die je doet, en niet je bedrijf.

Was je ingeschreven als BV of NV o.i.d. dan gelden er andere regels, maar ik ga er van uit dat je een eenmansbedrijf hebt gehad en dat hebt uitgeschreven.

 

Misschien dat je deze kosten nog mag boeken als bedrijfskosten, maar daar zijn vast andere experts op dit forum die je dat kunnen vertellen.

 

Link naar reactie
  • 0

Als je ook daadwerkelijk facturen van ze hebt betaald is het lastig te beargumenteren dat je het niet eens bent met het contract. Dan zit je er aan vast, lijkt me. Volgens de gescande voorwaarden moet je de afgesproken looptijd uitzitten; hoe lang is dat en is dat redelijk? Dat je bedrijf nu is uitgeschreven maakt overigens niet uit in dit geval, want je bent privé nog steeds aansprakelijk. Daarmee eindigt niet het contract. Dat ze überhaupt een voorstel doen voor een derde van de contractwaarde lijkt me dan ook niet eens heel onredelijk.

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, in principe hebben ze gewoon recht op volledige betaling voor de duur van de overeenkomst, ook als je stopt met je bedrijf. Dat je niets meer aan de dienst hebt omdat je ermee gestopt bent doet daar niets aan af.

 

De enige reden om het contract te ontbinden is wanneer zij niet aan hun verplichtingen voldoen. Die verplichtingen houden puur in dat ze doen wat er in de overeenkost is vastgelegd, bijvoorbeeld vermelding in een online adresgids. Dat je daar helemaal niets aan hebt omdat vrijwel niemand er gebruik van maakt oid is geen wanprestatie van hun kant, tenzij er iets is opgenomen over aantal bezoekers, clicks, leads oid.

Link naar reactie
  • 0

 

Nu heb ik veel gelezen op jullie forum Higherlevel.nl waar je niet vrolijk van wordt, zo onzuiver hoe zij werken.

 

 

Ahum. Je hebt op HL één klacht gevonden. Van iemand die een bepaalde vorm van pressure selling beschrijft. Dichtbij.nl heeft zogenaamde verkoopadviseurs die bij klanten op bezoek gaan. Het is best denkbaar dat dat is uitbesteed aan mensen of bureaus die op commissiebasis werken en dat daar een paar rotte appels tussen zitten.

 

Dichtbij.nl is onderdeel van Telegraaf Media Groep en geen kleine club. Als zij op grote schaal dubieuze verkoopmethoden zouden hanteren, zouden er meer klachten te vinden zijn online. Ik kan die niet vinden. Wie dus suggereert veel te lezen 'hoe onzuiver ze werken' zal die stelling moeten bewijzen. Kom eens met een paar links naar andere bronnen.

 

Je bent een overeenkomst aangegaan en hebt blijkbaar al een paar facturen betaalt. Dat wekt de indruk dat er aanvankelijk wel wilsovereenstemming was en dat je pas gaandeweg realiseerde dat de kostenbaten-verhouding niet goed was. Dichtbij.nl heeft ook goedkopere alternatieven, dus om voor ons onduidelijke reden heb je een wat duurdere variant gekozen. Of die is jou 'geadviseerd'. We zijn er niet bij geweest. We hebben niet gezien wat er gebeurd is. Maar uitiendelijk ben je ondernemer die zelf bepaalt onder welke overeenstemming je je handtekening zet.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het klop dat je gehouden bent aan verplichtingen nadat je om wat voor reden dan ook stopt met een bedrijf. Ik zou wel wat meer details willen zien. Hoe is de overeenkomst tot stand gekomen? Wat waren de resultaten? Is daar eerder contact over geweest enz?

 

Heb ergens recent een uitspraak gezien waarin de hoogte van de afkoopwaarde van een contract ter discussie kwam in een zaak en die gematigd werd omdat de eisende partij niet of niet goed kon verklaren waarop die claim was gebaseerd en dus de redelijk/billijk van de hoogte in het gedrang kwam.

 

Wellicht dus schriftelijk vragen om een motivering van de hoogte van de afkoopsom en waar deze zou zijn overeengekomen. Met het resultaat zou ik een jurist raadplegen of zelf op zoek gaan naar relevante jurisprudentie en in overleg treden om een voor beide partijen aanvaardbare oplossing te bereiken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.