• 0

Waarde auto bij verkoop op balans / grootboek

Ik heb vorig jaar mijn auto verkocht van mijn bedrijf. Het was een bedrijfsauto.

De waarde waar hij nog voor op de balans stond was 11.800 euro.

 

De verkoopwaarde was 10.000 euro.

 

Nu ben ik met de jaarafsluiting bezig van 2012 en zie dat de oude auto er ook nog op staat voor die 11.800 euro.

Hoe haal ik deze van de balans af? Ik kan via memoriaal een boeking maken, maar welke grootboekrekeningen moet ik dan op boeken?

Kan auto's credit 11.800 boeken en dan ineens afschrijven van 11.800 euro of is dat niet de goede manier?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Informatie is een beetje weinig, hangt namelijk ook af van het pakket waar je mee werkt en of er een activamodule in zit. Ik ga er vanuit dat er geen activamodule in zit en dat je via een memoriaalboeking moet gaan werken. Ik geef hier een aantal standaarden weer en vervang deze door je eigen grootboekrekeningen en waarden.

 

Thans heb je 10.000,- geboekt op #8900 Verkoop vaste avtiva.

#0140 Vervoermiddelen bedraagt 15.000

#0145 Afschrijving vervoermiddelen bedraagt -/- 3.200

#4840 gebruik je voor afschrijving vervoermiddelen

 

De boeking is dan:

 

[*]8900 10.000

[*]0145 3.200

[*]4840 1.800 (extra afschrijving)

[*]Aan 0140 (15.000)

 

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Als de 1.800 een opbrengst was geweest (dus wanneer het andersom was: de auto stond op de balans voor 10.000, maar deze bracht 11.800 op bij de verkoop) dan is het wel de bedoeling dat je dit bij de Buitengewone Resultaten (“Boekwinst op activa”) in de winstaangifte (IB) vermeldt.

 

Zo zou je nu ook kunnen vinden dat dit bij de Buitengewone Resultaten hoort (dan dus geen extra afschrijving, net zo min als er een extra negatieve afschrijving volgt wanneer een boekwinst ontstaat).

 

Link naar reactie
  • 0

Peter, dan kan en wordt vaak gebruikt. Ik zelf ben er geen voorstander van, aangezien afschrijvingen bij een auto koffiedik kijken is. Je maakt een inschatting van de waarde, en die kan wel eens verkeerd zijn waardoor je extra af moet schrijven of een voordeel hier op hebt. Het staat inderdaad vreemd om een negatieve kostenbedrag te rapporteren, maar het is niets meer of minder dan een correctiepost op voorgaande jaren.

 

Om daar tegen in te brengen zie ik bij veel rapporten een balanspost "Nog te betalen administratiekosten".

Als je dit een volgend jaar dit nakijkt, boek je dan ook de verschillen op "buitengewone baten/lasten". Nee dus, wat is het verschil?

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

afschrijvingsystematiek verander je in principe niet.

Er is daar geen wijziging in hoor, er is een aanpassing van de restwaarde.

Beetje jammer dat je mijn tegenvraag niet beantwoord hebt.

 

Voor TS doet dat ook niet ter zake. Gebruik de grootboekrekening wat je wil. Bedenk wel dat als je buitengewone baten/lasten gebruikt bij de aangifte, de inspecteur van de belastingdienst (bij evt controle) niet kan zien waarom je dit gebruikt hebt.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Dan wil ik toch nog even wijzen op een bericht van onze onvolprezen Roel over dit onderwerp:

 

Tsja als het dan toch een technische discussie word.. dan maar even de theorie.. Buitengewone baten en lasten word zo ongeveer net zo vaak verkeerd gebruikt als het woord accountant (wettelijk beschermde titel) voor een "gewone" boekhouder.

 

Een onderneming heeft zelden tot nooit buitengewone baten of lasten en een boekwinst op de verkoop van een activum is dat zeker niet. In een formele jaarrekening valt een buitengewone post namelijk buiten het normale resultaat uit bedrijfsuitoefening.

 

Bij buitengewoon moet je denken aan onverzekerde kosten als gevolg van een aardbeving of misschien een wat actueler voorbeeld voor SNS bank zouden een buitengewone resultaten ontstaan als gevolg van de nationalisatie

 

De boekwinst van de verkoop van een bedrijfsmiddel hoort gewoon onder de normale bedrijfsuitoefening en dus inderdaad onder de afschrijvingskosten.

 

Voor het doel van aansluiting tussen de vaste activa subadministratie / activa verloopstaat en de mutaties in het grootboek kan je een aparte rekening maken voor boekwinst en verlies. uiteindelijk moet je voor de IB ook een verloopstaat van de activa invullen waar desinvesteringen ook onderdeel van uitmaken, door een aparte rekening voor boekwinst te gebruiken kan het makkelijker zijn om verschillende posten in de balans en winst- en verliesrekening te herleiden tot de gegevens op de activa verloop staat.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Oke maar als ik 11.800 afboek van de post auto's (omdat de auto er niet meer is), welke tegenpost moet ik daar dan tegenover zetten?

Want de afschrijving zou ik ook afboeken van 11.800 euro zijn toch? (de verkochte auto is dan volledig afgeschreven).

 

Ik gebruik trouwens Davilex Account Basic als pakket.

Link naar reactie
  • 0

Dan wil ik toch nog even wijzen op een bericht (...)

 

En toch is het zo dat de onvolprezen Elsevier in hun BAS programma (die heel veel gebruikt wordt door fiscale intermediairs) speciaal een regel “Boekwinst op activa” onder de Buitengewone Resultaten heeft staan bij de jaarstukken.

 

Die regel wordt dan ook meestal gebruikt voor (je raadt het al): de boekwinst op activa.

 

Maar iedereen zijn eigen interpretaties natuurlijk.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik moet wel zeggen dat ik dat stuk had geschreven vanuit mijn kennis en ervaring diverse rapportage regelgeving bij wat grotere bedrijven. (heel vaak geen IB ondernemers meer)

 

tot mijn niet geringe verbazing zag ik bij de aangifte IB van 2012 dat bij buitengewone baten, de boekwinst op activa als voorbeeld word genoemd van buitengewone bate. (zie bijlage)

 

Kennelijk nog een verschil tussen fiscale rapportage en rapportage regels..

Afijn laten we het niet te technisch maken.

 

Voor de vraagsteller is het vooral van belang dat hij moet zorgen dat zijn Activa op de balans naar nul gaan voor de auto en dat hij het verschil tussen de boekwaarde en opbrengst in zijn winst en verlies rekening word gerapporteerd, in dit geval al 1800 euro verlies en of je dat nu op rekening A of B doet maakt niet zoveel heel veel uit. Bij een kleine boekhouding ligt het wat meer voor de hand om gelijk maar te kiezen voor de rekening buitengewone lasten omdat er in de fiscale aangifte toch word verwacht dat je het daar vermeld.

 

Voor de uiteindelijke belastingheffing maakt het niet veel uit, er geld geen vrijstelling of extra heffing o.i.d. voor het gebruik van de regels buitengewone baten en lasten.

En voor elke administratie en aangifte geld dat je altijd moet kunnen uitleggen hoe het bedrag op de aangifte is opgebouwd. Dus zolang je daarvoor zorgt zal er bij een controle geen probleem ontstaan over de plek waar het gerapporteerd is.

 

 

 

 

IB_2012__buitengewone_baten.thumb.JPG.3c02a1736a0141d150618890504a520a.JPG

Link naar reactie
  • 0

En toch is het zo dat de onvolprezen Elsevier in hun BAS programma (die heel veel gebruikt wordt door fiscale intermediairs) speciaal een regel “Boekwinst op activa” onder de Buitengewone Resultaten heeft staan bij de jaarstukken.

Jazeker, maar dat heeft te maken met de toepassing van de herinvesteringsreserve (alhoewel ik geen Elsevier gebruik).

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.