• 0

1e jaar niet afgeschreven.Vanaf 2e jaar wel mogelijk?

Toen ik mijn onderneming startte was de bedoeling dat ik hem binnen 5 jaar weer zou verkopen. Op advies van een boekhouder heb ik bij mijn eerste belastingaangifte niets afgeschreven.

De plannen zijn inmiddels gewijzigd en ik zou nu alsnog graag afschrijven op de bedrijfsmiddelen (a 15000 per jaar, 10 jaar lang).

 

Is dit nog mogelijk?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja hoor, dat kan.

In feite heb je het eerste jaar de restwaarde bepaald op de aanschafwaarde. Door andere omstandigheden stel je de restwaarde nu bij. (PS tegenwoordig gebeurt dit veel).

 

Als een activa vervangen dient te worden, dien je een restwaarde te bepalen wat een minimumwaarde voor het actief is (bij een pand/auto/onderneming is dit anders dan een computer).

Op basis hiervan bepaal je of je gaat afschrijven of niet. Is de restwaarde laag, betekent het vaak dat deze afschrijvingskosten dient te zien als reservering voor een vervanging.

Is de restwaarde hoog dan verwacht je het actief op een bepaald moment te kunnen verkopen. Heb je dan (veel) afgeschreven, dan is je winst bij verkoop hoger. Dan dien je daarover af te rekenen of als herinvestering te benutten.

 

Vaak wordt afschrijvingen gebruikt om tijdelijk fiscaal voordeel te hebben (versneld afschrijven etc). De vraag is of dit altijd verstandig is. Het is derhalve altijd belangrijk om na te gaan wat je bedoeling is met het actief.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je snelle reactie.

 

Wanneer ik alsnog ga afschrijven hoef ik zo goed als geen inkomstenbelasting (eenmanszaak, starter, lage omzet) af te dragen.

 

Bij een eventuele verkoop betaal ik dan natuurlijk de volle mep (indien alles dan is afgeschreven).

Link naar reactie
  • 0

In feite heb je het eerste jaar de restwaarde bepaald op de aanschafwaarde. Door andere omstandigheden stel je de restwaarde nu bij. (PS tegenwoordig gebeurt dit veel).

Die hobbel is bij een startende ondernemer niet eens nodig, zolang die aan de voorwaarden voldoet, kan hij immers gebruik maken van de willekeurige afschrijving voor startende ondernemers. En dat is ook nu wellicht een optie, zo kun je immers de afschrijvingen laten aansluiten bij het (verwachte) fiscale optimum.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.