• 0

Nieuwe wettelijke spelregels webshops

Voor Webshophouders

 

Volgend jaar moet uw webshop aan nieuwe door Brussel opgelegde regels voldoen.

Het is de bedoeling dat de Europese regels uiterlijk in december 2013 in de Nederlandse wet zijn geïmplementeerd. Ondernemers krijgen daarna een half jaar de tijd om hun webshop – en voorwaarden – aan de nieuwe regels aan te passen. En anders dreigt een boete.

 

De nieuwe regels zijn opgesteld om meer uniformiteit binnen Europa te creëren.

Dit met het oog op het grensoverschrijdende bereik van het internet.

Het idee is dat consumenten in iedere lidstaat dezelfde rechten en plichten krijgen bij online aankopen.

Hierdoor worden de bezwaren om vanuit het ene EU-land iets te kopen bij een webshop in een andere lidstaat weggenomen.

 

De belangrijkste vereisten:

 

* Vemelden moment van Betalingsverplichting

U moet de bezoekers van uw webshop expliciet laten erkennen dat zij met de aankoop van een artikel online een betalingsverplichting aangaan.

Dat kan bijvoorbeeld door op de bestelknop een tekst te plaatsen die dat duidelijk maakt:

‘ Bestelling met betalingsverplichting ’

Dat lijkt overbodig want logisch dat je voor de aankoop van een product moet betalen.

Klopt en toch handel je in strijd met de wet als je het niet doet.

 

* Meer bedenktijd

De bedenktijd voor consumenten voor het terugsturen van een via uw webshop besteld artikel wordt langer.

Duurt dit zogenaamde herroepingsrecht nu nog 7 dagen, dat wordt 14 dagen.

De bedenktijd gaat in op het moment van ontvangst van het artikel.

Het artikel kan dan zonder opgave van een reden worden teruggestuurd.

In dat geval moet het volledige aankoopbedrag, (incl. verzendkosten) vergoed worden.

 

Net als nu, kan straks niet alles wat u in uw webshop verkoopt worden teruggestuurd.

In beginsel zijn tijdschriften, bederfelijke waar, verzegelde audio-, video- en verzorgingsartikelen uitgesloten van het herroepingsrecht. Dit geldt ook voor downloads en andere digitale content.

Tenminste, als de uitvoering van de download is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande toestemming van de consument en mits de consument heeft erkend dat hij zijn herroepingsrecht daarmee verliest.

Het kan verleidelijk zijn om de consument niet op zijn herroepingsrecht te wijzen.

Dit kan u echter duur komen te staan want in dat geval krijgt de koper tot een jaar de tijd om een artikel te retourneren.

 

* Informatie over garantie

U moet de consument informeren over het bestaan van de wettelijke conformiteit van goederen, ook wel de wettelijke garantie genoemd.

Die wettelijke garantieverplichting houdt kort gezegd in dat de consument recht heeft op reparatie of een vervangend product als het geleverde artikel niet goed is.

 

* Verplichte uitleg over klachtenprocedure

U bent verplicht om klanten goed te informeren over de klachtenprocedure die u hanteert.

 

U heeft dus wat te doen..... voor 1 juli 2014.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
Overeenkomstig artikel 52, lid 3, van Richtlijn

2007/64/EG van het Europees Parlement en de Raad

van 13 november 2007 betreffende betalingsdiensten in

de interne markt (1

) moeten de lidstaten de mogelijkheid

hebben het recht van handelaars te ontzeggen of te be­

perken om consumenten kosten aan te rekenen, rekening

houdend met de noodzaak de concurrentie aan te moe­

digen en het gebruik van efficiënte betaalinstrumenten te

bevorderen. In elk geval moet handelaars worden ver­

boden om consumenten kosten aan te rekenen die de

kosten voor de handelaar als gevolg van het gebruik van

een bepaald betaalmiddel overschrijden.

Bedankt RyanAir.

Link naar reactie
  • 0

Goed bericht, kleine aanvulling, de 7 dagen van nu moet wel 7 werkdagen zijn. Daarin zie ik nog vaak een foutje sluipen.

 

Verder is het bericht wel redelijk beperkt. Zelf denk ik dat het goed is dat we dit Europees gaan hanteren. Zo is er ook duidelijkheid over hygienische producten. Hier was geen duidelijke regelgeving over. Nu kunnen deze producten verzegeld worden.

 

Tevens krijgen consumenten inderdaad 14 dagen om aan te geven dat ze willen retourneren. Vervolgens krijgen ze ook nog 14 dagen op het product terug te sturen. Dit was 7 werkdagen tot aangeven en een redelijke termijn om terug te sturen. Het is dus goed dat we daarin ook duidelijkheid hebben.

 

Voor alle informatie over dit onderwerp verwijs ik jullie naar de collega's van https://webwinkelrecht.nl/diensten/juridisch-advies/toekomstige-wetgeving/ . Daar zijn diverse blogberichten te vinden welke meer duidelijkheid geven over dit onderwerp.

https://www.webwinkelkeur.nl : O.a. werkzaam bij WebwinkelKeur. Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen.

 

Link naar reactie
  • 0
Zo is er ook duidelijkheid over hygienische producten. Hier was geen duidelijke regelgeving over. Nu kunnen deze producten verzegeld worden.

 

hier was inderdaad altijd onduidelijkheid over. advies van thuiswinkel.org jurist aan mij hierover was ooit: gewoon uitsluiten en afwachten of er ooit een rechtszaak volgt zodat er duidelijkheid komt.

 

Nu was ik al enige tijd aan het kijken hoe ik dergelijke producten goed kan verpakken zodat ik daarop evengoed een retour termijn kan geven. Helaas nog geen geschikte oplossing kunnen vinden doordat formaten en soorten verpakkingen nogal variëren.

 

In die nieuwe wetten eens opzoek gaan hoe dit nu precies omschreven wordt en wat de exacte regels hiervoor worden.

Link naar reactie
  • 0

In de nieuwe wet zul je de producten moeten verzegelen. Zeker na invoering zullen logistiek partners daarvoor oplossingen gaan aanbieden. Zo denk ik dat een verzegelingssticker op de productverpakking voldoende moet zijn. Natuurlijk moet deze dan wel zo geplaatst worden dat deze verbroken moet worden op de verpakking te openen.

https://www.webwinkelkeur.nl : O.a. werkzaam bij WebwinkelKeur. Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.