• 0

Opheffen deelneming

We hebben jaren met een werkmaatschappij (100%) gewerkt, waar we nu niets meer mee doen.

In deze werkmaatschappij ziet 100K eigen vermogen en 100K aan activa.

 

We willen graag de werkmaatschappij beëindigen, compleet opdoeken dus.

 

Nu geeft onze adviseur aan, dat we over de 100K moeten afrekenen? Daar verbaas ik mij over, aangezien we tot nu toe altijd VPB hebben behaald over de behaalde winsten.

 

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Alvast dank

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

We hebben jaren met een werkmaatschappij (100%) gewerkt, waar we nu niets meer mee doen.

In deze werkmaatschappij ziet 100K eigen vermogen en 100K aan activa.

 

We willen graag de werkmaatschappij beëindigen, compleet opdoeken dus.

 

Nu geeft onze adviseur aan, dat we over de 100K moeten afrekenen? Daar verbaas ik mij over, aangezien we tot nu toe altijd VPB hebben behaald over de behaalde winsten.

 

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Alvast dank

 

De informatie die jij geeft is veel te summier om hier een goed antwoord op te geven. Kun je de volgende vragen beantwoorden:

 

[*]Die 100k activa, waar bestaat die uit? Zitten daar ook liquide middelen bij?

[*]Wie bezitten de aandelen, is dat een holding of zijn jullie dat in privé?

[*]Is er gesproken over verborgen reserves in de activa?

[*]Klopt het dat de BV geheel schuldenvrij is en er geen lopende verplichtingen zijn?

 

Op basis van deze antwoorden kan er wellicht tot een antwoord gekomen worden.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 1

Schulden betalen, restant als interim dividend uitkeren, BV liquideren.

Bij een 100% belang geldt de deelnemingsvrijstelling.

 

Adviseur een draai om de oren geven ;)

 

Ik heb de casus niet compleet maar afgaande op wat je schrijft, zit je adviseur niet in de goede hoek.

 

Groet

Joost

 

Of ze willen de gehele waarde naar de privé personen erachter krijgen en heeft de adviseur enkel gemeld dat er dan nog sprake is van een aanmerkelijk belang claim (indien die 100K meer is dan het gestorte kapitaal uiteraard). Als ik soms al hoor hoe eigen klanten waar ik rustig en uitgebreid iets aan heb uitgelegd dit later terugvertalen blijkt dat er wel s een verschil zit tussen wat een adviseur heeft gezegd en wat de klant vervolgens hieruit doorvertaald dus een draai om de oren is wellicht wat voorbarig.

Maar als de vraag enkel bestond uit een plan om de gelden naar de holding te brengen en vervolgens de werkmaatschappij af te bouwen, dan heb je waarschijnlijk gelijk :)

Link naar reactie
  • 0

Marnix, Joost,

 

dit was ook mijn suggestie aan de adviseur. Alles met de deelnemingsvrijstelling omhoog (hebben we vaker gedaan) en dan de boel opdoeken.

Dan kost het voorlopig geen belasting en hebben we voldoende werkkapitaal in de holding om met andere dingen door te pakken.

 

Draai aan de oren was dus zeker terecht.

 

Ik heb bij mijn adviseur nagevraagd hoe we de B>V. moeten liquideren, ik kreeg weer een heel wollig antwoord, namelijk dat we een slotbalans moeten maken per 31/8 die ik samen met het plan van verdeling moet deponeren bij de KVK?

Voorts dat we de liquidatie moeten publiceren in een dagblad en dat we daarna de rechtbank moeten vragen om ontbinding van de B.V.

 

Volgens mij kan dit in de praktijk veel makkelijker?

 

Link naar reactie
  • 0

Dan kun je, ik ken de details niet dus geen garanties, waarschijnlijk de BV liquideren door het volgende te doen. Bij een schone balans:

- schulden voldoen, vorderingen innen.

- als er geen derde schuldeisers meer zijn resterende winstreserve uitkeren als interim dividend

- aandeelhoudersbesluit waarin tot liquidatie besloten wordt;

- die, jezelf en een kopie legitimatie meenemen naar de KvK en de BV uitschrijven

- fiscus verwittigen

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De balans bestaat in feite uit 100K bank en 100K eigen vermogen.

Alleen het eigen vermogen bestaat uit 18K kapitaal en 82K overige reserves.

 

Ik heb begrepen dat we maximaal ten hoogste een bedrag gelijka an de overige reserves mogen uitkeren. Hoe gaan we hiermee om?

Veel dank

 

Dan kun je, ik ken de details niet dus geen garanties, waarschijnlijk de BV liquideren door het volgende te doen. Bij een schone balans:

- schulden voldoen, vorderingen innen.

- als er geen derde schuldeisers meer zijn resterende winstreserve uitkeren als interim dividend

- aandeelhoudersbesluit waarin tot liquidatie besloten wordt;

- die, jezelf en een kopie legitimatie meenemen naar de KvK en de BV uitschrijven

- fiscus verwittigen

 

groet

Joost

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.