• 0

Wat vinden jullie van deze Social Enterprise?

Omschrijving van je concept:

Het concept is simpel. Bedrijven willen graag mond-tot-mond reclame via social media stimuleren. Daarvoor is het handig een klant een kleine beloning te kunnen geven. Dit kan in de vorm van dit concept. Klanten plaatsen een Facebook Post, Tweet of Like en kunnen daarmee een goed doel steunen. Het bedrijf sponsort deze post, tweet of like met een klein bedrag dat naar het goede doel gaat. Tevens maken gebruikers kans op mooie prijzen.

 

http://bit.ly/14XrFHU

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

Na 2 jaar ontwikkeling van het concept hebben we toch een omslag in business model gemaakt. We hebben dan ook besloten er een social enterprise van te maken, anders dan in eerdere ideeën. Het gehele concept is opgezet en voor 99% klaar voor lancering. We hopen deze komende week te lanceren.

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

Ontwikkelingshulp is alleen duurzaam wanneer dit ook in onze economie verweven is. Door die verwevenheid is het niet alleen het doneren wat we kunnen missen, maar wordt goed doen onderdeel van onze economie. Met SociaalSparen willen we een kleine stap zetten in die richting. Bedrijven kunnen hun reclamebudget hiermee zowel efficient als sociaal verantwoord gebruiken. Tevens is hiermee steun aan goede doelen onderdeel van ons business model.

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Voor zover gezien zijn we erg vernieuwend. Heb nog geen gelijke concepten gezien, maar mochten ze bestaan, dan verneem ik het graag.

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

Ik hoop vooral feedback te krijgen op het concept en business model. Zien jullie het idee zitten en wordt dit idee ook voldoende duidelijk wanneer je zonder voorkennis de website bezoekt?

 

Bedankt voor jullie reactie!

 

http://bit.ly/14XrFHU

 

 

https://www.webwinkelkeur.nl : O.a. werkzaam bij WebwinkelKeur. Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik krijg persoonlijk een beetje jeuk van de term "social enterprise". Je bent een profit organisatie of niet.

 

Prima - graag zelfs - als profit organisaties goede doelen ondersteunen of helpen ondersteunen, maar plak er dan a.u.b. niet direct het label "social enterprise" of - de Nederlandse vertaling - "maatschappelijke onderneming" op.

 

Tot zover mijn 2 centen over de terminologie. Je kunt deze reactie verder buiten beschouwing laten, of knip deze af op onderstaande stippellijn

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

Inhoudelijk:

 

[*]ga je ook rapporteren wat er is verdiend aan de advertenties en wat er vervolgens aan goede doelen is besteed?

[*]je vermeldt prijzen: hoe worden die prijzen getrokken en heb je al bekeken of je daarvoor een vergunning of vrijstelling nodig hebt?

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

@Norbert

Ik dacht er eerst hetzelfde over. Hoewel ik winst wil maken, is dat niet het enig doel. Ik heb destijds het boek van Richard Branson gelezen ("Screw business as Usual"). Hoewel het boek erg veel voorbeelden bevat en daarmee veel van het zelfde is, werd het idee van een social enterprise me wel erg duidelijk. Ik had eerst ook het gevoel dat goede doelen en winst maken niet samen gingen. Ik kreeg het gevoel dat bedrijven over de rug van arme mensen winst maakten. Door het verhaal werd me echter duidelijk dat winst maken en een doel nastreven goed te verenigen zijn, zolang het 1 niet ten koste gaat van het ander. Met andere woorden, wanneer een bedrijf door winst na te streven meer moet investeren in goede doelen, dan is dat een erg duurzame vorm van ontwikkelingshulp. Naar mijn idee geeft social enterprise dan ook aan dat sociale doelstellingen hand in hand gaan met winst. Dit is anders dan "we doneren 10% van onze winst" of "we gebruiken alleen duurzame materialen". Natuurlijk, dat is heel goed. Een social enterprise heeft echter ook sociale doelstellingen. Natuurlijk wordt de term vaak als een trend gebruikt, maar wanneer je dit in je business model verweeft, dan is het meer dan een trend.

 

Kortom, het is moeilijk onder woorden te brengen, maar ik zou je aanraden om wat te lezen over deze filosofie. Het idee erachter heeft me zelf erg aangegrepen en overtuigd.

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

Inhoudelijk:

Bedankt voor je feedback! Het juridische deel zal ik inderdaad verder uitzoeken. Het trekken gaat echter automatisch middels een stukje code.

 

Wat de winst betreft. De prijzen de we op het consumten deel tonen gaan rechtstreeks naar het goede doel. Zelf rekenen we daarvoor een opslag van 20% aan de adverteerder. Echter bij inkoop van credits krijgt de adverteerder tussen de 0-10% korting. Tevens worden de kosten waaronder prijzen, marketing, concept ontwikkeling, etc. van dit percentage betaald. Daarmee is onze marge wel erg dun, we hopen echter door voldoende omzet met dergelijke lage marges uit de voeten te kunnen.

https://www.webwinkelkeur.nl : O.a. werkzaam bij WebwinkelKeur. Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen.

 

Link naar reactie
  • 0

Je hebt het over mond-tot-mond reclame, maar ik word persoonlijk altijd een beetje wantrouwig als iemand mij een bedrijf aanbeveelt om daar zelf beter van te worden. In mijn optiek begeef je je met dit soort acties op het gebied van het kopen van likes e.d.

 

Als bedrijf zou ik liever aanbevelingen willen hebben van mensen die mij of mijn product/dienst kennen, dan van willekeurige vreemden die een prijs willen winnen.

 

Vanuit welk land factureer je trouwens? (je berekent 19% btw)

Link naar reactie
  • 0

@John - Mee eens, de bedoeling is echter ook dat de "adverteerder" banner materiaal op zijn eigen site plaatst en daarmee eigen klanten aanspoort om berichten te delen. Het is meer een klein duwetje in de rug. Ook kunnen mensen hun eigen berichten aanpassen, het is dus een mooie tool om mensen te belonen voor het delen van hun mening (negatief of positief). Natuurlijk zullen daarop ook niet klanten afkomen, maar dat is niet de insteek.

 

Verder die 19% BTW, op welke pagina komt die terug. Slordig, maar we zijn 2 jaar aan het ontwikkelen geweest. Natuurlijk niet full-time, maar het idee is al wat ouder. Vandaar die 19%. We zijn bijna zover ook er echt mee aan de slag te gaan.

https://www.webwinkelkeur.nl : O.a. werkzaam bij WebwinkelKeur. Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.