• 0

Als BV doneren aan ontwikkelaars van Open Source project.

Onze BV maakt veelvuldig gebruik van opensource projecten. Sterker nog, zonder een bepaald project hadden wij niet eens kunnen bestaan. Nu wij een beetje geld hebben verdiend willen wij een donatie doen aan enkele ontwikkelaars die ontzettend veel tijd hebben gestoken in het project.

 

Hoe dien ik een dergelijke donatie in te boeken en wat zijn de fiscale gevolgen?

 

p.s. wij hebben niet van alle ontwikkelaars persoonsgegevens, maar dit is voor ons ook niet nodig om een donatie te doen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik neem aan dat je met paypal een bedrag gaat overmaken naar het project? Het zijn feitelijk kosten die gemaakt worden voor softwareontwikkeling/softwareaankoop en zou ze ook op die manier boeken. Dus:

 

[*]kosten software: € x,xx

[*]aan bank: € x,xx

 

Zulke dingen moet je niet ingewikkelder maken dan nodig is ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat je met paypal een bedrag gaat overmaken naar het project? Het zijn feitelijk kosten die gemaakt worden voor softwareontwikkeling/softwareaankoop en zou ze ook op die manier boeken. Dus:

 

[*]kosten software: € x,xx

[*]aan bank: € x,xx

 

Zulke dingen moet je niet ingewikkelder maken dan nodig is ;)

Nee, het geld gaat niet naar een project maar naar natuurlijke personen.

Link naar reactie
  • 0

Nee, het geld gaat niet naar een project maar naar natuurlijke personen.

 

En deze mensen sturen jou geen factuur?

Over wat voor bedragen hebben we het eigenlijk?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Nee, het geld gaat niet naar een project maar naar natuurlijke personen.

 

En deze mensen sturen jou geen factuur?

Over wat voor bedragen hebben we het eigenlijk?

Nee, het is ook geen dienst die we van ze hebben afgenomen.

 

Verschilt per persoon, maar tussen de 250 en 1000 euro.

Link naar reactie
  • 0

Tja, dan maak je het je wel lastig. Het gaat namelijk over de zakelijkheid van deze kosten. Donatie aan een project is zakelijk, je investeert namelijk in de continue ontwikkeling van een product dat je gebruikt. Die kosten zijn gewoon aftrekbaar zoals ik aangegeven heb.

 

Nu stel je dat je niet het project maar enkele medewerkers van het project wilt betalen. En dat is niet voor een dienst maar voor in het verleden geïnvesteerde tijd in een project wat je niet direct wilt sponsoren. Tja, dan wordt de zakelijkheid van deze betaling wel een erg lastig punt.

 

IMHO kun je twee dingen doen:

 

1. Ga op safe en vraag de inspecteur der belastingen om een uitspraak m.b.t. de zakelijkheid van deze uitgaven;

2. Maak het bedrag over, boek het zoals hierboven aangegeven en hoop dat bij een controle meegegaan wordt in jouw mening dat het zakelijke kosten zijn - je hebt in ieder geval een goed verhaal en ik vermoed dat bij correctie hier geen boete over geheven zal worden.

 

Ik dacht nog even aan een betaling met behulp van een zogenaamde IB47 bedoeld voor betalingen aan derden. Maar ja, gezien het feit dat er geen dienst verleend is - en dat is precies waar het probleem van de zakelijkheid ligt - is deze methode niet geschikt.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Tja, dan maak je het je wel lastig. Het gaat namelijk over de zakelijkheid van deze kosten. Donatie aan een project is zakelijk, je investeert namelijk in de continue ontwikkeling van een product dat je gebruikt. Die kosten zijn gewoon aftrekbaar zoals ik aangegeven heb.

 

Nu stel je dat je niet het project maar enkele medewerkers van het project wilt betalen. En dat is niet voor een dienst maar voor in het verleden geïnvesteerde tijd in een project wat je niet direct wilt sponsoren. Tja, dan wordt de zakelijkheid van deze betaling wel een erg lastig punt.

 

IMHO kun je twee dingen doen:

 

1. Ga op safe en vraag de inspecteur der belastingen om een uitspraak m.b.t. de zakelijkheid van deze uitgaven;

2. Maak het bedrag over, boek het zoals hierboven aangegeven en hoop dat bij een controle meegegaan wordt in jouw mening dat het zakelijke kosten zijn - je hebt in ieder geval een goed verhaal en ik vermoed dat bij correctie hier geen boete over geheven zal worden.

 

Ik dacht nog even aan een betaling met behulp van een zogenaamde IB47 bedoeld voor betalingen aan derden. Maar ja, gezien het feit dat er geen dienst verleend is - en dat is precies waar het probleem van de zakelijkheid ligt - is deze methode niet geschikt.

 

Het betreft een echt open-source project waarbij er niet 1 partij is die het project beheert. Ik kan dus ook simpelweg niet aan "het project" doneren.

Link naar reactie
  • 0

Wat je ook kan doen is één of meerdere personen inhuren (al dan niet van het project, bv. de lead-developer) en deze voor die vergoeding expliciet aan het project laten werken. Daar worden zowel zij als het project beter van en jijzelf hebt daadwerkelijk bijgedragen aan het project op een zakelijk te verantwoorden manier.

Link naar reactie
  • 0

Wat je ook kan doen is één of meerdere personen inhuren (al dan niet van het project, bv. de lead-developer) en deze voor die vergoeding expliciet aan het project laten werken. Daar worden zowel zij als het project beter van en jijzelf hebt daadwerkelijk bijgedragen aan het project op een zakelijk te verantwoorden manier.

 

Ik vind dat wat wij willen, ook een zakelijk verantwoorde manier is. Dat dit niet gebruikelijk is snap ik. Aannemen van mensen is niet echt practisch voor ons op het moment (we hebben de ruimte er alleen al niet voor).

 

We zullen in ieder geval eens contact opnemen met de BD hieromtrent, alvast bedankt voor de hulp.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind dat wat wij willen, ook een zakelijk verantwoorde manier is. Dat dit niet gebruikelijk is snap ik.

 

Helaas is wat iemand vindt niet zo relevant als het gaat om fiscaliteiten...

 

We zullen in ieder geval eens contact opnemen met de BD hieromtrent, alvast bedankt voor de hulp.

 

Ja, maar doe dat dan vooral niet via de Belastingtelefoon, schiet je geen fluit mee op. Gewoon even een briefje schrijven naar de inspecteur waarin je vooral aangeeft waarom jij vindt dat het een zakelijke kost zou zijn (ik zie die namelijk ook nog niet zo, dus de inspecteur moet wel geholpen worden om het ook te zien) en vraag om een schriftelijk standpunt. Alleen aan iets op papier kun je zekerheid verkrijgen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Aannemen van mensen is niet echt practisch voor ons op het moment (we hebben de ruimte er alleen al niet voor).
Maar je kunt toch gewoon de mensen aan wie je geld wilde geven voor datzelfde bedrag het geld geven onder voorwaarde dat ze iets doen voor het project? Je geeft ze geld met een kwitantie (of zij schrijven een factuur/kwitantie) en in ruil daarvoor werken ze (verder) aan het project.Je hoeft er dus niemand voor aan te nemen en het zakelijke karakter is duidelijk en vastgelegd. Je helpt er meteen het project een stap verder mee.
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 182 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.