• 0

BPM gebruikte bestelwagen

Hallo allemaal,

 

Voor mijn eenmanszaak ben ik op zoek naar een gebuikte bestelwagen. Ik heb een bestelwagen uit 2009 op het oog. Echter kom ik er niet helemaal uit op welke manier ik nog in aanmerking kom voor de aftrek van BPM.

 

Wat ik op internet heb kunnen vinden is dat er na 4 jaar nog steeds een percentage van het oorspronkelijke BPM-bedrag afgetrokken mag worden. Wie kan mij duidelijkheid geven in de volgende situatie? En in welk opzicht kan ik onderhandelingen ingaan met betrekking tot de BPM?

 

Het voertuig (BTW) wordt aangeboden voor € 27.995 ex BTW. De oorspronkelijke cataloguswaarde van het voertuig is € 39.440.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Rob

 

Voor jou als koper zit er geen BPM meer op de bestelbus. BPM wordt geheven bij de eerste tenaamstelling.

Alleen als je een gebruikte bus importeert, kan het zijn dat je nog een stuk rest BPM moet betalen.

 

Ook kan de rest BPM een rol spelen als je zelf een voertuig verkoopt waar nog BPM op rust die nog niet geheel afgeschreven is. Dat is nl. van invloed op de BTW.

 

De bus wordt aangeboden voor 27.995. Dat is de vraagprijs dus daarop onderhandel je.

 

Edit: bedoel je soms dat de verkoper nog rest BPM moet afdragen omdat hij de bus nog geen vijf jaar in bezit heeft?

 

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Edit: bedoel je soms dat de verkoper nog rest BPM moet afdragen omdat hij de bus nog geen vijf jaar in bezit heeft?

Dat vermoed ik ja. Maar bij verkoop aan een ondernemer hoeft de verkoper het restant BPM helemaal niet te betalen

 

Het voertuig (BTW) wordt aangeboden voor € 27.995 ex BTW. De oorspronkelijke cataloguswaarde van het voertuig is € 39.440.

Voor een 4 jaar oude bestelwagen lijkt dat wel een stevige prijs. Gemiddeld maar 10% afschrijving per jaar ?

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Edit: bedoel je soms dat de verkoper nog rest BPM moet afdragen omdat hij de bus nog geen vijf jaar in bezit heeft?

 

 

groet

Joost

 

Hoi Joost. Dit is precies wat ik bedoel. In principe is er bij de oorspronkelijke aanschaf een voordeel geweest door aftrek van BPM. Van dat voordeel zou ik als nieuwe koper toch moeten kunnen meeprofiteren omdat de wagen nog geen 5 jaar in bezit is? Of mis ik nu iets?

Link naar reactie
  • 0

Voor een 4 jaar oude bestelwagen lijkt dat wel een stevige prijs. Gemiddeld maar 10% afschrijving per jaar ?

Het gaat hier om een pickup, destijds geimporteerd uit de US. Gezien de markt is dit niet zo'n vreemde (vraag)prijs.

 

EDIT::

 

Dat vermoed ik ja. Maar bij verkoop aan een ondernemer hoeft de verkoper het restant BPM helemaal niet te betalen

Precies. Maar mag ik daarvan niet profiteren als de verkoper hier destijds wel van heeft geprofiteerd? Wat als het voertuig nu verkocht wordt aan een particulier? Dan zal er dus wel BPM-afdracht gedaan moeten worden. Toch?

Link naar reactie
  • 0
Het gaat hier om een pickup, destijds geimporteerd uit de US. Gezien de markt is dit niet zo'n vreemde (vraag)prijs.

Ah, dat verklaart een hoop i.d.d. Een F150 Raptor - bijvoorbeeld - is wat begrotelijker inderdaad

 

Wat als het voertuig nu verkocht wordt aan een particulier? Dan zal er dus wel BPM-afdracht gedaan moeten worden. Toch?

Ja, na 4 jaar nog wel, kwestie van het oorspronkelijke BPM bedrag achterhalen en de afschrijvingstabel toepassen.

 

Maar mag ik daarvan niet profiteren als de verkoper hier destijds wel van heeft geprofiteerd?

Als particuliere koper profiteer jij er niet van: de verkoper dient de rest BPM te betalen en dat verrhoogt dus de kostprijs.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, na 4 jaar nog wel, kwestie van het oorspronkelijke BPM bedrag achterhalen en de afschrijvingstabel toepassen. Het verhoogt de kostprijs van de particulier

Zonder dat er een vermelding in de advertentie hierover staat wordt dus óf de particuliere koper óf de zakelijke koper enigszins misleid. Indien ik als particulier over wil gaan tot koop besef ik dat de BTW bij het aankoopbedrag wordt opgeteld, maar ga ik er vanuit dat de prijs verder ongewijzigd blijft zonder dat ik het restbedrag dat de verkoper aan BPM moet afdragen ook nog eens bij de prijs moet tellen. Het zette mij in ieder geval op het verkeerde been. Bedankt voor expertise in ieder geval.

Link naar reactie
  • 0

Zonder dat er een vermelding in de advertentie hierover staat wordt dus óf de particuliere koper óf de zakelijke koper enigszins misleid. Indien ik als particulier over wil gaan tot koop besef ik dat de BTW bij het aankoopbedrag wordt opgeteld, maar ga ik er vanuit dat de prijs verder ongewijzigd blijft zonder dat ik het restbedrag dat de verkoper aan BPM moet afdragen ook nog eens bij de prijs moet tellen. Het zette mij in ieder geval op het verkeerde been. Bedankt voor expertise in ieder geval.

 

Die misleiding is dan geheel en al te wijten aan de verkoper. In feite heeft hij jou een bus aangeboden voor 27.995.

Dat hij een stuk rest BPM moet afdragen is niet jouw probleem. De rest BPM ziet erop dat hij de BPM die hij destijds niet hoefde te betalen als ondernemer nog niet helemaal 'verdiend' heeft door de auto binnen 5 jaar te verkopen.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Zonder dat er een vermelding in de advertentie hierover staat wordt dus óf de particuliere koper óf de zakelijke koper enigszins misleid. Indien ik als particulier over wil gaan tot koop besef ik dat de BTW bij het aankoopbedrag wordt opgeteld, maar ga ik er vanuit dat de prijs verder ongewijzigd blijft zonder dat ik het restbedrag dat de verkoper aan BPM moet afdragen ook nog eens bij de prijs moet tellen. Het zette mij in ieder geval op het verkeerde been. Bedankt voor expertise in ieder geval.

 

Die misleiding is dan geheel en al te wijten aan de verkoper. In feite heeft hij jou een bus aangeboden voor 27.995.

Dat hij een stuk rest BPM moet afdragen is niet jouw probleem. De rest BPM ziet erop dat hij de BPM die hij destijds niet hoefde te betalen als ondernemer nog niet helemaal 'verdiend' heeft door de auto binnen 5 jaar te verkopen.

De auto wordt aangeboden door een autobedrijf. Dus nog steeds onduidelijk hoe er bij de overname met de BPM is omgegaan. Onduidelijk nog steeds, maar de verkoper vragen wat destijds zijn inkoopprijs is geweest ondermijnt het hele idee van "verkopen".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.