• 0

Beslag op goederen van klant.

Ik ga proberen het heel kort te houden, zodat het verhaal duidelijk blijft.

 

- Ik heb aan een klant voor een bepaald bedrag manuren en materialen geleverd. De facturen worden niet betaald.

Klant reageert nergens op.

- Diezelfde klant heeft voor een groter bedrag spullen bij mij neergezet, als tijdelijke bewaren. Deze spullen staan gedeeltelijk in mijn opslag en gedeeltelijk in een ruimte bij mijn huurbaas wordt gehuurd

- Mijn huurbaas wordt ook niet betaald.

- De verstandhouding met mijn huurbaas zijn goed. En hij wil graag met mij in overleg.

- De klant heeft enkele maanden geleden aangegeven dat ik zijn bedrijf mocht overnemen, omdat al het contact is verbroken is dit nooit geregeld.

 

Wat zouden de mogelijkheden voor mij zijn?

- Kan ik beslag (laten) leggen op zijn spullen? Zoja hoe doe ik dit volgens de regels?

- Kan ik als ik de huurschuld betaal ook beslag leggen op spullen ter waarde van deze huurschuld?

- Hoe kan ik de waarde bepalen van de spullen die bij mij staan?

- Zijn er nog andere manieren, het liefst zou ik namelijk gewoon het geld willen hebben ipv de (gedeeltelijke) overname.

 

Natuurlijk kan ik dit voorleggen aan mijn rechtsbijstand verzekering, maar heb niet het idee dat zij mij erbij kunnen helpen.

Tot nu toe hebben ze nog nooit iets voor elkaar gekregen (behalve een hoop ergernis aan mijn kant)

 

Als er iets onduidelijk is hoor ik dat graag.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

 

Natuurlijk kan ik dit voorleggen aan mijn rechtsbijstand verzekering, maar heb niet het idee dat zij mij erbij kunnen helpen.

Tot nu toe hebben ze nog nooit iets voor elkaar gekregen (behalve een hoop ergernis aan mijn kant)

 

Als er iets onduidelijk is hoor ik dat graag.

 

Hier hebben we het al vaker over gehad ::) ;)

 

Er zijn legio mogelijkheden. Allereerst wil ik aangeven dat je ervoor moet waken dat het probleem van jouw huurbaas niet jouw probleem is. Je kunt samen een plan smeden maar als ik jou was zou ik nooit de huurschuld zomaar over nemen.

 

De vragen die ik heb

1) Wat zijn de hoogte van de vorderingen?

2) Wat zijn de goederen waard bij openbare verkoop? (Als er beslag wordt gelegd op de goederen zijn deze niet van jou!)

3) Al overwogen om samen met je huurbaas het faillissement aan te vragen? Wellicht dat je dan voor een prikje de volledige inboedel van de curator over kan nemen.

 

Als je het prettiger vindt kun je ook per PM antwoorden.

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

De kern van jou vraag is of je je kunt verhalen op die goederen. Aangezien er geen sprake is van verpanding, heb je een rechter (en diens vonnis) nodig om die goederen openbaar te mogen verkopen.

 

Beslag leggen is niet nodig, omdat je een retentierecht uit kunt oefenen.

Link naar reactie
  • 0

@ Jamie,

 

De hoogte van de vordering lijkt me niet heel interessant voor de vraagstelling, laten we het erop houden dat het genoeg is om me er te verdiepen wat de mogelijkheden zijn.

 

Geen idee wat de waarde is, hoe zou dit te bepalen zijn? Ik kan de nieuwwaarde wel aardig inschatten, maar sommige dingen zijn al 10 jaar oud.

 

Faillissement aanvragen is bijna onmogelijk, de constructies van bv, vof's en eenmanszaken die allemaal in elkaar verworven zitten zorgen ervoor dat eigenlijk niemand weet in welke bv de spullen zitten.

 

@StevenK Ik ga eens uitzoeken wat retentierecht is.

 

Op dit moment kan de klant niet meer in het pand en kan ook niet meer bij zijn spullen.

Ik zit er nu aan te denken om de huur te betalen en verder eigenlijk niets te doen en gewoon de spullen te gebruiken en te verhuren waar mogelijk. Dus het gewoon te beschouwen als overname.

Link naar reactie
  • 0

Ik zit er nu aan te denken om de huur te betalen en verder eigenlijk niets te doen en gewoon de spullen te gebruiken en te verhuren waar mogelijk. Dus het gewoon te beschouwen als overname.

 

Daar mag je rustig over nadenken 8)

Er naar handelen lijkt mij buitengewoon onverstandig. Zoiets noemen we wederrechtelijke verkrijging en dat kan leiden tot de nodige problemen voor jou.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Op dit moment kan de klant niet meer in het pand en kan ook niet meer bij zijn spullen.

Ik zit er nu aan te denken om de huur te betalen en verder eigenlijk niets te doen en gewoon de spullen te gebruiken en te verhuren waar mogelijk. Dus het gewoon te beschouwen als overname.

Nee, dat is te beschouwen als 'verduistering', 'diefstal' en 'eigen rechter spelen'. Goed voor de omzet van de advocatuur, slecht voor jou.

Link naar reactie
  • 0

Maar in principe is er een mondelinge overeenkomst tot het overname van het bedrijf per 1 juli. Er was alleen nog geen prijs overeengekomen.

Tot die tijd had ik toestemming om zijn spullen te gebruiken voor verhuur. Zodat spullen wel gebruikt blijven worden.

Dus dan zou er niets veranderen, behalve dat ik mijn geld niet krijg en de huisbaas waarschijnlijk niet heel blij wordt.

Link naar reactie
  • 0
Maar in principe is er een mondelinge overeenkomst tot het overname van het bedrijf per 1 juli. Er was alleen nog geen prijs overeengekomen.

Zonder prijs is er nog geen aanbod en aanvaarding geweest. Lijkt mij dat dit dan nog geen rechtgeldige overeenkomst is, hooguit een intentie.

Tenzij jij uiteraard vooraf hebt aangegeven dat je het bedrijf wil overnemen "tegen iedere prijs", maar dat lijkt me erg sterk.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.