• 0

Geld lenen uit eigen BV - vraag inzake zakelijke voorwaarden

Hallo,

 

Ter aankoop van een huis privé wil ik ca. 100k uit mijn eigen BV financieren. Ik heb weet van de zakelijke voorwaarden, dit betekent dat ik tegen een zakelijke rente moet lenen. De rente is hierbij opgebouwd uit:

- het U-rendement (bedraagt in aug-2013 1.41%)

- het T-rendement (bedraagt in aug-2013 2.24%)

- een passende extra risico opslag indien de DGA de rente niet terugbetaald

 

Nu zijn mijn vragen:

1) Dien ik nu het gemiddelde nemen van beide rendementen? ((1.41+2.24)/2)=1,83%

2) Moet ik kijken naar de gemiddelde maandelijkse U- en T- rendementen of het jaarlijks gemiddelde?

3) Hoe bepaal ik een passende extra risico opslag? Mijn fiscalist gaf aan dat dit doorgaans 1% mag zijn.

4) Mijn fiscalist zegt dat de voorwaarden voor een DGA die leent aan zichzelf gunstiger zijn dan een DGA die leent aan derden? Ik kan hier echter geen informatie over terugvinden op de website van de Belastingdienst.

 

https://www.verzekeraars.nl/verzekeringsbranche/statistieken/Paginas/AndereStatistieken/Rendementmaatstaven.aspx

 

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp en advies.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb destijds de rente genomen die de bank mij ook zou hebben berekend onder dezelfde voorwaarden. Dit is geaccepteerd.

 

Dat lijkt mij ook veel gunstiger. En als sprake is van een 2e hypotheek uit de eigen BV naast een hypotheek van een derde partij mag je daar zelfs nog een risico-opslag over rekenen. Dan kom je - als het goed is - hoger uit dan die relatief magere 2,83%

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Een zakelijke rente moet je bezien vanuit de BV als geldverstrekkende partij, niet als spaarbank. Het U- en T-rendement zijn mijns inziens te laag om van een zakelijke rente te spreken als je geld leent van de BV voor je woning. Zeker als die 100K ook nog gevolgd wordt door een lening bij de bank. De bank zal namelijk het eerste recht van hypotheek eisen. Dan is de BV dus een achtergestelde schuldeiser tov de bank en dat is een extra risico.

 

Daarnaast kan het juist voordeliger zijn om met een hoge rente te werken, zeker als je inkomen in de 52% zit. Die rente komt bij de BV immers binnen en kan ooit via de dividendroute weer terug naar privé. Het effectieve tarief op dividend ligt tussen 40 en 43,75%. Een mooie besparing in belastingen dus.

 

Let ook op de nieuwe regels mbt verplicht aflossen op de lening en de lening aanmelden bij de fiscus wil je renteaftrek genieten.

 

Ik zal je ook de visie van de fiscus even geven op lenen van de BV. Veel lees plezier!

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Thanks, de nieuwe regels ken ik, maar de info op de site van de fiscus mij niet veel wijzer.

 

Ik snap dat 2,83% aan de magere kant is, echter zou ik niet weten wat de bank doorgaans aan mij zou berekenen gezien de banken überhaupt niet zitten te springen om geld uit te lenen.

 

Naast de 100k die ik leen van mijn eigen BV als DGA, leen ik nog ca. 200k van een andere BV waarvan ik niet DGA ben.

Mijn fiscalist zegt dat de voorwaarden in dit geval gunstiger zijn voor mijzelf als DGA dan als niet-DGA. Klopt dit? Waar kan ik info vinden die dit inderdaad bevestigt? (zie ook vraag 4).

 

Nogmaals dank.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik deel de mening van je fiscalist niet. Nergens in de wetsgeschiedenis of in de jurisprudentie blijkt dat een DGA van zijn eigen BV tegen gunstigere tarieven mag lenen dan van een BV waar hij geen aandeelhouder van is.

 

Sterker nog: de fiscus zal er juist extra kritisch op zijn bij het lenen van de eigen BV tegen onzakelijk lage tarieven. Er vindt dan mogelijk verkapte winstuitdeling plaats die belast kan worden in box 2. Het is namelijk juist niet de bedoeling dat de BV haar aandeelhouder bevoordeelt.

 

Qua tarieven moet je richting de hypotheekmarkt kijken en afhankelijk van de exacte casus (looptijd, aflossing, zekerheden, welke BV heeft het eerste pandrecht, rentevaste periode, welke % van de executiewaarde van het pand wordt gefinancierd) wellicht een opslag hanteren op de hypotheekmarktrentes.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Zoals mijn fiscalist aangeeft:

 

- “Op grond van HR 5 februari 1997, nr. 32.037, BNB 1997/217 dient een rente te worden gehanteerd gelijk aan de depositorente of spaarrente die de bv bij de bank kan krijgen, eventueel vermeerderd met een risico-opslag van, zeg, 1%. Een dergelijke lage rente is fiscaal niet erg gunstig als het gaat om eigenwoningleningen (wel als het gaat om effectenleningen). De praktijk gaat uit van de hypotheekrente van banken. De fiscus pleegt daar niet moeilijk over te doen.”

 

- Je moet dus bij een lening DGA-BV niet uitgaan van de rente die de bank jou zou vragen bij een lening, maar de rente die de BV zou krijgen als die het jou uitgeleende geld zou uitzetten op een spaardeposito.

 

Ik snap het geheel even niet meer. Als ik geld leen van een andere BV waar ik niet aandeelhouder van ben mag ik dus lenen tegen zeg 2,83%? Maar niet van mijn eigen BV als DGA?

Link naar reactie
  • 0

Ik snap het geheel even niet meer.

 

Je begrijp je fiscalist helemaal verkeerd.

Net als Joost zegt hij dat je eigenlijk tegen 2,83% zou moeten lenen. Maar dat is juist ongunstig zegt hij (jij legt het uit als “gunstig lenen”) wanneer het voor een eigen woning is.

Verder zegt hij dat de BD niet moeilijk doet (in de praktijk) wanneer je een normale hypotheekrente hanteert. Dat denk ik persoonlijk ook.

 

Link naar reactie
  • 0

Nogmaals dank. Ik heb nog even gebeld en begrijp het nu inderdaad.

 

Stel ik leen 300k, het volgende scenario is mogelijk:

100k als DGA van mijn eigen BV tegen bijv. 1,3%(depositorente die ik nu krijg) + 1% risico opslag = ca. 2,3%

200k van een andere BV tegen markt conforme hypotheek rente minus 1% (dit mag volgens mijn fiscalist) = ca. 4,5%

 

Ondanks dat ik weet dat lenen tegen een hogere rente voordeler is voor de IB doe ik dit waarschijnlijk niet omdat mijn inkomsten het komend jaar relatief laag zullen uitvallen.

 

Is dit logica zo? :)

Link naar reactie
  • 0

Nu ben ik even wat verder gaan lezen over wat de fiscus als zakelijke rente ziet en dan komt er toch wel een scheef beeld uit. Uit de gegeven link:

De bv zal jaarlijks aan de directeur-aandeelhouder een zakelijke rentevergoeding in rekening moeten brengen. Volgens vaste rechtspraak is dit de renteopbrengst die de bv normaal gesproken ook elders als particuliere belegger kan behalen.

 

Zover waren we al. Dit is ook de samenvatting van BNB 1997/217

 

Voor de variabele rente op een lening met een looptijd korter dan 10 jaar kunt als basis nemen het gemiddelde van het T-rendement en het U-rendement. Deze rendementen zijn gebaseerd op staatsobligaties. Dit gemiddelde moet worden verhoogd met een passende extra risico-opslag in verband met het hogere risico dat de bv loopt bij een lening aan een directeur-aandeelhouder in vergelijking met een lening aan de Nederlandse Staat. De rente die de bv zelf aan haar financiers betaalt, wordt hierbij ook in ogenschouw genomen.

 

Blijkbaar vind de fiscus het U- of T-rendement (thans resp. 1,61 en 2,37%) aanvaardbaar, maar dan wel plus een risico-opslag. De vraag blijft hoe hoog die opslag moet zijn. Aangezien het hier gaat om een tweede lening, is de vraag welke zekerheden gegeven worden t.a.v. de andere BV. Is de eigen BV preferent schuldeiser boven de andere BV?

 

Rentetarieven voor de zakelijke markt met als uitgangspunt de bank als uitlener mag u niet gebruiken. U mag voor de bv als uitlener alleen rentetarieven kiezen die particuliere beleggers krijgen.

 

Voorbeelden van onbruikbare rentetarieven voor de zakelijke markt zijn:

 

[*] het rentetarief dat banken elkaar in rekening brengen

[*] het rentetarief dat banken bij grote, zakelijke klanten in rekening brengen

[*] de hypotheekrente

[*] de rente die banken op een doorlopend krediet in rekening brengen

 

Hier gaat de fiscus IMHO veel te ver. De fiscus neemt nu plaats op de stoel van de bestuurder van de BV door bepaalde rentes uit te sluiten als instrument. Waarom zou de BV geen hogere rente (bijv. de hypotheekrente) mogen bedingen van haar DGA? Daarmee realiseert de BV een beter rendement op het uitgeleende geld. Ik zie werkelijk niet in hoe de fiscus het kan verbieden een hogere rente te berekenen.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Nogmaals dank. Ik heb nog even gebeld en begrijp het nu inderdaad.

 

Stel ik leen 300k, het volgende scenario is mogelijk:

100k als DGA van mijn eigen BV tegen bijv. 1,3%(depositorente die ik nu krijg) + 1% risico opslag = ca. 2,3%

200k van een andere BV tegen markt conforme hypotheek rente minus 1% (dit mag volgens mijn fiscalist) = ca. 4,5%

 

Ondanks dat ik weet dat lenen tegen een hogere rente voordeler is voor de IB doe ik dit waarschijnlijk niet omdat mijn inkomsten het komend jaar relatief laag zullen uitvallen.

 

Is dit logica zo? :)

 

Dat is bijna logica.

 

Die 1,3% depositorente zal geen lange termijnrente zijn. Als je nu uitgaat van 1,3% dan zul je naast de risico-opslag ook een verhoging moeten doorvoeren indien je ervoor kiest de rente op de lening langer vast te zetten.

 

Bovendien bewijst jouw casus ook hoe krom het kan lopen. Laat ik nog een extra procent toevoegen aan de lening van jouw BV. Dan kom je op 3,3% uit. Aan de andere BV betaal je 4,5%.

 

Welke BV heeft het eerste pandrecht?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Thanks Joost. Hopelijk begrijpen jullie dat ik ook niet alles in 1x goed begreep, de fiscus is er nou niet echt duidelijk in op hun website.

 

Wat nou precies redelijk is weet ik nog steeds niet, maar ik denk dat ik gewoon bovenstaande rentes aanhoud en beide hypotheekcontracten bij de fiscus laat registreren. Als het niet goed is komt het vast wel terug :)

 

Dan nog iets anders: hoe te bepalen of je voor een vaste rentevoet of variabele moet gaan? Ik neem dat een variabele rente alleen in dezelfde proportie is bij te stellen als de stijgingen/dagelingen van de U-/T- rendementen?

 

Het mag dus niet zo zijn dat ik in het eerste jaar een rente van 3% hanteer voor mijn DGA-BV lening en in het tweede jaar plots 5% ga hanteren wanneer mijn inkomen voor de IB dat ook toelaat? Of is dit allemaal geen issue?

Link naar reactie
  • 0

BD heeft getracht met hun artikelen over lenen van de BV duidelijkheid te scheppen maar dat is ze niet gelukt nee.

 

Als je uitgaat van een variabele of kortlopende rente dan zou je aansluiting moeten zoeken bij het T of U-rendement.

Wil je volgend jaar omhoog met de rente dan kun je besluiten de rente "langer vast te zetten". Dan voeg je dus een opslag toe aan de rente wegens de langere rentevaste periode.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

200k van een andere BV tegen markt conforme hypotheek rente minus 1% (dit mag volgens mijn fiscalist) = ca. 4,5%

In het kader van welke relatie is die andere bv bereidt jou een lening te verstrekken voor minder dan een bank zou doen (al zijn er genoeg banken die op dit moment tegen 4,5% of minder hypotheken verstrekken, maar dat terzijde)?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Naast de 100k die ik leen van mijn eigen BV als DGA, leen ik nog ca. 200k van een andere BV waarvan ik niet DGA ben.

 

Toch nog een paar vraagjes:

 

[*]Ben je bij de BV waar je DGA bent 100% aandeelhouder?

[*]Wat is jouw aandeel in de BV waar je 200k wilt lenen?

[*]Waarom leen je niet alles bij de BV waar je DGA bent, komt dit vanwege de liquide middelen in die BV of vanwege het vermeende voordeel?

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ben ik weer… we zijn inmiddels zover en ik zal vandaag bij de notaris tekenen :)

 

100k uit mijn eigen BV, ca. 250k uit een andere BV.

Ik moet het conceptcontract nog opstellen (zie ander topic), wie kan mij vertellen of ik in deze tijden beter met een vaste of variabele rentevoet kan rekenen?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik moet het conceptcontract nog opstellen (zie ander topic), wie kan mij vertellen of ik in deze tijden beter met een vaste of variabele rentevoet kan rekenen?

 

 

Niemand! Als je rente kan voorspellen dan word je schat hemeltje rijk! Gerrit Zalm gaf deze week in een interview zelfs aan dat ABN als bank niet meer gaat speculeren op rente...

 

Vanwaar je vraag?

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Da's nou niet het antwoord waar ik naar opzoek ben, wellicht ook niet makkelijk te beantwoorden, dus wellicht iets anders formuleren: zelf kies ik liever voor een variabele rente, zo loop je altijd met de markt mee, maar op basis van wat mag je ieder jaar de rente in de hypotheekakte bijstellen?

 

Indien ik straks meer ga verdienen voor de IB is een variabele rente interessant, nu is mijn inkomen nihil, maar in de komende 2-3jr is een hogere rente wel degelijk interessant als aftrekpost...

 

Ik heb de belastingdienst gebeld, die gaven mij aan dat ik dat zelf maar uit moest zoeken, lekker duidelijk...

 

Overigens begrijp ik dat er 2 mogelijkheden zijn voor een personeelslening: onder box 1 & box 3. Wat zijn de verschillen en welke (norm) voorwaarden voor bijv. rente/looptijd moet men hanteren?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelf nog even onderzoek gedaan en ik denk dat het in mijn geval meest verstandig is een zakelijk variable rente te hanteren van 3% op een annuitair aflosbare lening van 100k met een looptijd van 30jr. Een vaste rente moet doorgaans hoger zijn ivm het hogere risico.

 

Nu zegt de belastingdienst dat ik een normrente van 3% voor een personeelslening van de BV moet hanteren (2013). Hoe geef ik dit in het contract aan? Moet ik daarbij aangeven dat de annuitaire normrente 3% is en dat deze naargelang de norm van de belastingdienst ieder jaar aangepast moet worden?

 

En in geval van een variabele rente neem ik aan dat men niet ieder jaar het contract hoeft te wijzigen omdat de rente verandert?

Link naar reactie
  • 0

En in geval van een variabele rente neem ik aan dat men niet ieder jaar het contract hoeft te wijzigen omdat de rente verandert?

 

Nee inderdaad je zet in het contract hoe de rente bepaald word (en wanneer) dus bijvoorbeeld.. de variabele rente word jaarlijks vastgesteld op de 1 jaars EURIBOR van 1 november met een opslag van x% en geldt vanaf 1 januari van het nieuwe boekjaar.

aan welke rente of tarieven je koppelt bepaal je zelf (zoek wel goed uit welke tarieven acceptabel danwel gebruikelijk zijn), maar je moet dus wel altijd op de rente op dezelfde manier vast stellen.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben even het spoort bijster, zijn een personeelslening/werkkostenregeling & een lening uit de eigen BV als DGA nu 2 verschillende leningen met verschillende voorwaarden??

 

De site van de Belastingdienst maakt naar mijn inzien de zaken soms echt ingewikkelder en onduidelijker!

Link naar reactie
  • 0

Een lening is een personeelslening als je als bestuurder/directeur van je BV de lening aangaat. Dan gelden er dus aanvullende voorwaarden zoals in de gegeven link omdat je als bestuurder/directeur personeel bent.

 

Beter is het om de lening aan te gaan als aandeelhouder. Dan is er dus geen sprake van een personeelslening. Dat bereik je door dit expliciet in een aandeelhoudersbesluit vast te leggen en ook in de overeenkomst van geldlening.

 

De rente die je kunt hanteren is de zakelijke spaarrente met een opslag. Die opslag is een risico-opslag en houdt dus verband met de te stellen zekerheden. De rentevasteperiode is geen risico. Immers moet je uitgaan van de zakelijke spaarrente. Wil je de rente variabel houden dan kijk je naar de spaarrentes zonder depositotermijn. Wil je een langere rentevaste periode dan kijk je naar rentes van geblokkeerde spaardeposito's.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.