• 0

Advies overname familiebedrijf

Beste mensen,

 

Mijn vader heeft een bedrijf samen met een compagnon en hij is van plan om hiermee te gaan stoppen. Nu wil ik graag zijn rol overnemen in het bedrijf. Het betreft een VOF waar hij met een eenmanszaak inzit en zijn compagnon met een BV.

 

Het idee is om zelf een BV te gaan starten en een nieuwe VOF te gaan opzetten met de compagnon met mijn vader.

 

Ik kan een betalingsregeling treffen met mijn vader voor de volgende zaken;

 

- geld voor inkoop van goederen

- geld voor uitbetaling eigen salaris

 

Daarnaast wil ik een regeling treffen met mijn vader om een X-percentage van de winst aan hem uit te keren voor de goodwill die het bedrijf heeft opgebouwd.

 

Nu wil ik een nieuw VOF contract en een goodwill betalingsregeling richting mijn vader netjes door een notaris laten regelen. Dit ook voor bijvoorbeeld een duidelijke verantwoording richting mijn zussen.

 

Mijn vader heeft echter nooit veel uren gestoken in het bedrijf, de loonkosten vielen dus tot en met heden wel mee. De compagnon van mijn vader heeft altijd wel een groot gedeelte van de week besteed aan dit bedrijf.

 

Er vanuit gaande dat de omzet / kosten ongeveer gelijk blijven binnen het bedrijf zal de winst flink dalen door mijn aanwezigheid. Ik ben dan ook op zoek naar een goede constructie / afspraak die ik met mijn vader kan maken om ervoor te zorgen dat er aan het einde van het jaar nog een gunstige winstuitkering overblijft waar hij ook van kan genieten. De bedoeling is dat ik ook voor meer omzet ga zorgen en uiteraard heb ik gedacht aan het beperken van mijn inzet qua uren om de kosten te beperken. Hierin zit ik in een spagaat tussen de focus voor de volle 100% voor mijn bedrijf en het beperken van de kosten tbv een gunstige winstuitkering.

 

Omdat ik een startende ondernemer ben en niet ontzettend veel ondernemers in mijn netwerk heb zitten, plaats ik het hier op het forum. Alle reacties zijn welkom, doomscenarios, adviezen, etc.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er waren nu geen loonkosten voor je vader, winst is immers geen loon. Maar dat is wellicht meer een technisch detail. Geld lenen voor uitbetaling van het eigen (DGA-)salaris duidt erop dat er kennelijk onvoldoende cash flow is om dat salaris te betalen. Overigens is dat geen zaak voor de VOF, maar voor je BV, waarbij je je dan kunt afvragen of dit de juiste structuur is. De VOF heeft met jouw DGA-salaris niets te maken. Wel kan dat een reden zijn om de VOF lager te waarderen: het is niet onverstandig om de winst te herberekenen met inachtneming van een genormaliseerd salaris.

 

Je geeft zelf aan dat het lastig wordt om met meer arbeid de omzet te vergroten. Dat is natuurlijk een kosten/batenanalyse: waarom zou je er meer tijd in stoppen als de verwachting is dat dat niet voldoende oplevert - dan kun je wellicht beter een alternatief zoeken voor (dat deel van) de tijdsbesteding.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie.

 

Laat ik het zo stellen, ik heb uiteraard de intentie om te zorgen voor meer omzet. Het zou echter kunnen dat dit komend half jaar nog gaat tegenvallen en dat dit dus drukt op de winstdeling aan het einde van het jaar. Vandaar mijn tweestrijd.

 

Ik zal inderdaad zeker de winst tegen het licht houden en daarbij kijken naar de salarissen van ons beiden, goed punt om uiteraard te bespreken.

 

Het starten van een BV heb ik met name in gedachte vanwege het minimaliseren van de aansprakelijkheid. Ter aanvulling; het is een bedrijf wat handelingen verricht in de medische sector.

Link naar reactie
  • 0

Ik zal inderdaad zeker de winst tegen het licht houden en daarbij kijken naar de salarissen van ons beiden (...)

 

Hoe moet jij nou kijken naar het salaris van de andere vennoot?

Daar heeft de VOF toch niets mee te maken.

 

Jullie moeten gewoon een goede VOF overeenkomst sluiten, met een winstverdeling op basis van voor beiden aanvaardbare criteria.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.