• 0

BD: DGA salaris mag niet met terugwerkend kracht verlaagd worden.

Als DGA dien je jezelf minimaal een normbedrag (42K) als salaris toe te kennen.

Als er aanleiding is om dit salaris te verlagen, dan kan dat maar dan moet je dat vooraf aan de BD(BelastingDienst) verzoeken met onderbouwing.

In mijn geval is die aanleiding er en is er OK gegeven door de BD voor de aangepaste managementvergoeding.

Ik wilde dit laten ingaan op 1-1-2013.

Echter.... inmiddels heb ik al de loonbelasting betalingen van de eerste 6 maanden dit jaar gedaan obv het normbedrag

en de BD is van mening -verwijzend naar art.12a loonbelasting met aanvullend een uitspraak van de Hoge Raad-

dat zij niet willen toestaan dat het reeds verloonde loon in 2013 gecorrigeerd wordt.

Simpel gezegd: de reeds gegeven loonbelasting blijft gegeven.

 

Ik zie geen kans/mogelijkheid om die loonbelasting terug te krijgen en dus betaal ik dit jaar loonbelasting over virtueel loon.

Maar wellicht zijn er mensen hier die met deze info hun voordeel kunnen doen en bv uitstel loonbelasting aanvragen als ze een aanvraag verlaging managementvergoeding doen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 2

Als DGA dien je jezelf minimaal een normbedrag (42K) als salaris toe te kennen.

 

Iets genuanceerder: er geldt een gebruikelijkloonregeling waarbij de DGA in principe het loon ontvangt wat gebruikelijk is binnen de sector. Dat kan dus veel meer zijn dan het bedrag dat jij noemt.

 

Als er aanleiding is om dit salaris te verlagen, dan kan dat maar dan moet je dat vooraf aan de BD(BelastingDienst) verzoeken met onderbouwing. In mijn geval is die aanleiding er en is er OK gegeven door de BD voor de aangepaste managementvergoeding. Ik wilde dit laten ingaan op 1-1-2013.

Echter.... inmiddels heb ik al de loonbelasting betalingen van de eerste 6 maanden dit jaar gedaan obv het normbedrag en de BD is van mening -verwijzend naar art.12a loonbelasting met aanvullend een uitspraak van de Hoge Raad- dat zij niet willen toestaan dat het reeds verloonde loon in 2013 gecorrigeerd wordt.

Simpel gezegd: de reeds gegeven loonbelasting blijft gegeven.

 

Dat is heel erg simpel gezegd ;)

De loonbelasting zijn jouw centen als privé-persoon. Er wordt dus niets gegeven, er wordt door jou verdiend en over die inkomsten wordt een stukje voorheffing (de loonbelasting) afgedragen. Het geld is dus niet weg maar geldt als voorheffing voor jouw aangifte IB.

Het standpunt is dat een gewone werknemer ook niet met terugwerkende kracht akkoord gaat met een lager loon over reeds gegenereerde inkomsten, en datzelfde geldt ook voor de DGA die ook gewoon een werknemer is.

 

Ik zie geen kans/mogelijkheid om die loonbelasting terug te krijgen en dus betaal ik dit jaar loonbelasting over virtueel loon.

 

Nou, dat vind ik ook weer te kort door de bocht. Ik begrijp dat er op dit moment niet de liquide middelen zijn om jouw gehele netto salaris over de periode januari t/m juni 2013 uit te keren. Dat betekent niet dat dat loon weg is. Er is gewoon een netto vordering op de BV (want loonheffing is afgedragen). Dit kun je gewoon op de balans boeken als een vordering van jou op het bedrijf - er is namelijk geen verplichting om netto loon uit te keren. Op het moment dat het weer beter gaat met het bedrijf kan deze vordering gewoon netto uitgekeerd worden.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Als DGA dien je jezelf minimaal een normbedrag (42K) als salaris toe te kennen.

 

Als kleine aanvulling op de meer dan uitstekende toelichting van Dennis: het door jou genoemde "minimum" voor de DGA bedraagt in 2013 geen 42K maar 43K

 

En zoals Dennis al stelt is het geen minimum. Het bedrag van 43K is niet meer dan de grens waarop de bewijslast van wat een gebruikelijk loon is, verschuift van jou naar de belastingdienst toe.

 

Mod edit: topictitel verduidelijkt. Het gaat niet om de managementfee maar om het DGA salaris

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 2

Is het niet mogelijk het salaris vanaf augustus op 0 te zetten? Je moet immers wachten op toestemming van de Belastingdienst, deze heb je nu gekregen. Volgens mij bekijkt de Belastingdienst het uiteindelijk op jaarbasis.

 

De redenering van Dennis klopt wel, maar wat heb je eraan als je een vordering hebt op de BV? Als deze hoger is dan E 17.500 moet je er ook nog rente over berekenen en betaal je hierover weer inkomstenbelasting ivm terbeschikkingstelling.

 

Vervolgens heeft de BV een schuld met rente. Dit maakt het verlies alleen maar groter. Misschien is er nog een alternatief voorhanden: geruisloze terugkeer uit de BV. Jij voldoet al aan 2 vd 5 redenen om terug te keren uit de BV ;D

 

Overigens: BV werkt ook beschermend. Dus niet altijd een oplossing om deze rechtsvorm te verlaten.

Voor meer grip op je financien

doe een fiscale check

Voor een oplossing van jouw belastingprobleem

vraag advies

Link naar reactie
  • 0

Nav aspect gebruikelijke loonregeling.

Hoe zit dat als je parttime-DGA van de bv bent

en daarnaast nog andere verdiensten hebt prive (bv parttime loondienst, parttime eenmanszaak en/of bijverdiensten) ?

Dien je dan toch 100% van het gebruikelijke loon te hanteren ?

 

Nergens in het artikel over het gebruikelijk loon wordt een fulltime of parttime percentage genoemd.

Als je van mening bent dat jou gebruikelijk loon omlaag moet omdat je parttime werkt en dat parttime-loon vervolgens gangbaar is voor iemand in jouw positie zonder dat diegene een aanmerkelijk belang heeft, dan zou ik dat ter goedkeuring aan de fiscus voorleggen.

 

 

Dan nog even terug naar de oplossing:

Zoals Barbara al aangeeft, zal de fiscus de DGA-loon-hoogte vaststellen voor het kalenderjaar. Of heb je zelf verzocht om m.i.v. bijv. 1-8-2013 het loon naar een X bedrag per maand te verlagen?

 

Als de beschikking over het jaarloon gaat dan kun je in de komende maanden gewoon je loon dusdanig verlagen dat je over heel 2013 uitkomt op het bedrag in de beschikking. Dan is meteen het probleem rond het hogere loon van de eerste maanden opgelost.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het gevoel -en de feitelijke situatie- blijft dat je de BD aan het voorfinancieren bent.

Dat geldt [..] voor elke ondernemer die een voorlopige aanslag betaalt.

Als de voorlopige aanslag redelijk past bij de werkelijke/defintieve situatie kun je daar vrede mee hebben,

als de voorlopige aanslag voorloopt dan voelt dat toch weer iets anders....

Link naar reactie
  • 0

Als de beschikking over het jaarloon gaat dan kun je in de komende maanden gewoon je loon dusdanig verlagen dat je over heel 2013 uitkomt op het bedrag in de beschikking. Dan is meteen het probleem rond het hogere loon van de eerste maanden opgelost.

Klopt, dat is idd nu de beste oplossing.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.