• 0

Eigen baas

De verleiding is groot en de succesverhalen worden vaak breed uitgemeten. Maar is ondernemen wel zo leuk en wordt je er inderdaad gelukkiger van? Het antwoord is simpel maar toch complex.

 

Natuurlijk lijkt niets fijner dan zelf je werkuren te kunnen bepalen en dat er niemand is die je beveelt of commandeert. De praktijk is echter dat werkdruk en het halen van omzet als ondernemer je uren gaan bepalen en dat er ineens klanten en een Overheid zijn die van alles van je willen. Tenzij je een wereldschokkende uitvinding hebt gedaan of wanneer je een vak verschrikkelijk goed beheerst, heb je in de wereld van ZZP-ers niets te zoeken. Zoals een werknemer kijkt naar de "eigen baas", zo kijkt de ZZP-er naar werknemers.

 

Werknemers die elke dag lekker uitgerust en redelijk zorgeloos opstaan om aan het eind van de middag op tijd weer lekker naar huis of het stamcafé te gaan. Werknemers met echte snipperdagen en aaneengesloten vakanties met een leuk bedrag aan vakantiegeld om vrij te besteden en een hoop vrije tijd om leuke dingen te doen. ZZP-er zijn betekent over het algemeen dat je weinig tot geen rechten hebt met heel veel verplichtingen en een karig loon.

 

Natuurlijk geldt dit niet voor de eerder genoemde vaklui, maar die hebben dan ook een erg lage overhead en kunnen bij gebrek aan werk terug in dienstverband. Vakmensen zijn altijd gewild al moet je soms wat verder reizen. ZZP-ers met kleine bedrijfjes en ook middenstanders zijn vaak al snel te klein voor het tafellaken en te groot voor het servet. Met andere woorden, om mee te kunnen blijven doen moet je expansie of plotselinge drukte aan kunnen en kunnen beschikken over de bijbehorende financiële middelen en extra mankracht.

 

De tafellakens zijn de middelgrote bedrijven met vlees op de botten die concurrerend kunnen werken en financiële middelen hebben voor scholing, reclame en allerlei voorzieningen. Maar gezien het aantal faillissementen tegenwoordig is het zelfs voor die groep al snel einde verhaal. Een ZZP-er word je tegenwoordig al snel omdat veel van de grotere bedrijven wel af willen van dat lastige en dure vaste personeel. Zij maken het interessant om voor je zelf te beginnen en zullen je vooral uit eigen belang veel voordelen kunnen noemen.

 

Dan zijn er nog de goedbedoelende hobbyisten die denken dat ze van hun hobby een beroep of bedrijf kunnen maken. In de praktijk houdt dit meestal in dat de uren die er ingestoken worden bij lange na niet financieel gecompenseerd worden. Natuurlijk is het leuk om taarten te bakken of sleutel je graag aan auto's of andere zaken. Maar om dit op een zodanig peil te brengen dat je er van kunt leven of een hypotheek van kunt betalen vereist een flinke dosis geluk en bereidheid van anderen om jou dit te gunnen.

 

Om als ZZP-er een redelijk bestaan op te kunnen bouwen inclusief pensioenopbouw en arbeidsongeschiktheidsverzekering heb je toch al snel een kleine twee ton aan omzet per jaar nodig. Dat is dan nog afhankelijk van je winstmarge natuurlijk. Want van die twee ton gaan een hoop zaken af: gereedschap, je vrije dagen en vakantie, belastingen, telefoon, computer, internet, verzekeringspremies, vervoer, huur, je boekhouder en ga zo maar door. Vanuit huis werken is ook zo'n thema. Wanneer je echter geen groot huis met twee ingangen en dubbele toiletten bezit, dan zijn al je zakelijke lasten niet aftrekbaar voor de belasting. Dat betekent dat je de energiekosten, je huur en alles wat er om heen hangt moet rekenen als zijnde privé uitgaven waarover je extra belasting betaalt.

 

Beter en logischer is het dus om uit te gaan van een bedrijfspandje dat je incl. verzekeringen, telefoon en energie toch al snel minimaal twintigduizend euro per jaar achteruit zet. Tel daar de investeringen voor je gereedschap en je interieur bij op en je staat de eerste drie maanden al voor niets te werken. Verder ben je als ZZP-er zonder kapitaal totaal niet interessant voor een bank of andere geldschieter. En als je er al een zo gek krijgt dan moet je niet vergeten dat je ook nog een maand voor niets werkt om de rente en aflossing op je lening te kunnen betalen.

 

Ai dat tikt aan, nu hebben we nog maar 8 maanden over minus wat vrije dagen en vakantie, begrafenissen, huwelijken, geboortes, dokters- en tandartsbezoek, etc en dan zijn het er nog maar 7. Dan gaan we er maar gemakshalve van uit dat jij of je partner of je eventuele kinderen nooit ziek zijn. Een paar weekjes griep of even door je rug gaan zijn tenslotte ook optioneel en dan zou je nog maar 6 maanden over houden om die twee ton om te zetten. Dat betekent dat je ruim 33 duizend omzet per maand moet gaan draaien. Voelt u de bui al hangen?

 

33 Duizend delen door 20 werkbare dagen is 1650 euro per werkdag en dat delen door een normale acht uur durende werkdag komt neer op 206,25 per uur. Dat is het gemiddelde uurtarief van een strakke advocaat of notaris, maar niet van de gemiddelde ZZP-er die in de praktijk al blij is met 30 tot 40 euro per uur.

 

Always expect the unexpected

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Tussen de regels doorlezend maak je het jezelf en de lezer erg moeilijk om een IMHO onzinnig vergelijk te maken tussen de gemiddelde omzet per uur van een handels- of productiebedrijf versus het uurtarief van een advocaat:

 

33 Duizend delen door 20 werkbare dagen is 1650 euro per werkdag en dat delen door een normale acht uur durende werkdag komt neer op 206,25 per uur. Dat is het gemiddelde uurtarief van een strakke advocaat of notaris, maar niet van de gemiddelde ZZP-er die in de praktijk al blij is met 30 tot 40 euro per uur.

 

Vergelijkingen op basis van omzet gaan scheef, het enige dat te vergelijken valt is winst

 

Beter lezen. OMZET dus incl. inkoop. Ik weet niet of je een beetje verstand hebt van winstmarges maar bij 2 ton omzet heb je al snel zo'n beetje 130.000 inkoop. Juweliers niet meegerekend.

 

Ik heb door opleiding, beroep, 20 jaar werkervaring en 6 jaar zelfstandig ondernerschap naar mijn eigen bescheiden mening redelijk wat verstand van en vooral veel dagelijkse ervaring met winstmarges van veel klanten en weet daarom ook dat de wijsheid die je hier poneert - sorry - echt klinklare onzin is.

De verhouding tussen omzet en winsf varieert sterk per branche en beroep: een commodity trader vormt het ene uiterste: die heeft een bruto marge van 1-2% en moet dus miljoenen omzetten om een beetje modaal inkomen aan winst over te houden. Zijn/haar omzet per uur ligt ver boven de € 1.000,- maar is net zo irrelevant. Aan de andere kant heb je de kenniswerker met bijna geen overhead. Van hun uurtarief is 80% winst. Handels en productiebedrijven - en juweliers - zitten tussen beide uitersten, maar nergens geldt dus "zo maar" een grosso modo bruto marge van 53% op de inkoop als vuistregel: dat kan hooguit een vuistregel voor jouw tak van sport zijn....

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik loop al zo’n 37 jaar als, en met ondernemers mee en heb ook nu nog dagelijks te maken met ondernemers en hun zorgen om de eindjes aan elkaar te knopen.

De meeste beginnen een Internetwinkel, of willen in de handel, of een koeriersdienst beginnen en op die basis heb ik het een beetje gebaseerd. Beroepen als die van jezelf en andere adviseurs en zakelijke dienstverleners (ook commodity traders) behoren wat mij betreft tot de genoemde vaklui. dus niet per se een loodgieter of een elektricien maar iemand die een "vak" heeft en niet iemand die voor zichzelf begint omdat het zo leuk of aanlokkelijk lijkt.

IK had van iemand van jouw postuur en opleiding verwacht dat je dit er in terug kon lezen, maar misschien hebben de cijfers, die slechts als voorbeeld zijn bedoeld het verhaal wel verzwakt. Maar mijn ervaring is dat mensen zich al te snel rijk rekenen, dus vandaar. De rekenvoorbeelden die ik noemde blijven echter overeind, waarmee ik wil zeggen dat 30 euro per uur verdienen als Zzp-er (dus niet vaklui) al heel mooi is.

Een internetwinkel heeft tussen de 25 tot maximaal 40 procent winst op het artikel als ze tenminste willen kunnen concurreren. Ook chauffeurs bij pakketdiensten bijv. PostNL hebben max 200 euro per dag omzet en dat is geen sinecure, daar zit cent ruimte voor AOV of pensioen. Het verhaal is dus geen onzin, maar dat mag natuurlijk best je mening zijn. Kwestie van je kunnen verplaatsen in een andere situatie als dan die van jezelf.

Ik ben iig blij dat je bij mij het risicobeheer niet doet.No offence

Always expect the unexpected

Link naar reactie
  • 1
Ik ben iig blij dat je bij mij het risicobeheer niet doet.No offence

 

None taken ;) net zo als ik blij ben dat jij niet adviseert ;) want de boodschap die je hier in deze reactie verkondigt lijkt haaks te staan op hoe ik - en zo te zien diverse andere lezers - jouw blog hebben opgevat.

 

Bottom line is dat we het best wel eens met elkaar eens zouden kunnen zijn als ik de boodschap uit jouw bovenstaande reactie lees, maar die boodschap lijkt totaal niet overeen te komen met jouw oorspronkelijke blog

 

De meeste beginnen een Internetwinkel, of willen in de handel, of een koeriersdienst beginnen en op die basis heb ik het een beetje gebaseerd

 

Tip: licht je aannames voortaan even toe, dat verduidelijkt een hele hoop en voorkomt verwarring.

 

Een internetwinkel heeft tussen de 25 tot maximaal 40 procent winst op het artikel

 

Nog meer cijfers, nog meer verwarring. Eerst poneer je heel stellig dat bij 200K omzet 130K inkoop hoort (winstmarge 53% dus) , en nu is het maximum voor internetwinkels weer een stuk lager, tussen de 25 en 40% Ik haak af.... Tabee!

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Richard, ben jij wellicht dezelfde persoon is als die overunity uitvinder van laatst? Daar kon ik ook geen touw aan de uit de lucht gegrepen berekeningen vastknopen.

 

Tussen de regels door, en op basis van je berichten in dit draadje, begin ik langzaam te begrijpen wat je eigenlijk wilde zeggen met je artikel. Maar dit draadje laat naar mijn bescheiden mening zien dat je daar blijkbaar niet helemaal in geslaagd bent. Je maakt allerlei wilde aannames zonder die te benoemen, en gaat daarmee rekenen. Misschien kun je alle getallen beter weglaten en schrijven wat je nu echt bedoeld.

 

Bijna niemand is een gemiddelde ondernemer. De variëteit is omzet en marge is natuurlijk enorm verschillend, zoals Norbert ook al zegt. De berekening of een onderneming levensvatbaar is, is toch echt maatwerk. Afhankelijk van de branche, de markt, de inkomenswensen van de ondernemer enzovoort. De risico's en wensen om die af te dekken ook, dus ik snap je sneer aan het adres van Norbert niet.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Je kunt als "maak"-ondernemer nooit alles precies voorzien. En ik denk dat met name ook de winkeliers er erg veel last van hebben dat hun jaarlijkse resultaten erg fluctueren t.o.v. elkaar. Je kunt een erg slecht jaar draaien na enkele goede jaren en dan moet je in dat slechte jaar toch de belasting e.d. van dat laatste goede jaar ophoesten. En bovendien zijnde vooraanslagen ook gebaseerd op dat laatste goede jaar. En die omzetvermindering kan ook ontstaan omdat de landelijke economie slecht is, waar jij weinig invloed op uit hebt kunnen oefenen........ Ondernemen in dit systeem betekent eigenlijk dat je steeds beter moet presteren en groei in de cijfers moet genereren. De banken hebben dat aspect altijd meegenomen in hun beoordelingen. En dat is eigenlijk als eenpitter niet te behappen. Tenzij je idd als dienstverlener de luxe hebt om je uurtarief daarop af te stemmen en je klanten zodanig afhankelijk van je zijn, dat je je die luxe kunt veroorloven.......

Link naar reactie
  • -1

Goed mea culpa, voortaan een blog zonder cijfers, zodat niemand zich geroepen voelt om de eigen situatie daarin te spiegelen.

Uurtje factuurtje ondernemers (vaklui) hoeven zich dus niet te herkennen in het verhaal. Maar dat heeft ook niet zoveel met ondernemen te maken (oh jee nu krijg ik ze weer over mij heen)

Blijkbaar zitten er hier niet zoveel ondernemers die hun dagelijks brood moeten verdienen met een inkomen dat afhankelijk is van omzet gekoppeld aan winstmarge en uren. Maar ja die hebben waarschijnlijk niet eens tijd om dit te lezen ;D.

De winstmarges kunnen verschillen, dat snap ik, maar ik moest even ergens van uit gaan en dat had ik dus beter niet kunnen doen. Alhoewel ik mij niet herken in de woorden hilarisch en onzinverkoper snap ik dat de voorbeeld berekening afbreuk doet aan de draad.

Dat er het afgelopen jaar 25% meer faillissementen zijn dan vorig jaar laat zien dat de twee keer moet nadenken voordat je jezelf of je gezin bloot stelt aan "avonturen". Met een overunity blogger heb ik niets te maken. Dat verhaal ken ik ook niet. Dat naar Norbert was geen sneer, maar het is belangrijk dat iemand die over risico's praat (en daarmee wellicht zijn geld verdiend) ze ook herkent en niet net als de banken uitgaat van tweeverdieners, want mensen scheiden nogal eens. En dan zullen we het niet hebben over de post alimentatie en boedelscheiding die je dan nog van je 2 ton af moet trekken. :P (nou doe ik het weer).

 

(Echte) ondernemer zijn is een groot risico als je geen vak beheerst of iets met een uitvinding of rage hebt kunnen realiseren. Dat was mijn punt.

Dank u voor uw aandacht

Always expect the unexpected

Link naar reactie
  • 0

Blijkbaar zitten er hier niet zoveel ondernemers die hun dagelijks brood moeten verdienen met een inkomen dat afhankelijk is van omzet gekoppeld aan winstmarge en uren. Maar ja die hebben waarschijnlijk niet eens tijd om dit te lezen ;D.

 

Ik heb er tijd voor gemaakt. :)

 

Uurtje factuurtje ondernemers (vaklui) hoeven zich dus niet te herkennen in het verhaal. Maar dat heeft ook niet zoveel met ondernemen te maken (oh jee nu krijg ik ze weer over mij heen)

 

Met uurtje factuurtje ondernemer zijn kun je ook risico's lopen, oh jee ;D. Met de toevoeging dat er in mijn omgeving ook uurtje factuurtje ondernemers zijn die bepaalde eigenschappen hebben waardoor ze 25 tot 30 mensen kunnen aansturen op projectniveau, het geluk hebben dat ze voor een grote organisatie werken waar altijd op projectniveau wordt gewerkt en hierdoor al 5 jaar verzekerd zijn van een vast inkomen, waar een behoorlijk uurtarief tegenover staat. Zijn dat ondernemers?

 

(Echte) ondernemer zijn is een groot risico als je geen vak beheerst of iets met een uitvinding of rage hebt kunnen realiseren. Dat was mijn punt.

Dank u voor uw aandacht

 

De intentie van jouw blog had ik begrepen. ;)

Link naar reactie
  • 1

De verleiding is groot en de succesverhalen worden vaak breed uitgemeten. Maar is ondernemen wel zo leuk en wordt je er inderdaad gelukkiger van? Het antwoord is simpel maar toch complex.

Kleine toevoeging.

Sinds ik voor mezelf ben begonnen, is de grijns niet meer van mijn gezicht af te slaan, volgens mijn vrouw. Ze liegt niet. :)

Link naar reactie
  • 0

Ik lees nu pas dat je er ook uitvinders bij betrekt.

 

Een uitvinder die in loondienst is, is in principe geen eigenaar van zijn/haar uitvinding. Ook al vindt hij/zij uit in vrije tijd. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, waarbij een werknemer dat schriftelijk heeft uitgesloten bij zijn werkgever. Zo'n uitvinder heeft alleen maar de mogelijkheid om zijn uitvindingen te verkopen.

 

Een zzp-er of ondernemer zal doorgaans een dergelijke verplichting t.o.v. zijn opdrachtgevers niet hebben en heeft dus de keuze om de uitvinding te verkopen of zelf te exploiteren. Dat laatste is nauwelijks te realiseren, omdat dit alle inzet vraagt, terwijl er doorgaans pas na jaren van ontwikkelen en inspanningen, geld aan kan worden verdiend. En het is duidelijk dat het vaak aan het begin van zo'n traject nog niet eens duidelijk is dat er ook echt goed geld mee verdiend kan worden. Hier gaan heel veel kosten voor de baten en dat kun je als eenzitter niet trekken.

 

Ik heb voor deze situatie een partner gezocht, zodat de middelen beschikbaar zijn en het project in veel kortere tijd kan worden gerealiseerd. Maar ik ben ook al 8 maanden in de voorbereidingsfase en ik hoop het nog net binnen 9 maanden helemaal af te ronden en de productie vrij te kunnen geven. Het patent is dan pas 5 maanden in de aanvraagprocedure. Dus we hebben nog een half jaar de tijd om het tot een commercieel succes te maken. Daarna moet ik dus beslissen of ik het ook een aanvraag indien voor Europa en/of evt. de VS.

 

Het is duidelijk dat zo'n proces ook invloed heeft op je lopende andere activiteiten.

Link naar reactie
  • 0
Dat naar Norbert was geen sneer, maar het is belangrijk dat iemand die over risico's praat (en daarmee wellicht zijn geld verdiend) ze ook herkent en niet net als de banken uitgaat van tweeverdieners, want mensen scheiden nogal eens. En

 

Nee, het was een duidelijke sneer, gespeeld op de man in plaats van bal, maar wellicht had ik hem ook wel verdiend ;D

 

Inhoudelijk: ik ga bij de ondernemer uit van het individu, dat inderdaad ook kan scheiden (van levenspartner, zakenpartner, grootste afnemer, belangrijkste toeleverancier, etc) . Inkomen partner wordt nog al eens gebruikt als argument om geen AOV af te sluiten. Dan vraag ik altijd of de ondernemer zwart op wit heeft dat partner ook bij arbeidsongechiktheid voor hem /haar blijft zorgen, of anders bereid blijft mee te betalen.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik lees nu pas dat je er ook uitvinders bij betrekt.

 

Een uitvinder die in loondienst is, is in principe geen eigenaar van zijn/haar uitvinding. Ook al vindt hij/zij uit in vrije tijd. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, waarbij een werknemer dat schriftelijk heeft uitgesloten bij zijn werkgever. Zo'n uitvinder heeft alleen maar de mogelijkheid om zijn uitvindingen te verkopen.

 

Een zzp-er of ondernemer zal doorgaans een dergelijke verplichting t.o.v. zijn opdrachtgevers niet hebben en heeft dus de keuze om de uitvinding te verkopen of zelf te exploiteren. Dat laatste is nauwelijks te realiseren, omdat dit alle inzet vraagt, terwijl er doorgaans pas na jaren van ontwikkelen en inspanningen, geld aan kan worden verdiend. En het is duidelijk dat het vaak aan het begin van zo'n traject nog niet eens duidelijk is dat er ook echt goed geld mee verdiend kan worden. Hier gaan heel veel kosten voor de baten en dat kun je als eenzitter niet trekken.

 

Ik heb voor deze situatie een partner gezocht, zodat de middelen beschikbaar zijn en het project in veel kortere tijd kan worden gerealiseerd. Maar ik ben ook al 8 maanden in de voorbereidingsfase en ik hoop het nog net binnen 9 maanden helemaal af te ronden en de productie vrij te kunnen geven. Het patent is dan pas 5 maanden in de aanvraagprocedure. Dus we hebben nog een half jaar de tijd om het tot een commercieel succes te maken. Daarna moet ik dus beslissen of ik het ook een aanvraag indien voor Europa en/of evt. de VS.

 

Het is duidelijk dat zo'n proces ook invloed heeft op je lopende andere activiteiten.

 

 

Een uitvinder kan als ondernemer toch op zoek naar investeerders? Als de uitvinding echt lucratief is dan zal het altijd een onderneming waard zijn. Goed afschermen en pitchen eventueel met behulp van zo'n "vakman", dan kan die ook weer uren schrijven ;)

Always expect the unexpected

Link naar reactie
  • 0

Gemiddeld is gemiddeld en natuurlijk bij de een fors hoger maar volgens mij zelden lager?

 

Die stelling klopt niet. Fors hoger en zelden lager kan per definitie geen gemiddelde geven, dat ligt dan altijd hoger, anders zou het geen gemiddelde zijn. Daarnaast ga je mis bij "Verzekeringen,pensioen en aov 8000". Ik ben voor mijn pensioen en AOV per maand al ruim 1300 euro kwijt. Da's dus al het dubbele..

 

Ik hou aan het einde van het jaar geen zakgeld over. ;D Nu snap ik waarom.

Link naar reactie
  • 0

Dat "gemiddelde" gaat ook op bij het bedrag aan premie AOV en pensioen. Hoe meer je verzekert hoe hoger je premie toch?

Een gemiddelde kan ook betekenen dat je gemiddeld altijd meer kwijt bent dan je verwacht of hoopt.

Maar voordat we filosofen worden ipv ondernemers.......

Een "gemiddelde" ondernemer (iig 25% er van, blijkens het aantal faillissementen) betaalt 8000 per jaar omdat zijn "gemiddelde" inkomen waarschijnlijk niet veel meer is dan het minimumloon?

Always expect the unexpected

Link naar reactie
  • 1

Een zzp-er of ondernemer

 

Serieus ???

 

De ZZP'er bestaat helemaal niet, ZZP is een ongedefinieerde vaagterm.

 

Laten we het hier niet te moeilijk maken en daarom voor de duidelijkheid het woord ondernemer gebruiken.

 

 

 

#moderators

 

Kan het woord ZZP op dit forum aan aan de lijst met geblokkeerde woorden worden toegevoegd?

 

Gelijk een mooi publiciteitsmomentje voor HL.

Ondernemersforum Higherlevel doet de ZZP'er in de ban.
Link naar reactie
  • 0

Een zzp-er of ondernemer

 

Serieus ???

 

De ZZP'er bestaat helemaal niet, ZZP is een ongedefinieerde vaagterm.

 

Laten we het hier niet te moeilijk maken en daarom voor de duidelijkheid het woord ondernemer gebruiken.

 

 

 

#moderators

 

Kan het woord ZZP op dit forum aan aan de lijst met geblokkeerde woorden worden toegevoegd?

 

Gelijk een mooi publiciteitsmomentje voor HL.

Ondernemersforum Higherlevel doet de ZZP'er in de ban.

 

Helemaal mee eens Nico.

Link naar reactie
  • 0

Ik lees nu pas dat je er ook uitvinders bij betrekt.

 

Een uitvinder die in loondienst is, is in principe geen eigenaar van zijn/haar uitvinding. Ook al vindt hij/zij uit in vrije tijd. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, waarbij een werknemer dat schriftelijk heeft uitgesloten bij zijn werkgever. Zo'n uitvinder heeft alleen maar de mogelijkheid om zijn uitvindingen te verkopen.

 

Een zzp-er of ondernemer zal doorgaans een dergelijke verplichting t.o.v. zijn opdrachtgevers niet hebben en heeft dus de keuze om de uitvinding te verkopen of zelf te exploiteren. Dat laatste is nauwelijks te realiseren, omdat dit alle inzet vraagt, terwijl er doorgaans pas na jaren van ontwikkelen en inspanningen, geld aan kan worden verdiend. En het is duidelijk dat het vaak aan het begin van zo'n traject nog niet eens duidelijk is dat er ook echt goed geld mee verdiend kan worden. Hier gaan heel veel kosten voor de baten en dat kun je als eenzitter niet trekken.

 

Ik heb voor deze situatie een partner gezocht, zodat de middelen beschikbaar zijn en het project in veel kortere tijd kan worden gerealiseerd. Maar ik ben ook al 8 maanden in de voorbereidingsfase en ik hoop het nog net binnen 9 maanden helemaal af te ronden en de productie vrij te kunnen geven. Het patent is dan pas 5 maanden in de aanvraagprocedure. Dus we hebben nog een half jaar de tijd om het tot een commercieel succes te maken. Daarna moet ik dus beslissen of ik het ook een aanvraag indien voor Europa en/of evt. de VS.

 

Het is duidelijk dat zo'n proces ook invloed heeft op je lopende andere activiteiten.

 

 

Een uitvinder kan als ondernemer toch op zoek naar investeerders? Als de uitvinding echt lucratief is dan zal het altijd een onderneming waard zijn. Goed afschermen en pitchen eventueel met behulp van zo'n "vakman", dan kan die ook weer uren schrijven ;)

 

Heb je daar ervaring mee dan?

 

Ik heb wel ervaring met de methode die ik zelf heb gecreëerd. Ik denk dat de methode van alleen een geldschieter zoeken, niet werkt.

Link naar reactie
  • 0

Inkomen partner wordt nog al eens gebruikt als argument om geen AOV af te sluiten. Dan vraag ik altijd of de ondernemer zwart op wit heeft dat partner ook bij arbeidsongechiktheid voor hem /haar blijft zorgen, of anders bereid blijft mee te betalen.

 

Bij het bewust nemen van een (ingeschat) risico is er altijd sprake van een kans dat het alsnog fout gaat. Je krijgt niet alles zwart op wit in het leven. Jij moet dat toch als geen ander weten.

 

Maar om op basis van een geringe kans, de kans namelijk dat én je vrijwel 100% arbeidsongeschikt raakt, je inkomen daardoor wegvalt (kan iemand anders niet waarnemen?), in combinatie met de kans dat op precies dat moment je relatie op de klippen loopt en daarbij opgeteld de kans dat je partner je dan financieel in de steek laat, alsnog een dure AOV verkoopt vind ik nogal discutabel.

Vooral ook omdat zelfs bij een afgesloten verzekering de uiteindelijke uitkering in de praktijk nogal eens tegenvalt of zelfs helemaal uitblijft.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zzp-ers bestaan wel degelijk. Maar een Zzp-er is vaak geen ondernemer, terwijl een ondernemer vaak wel Zzp-er kan zijn. Mijn blogje gaat ook vooral over Zzp-ers.

De term Zzp-er is er ook pas gekomen toen de "ondernemers" van hun personeel afwilden en deze wilden inruilen voor "flexwerkers"

Als je het beestje een naam geeft dan kun je ze makkelijker herkennen. Dat vindt Den Haag wel prettig.

 

Aan Norbert

Ik had ook ooit 30 jaar geleden een AOV bij het Klaverblad Norbert. Maar toen ik hyperventiatie kreeg en overspannen was kreeg ik nul op het request. De laatste 32 jaar doe ik dus zonder. En dat bevalt mij prima. Scheelt 30.000 omzet maken :>)

 

Aan PJ

Ik heb zo vaak wat uitgevonden maar niets wat lucratief was. Ik heb wel een poosje de uitvinder van Thinking Putty ondersteund bij de leveringen binnen de Benelux. Maar met dat kruimelwerk ben ik gestopt.

Always expect the unexpected

Link naar reactie
  • 0

Een "gemiddelde" ondernemer (iig 25% er van, blijkens het aantal faillissementen) betaalt 8000 per jaar omdat zijn "gemiddelde" inkomen waarschijnlijk niet veel meer is dan het minimumloon?

 

Het probleem van de gemiddelde ondernemer is dat deze niet bestaat - het is dan ook onzinnig om deze aan te halen in deze discussie. En dat er 25% meer faillissementen zouden zijn uitgesproken dan vorig jaar betekent natuurlijk geenszins dat 25% van de ondernemers failliet gaat.

 

Laat het statistisch en taalkundig gegoochel over aan mensen die hier wel goed in zijn en probeer je punt te maken. Volgens mij heb je die namelijk wel maal val je telkens in de kuil die je voor jezelf graaft. Jammer...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.