• 0

Mag je HOME-versies van softwarepakketten gebruiken als zelfstandige?

Voor de start als eenmanszaak ben ik diverse software aan het aanschaffen. Hieronder bijvoorbeeld ms Office en ESET Smart Security. Nu ben ik zelfstandige, heb ik één pc waarop ik werk en dus is het mij niet geheel duidelijk hoe de regels zijn aangaande softwarelicenties. Een pakket als ms Office heeft namelijk een 'HOME'-versie en een 'zelfstandigen'-versie, dus dat is redelijk duidelijk. Maar ESET Smart Security heeft een HOME-versie en een BUSINESS-versie, waarvan de BUSINESS-versie wel erg lijkt te rekenen op een bedrijf met meerdere gebruikers (endpoints) en dus voor mij een stap te ver is, gezien ik maar één pc gebruik.

 

Ook het ms Office pakket, waarvan ik inmiddels de zelfstandigen-versie heb aangeschaft, maar eigenlijk de HOME-versie ook prima had volstaan, is aanzienlijk duurder dan het HOME-pakket.

 

Verder gebruik ik ook gewoon WINDOWS8 HOME en geen PRO. En dat is, naar mij is verteld, gewoon legaal.

 

Dus kom ik steeds meer uit op dezelfde vraag:

 

In hoeverre is het legaal of illegaal als ik als zelfstandige een HOME-versie van een softwarepakket aanschaf? Dus gaat het hier om 'het beestje heeft een naam' en de software als hapklare brokken in hokjes in te delen, dus HOME of BUSINESS, al dan niet met meer functionaliteit, of zit er meer achter en ben je in overtreding als je een HOME pakket aanschaft als zelfstandige met een eenmanszaak en één pc?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Een softwarepakket zoals jij bedoelt is over het algemeen een gebruiksrecht. De leverancier omschrijft welk recht jij verkrijgt door de aankoop en zult dus in die omschrijving moeten kijken.

Bij de meeste 'home' versies zal iets opgenomen zijn dat het niet zakelijk gebruikt mag worden, dus wanneer je dat wel doet, handel je in strijd met de overeenkomst.

Link naar reactie
  • 0

Een Windows Home versie mag je commercieel gebruiken. Het grote verschil is dat een Pro versie in een Windows Domein (windows server) kan worden gehangen.

 

Voor de rest moet je de licenties van de betreffende software pakketten erop naslaan. Met open source heb je dit geneuzel niet, maar dat is weer een ander verhaal.

Link naar reactie
  • 0
Bij de meeste 'home' versies zal iets opgenomen zijn dat het niet zakelijk gebruikt mag worden, dus wanneer je dat wel doet, handel je in strijd met de overeenkomst.

 

Sorry, maar daar heb ik werkelijk nog nooit van gehoord. Heb je misschien een voorbeeld?

 

De verschillende editie namen zijn alleen maar bedoeld om aan te geven wat de inzetbaarheid is voor prive of zakelijk (en dus de verschillen tussen de edities). Maar bij mijn weten is het gewoon toegestaan om home edities te gebruiken voor zakelijk gebruik. Of het handig is is een ander verhaal. Voor zzp'ers, die veelal thuis werken, kan een home editie voldoende zijn. Heb je echter een kantoor met meerdere medewerkers, dan is een home editie niet zo handig, omdat je zoals eerder gezegd bepaalde netwerk faciliteiten mist.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Sorry, maar daar heb ik werkelijk nog nooit van gehoord. Heb je misschien een voorbeeld?

 

Ja hoor. Uit de licentie Office 365 voor thuisgebruik:

 

“De software mag maar door één persoon tegelijk gebruikt worden op elke erkende computer of elk erkend toestel. De dienst/software mag niet gebruikt worden voor commerciële, non-profit, of winstgevende activiteiten.”

 

Het gaat dus niet om de verschillende functionaliteiten, maar echt over de licentie. Anders zou iedereen wel een spotgoedkope studentenlicentie aanschaffen en zakelijk gebruiken.... In ruil voor de veel duurdere licentie krijg je soms wat extra functionaliteit om je het gevoel te geven niet voor niets meer te betalen.

 

Overigens een interessant probleem in het tijdperk van BYOD. Als de medewerker zijn laptopje van thuis gebruikt op het werk, kom je al snel in de licentieproblematiek. Lees dit eens: http://webwereld.nl/software/58262-microsoft-verbiedt-office-op-windows-rt-voor-werk

 

Kortom, voor elk afzonderlijk softwareproduct moet je de licentievoorwaarden er even goed op naslaan. Een losse OEM versie kopen, of een versie voor thuisgebruik, zal in de meeste gevallen niet voldoende blijken te zijn.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Misschien een (te) late reactie.... maar goed....

 

Het verschil zit meestal in functionaliteit, vandaar de naamgeving. Als het inderdaad niet zakelijk gebruikt mag worden lees je het op de doos, bijvoorbeeld "3 computers, alleen voor thuisgebruik, binnen 1 huishouden".

 

Qua Eset virusscanner is de business edition gemaakt om eenvoudig beheerd te kunnen worden zijn, soms met remote administrator. Dus centrale uitrol, één licentiesleutel, update-server, rapportage etc. Allemaal zaken die je bij home niet hebt. Je moet er toch niet aan denken dat je een bedrijf hebt met bv 30 werkplekken en dat je allemaal verschillende licentiesleutels moet invullen; dan ben je wel even bezig. Het maken van één package en dit uitrollen over meerdere pc's is dan veel handiger (=business versie).

 

Qua Office en Windows zit het verschil in functionaliteit. Bij Office is Home and Student anders dan de Business omdat er geen Outlook bij-in zit. Het is mij niet bekend dat je Office H&S niet zakelijk mag gebruiken, tenzij nadrukkelijk vermeld "Office voor niet commercieel gebruik".

 

Qua Windows zit er ook verschil in. Een Home versie kan je niet op een domein (server) inloggen en het is moeilijk om data te scheiden van andere gebruikers en/of computers. En zo zijn er nog wel meer versies en verschillen.

 

Uitzondering zijn wel de student-licenties die je bv op de universiteit als student kan kopen zolang je student bent. Verder zijn er ook goedkopere govermental licenties en non-profit, die je dus allen niet zakelijk kan/mag gebruiken.

Link naar reactie
  • 0

WINDOWS 7 HOME PREMIUM ... software are for your non-commercial use only.

 

Dat gaat alleen over de icoons en plaatjes en geluidjes van windows:

 

Volledig: Icons, images and sounds. While the software is running, you may use but not share its icons, images, sounds, and media. The sample images, sounds and media provided with the software are for your non-commercial use only.

 

En een stukje verderop nog over de mpeg media decoders, maar die kan je ook los of in andere programma's krijgen.

 

Windows 7 Home edition mag je dus gewoon zakelijk gebruiken volgens deze voorwaarden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 285 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.