• 0

Social Media, wat kunnen we leren van elkaar?

Beste Ondernemers,

 

Afgelopen jaren worden we er mee doodgegooid, Social Media. De één veracht het, de ander omarmt het. Voor het ene bedrijf is het een extra blok aan je been terwijl het weer voor een ander bedrijf de uitgelezen kans is om met een klein budget een behoorlijk aantal klanten/potentials te benaderen.

 

Bedrijven kunnen ervoor kiezen wél mee te gaan met Social Media of het volledig te negeren. Naar mijn mening is een beetje aanmodderen met Social Media het slechtste wat je kan doen. Mijn mening is dat Social Media er is en zeker niet meer weggaat. Er zullen Sociale Media platformen komen en gaan maar het principe is er en we kunnen er gebruik van maken. Misschien moeten we wel? Als we de concurrentie niet al teveel voordeel willen geven.

 

Een duidelijke Social Media Strategie is dan wel belangrijk. MAar welke social media gebruik ik wel? Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube? En nu ook nog Instagram, Vine, Pinterest? Doen we nog steeds iets met Hyves? Schrijven we zelfs nog een blog? Neem ik iemand aan voor mijn social media uitvoeringen of doe ik het zelf? Hoe vaak plaats ik iets? Wat voor een zaken plaats ik? Stel ik er een budget voor samen of moeten het gewoon gratis blijven en enkel mijn eigen uren kosten?

 

Zelf wil ik voor onze winkel Facebook, Twitter en Pinterest gaan gebruiken. Wellicht op den duur Google+ vanwege de SEO waarde daarvan. Helaas, merk ik dat ik erg weinig inspiratie vind voor luchtige berichten. Als het slecht weer is de foto's van ons assortiment paraplu's en poncho's, als het mooi weer is onze verschillende zwembadjes en opblaasbedden en banden, gedurende de feestdagen een foto van onze landelijke woonaccessoires en cadeauartikelen. etc. Nu begrijp ik dat dit voor de fan op de sociale media niet altijd gewenst wordt dus daarom wil ik hier in dit topic de discussie starten.

 

Wat doen jullie met sociale media? Hoe komen jullie aan inspiratie? Wat voor een soort business hebben jullie? En welke platformen bedienen jullie?

Winkel in huisdecoratie en allerhande gebruiksartikelen in onder andere huishoudelijk, verzorging, speelgoed, hobby, gereedschap, computeraccessoires en dierenbenodigdheden..

 

Meer dan 1000 verschillende artikelen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat het per branche erg kan verschillen. Ik werk zelf met fb, pinterest en twitter, maar twitter dat voegt bij mij geloof ik niets toe. Voor een ander kan twitter juist weer heel goed werken. Ik denk dat het belangrijk is dicht bij jezelf te blijven, vind je twitter niets kies dan een ander media. Er zijn er immers genoeg. Ik wilde eerst overal op zitten maar dat gaat gewoon niet, bovendien ga je jezelf dan wel erg herhalen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het belangrijk is dicht bij jezelf te blijven

 

Dat geldt dan met name, voor als je zelf je social media up-to-date houdt.

 

Verder denk ik dat je juist moet kijken waar jouw potentiele klanten het meest gebruik van maken. Daarnaast is het ook sterk afhankelijk of je regelmatig wat te vertellen hebt. Bovendien is het inderdaad zo dat de ene branche sneller 'nieuws' heeft, dan de andere.

 

Uiteraard is het 'goedkoper' om het zelf te doen, maar er zitten maar 24 uur in een dag, tja en die zijn zo-op als je alle social media wilt bijhouden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Michael,

 

Als je even in je handtekening zet wat voor bedrijf je hebt kunnen we beter met je meedenken als je dit soort vragen stelt op Higherlevel. Want erg zijn heel veel verschillende soorten ondernemers en daarvoor werken heel verschillende sociale media goed, een beetje of helemaal niet.

 

Ik heb bijvoorbeeld helemaal dankzij Twitter een paar jaar een betaalde wekelijks column gehad in Het Financieele Dagblad en ben regelmatig benaderd voor presentaties via dat medium, maar ik besef ook dat dat medium op verkoopgebied voor veel ondernemers - zeker voor degene met een webwinkel die aan particulieren levert - veel minder oplevert dan een Facebook- of Pinterestpagina soms doet.

 

Bij een fysieke stoffenwinkel kunnen die laatsten bijvoorbeeld prima werken omdat die ongetwijfeld veel vaste klanten heeft die zich (doordat kleding of dingen voor in huis maken hun hobby is) betrokken voelen bij die winkel. Die dan ook nog regelmatig foto's van nieuwe stoffen en motiefjes kan plaatsen voor die hobby. En volgens meerdere onderzoeken is Pinterest tot op heden nog steeds vooral een (huis)vrouwenmedium. Overlapt dus nogal met de doelgroep van een stoffenzaak. ;)

 

Dat mensen een band hebben met een bepaalde winkel die alleen of ook op internet actief is komt echter niet zo vaak voor. Mensen hebben vaker iets met aanbiedingen of merken. Met wat in je post staat vraag ik me dan ook af waarom jij Facebook, Twitter én Pinterest wilt gaan gebruiken. Want als je zo'n divers aanbod hebt, zie ik niet meteen waarom jij tijd zou willen stoppen in Twitter en Pinterest om meer te verkopen. Twitter is wat mij betreft wel een uitstekend communicatiekanaal om snel contacten met mensen in je netwerk te onderhouden en dat uit te breiden, maar als je het als verkoopkanaal wilt gaan gebruiken, vermoed ik dat je met een webwinkel beter je geld in advertenties bij Google kunt stoppen. Een Facebookpagina zorgt ervoor dat je op de site van je webwinkel kunt zetten hoeveel mensen je 'liken', Dat staat leuk en populair. Maar dan moet je wel eerst regelen dat een hoop mensen dat doen voordat je daarmee de gewenste uitstraling krijgt.

 

Tot zover mijn twee centen.

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Ik maak zelf gebruik van facebook, twitter, linkedin. Op facebook probeer ik zo veel mogelijk interactie te krijgen door middel van een spel. Op linkedin maakt ik contact met mensen die ik persoonlijk ken en die ik zakelijk ken, dit kunnen zowel klanten zijn of leveranciers waarmee wij samenwerken. Twitter gebruik ik, maar over dit gebruik daar ben ik zelf nog niet tevreden over. Ik heb nog niet zoveel volgers. Zou ik graag willen vergroten.. O, ja ik probeer ook met regelmaat een blog te schrijven.

Link naar reactie
  • 0

Wij maken veel gebruik van facebook (nouja als het rustig is) en we hebben het gekoppeld aan twitter. Bij ons heeft niemand van de werknemers een smartphone of werkt vaak genoeg om iets op twitter te zetten. De koppeling is wel een uitkomst.

Er zijn niet veel volgers op twitter, wel op facebook.

 

Zelf heb ik een linkin account met een zakelijke pagina, hoewel ik veel connecties hebt doet niemand er wat mee. Het enige wat ik zie zijn dat mensen connecties met elkaar maken en hun account updaten. Er zijn wel wat wanhopige pogingen maar niemand reageert eigenlijk, de buitenlandse connecties die ik heb posten wel eens wat. Maar omdat ik eigenlijk alleen inlog als ik een nieuwe connectie heb lees ik ze eigenlijk nooit.

Persoonlijk vind ik het ook een beetje een rip-off van facebook (alleen dan niet met een basis-script uit het jaar 0)

 

Ik heb ook een google+ account zowel zakelijk als prive, maar niemand gebruikt het in mijn omgeving, dus ook niet echt volgers.

 

Klanten haal ik niet uit social media, maar dat is ergens ook wel logisch. Mensen zoeken via google en niet via facebook. Ik gebruik het vooral om mijn omgeving te informeren wat wij doen en kunnen.

 

toevoeging: Ik ben trouwens wel van mening dat je social media niet moet uitbesteden. Eventueel wel voor de layout en inrichting, als je dat zelf niet kan/wil. Maar niet voor de berichten, dit zijn dingen die op moment supreme moeten gebeuren, waardoor er weinig tijd voor overleg is. Hierin zit meteen ook het gevaar, voor je het weet staan er dingen online die je niet wilt. En verwijderen kan, maar dan hebben al een hoop mensen het gelezen.

Link naar reactie
  • 0

Vroeger had je 2 soorten winkels, winkels waar je puur en alleen kwam omdat het echt niet anders kon en winkels waar personeel de tijd nam om iets uit te leggen, waar de baas een aardige vent was en die je daarom wel wat omzet gunde.

 

Die tijden zijn voorbij, of toch niet.

Die gezelligheid verplaatst zich nu naar de social media, daar kun je nu ook gezellig met de eigenaar van een winkel gesprekken voeren over van alles en nog wat. Op de koop toe sturen ze je af en toe wat leuke aanbiedingen toe.

 

En nu zijn er ook wel verkopers die je iets aan willen smeren, eigenlijk net als vroeger alleen nu pushen ze hun zooi op social media en dat kun je gewoon negeren.

 

Eigenlijk is het enige wat er verandert is dat de gezellige ondernemers er nu een kanaal bij hebben.

De pushers zijn roependen in de woestijn.

Link naar reactie
  • 0

Leuk dat er veel verschillende meningen zijn. Zelf wil ik op Facebook zitten omdat mijn voornaamste doelgroep vrouwen tussen de 25 en 50 daar zeker op aanwezig zijn. Pinterest vind ik voor mijn branche qua huisdecoratie artikelen en dingen als landelijke woonaccessoires een gemiste kans als ik het niet zou doen. Twitter lijkt me een medium dat potentie heeft al ben ik daar inderdaad mee aan het worstelen wat voor een content te plaatsen.

 

Wij zijn een winkel in een goedlopend wijkwinkelcentrum. Wij zijn een winkel met ruim 600 m2 winkeloppervlakte. Toch vind ik het lastig om een actieve Facebook aan te houden, mede doordat wij nog geen echte social media strategie hebben. Op Facebook zijn wij weinig creatief in het verzinnen van leuke content. Een leuk foto-tje van een artikel bij een nieuwsfeit: Regen/Zonnig weer, feestdagen zoals Kerst, Vaderdag, Koninginnedag etc. Af en toe een nieuwsberichtje en we hebben zelfs een succesvolle like & deelactie gedaan. Nu ben ik van mening dat wij nog veel meer kunnen doen met vooral Facebook.

 

Hoe komen jullie aan inspiratie voor op Facebook te zetten? Voor een retailer lijkt mij Facebook toch het belangrijkste en dan evt Pinterest, of kan ik beter Instagram in plaats van Pinterest gaan gebruiken?

 

Zelf denk ik dat je qua manier van gebruiken een mix moet kiezen tussen de doelgroep die je wenst te benaderen maar ook met het oog op je eigen persoonlijkheid.

Winkel in huisdecoratie en allerhande gebruiksartikelen in onder andere huishoudelijk, verzorging, speelgoed, hobby, gereedschap, computeraccessoires en dierenbenodigdheden..

 

Meer dan 1000 verschillende artikelen.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je je vooral moet afvragen waarom je pinterest of instagram zou gebruiken.

Als je dan de voor en nadelen naast elkaar zet zou je denk ik wel het juiste medium eruit kunnen vissen

 

Ik gebruik ze allebei, ik deel mijn foto's via de website en facebook, dus ik kan je niet vertellen welke beter is en of er wel eentje beter is, of dat ze eigenlijk allebei hetzelfde zijn.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je je vooral moet afvragen waarom je pinterest of instagram zou gebruiken.

Als je dan de voor en nadelen naast elkaar zet zou je denk ik wel het juiste medium eruit kunnen vissen

 

Ik gebruik ze allebei, ik deel mijn foto's via de website en facebook, dus ik kan je niet vertellen welke beter is en of er wel eentje beter is, of dat ze eigenlijk allebei hetzelfde zijn.

Puur omdat ik wel meerdere mensen ken die Instagram gebruiken maar eigenlijk niemand die Pinterest gebruikt. Dus voor het delen van leuke artikelen lijkt mij Instagram handiger. Al weet niet of dit 'done' is op Instagram waar de trend meer is dat meisjes foto's van zichzelf maken etc.

Winkel in huisdecoratie en allerhande gebruiksartikelen in onder andere huishoudelijk, verzorging, speelgoed, hobby, gereedschap, computeraccessoires en dierenbenodigdheden..

 

Meer dan 1000 verschillende artikelen.

Link naar reactie
  • 0

Zelf wil ik op Facebook zitten omdat mijn voornaamste doelgroep vrouwen tussen de 25 en 50 daar zeker op aanwezig zijn. Pinterest vind ik voor mijn branche qua huisdecoratie artikelen en dingen als landelijke woonaccessoires een gemiste kans als ik het niet zou doen.

......

Hoe komen jullie aan inspiratie voor op Facebook te zetten?

 

Ik denk dat je genoeg 'nieuwste producten' en 'tips' kunt bieden op facebook. Juist omdat FaceBook de makkelijke mogelijkheid biedt om snel informatie met anderen te delen. Heb jij in de winkel niet regelmatig nieuwe producten waar je tips/trucs bij kunt geven. Vertel bijvoorbeeld iets van producten die je kunt combineren. Maak het "interactief' en vraag op facebook waarover je bezoekers meer willen weten. Trigger ze met een 'prijsvraag' of 'persoonlijk advies'. Er zijn immers continue veranderingen aan trends en nieuwe producten.

 

Laat regelmatig nieuwe dingen of combinaties laat zien. Dus niet alleen "die lamp' of 'die vaas', maar vertel er juist bij hoe je ze leuk kunt gebruiken bij je inrichting. Dus voeg iets toe aan het product.

 

Iets anders is: 'vragen' wat men in je winkel wil zien. Krijg jij weer tips voor uitbreiding van het assortiment en zijn je bezoekers blij dat je dat kunt leveren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zelf wil ik op Facebook zitten omdat mijn voornaamste doelgroep vrouwen tussen de 25 en 50 daar zeker op aanwezig zijn. Pinterest vind ik voor mijn branche qua huisdecoratie artikelen en dingen als landelijke woonaccessoires een gemiste kans als ik het niet zou doen.

......

Hoe komen jullie aan inspiratie voor op Facebook te zetten?

 

Ik denk dat je genoeg 'nieuwste producten' en 'tips' kunt bieden op facebook. Juist omdat FaceBook de makkelijke mogelijkheid biedt om snel informatie met anderen te delen. Heb jij in de winkel niet regelmatig nieuwe producten waar je tips/trucs bij kunt geven. Vertel bijvoorbeeld iets van producten die je kunt combineren. Maak het "interactief' en vraag op facebook waarover je bezoekers meer willen weten. Trigger ze met een 'prijsvraag' of 'persoonlijk advies'. Er zijn immers continue veranderingen aan trends en nieuwe producten.

 

Laat regelmatig nieuwe dingen of combinaties laat zien. Dus niet alleen "die lamp' of 'die vaas', maar vertel er juist bij hoe je ze leuk kunt gebruiken bij je inrichting. Dus voeg iets toe aan het product.

 

Iets anders is: 'vragen' wat men in je winkel wil zien. Krijg jij weer tips voor uitbreiding van het assortiment en zijn je bezoekers blij dat je dat kunt leveren.

Het assortiment is vergelijkbaar met Action en Xenos en gedeelte huisdecoratie/sfeerartikelen. Veel artikelen spreken voor zich zoals een hamer, kopjes, fietslichtjes, slingers, balonnen, oordopjes, gummen, vegers en blik etc. Dit zijn doodnormale gebruiksartikelen.

 

Daarnaast hebben nog geen 300 likes. Het lijkt me leuk om zo'n vraag te stellen maar als je dan maar 3 reacties krijgt waar je misschien ook nog eens helemaal niks mee kan heeft het weinig zin ben ik bang. Dingen vragen lijkt me toch ook beter werken als je 1000+ likes hebt lijkt me? Op een gemiddelde post hebben we 1-2 reacties en 5-10 likes ongeveer.

 

Social media worden zwaar overschat. Er zijn maar heel weinig mensen en bedrijven die in staat zijn social media in positieve zin te gebruiken. Ik vind het altijd een beetje sneu als mensen een facebook pagina openen en dan denken dat de orders gaan binnenstromen.

 

Daar ben ik het zeker niet mee eens. Zeker voor een winkel dat niet tot een keten behoort kan ik me voorstellen dat Facebook die gunfactor voor de lokale ondernemer sterk verhoogt t.o.v de 'grote' keten.

 

Het zit hem er vooral in dat ik geen inspiratie heb voor leuke content regelmatig door de week heen.

Winkel in huisdecoratie en allerhande gebruiksartikelen in onder andere huishoudelijk, verzorging, speelgoed, hobby, gereedschap, computeraccessoires en dierenbenodigdheden..

 

Meer dan 1000 verschillende artikelen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Social Media moet je gebruiken voor je naamsbekendheid en niet zo zeer om er orders uit te halen. Maar ik snap wat je bedoeld, je wilt op een creatieve manier social media gebruiken. Met deze vraag zat ik ook. Inmiddels heb ik op facebook een spel. Dit is erg leuk en je krijgt veel interactie.

Dat is inderdaad een leuk spel (ik heb even gespiekt). Een spel verzinnen lijkt me inderdaad best leuk om te doen. Geven jullie iedere keer het geraden artikel weg als prijs?

 

@Jerry van de beek: Daar ben ik het inderdaad mee eens. We hebben wel al eens klanten binnengehad die iets op Facebook hadden zien staan en toevallig in de buurt waren. Dan zijn wij een winkel en geen bedrijf dat orders van duizenden euro's binnenhaalt. Maar ik ben ervan overtuigd dat dit werkt. In B2B kan juist ook zo werken dat wanneer iemand jou social media uitingen grappig, interessant of in de breedste zin van het woord onthoudenswaardig vind dat hij aan jou denkt zodra hij jouw product of dienst nodig heeft.

Winkel in huisdecoratie en allerhande gebruiksartikelen in onder andere huishoudelijk, verzorging, speelgoed, hobby, gereedschap, computeraccessoires en dierenbenodigdheden..

 

Meer dan 1000 verschillende artikelen.

Link naar reactie
  • 0

Foto's van artikelen vind ik erg leuk om te maken en te plaatsen vandaar ook Pinterest. Alleen komt zo push-erig over als je het mij vraagt. Een raad hoeveel dingen er in de pot zitten geeft ook leuke reactie en kan je zelfs cross channel doen zowel in de winkel als via Facebook.

 

Over een maandje willen we weer een Like en Deel actie doen. Maar het lijkt ons leuk om vantevoren een poll te kunnen maken met vier opties waarbij ik evt. een Fototje als optie kan aanklikken waardoor mensen de prijs op voorhand kunnen kiezen.

 

Kan je binne Facebook zo'n Poll maken?

Winkel in huisdecoratie en allerhande gebruiksartikelen in onder andere huishoudelijk, verzorging, speelgoed, hobby, gereedschap, computeraccessoires en dierenbenodigdheden..

 

Meer dan 1000 verschillende artikelen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.