• 0

Verhuur kantoorruimte eigen woning aan BV

Hallo,

 

Mijn zwager, die ik naast mijn baan als hoofd administratie af en toe wat adviseer (nu nog zonder vergoeding), heeft het volgende:

 

Hij is DGA bij zijn eigen BV en heeft op korte termijn prive geld nodig uit zijn BV. Naast de huur van een kantoorruimte heeft hij een eigen kantoor bij zijn eigen woning (eigen opgang, sanitaire voorzieningen etc). Door huur door te berekenen vanuit prive naar zijn BV kan er een geldstroom worden gegenereerd vanuit BV naar prive.

- Is dit mogelijk, zo ja wat is een schappelijke huurprijs (ruimte is +/- 58m2)

- Vallen deze inkomsten prive in box 1?

 

Als dat zo is, lijkt het mij niet zo interessant en moeten er andere opties zijn....

 

Is dan een dividenduitkering de meest interessante optie? Het gaat om € 15.000 nu en om € 15.000 over een half jaar (aflossing prive schuld aan familielid).

 

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Joost,

 

Allereerst bedankt voor je reactie.

Misschien een domme vraag maar waar hangt de huurprijs nog meer van af? De woning is vorig jaar opgeleverd dus de staat waarin de kantoorruimte verkeert is uitstekend te noemen.

 

Jij zegt dat dividend voordeliger KAN zijn. Wanneer is dit voordeliger? Het is dus bij voorbaat al niet heel dom om huur door te belasten.

 

Groet,

Jeroen

Link naar reactie
  • 0

Locatie, locatie, locatie. Een zakelijk pandje huren in de grachtengrodel van Amsterdam is natuurlijk een stukkie duurder dan een even groot kantoortje op een industrieterrein van zeg Den Dolder. En zo zijn er legio factoren

 

Dividend kan voordeliger als het loon al in de 52% IB-schaal zit. Maar voordat je je daarin verder verdiept, bedenk je eerst dat als de werkruimte zo gebruikt wordt dat de zakelijke huur gewoon verplicht is. Dan is het dus geen keuze huur of dividend, maar gewoon eerst huur of een andere werkruimte zoeken buiten de TBS-sfeer en dan dividend.

 

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Hij heeft naast deze kantoorruimte aan huis ook kantoorruimte elders, waar ook gewoon huur voor voldaan wordt.

Het kantoor aan huis wordt standaard 1,5 dag per week door hemzelf gebruikt en in de avonduren geregeld.

 

Is het dan altijd verplicht om huur aan je BV door te berekenen. Hij kan toch ook gewoon niks doen qua doorbelasting?

 

Gr.

Jeroen

Link naar reactie
  • 0

Waarom niet het geld vooralsnog lenen van de BV? Dat zou een mooie oplossing zijn voor de korte termijn en kan er rustig gekeken worden op wat voor een wijze het geld het beste uit de BV getrokken kan worden.

 

Als je een strikte scheiding hanteert tussen de aandeelhouder als privé-persoon en de BV als rechtspersoon dan is het uitkeren van dividend altijd voordeliger. Dit is namelijk belast tegen 25% in box 2. Als je kijkt naar de totale belastingdruk (dus zowel in de vennootschap in de vorm van VPB als bij de aandeelhouder in de vorm van inkomstenbelasting) dan kan het lastiger vraagstuk worden.

 

Verhuren van de eigen woning is mogelijk, maar kent ook nadelen. De aftrekbaarheid neemt niet schrikbarend toe (scheelt natuurlijk wel, maar de grootste aftrekpost (hypotheekrente) heb je in privé ook), maar waardeontwikkeling van de woning is gewoon progressief belast in box 1. En gezien het feit dat de woning in een redelijk gunstige tijd verworven is kan die waardeontwikkeling best aanzienlijk zijn. Dat gecombineerd met de huurpenningen die in box 1 vallen kan het onaantrekkelijk maken om de stap te nemen, maar dat hoeft het zeker niet te zijn. Goed afwegen en niets overhaast doen.

 

Even om het goed dicht te timmeren:

 

[*]is de schuld aan het familielid privé is (dus geheel niet gerelateerd aan de BV)?

[*]is de lening aan het familielid gerelateerd aan de eigen woning?

[*]ten overvloede: de lening had een consumptief karakter?

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Is het dan altijd verplicht om huur aan je BV door te berekenen. Hij kan toch ook gewoon niks doen qua doorbelasting?

 

 

Ha Jeroen

 

Het is juist niet facultatief. Huurt de BV een zelfstandige werkruimte van hem (of beter: werkt hij voor de BV in een zelfstandige werkruimte die privébezit is) dan is de TBS regel van toepassing.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@joost ok. Bedankt.

 

@dennis een lening zat ik inderdaad ook al aan te denken.

Om antwoord te geven op je vragen.

 

- de lening is vorig jaar aangegaan om de bouw van zijn eigen woning te financieren. Dit nadat zijn aannemer failliet was gegaan en niet helemaal eerlijk tegen hem was geweest. De lening is dus in het geheel prive (vanuit de bv van het familielid naar prive van mijn zwager)

- ja, de lening was volledig voor de eigen woning.

- nee, geheel eigen woning.

 

Alvast bedankt voor je reactie,

 

Link naar reactie
  • 0

- de lening is vorig jaar aangegaan om de bouw van zijn eigen woning te financieren. Dit nadat zijn aannemer failliet was gegaan en niet helemaal eerlijk tegen hem was geweest. De lening is dus in het geheel prive (vanuit de bv van het familielid naar prive van mijn zwager)

- ja, de lening was volledig voor de eigen woning.

- nee, geheel eigen woning.

 

Kijk, daar was ik naar op zoek. Dan zou ik zeker gaan onderzoeken of lenen van de BV interessant is. Omdat het over financiering van de eigen wonng gaat is onder voorwaarden de rente aftrekbaar. En die rente vloeit niet naar de bank maar blijft beschikbaar voor de BV of kan door middel van dividend uitgekeerd worden aan de dga. Het gaat niet over vermogens maar het kan interessanter zijn dan aflossen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dennis,

 

Goed om te lezen. Aan welke voorwaarden moet worden voldaan om de rente betaald aan de eigen bv aftrekbaar te houden. Deze is nu naar mijn weten (nu het nog een lening met prive en familielid is)aftrekbaar in box 1.

 

Hier wijzigt dan toch niet heel veel in? Lening vanui bv naar prive. Met deze lening de lening van het familielid aflossen.

Betaalde rente in box 1 is aftrekbaar en ontvangen rente in bv is belast voor de vpb?

 

Uiteraard zal er wel een leningovereenkomst opgesteld moeten worden tussen DGA en prive

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 150 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.