• 0

Wat te doen met inventaris van BV naar eenmanszaak

Sinds 2005 heb ik een BV met 2 mede aandeelhouders.

 

Nu hebben we gezamenlijk besloten dat ik alleen verder ga met hetzelfde bedrijf.

 

Ik was ( ben tot 02-09-2013) DGA van deze BV en mijn aandeelhouders hebben nog een schuld aan de BV die word ingelost.

 

Dan ga ik schuldvrij en met een nieuwe start verder maar wel heb ik de gehele inventaris mee ( afbetaald al in de BV en geheel afgeschreven machines en dergelijke).

 

Mijn vraag is eigenlijk : Wat moet ik met deze inventaris ( waarde ongeveer € 40.000 )?

Moet ik hiervan een balans opmaken?

Moet hier enige belasting over betaald worden?

Wat heeft dit tot (fiscaal) gevolg in mijn eenmanszaak?

 

Misschien zijn het domme vragen maar kon hierover niets vinden. BVD voor de reactie (s)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag

 

Ik neem aan dat je bedoelt dat jij de onderneming die in de BV gedreven werd voortzet als eenmanszaak?

 

Dan moet jouw eenmanszaak de inventaris kopen van de BV en wel tegen een marktconforme waarde.

De BV maakt dan een boekwinst op de inventaris van 40.000 (want geheel afgeschreven en dus in de boeken niets waard). Voorzover de BV geen compensabele verliezen heeft, betaalt zij daar 20% VPB over.

 

In de eenmanszaak activeer je de inventaris op de balans tegen de marktconforme waarde van 40.000.

 

Let op dat mogelijk ook BTW in het spel is. Kun je aangeven wat de BV deed en wat jij gaat doen in je EMZ? Zet je echt alle activiteiten van de BV voort? Zit daar bijv. een klantenbestand bij dat nog waarde heeft?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Allereerst bedankt voor de reactie.

 

Hier had ik dus nog niks over gehoord hoe dit werkt en schrik er zelfs een beetje van haha.

 

De EMZ heeft nog geen geld en kan dus ook niet 40.000 euro betalen als dit marktconform is.

 

Ik zal iig even de situatie voorleggen voor een duidelijker beeld.

 

Het betreft een schoenmakerij. Dit is dus een BV.

Deze BV word geliquideerd waarbij 1 van mijn medeaandeelhouders als vereffenaar optreedt.

Vanaf 2 september as. Zal er geen BV meer bestaan.

 

De 40.000 betreft verkoopartikelen plus machines, kassa, toonbank ed.

 

Dan ga ik naar de KvK en schrijf mezelf in met een (nieuwe) schoenmaker en begin per 2 september met

een volledig ingerichte winkel.

 

Gr E.

Link naar reactie
  • 0

Hallo zoekende ondernemer,

 

Na het afwegen van het belastingtechnische aspect is het voor mij voordeliger

om met een EMZ verder te gaan dan een BV.

 

Alsmede zijn er in de afgelopen 7 jaar tijdens de BV vele vele discussies

en irritaties ed. Tussen mijn aandeelhouders en mij geweest dat ik

ook echt een volledig nieuwe start wil hebben.

 

Dus een EMZ met nieuwe naam en de BV helemaal afgesloten.

 

E.

Link naar reactie
  • 0

De EMZ heeft nog geen geld en kan dus ook niet 40.000 euro betalen als dit marktconform is.

 

De situatie is mij helder. Alleen gaat dit niet goed.

 

Als de EMZ die 40K niet heeft, dan ontstaat bij de overname van de inventaris en voorraden dus een schuld aan de BV of aan diens voormalige aandeelhouders. De BV maakt een winst ad 40.000 wegens de verkoop van de inventaris en voorraden, die op nul in de boeken staan.

 

Als je de BV dan zomaar liquideert zegt de BV eigenlijk tegen jou:

"ik heb nog recht op 40K voor die spullen, maar die hoef ik niet meer"

 

Dan maak jij in je EMZ meteen een winst van 40K omdat je een schuld niet hoeft te voldoen.

 

Ik zou zeker wat begeleiding inroepen hierbij want anders hebben wellicht zowel de BV als jouw EMZ een fiscaal probleem.

 

Succes

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de afgelopen 7 jaar alleen als schoenmaker gewerkt en de administratie

overgelaten aan mijn aandeelhouders ( toendestijds erg goede vrienden).

 

Nu ik zelf de EMZ begin ben ik dus eigenlijk gewoon een starter kwa

ondernemen.

 

Afgelopen weken ben ik als ondernemer dan ook erg gegroeid en begin

ik alles wat te snappen ( alleen de inventaris was mij dus nog niet duidelijk).

 

Mijn aandeelhouders zeiden dus tegen mij dat hun nog een schuld hebben

Aan de BV en dat ze die afbetalen en dat dan alles in de winkel van mij is.

 

Dat klonk een beetje raar in mijn oren dus vandaar deze vraag op dit forum.

 

Echter blijkt het dat ik nog zoveel geld van de BV moet krijgen dat ik bij wijze van

mijn geld gewoon krijg en dat dus direct met de EMZ investeer. Dit zit dus wel snor

lijkt me.

 

Klopt het nu wat meer of zie ik nog wat over het hoofd? En wat voor gevolgen

Heeft dit nu dan voor de EMZ? Want ik heb dan dus 40.000 euro aan inventaris

ingekocht. ( bedragen zijn schatting , balans moet nog)

Link naar reactie
  • 0

Echter blijkt het dat ik nog zoveel geld van de BV moet krijgen dat ik bij wijze van

mijn geld gewoon krijg en dat dus direct met de EMZ investeer. Dit zit dus wel snor

lijkt me.

 

Het is lastig praten zonder de balans van de BV te kennen. Stel dat jij nog een vordering op de BV hebt van 40K dan kan die in goederen afbetaald worden, geen probleem. Maar als de BV bijv. enkel nog winstreserves heeft dan zit de dividendbelasting er nog tussen.

 

Om maar weer aan te geven dat enige hulp van iemand die de cijfers in kan zien een stuk sneller en vollediger gaat dan op een forum

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het betreft een schoenmakerij. Dit is dus een BV.

Deze BV word geliquideerd waarbij 1 van mijn medeaandeelhouders als vereffenaar optreedt.

Vanaf 2 september as. Zal er geen BV meer bestaan.

 

en

 

Ik zou zeker wat begeleiding inroepen hierbij want anders hebben wellicht zowel de BV als jouw EMZ een fiscaal probleem.

 

Dit is hele wijze raad. Ik heb het idee dat je al op de goede weg bent, en Joost helpt je geweldig op weg, maar je bent er nog lang niet.

 

[*]Blijkbaar is er nog van alles te verrekenen binnen de BV waar jij geen zicht op hebt - tot dat alles verrekend is en er geen vorderingen of schulden meer zijn kan de BV niet geliquideerd worden;

[*]Nu gaan jouw vennoten de vordering die de BV op hen heeft terug storten. Naast het feit dat je op de blauwe ogen af moet gaan, daar kan een adviseur je mee helpen, betekent dat dat er na de liquidatie ook nog e.e.a. te verdelen valt. Immers, jij trekt 40k uit de zaak aan inventaris (hoe kan jouw vordering zo opgelopen zijn!), maar er zijn ook nog liquide middelen die verdeeld moeten worden.

[*]De BV huurt op dit moment de bedrijfsruimte. Nu ga jij die voortzetten en moet jij de ruimte huren. Is de verhuurder daarvan op de hoogte en is deze akkoord?

 

Zo kan ik nog wel even doorgaan, er komt veel meer bij kijken dan jij en jouw vennoten denken.

 

Wat mij ook verwonderd is dat jullie destijds voor een BV gekozen hebben, maar dat je nu vanuit fiscaal opzicht terug gaat naar een eenmanszaak. Dat kan de juiste keuze zijn, maar hoeft helemaal niet. Wie heeft daar naar gekeken en hoe ben je tot de conclusie gekomen?

Wat ik mij kan voorstellen is dat je door middel van een overname van de aandelen van jouw vennoten voor 100% eigenaar van de BV wordt. Dat is dan de situatie waarin je per 2 september zit. Je hebt dan nog vier maanden tot het nieuwe jaar om te bepalen of het verstandig is om een eenmanszaak te beginnen of toch vanuit de BV te blijven werken, zonder dat anderen met hun agenda daar doorheen banjeren. Wellicht is het namelijk toch verstandiger om vanuit een BV te blijven werken.

Bovendien, het fiscale voordeel van de IB-ondernemer hangt samen met het urencriterium (1225 uur per jaar bezig zijn met het drijven van je onderneming. Die uren zul je moeten maken in 14 weken, ofwel werkweken van 87,5 uur draaien en geloofwaardig aan kunnen tonen, en dat vanaf 1 september tot aan nieuwjaarsdag. Dat gaat hem vermoedelijk niet worden, dus waarom zou je overhaast de BV opdoeken?

 

Wees verstandig en neem iemand in de arm die voldoende kennis van zaken heeft. Kan je heel erg veel geld schelen.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik kan niet uitvinden hoe ik quotes moet plaatsen via mijn mobiel.

 

Bedankt voor het meedenken dennis:

 

Als ik mijn aandeelhouders op hun blauwe ogen moet geloven blijft er straks niks of hoogstens een beetje geld

over aan schuld maar in ieder geval niet noemenswaardig.

 

Het bedrag wat zo is opgelopen aan mij is dat de afgelopen 7 jaar bijna elke maand niet genoeg "loon" aan mij

uitbetaald kon worden en dit is dus behoorlijk opgelopen.

 

Waarom we toen gekozen hebben voor een BV is mij ook een raadsel.

Ik was toen net 19 geworden en had toen alleen maar in mijn hoofd: eigem baas

Eigen baas, eigen baas. Alles werd verder geregeld voor me.

 

Wat betreft het urencriterium ben ik al ondernemer voor de belastingdienst want

Ik heb ook al dik een jaar een eenmanszaak en deze schoenmaker word hier

Als nevenvestiging bij geschreven. (Wat inmiddels in behandeling is).

 

Mijn huurcontract is ook overgezet per 2 september.

 

Enige wat ik nog moet regelen voor de EMZ is een mobiele pinautomaat. Kan ik

trouwens een mobiele pinautomaat verifone xv 670 2e hands kopen en laten koppelen

Met de ING?

 

Ook moet er naar mijn weten een advertentie in nationale krant geplaatst worden voor de

Liquidatie. We hebben geen schuldeisers, is dit wel echt nodig?

Link naar reactie
  • 0

Als ik mijn aandeelhouders op hun blauwe ogen moet geloven blijft er straks niks of hoogstens een beetje geld

over aan schuld maar in ieder geval niet noemenswaardig.

 

Dus doe je er heel verstandig aan dat maar niet te doen ::)

 

Het bedrag wat zo is opgelopen aan mij is dat de afgelopen 7 jaar bijna elke maand niet genoeg "loon" aan mij

uitbetaald kon worden en dit is dus behoorlijk opgelopen.

 

Dat kan en is heel plausibel. Belastingdienst heeft gewoon loonbelasting ontvangen, en er resteerde te weinig om jouw netto loon uit te betalen. Dat betekent dat je een vordering hebt op de BV en, omdat het blijkbaar in ieder geval € 40k is, wordt er ook rente aan jou vergoed. Deze rente is inkomen in box 1 (vanwege jouw aanmerkelijk belang). Goed om te laten kijken of dit allemaal goed gegaan is in het verleden...

Wat mij wel heel erg bevreemd is dat er blijkbaar voldoende liquide middelen waren om jouw mede-vennoten wel geld te laten onttrekken, en zelfs meer dan waar ze recht op hadden. Het gaat er op lijken dat zij al jarenlang van jouw netto inkomen lopen te profiteren. Als dat zo is lijkt mij dat helemaal geen gezonde zaak en nog meer reden of het rc-verloop allemaal correct is geboekstaafd.

 

Waarom we toen gekozen hebben voor een BV is mij ook een raadsel.

Ik was toen net 19 geworden en had toen alleen maar in mijn hoofd: eigem baas

Eigen baas, eigen baas. Alles werd verder geregeld voor me.

 

En wellicht niet alleen voor jou >;(

 

Wat betreft het urencriterium ben ik al ondernemer voor de belastingdienst want

Ik heb ook al dik een jaar een eenmanszaak en deze schoenmaker word hier

Als nevenvestiging bij geschreven. (Wat inmiddels in behandeling is).

 

Dus jouw BV, waar jij voor werkt en aanmerkelijkbelanghouder bent, is een schoenmakerij. En daarnaast heb jij ook een eenmanszaak waarin je ook schoenmaker bent. En deze volstrekt uitwisselbare functies beoefen je al meer dan een jaar op deze manier en in deze rechtsvormen? Is daarover vooraf overleg geweest met de belastingdienst?

 

Enige wat ik nog moet regelen voor de EMZ is een mobiele pinautomaat. Kan ik

trouwens een mobiele pinautomaat verifone xv 670 2e hands kopen en laten koppelen

Met de ING?

 

Ehm, misschien eens bij de ING navragen? Ik heb wel eens gelezen dat er iets is met een code die bij het apparaat hoort en die absoluut noodzakelijk zou zijn, een apparaat aanschaffen zonder zo'n code zou gewoon geld weggooien zijn.

 

Ook moet er naar mijn weten een advertentie in nationale krant geplaatst worden voor de

Liquidatie. We hebben geen schuldeisers, is dit wel echt nodig?

 

Nou, dat stel je nu wel zo maar dat lijkt mij niet juist:

 

[*]omzetbelasting

[*]loonbelasting

[*]vordering van jou op de BV

[*]vennootschapsbelasting

 

en daarnaast nog:

 

[*]vordering van de BV op de andere vennoten

[*]verborgen reserves (met name in de inventaris)

[*]winkelvoorraad

 

Tja, er is in ieder geval nog voldoende om af te wikkelen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

De EMZ die ik al had is geen schoenmakerij maar totaal iets anders en is

word pas actief vanaf 1 januari 2014. Hier ben ik wel constant mee bezig maar

hier is nog geen omzet alleen nog maar een aantal inkopen, maar dat is een

Paar honderd euro het afgelopen jaar.

 

Uiteraard doe ik hier wel gewoon mijn belastingaangiftes van elk kwartaal.

Ook hou ik netjes bij hoeveel uur ik met deze eenmanszaak bezig ben.

 

En wat betreft de advertentie zal je gelijk hebben. Kan ik hiervoor gewoon een

Kleine advertentie in de trouw plaatsen (goedkoopst) met naam van de winkel in liquidatie

per die en die datum?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik had nog even iets over het urencriterium:

 

Ik kan toch wel ophoiden met het bijhouden van mijn uren voor

de belastinhdienst zodra de schoenmaker bij de eenmanszaak is ingeschreven?

 

Want ik heb gewoon openingstijden van 9 tot 6 dus dan is het toch bewezen?

En mocht ik personeel in dienst nemen en ik hoef zelf maar 2 dagen te werken

per week dan redt ik het urencriterium niet, wat dan? ( is niet tersprake maar ter

Puur ter informatie)

Link naar reactie
  • 0

Want ik heb gewoon openingstijden van 9 tot 6 dus dan is het toch bewezen?

Niet dus. Zo als je zelf al aangeeft is het heel eenvoudig om ruime openingstijden aan te houden en toch zelf niets te doen. Je zult iets meer moet hebben dan het bordje op de deur met de openingstijden om aannemelijk te maken dat je aan het urencriterium voldoet.

 

Als je niet aan het urencriterium voldoet, kun je van diverse ondernemersfaciliteiten zoals de zelfstandigenaftrek geen gebruik meer maken.

 

Overigens, als je zelf al die tijd geen zicht hebt gehad op de cijfers, op welke basis ben je dan tot de conclusie gekomen dat je deze overname tot een succes zult brengen en je niet teveel betaalt of aan een dood paard gaat trekken? Ik zou toch huiverig zijn om definitieve stappen te zetten voordat de financiele situatie goed in kaart is gebracht via een due diligence (die nu juist mede bedoeld is om de juiste cijfers boven tafel te krijgen).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Jammer genoeg wordt de mogelijkheid van geruisloze terugkeer van de BV naar de eenmanszaak niet benoemd. Dit zou ook nog een optie kunnen zijn. Op mijn website heb ik de 5 redenen benoemd om terug te keren uit de BV. Overigens: niet altijd mogelijk. Alleen: de BV is al in liquidatie vanaf 2/9? Tja, de KvK doet niet zo moeilijk over uitschrijven. Het is meer de Belastingdienst waar je nog 'last' van kan krijgen. Je kunt je vennootschap opdoeken, maar dat ontslaat je niet van je belastingverplichtingen. Deze gaan gewoon over op privé als de vennootschap niet meer bestaat....

 

Daarnaast wordt hier het urencriterium nog genoemd. Ik heb hier mijn afstudeeropdracht van gemaakt in 2000. Ik ben verbaasd dat dit criterium nog steeds niet is aangepakt op basis van het gelijkheidsbeginsel. Het is toch vreemd dat werknemers niet gediscrimineerd mogen worden op basis van het aantal uren en ondernemers wel? Voor de werknemers is dit in de jaren negentig opgelost, waardoor ook parttime personeel recht heeft op pensioen. Waarom accepteren we dat een ondernemer die 1000 uur per jaar werkt in de onderneming GEEN recht heeft op de zelfstandigenaftrek en iemand die 1300 uur in de onderneming werkt zo'n E 4.000 minder belasting betaalt? Ongelofelijk!

 

Voor meer grip op je financien

doe een fiscale check

Voor een oplossing van jouw belastingprobleem

vraag advies

Link naar reactie
  • 0
Daarnaast wordt hier het urencriterium nog genoemd. Ik heb hier mijn afstudeeropdracht van gemaakt in 2000. Ik ben verbaasd dat dit criterium nog steeds niet is aangepakt op basis van het gelijkheidsbeginsel. Het is toch vreemd dat werknemers niet gediscrimineerd mogen worden op basis van het aantal uren en ondernemers wel? Voor de werknemers is dit in de jaren negentig opgelost, waardoor ook parttime personeel recht heeft op pensioen. Waarom accepteren we dat een ondernemer die 1000 uur per jaar werkt in de onderneming GEEN recht heeft op de zelfstandigenaftrek en iemand die 1300 uur in de onderneming werkt zo'n E 4.000 minder belasting betaalt? Ongelofelijk!

 

Interessante stelling. Ik stel voor dat we discussie daarover starten in een apart topic, dan blijft dit topic gericht op de oorspronkelijke vragen van TS

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.