• 0

Aandelen inleveren bij verandering rol

Beste HL-ers,

 

ik ben heel benieuwd naar jullie mening over de volgende kwestie.

 

Iets meer dan een jaar geleden ben ik met 2 andere mensen een bedrijf gestart (een website). De inbreng was als volgt:

 

1. Ik had het idee bedacht en heb er 5k ingestoken. Het afgelopen jaar heb ik er fulltime aan gewerkt tegen een gereduceerde managementfee van €1400 en was ik in feite 'de ondernemer' van het bedrijf.

2. Aandeelhouder 2 heeft er 35k ingestoken en af en toe bedrijfskundig advied gegeven.

3. Aandeelhouder 3 heeft er 35 k ingestoken en de website via zijn eigen website aangejaagd.

 

Op dit moment zijn de inkomsten niet goed en de afgelopen maand heb ik er zonder inkomsten aan gewerkt. Omdat er geen geld meer is en wegens persoonlijke omstandigheden heb ik besloten een fulltime baan te zoeken (en gevonden) en gaat er een nieuwe persoon komen die de kar verder gaat trekken in ruil voor aandelen/deel van de omzer, ik zal alleen als adviseur betrokken blijven, wat mijn eigen wens is.

 

De vraag is nu hoeveel aandelen ik in zou moeten leveren. En of ik meer aandelen zou moeten inleveren dan hen?

 

Zij vinden van wel omdat ik 'de ondernemer' was die het trok en deze rol nu verandert. Volgens mij ligt dat anders, omdat deze rol gekoppeld was aan de managementfee en nu deze naar een ander gaat in de vorm van een deel van de omzet.

 

De vraag is of het redelijk is dat ik meer aandelen afsta dan de andere ondernemers? Ik ben erg benieuwd naar jullie mening. Alvast hartelijk dank!

 

Groet Peter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat staat er in je aandelenovereenkomst cq de statuten over een eventuele aanbiedingsplicht bij verandering van rol of aantal uren dat je actief bent voor de onderneming?

 

Ter verduidelijking: Bij ons is er een paragraaf opgenomen dat aanbieding van de aandelen aan de overige aandeelhouders verplicht is als de betreffende aandeelhouder minder dan 66.6% actief is.

 

Let wel. Dit is een aanbiedingsplicht. Geen verkoopplicht. Laat staan een inleverplicht

Link naar reactie
  • 0

Waarom moet je aandelen 'inleveren' als er een nieuwe 'ondernemer' komt?

 

(Hoeveel aandelen zijn er nu? Wat is de verdeling? Waarom moet de 'nieuwe man' aandelen krijgen? Komt hij anders niet? Dus je hebt ook nog een holding, gezien je niet in dienst bent maar een managementfee berekent? Het betreft toch een BV?)

 

 

Nu is de verdeling als volgt: 37.5%, voor mij. 25% voor aandeelhouder 2 . en 37.5% voor aandeelhouder 3.

 

De 'nieuwe ondernemer' wil alleen instappen als er aandelen tegenover staan (eventueel gecombineerd met een kleine managementfee vanuit de nieuwe omzet).

 

Ik heb inderdaad een eigen holding.

 

[Mod edit: bovenquote hersteld]

Link naar reactie
  • 0

En ook belangrijk Peter

 

Hoe komen de rollen van de huidige drie eruit te zien? Worden jullie posities min of meer gelijkwaardig?

 

groet

Joost

 

 

Mijn rol wordt min of meer gelijk met die van aandeelhouder 3 (25%), omdat ik puur als adviseur actief zal zijn. Aandeelhouder 2 (37.5%) zal ook puur als adviseur actief zijn, maar heeft nog wel een grotere rol omdat hij voor de marketing zijn eigen site in blijft zetten en hiermee grotendeels verantwoordelijk is voor de marketing.

 

Het voorstel van aandeelhouder 3 is dat ik 15% van mijn aandelen beschikbaar stel voor de nieuwe aandeelhouder. Als er dan nog meer aandelen nodig zijn voor de nieuwe aandeelhouder, dan verwateren we naar rato. Zo is zijn voorstel.

 

[mod edit: bovenquote hersteld]

Link naar reactie
  • 0

Wat staat er in je aandelenovereenkomst cq de statuten over een eventuele aanbiedingsplicht bij verandering van rol of aantal uren dat je actief bent voor de onderneming?

 

Ter verduidelijking: Bij ons is er een paragraaf opgenomen dat aanbieding van de aandelen aan de overige aandeelhouders verplicht is als de betreffende aandeelhouder minder dan 66.6% actief is.

 

Let wel. Dit is een aanbiedingsplicht. Geen verkoopplicht. Laat staan een inleverplicht

 

Bij ons staat er niet zo'n bepaling in, omdat ik de enige was die er fulltime mee bezig was en de andere aandeelhouders puur als adviseur en met een investering actief waren en er dus vrijwel geen tijd in staken.

 

[Mod edit: bovenquote hersteld]

Link naar reactie
  • 0
Het afgelopen jaar heb ik er fulltime aan gewerkt tegen een gereduceerde managementfee van €1400 en was ik in feite 'de ondernemer' van het bedrijf.

Sidestep, maar wel relevant: had je toestemming van de fiscus om ook het DGA salaris te verlagen dan?

 

PS: 3 x underquote hersteld. Dit is een forum, geen nieuwsgroep. Hier lezen mensen van boven naar beneden, dus is het handiger je reactie onder een quote te plaatsen in plaats van erboven ;)

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou het voorstel van AH3 zien als een begin van onderhandelen.

 

Jouw rol gaat lijken op die van AH2 met dien verstande dat hij destijds 35K ingelegd heeft en jij 5K. Aandelenbezit is de tegenhanger van wat je investeert in een vennootschap, dus heel onredelijk is het idee van AH 3 ook weer niet.

 

Je zult moeten beargumenteren dat jouw werkzaamheden in het laatste jaar bijgedragen hebben aan de waarde van de BV wil je het verschil in ingelegd kapitaal enigszins kunnen afzwakken. Daarbij speelt onbezoldigd werken natuurlijk ook een rol.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Waarom wens je eigenlijk nog als adviseur én aandeelhouder aan te blijven? Er zouden straks vier 'verschillende soorten' aandeelhouders zijn die allemaal anders tegen hun investering, inbreng of inzet en compensatie hiervoor aankijken. Dit, terwijl er maar weinig verdient lijkt te worden, omdat slechts één persoon zich full-time inzet .

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.