• 0

Nieuw concept vacaturesite

Omschrijving van je concept:

Beste forumleden,

 

 

Sinds ongeveer twee maanden heb ik een compleet nieuw concept gelanceerd op het gebied van solliciteren.

 

Tijdens mijn opleiding heb ik de opkomst van de video-cv gevolgd. Steeds meer werkzoekenden presenteren zichzelf in 1 á 1,5 minuut en vertellen in een korte video wie zij zijn, waar hij/zij naar op zoek is (ambitie!) en wat de toegevoegde waarde is wanneer hij/zij voor het bedrijf gaat werken.

 

Een video-cv wordt gezien als een "extra tool" voor een werkzoekende. Het is zeker geen alternatief voor een "normale c.v." maar wel een manier om je als werkzoekende te onderscheiden en op te vallen.

 

Na wat onderzoek en diverse mensen gesproken te hebben kwam ik tot de conclusie dat er duizenden video-cv's in omloop zijn. Een echt platform ontbrak alleen nog.

 

Dit is voor mij de reden geweest om www.solliciterenmeteenfilmpje.nl op te richten. Op onze website maken werkzoekenden eenvoudig een (gratis) profiel aan en de video-cv kan worden toegevoegd. Wanneer een profiel is aangemaakt kan worden gezocht naar een nieuwe baan en de werkzoekenden kan direct contact opnemen met de werkgever/recruiter.

 

Werkgevers/recruiters maken binnen enkele minuten een profiel aan en kunnen hun vacatures plaatsen. Vervolgens kunnen zij op zoek naar geschikte kandidaten. Doordat de werkgever/recruiter voordat er daadwerkelijk een eerste afspraak wordt gemaakt een veel beter beeld heeft van de kandidaat, kan er een betere selectie gemaakt worden. Uiteindelijk zorgt dit voor tijdsbesparing en een efficiënter sollicitatieproces.

 

Ik ben zeer benieuwd wat de ondernemers/experts van dit nieuwe idee vinden. Momenteel ben ik hard aan het werk om zowel kandidaten als vacatures te krijgen, hoewel dit niet eenvoudig is (zoals verwacht). Tips zijn uiteraard van harte welkom!

 

Om het beeld te verduidelijken treft u hier een link met een filmpje over solliciterenmeteenfilmpje.nl

 

Met vriendelijke groet,

 

Rob

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

Ik ben begonnen met het volgen van de ontwikkelingen op het gebied van videosollicitaties en video-cv's. Vervolgens met een aantal experts en producers in gesprek geweest. Ik heb de haalbaarheid beoordeeld en ben een ondernemingsplan gaan schrijven.

 

Vervolgens weer de mogelijkheden met diverse mensen bekeken en een partner in handen genomen. In samenwerking de website ontwikkeld en gelanceerd. Momenteel lopen er diverse samenwerkingsverbanden en wordt gezocht naar diverse manieren van samenwerking. Snel groeien is het doel, zoveel mogelijk (kwalitatieve) video-cv's samen op één platform en van daaruit wat moois bouwen!

 

 

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

Werknemers een betere kans geven zichzelf te presenteren en te onderscheiden ten opzichte van andere werkzoekenden.

Met behulp van een video-cv moet een eind komen aan voor-oordelen en direct een interactieve communicatie tussen werkgever /recruiter en werkzoekende.

 

Door de video-cv wordt bijvoorbeeld weggenomen:

- Jongeren worden bij voorbaat niet meer afgewezen omdat zij "te weinig ervaring hebben". In een video-cv kunnen zij laten zien dat zij voldoende expertise hebben, graag willen leren, klaar zijn voor een nieuwe uitdaging en een "frisse wind" met zich meebrengen

- Ouderen worden bij voorbaat niet meer afgewezen "op leeftijd". In een video-cv kunnen zij aantonen dat juist zij fit, jong van geest zijn, de ontwikkelingen hebben gevolgd en over de ervaring beschikken die hard nodig is binnen een bedrijf.

- Nederlanders met een buitenlandse achternaam worden niet bij voorbaat afgewezen. In een video-cv laat men zien dat hij/zij perfect Nederlands spreekt, spontaan is en klaar is voor een nieuwe uitdaging.

 

Ofwel, een video-cv is naast een manier om je te onderscheiden ook een zeer geschikte tool om vooroordelen weg te nemen.

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Er is nog geen geschikt platform voor video-cv's. Wij zijn nieuw op dit gebied. Eigenlijk zijn wij "een gewone vacaturesite", maar met de video-cv als extra tool. Hiermee kan de werkzoekende zich onderscheiden.

 

Belangrijk onderdeel is dat de werkzoekende zelf de keuze heeft om de video-cv openbaar te zetten of de video-cv alleen voor werkgevers beschikbaar wil stellen. Dit is de reden om de video-cv niet op bijvoorbeeld Youtube of Vimeo te plaatsen, maar om te kiezen voor een platform dat geheel gericht is op video-cv's en dat privacy biedt.

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

Hoe kan ik op een snelle manier groeien?

 

Ik wil graag zo veel mogelijk (interessante) vacatures plaatsen, deze wil ik graag kosteloos op mijn site plaatsen.

Om zowel vacatures als kandidaten te krijgen is de grote uitdaging!

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Werknemers een betere kans geven zichzelf te presenteren en te onderscheiden ten opzichte van andere werkzoekenden.

Met behulp van een video-cv moet een eind komen aan voor-oordelen en direct een interactieve communicatie tussen werkgever /recruiter en werkzoekende.

 

Om een videofilmpje te bestempelen als "Interactieve communicatie" lijkt mij wat overdreven. Daarnaast krijg ik - na het bekijken van zo'n filmpje - heel erg de indruk van een "talking head" die een c.v. voorleest met wat leuke plaatjes als versiering. Erg cliché ook, bijvoorbeeld als de betreffende mevrouw vertelt dat ze van koken houdt en er verschijnen plaatjes van een paar pannen en een bord met eten. Dan voel ik mij als kijker niet serieus genomen. Ik weet echt wel wat "koken" betekent en je maakt mij niet wijs dat dat bord met eten door deze mevrouw is bereid. En dan ook nog zo'n "Boer-zoekt-vrouw" muziekje eronder (niets mis met dat programma overigens).

 

Ik denk dat er best potentie in het idee zit, maar dan dient de video meer toe te voegen dan ik nu heb gezien.

 

Door de video-cv wordt bijvoorbeeld weggenomen:

- Jongeren worden bij voorbaat niet meer afgewezen omdat zij "te weinig ervaring hebben". In een video-cv kunnen zij laten zien dat zij voldoende expertise hebben, graag willen leren, klaar zijn voor een nieuwe uitdaging en een "frisse wind" met zich meebrengen

- Ouderen worden bij voorbaat niet meer afgewezen "op leeftijd". In een video-cv kunnen zij aantonen dat juist zij fit, jong van geest zijn, de ontwikkelingen hebben gevolgd en over de ervaring beschikken die hard nodig is binnen een bedrijf.

- Nederlanders met een buitenlandse achternaam worden niet bij voorbaat afgewezen. In een video-cv laat men zien dat hij/zij perfect Nederlands spreekt, spontaan is en klaar is voor een nieuwe uitdaging.

 

Ik zie nog niet hoe je in een video kunt laten zien dat je "voldoende expertise hebt" of "klaar bent voor een nieuwe uitdaging" anders dan dat te vertellen, wat ook in een geschreven c.v. kan. En een werkgever die niet geïnteresseerd is in het aannemen van een allochtone medewerker, zal toch eerst de naam zien en op basis daarvan het filmpje niet eens bekijken.

 

Ik snap dat je op zoek bent naar verkoopargumenten, maar wat mij betreft mag het iets nuchterder.

Link naar reactie
  • 0

Beste John,

 

Hartelijk dank voor de reactie.

 

Ik deel je mening dat de opbouw uit een goede video-c.v. belangrijk is. Het mag zeker geen opsomming van de "normale c.v." worden. Naar mijn mening mag er best het één en ander wat betreft hobby's etc. in, maar het moet inderdaad niet te speels worden. Hier is nog werk aan de winkel.

 

Met het interactieve bedoel ik niet de video-cv, maar met name de manier van communiceren. De werkzoekende kan direct contact leggen door te reageren op vacatures, maar daarnaast kan ook de werkgever contact opnemen met werkzoekenden. Géén éénrichtingsverkeer.

 

In principe ben ik niet de "verkoper" van video-cv's. Ik produceer deze video's niet. Er zijn enorm veel video-cv's in omloop en ik wil hiervoor een platform bieden. Voor mij is het wel van belang dat de video-cv's een juiste kwaliteit hebben (geen webcamvideo-'s)

 

Momenteel zijn wij bezig met het promoten van een programma dat niet alleen en video-cv biedt. Maar een programma dat uit 4 ochtenden bestaat. Tijdens deze ochtenden gaan wij werkzoekenden (voornamelijk jongeren) trainingen geven (hoe presenteer ik mijzelf, wat is mijn netwerk etc) en er wordt een video-cv opgenomen en profiel aangemaakt. Op deze manier willen wij een compleet programma bieden, een "houvast" waarmee werkzoekenden weer de arbeidsmarkt op kunnen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.