De 3 grootste irritaties van Netwerk(bijeenkomsten)!

Aanbevolen berichten

Beste Higherlevel-leden,

 

Ik ben erg benieuwd naar jullie 3 grootste ergernissen of negatieve associaties bij ' netwerken' of ' netwerkbijeenkomsten'.

Ik heb denk ik een aantal goede ideeen hoe ik het concept van netwerken naar een higher level kan tillen zogezegd, maar dan moet er wel vraag naar zijn.

 

Uit mijn eigen, recente marktonderzoek kwam naar voren dat steeds meer mensen netwerkmeetings, -borrels en/of -events saai en vooral zonde van hun tijd vinden. Ze houden er gewoon niet genoeg aan over. Ik denk dat er een aantal factoren zijn waardoor een netwerkmeeting voor het gros niet datgene zal opleveren wat ze zoeken.

 

 

Alvast bedankt; ik kijk uit naar jullie reacties!

Link naar reactie
Uit mijn eigen, recente marktonderzoek kwam naar voren dat steeds meer mensen netwerkmeetings, -borrels en/of -events saai en vooral zonde van hun tijd vinden. Ze houden er gewoon niet genoeg aan over.
Ik ben benieuwd naar de opzet en uitvoering van dat onderzoek.

 

Netwerkmeetings kunnen heel effectief zijn als onderdeel van je marketing, mits je er met de juiste bedoelingen en verwachtingen naartoe gaat en je daar ook als zodanig gedraagt. Het beeld dat je er vaak bij hebt is rondlopen en onderwijl oeverloos handjes schudden en kaartjes uitwisselen, dat is niet mijn manier van contacten leggen. Je kunt beter selectief zijn door bijvoorbeeld eerst te kijken of er een lijst is van de aanwezigen, dan kun je je al een beeld vormen of de meeting iets voor jou is.

 

Als je besluit te gaan, maak uit die lijst dan ook een selectie van de mensen (hooguit 5) die je wel graag zou willen spreken en bereid die gesprekken ook enigszins voor. Ga daadwerkelijk met die mensen in gesprek, toon belangstelling voor wat ze doen en stel daar vragen over. Ook al ga je dan met kaartjes van 'slechts' vijf contacten op zak naar huis, je hebt bij die vijf mensen een meer onuitwisbare indruk achtergelaten en jouw meeting zal waarschijnlijk ook leuk zijn verlopen. De vergissing die veel mensen maken, is denken dat je bij netwerkbijeenkomsten handel kunt ophalen, maar het is eerder brengen dan halen. Ga dus voor kwaliteit in plaats van kwantiteit, geef ook altijd een vervolg aan de contacten, door bijvoorbeeld tijdens de bijeenkomt te peilen of het er in zit om nog eens een bakkie te gaan doen en doe dat dan ook! Eerst elkaar beter leren kennen, dan komt het vanzelf wel ter sprake waar jij je mee bezig houdt en kweek je vertrouwen. En dan kan het best zo zijn dat je wat vaker door zo'n contact wordt aanbevolen voor een klus, omdat je als het ware in iemands 'Top of mind' zit.

 

Succes en groet,

 

Hans

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie

Wij zijn leverancier van diverse netwerkborrels, waarbij wij veelal de versterking en achtergrond muziek regelen.

Als het een serieuze borrel is dan regelen wij ook de aankleding/verlichting in het pand.

 

Vanuit dat oogpunt kanik wel wat irritaties van de bezoekers weergeven, het zijn er wel meer dan drie.

 

Klachten die wij horen van de bezoekers.

- Organisatoren die zichzelf graag horen en daardoor teveel toespraken houdt. Wat zorgt voor het doodvallen van gesprekken van de bezoekers (die moeten namelijk elke keer opnieuw beginnen)

- Organisatoren die erg fan zijn van de DJ/muziek, waardoor de muziek te hrad staat (ondanks ons advies om dat niet te doen)

- Organisatoren die erg blij met de drankvoorraad en met elke elke minuut vrolijker/vervelender worden

- Organisatoren die zich met elk gesprek bemoeien en constant overal op inhaken, totaal niet gegeneerd door het ontbreken van de juiste kennis.

- Hoge kosten die weinig waarmaken, vanwege ontbreken van hapjes/drankjes/bezoekers/aankleding

- Weinig parkeergelegenheid

- Teveel promotie van een aantal uitgenodigde gastsprekers

- Ontbreken van nette/schone toiletten (echt een reden om snel weer weg te zijn)

- Het niet aanwezig zijn van gastheren, of gastheren die hun mobiel spannender vinden, waardoor gasten verdwaald rondlopen.

 

 

 

Ik ben zelf ook wel eens bezoeker geweest van een netwerkborrel, maar kende in alle gevallen niemand en raak altijd met de verkeerde personen in gesprek. Hierdoor heb ik wel leuke maar totaal nutteloze gesprekken gehad met wat later bleek, de wijkagent, iemand die scooters verkoopt en vooral veel uit de ict branche. Eigenlijk waren ze geen van alle geinteresseerd in mijn bedrijf en heb ik vooral hun verhaal moeten aanhoren. Weglopen zat er vaak niet bij omdat ze gewoon meelopen ;-)

Nee netwerkborrels vind ik erg saai en zonde van mijn tijd.

Link naar reactie

 

 

Ik ben erg benieuwd naar jullie 3 grootste ergernissen of negatieve associaties bij ' netwerken' of ' netwerkbijeenkomsten'.

 

 

Misschien moet je je eerst wat meer verdiepen in het onderwerp? "Netwerken" is heel iets anders dan "netwerkbijeenkomsten". Als met die laatste worden bedoeld de borrels die worden georganiseerd "om te netwerken" dan zijn ze saai, vervelend en nutteloos. Als het bijeenkomsten zijn die leuk en/of nuttig zijn en waar je en passant netwerkt, dan is er niets mis mee.

 

En aan de andere kant, je kunt op zoveel manieren "netwerken", die bijeenkomsten vormen daar maar een klein deel van.

 

 

Link naar reactie

Irritatie: als de sprekers allemaal standwerkers blijken te zijn die proberen hun eigen diensten te slijten, in plaats van dat ze iets interessants te melden hebben.

 

Vaak onder het mom van een "klantcase", maar dan uiteindelijk de smoes dat ze van hun opdrachtgever niet teveel mogen vertellen en het verhaal daarom maar "wat algemener" houden.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie

Lastst was ik voor het eerst hier bij een open koffie bijeenkomst die maandelijks plaatselijk wordt georganiseerd. Helaas alleen adviseurs en coaches e.d. aanwezig. Architecten en de dierenopvang. Mensen vinden natuurlijk geen klanten in eigen gelederen. Dat vind ik ook de grote misser van Linkedin.

 

De HL meetings vind ik wel nuttig omdat de bezoekers veel diverser zijn en er dan ook veel meer optimisme uit straalt.

Link naar reactie

Lastst was ik voor het eerst hier bij een open koffie bijeenkomst die maandelijks plaatselijk wordt georganiseerd. Helaas alleen adviseurs en coaches e.d. aanwezig. Architecten en de dierenopvang. Mensen vinden natuurlijk geen klanten in eigen gelederen. Dat vind ik ook de grote misser van Linkedin.

 

De HL meetings vind ik wel nuttig omdat de bezoekers veel diverser zijn en er dan ook veel meer optimisme uit straalt.

 

LinkedIn is heel goed om research te doen naar mensen, en om te zien via wie je een sollicitant of klant al kent. Dan hoef je daarna alleen maar een van je vrienden te mailen voor een referentie.

 

Netwerken is alleen maar investeren. Hoe meer je investeert in de mensen in je netwerk, hoe meer je er vele jaren later uit haalt. Maar dat is de meeste "netwerkers" net teveel werk. Het is wel waarom PJ en ik een goed netwerk hebben.

 

 

Link naar reactie

Bedankt voor alle reacties. Dit heeft mij toch weer nieuwe inzichten gegeven.

 

@J H (Hans) van den Bergh: het initiële onderzoek was bedoeld om te zien waarom mensen niet voldoende halen uit de manier waarop men tegenwoordig netwerkt. Later ben ik mij meer gaan verdiepen in netwerkbijeenkomsten; over social media had ik al zoveel gelezen. Waarom? Heel simpel: ik wilde kijken of ik nog effectiever zou kunnen netwerken als ondernemer. Later had ik zoiets van: misschien kan ik hier echt iets mee. Als het er niet is voor mij, dan kan ik het wellicht zelf opzetten.

 

Ik ben ook erg benieuwd of iemand van jullie een netwerkbijeenkomst- of borrel heeft bezocht die wel aan jullie verwachtingen voldeed.

 

 

 

 

 

Link naar reactie

 

 

Ik ben ook erg benieuwd of iemand van jullie een netwerkbijeenkomst- of borrel heeft bezocht die wel aan jullie verwachtingen voldeed.

 

 

 

 

 

 

Ik heb nooit hoge verwachtingen als ik naar zo'n meeting toe ga. Er moet altijd wel een reden zijn waarom ik me er toe aangetrokken voel. Een spreker, een onderwerp, een demonstratie.

Als ik dan toevallig in gesprek kom en ik merk dat er een klik is ga ik verdiepen. Zo niet schuifel ik verder door de massa.

Systematisch proberen te scoren heeft voor mij nooit gewerkt.

Link naar reactie

Ik ben ook erg benieuwd of iemand van jullie een netwerkbijeenkomst- of borrel heeft bezocht die wel aan jullie verwachtingen voldeed.

 

Ik organiseer al 4 jaar een Open Coffee bijeenkomst. Niet groot, per keer komen tussen de 8 en 25 bezoekers. Ik heb daarbij bewust gekozen voor een zittende setting, mensen die binnenkomen schuiven aan en hun (over)buren zijn dan min of meer automatisch hun gesprekspartners. En regelmatig wordt van plek gewisseld, allemaal heel spontaan. Je weet van tevoren niet wie er komt, wat soms tot verrassende ontmoetingen leidt.

 

Voor sommigen werkt dat niet (die zie je dan ook maar één keer), voor anderen werkt het juist prima. Ik doe dit niet met de verwachting dat er voor mij persoonlijk een heleboel business uit voortkomt, maar kom er regelmatig vandaan met bruikbare ideeën. Daarnaast vind ik het gewoon leuk om te zien dat er voor diverse deelnemers opdrachten en samenwerkingsverbanden uit voortkomen.

Link naar reactie

Wat mij altijd irriteert is dat mensen niet komen om te netwerken, maar om hun eigen business te verkopen. Op zich is daar niets mis mee, maar zij willen dan door het netwerken nieuwe opdrachten binnenhalen of jouw je product of diensten tegen een goedkoop tarief laten aanbieden. Dan denken ze door met jou te netwerken (lees: "leren kennen") dat je dat wel even (gratis) voor ze doet.

Link naar reactie

Mijn 3 irritaties:

 

- Mensen die anderen buitensluiten en enkel met vrienden ouwe jongens krentenbrood verhalen ophangen.

- Mensen die aan je blijven hangen omdat je ze toevallig kent of als eerste aansprak

- Bijeenkomsten waarbij je vooral naar sprekers moet luisteren en amper zelf met mensen kan spreken.

 

Mijn beste ervaringen zijn:

- Open coffee bij mij in de buurt (iedereen spreekt elkaar ongeveer 15/20 minuten en gaat dan weer verder

- Bijeenkomsten waarbij er een spel of structuur is om in korte tijd verschillenden mensen te spreken

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie

 

 

Ik ben ook erg benieuwd of iemand van jullie een netwerkbijeenkomst- of borrel heeft bezocht die wel aan jullie verwachtingen voldeed.

 

 

De meeste netwerkborrels voldoen precies aan mijn verwachting, namelijk dat ze nutteloos en oersaai zijn.

 

Maar dat bedoel je niet: nee, ik kan me geen "netwerkborrel" herinneren die ik leuk of nuttig heb gevonden.

 

Wat wel leuk is zijn high-tech pitch bijeenkomsten, dat is ook om te netwerken, maar daar gebeurt tenminste iets.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 150 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.