• 0

Merkinbreuk door nog niet gedeponeerd merk/handelsnaam

Goedenavond,

 

De titel is misschien niet helemaal lekker geformuleerd, ik ben zo gefrustreerd dat ik even nergens anders op kon komen.

 

Onlangs ben ik erachter gekomen dat een bedrijf (actief in dezelfde branche als ikzelf) producten heeft ontwikkeld en deze ook verkoopt onder een merknaam dat sterk lijkt op die van mij. Wat is de situatie?

 

Mijn merknaam is (even voor het gemak mijn gebruikersnaam): UMMAH

Merknaam van de concurrent is: OUMMAH

 

In werkelijkheid verschilt zijn en mijn merknaam met 1 letter. In de Arabische uitspraak van onze merknamen hoor je het letterverschil totaal niet. De klanken 'A' en 'E' die in het Nederlands verschillen, zijn in de Arabische uitspraak van onze merken hetzelfde. De kans op verwarring is dus enorm groot, helemaal omdat we actief zijn in dezelfde branche. Daarbij is mijn concurrent in het verleden verwikkeld geweest in vleesschandalen en nog meer ellende. Het idee alleen al dat mensen bij ons merk de associatie zouden hebben met hun praktijken doet mijn haren overeind staan.

 

Wat is de status van mijn merkenrecht? Mijn merk is als woordmerk geregistreerd in heel Europa voor alle levensmiddelen-klassen. Het merk van de concurrent is nog niet gedeponeerd dit heb ik gecontroleerd via TMview, zij gebruiken momenteel hun merk dus als handelsnaam alleen.

 

Omdat ik in het verleden met succes oppositie heb gevoerd tegen een bedrijf in Engeland (zonder hulp van merkbureau) wil ik ook nu proberen om zelf mijn boontjes te doppen. Ik wil zoveel mogelijk werk verzetten en dingen uitzoeken voordat ik een advocaat hierin betrek. Ik heb namelijk bijna geen geld om hier werk van te maken, maar ik wil het er ook niet bij laten. Daarvoor heb ik teveel bloed, zweet en tranen geinvesteerd in mijn merk(registraties!)

 

Concreet de vraag aan jullie: wat zou ik kunnen doen? Waar moet ik beginnen...? Zijn er voorbeeld brieven die ik zou kunnen gebruiken waarmee ik mijn eerste "dreigingen" kan uiten naar de concurrrent. So far hebben ze nog niets gehoord van me, ik wil eerst goed weten wat mijn recht is voordat ik de aanval begin!

 

ik heb al het artikel "Handelsnaamwet" en "Merkenrecht" gedownload. Deze ga ik uitgebreid doorlezen en alvast selecteren wat mijn rechten zijn. Ik heb dit voor de oppositieprocedure in Engeland ook gedaan maar toen was alles in het Engels, dus het zal nu makkelijker zijn hoop ik.

 

Ik hoop echt van harte dat jullie me kunnen helpen, want ik voel me machteloos tegenover dit (miljoenenbedrijf)

 

Groet,

 

UMMAH

 

PS. Zij hebben ook domeinnamen geclaimd onder ****foods.com en andere extensies zou ik ook hierop een verbod kunnen vragen? In mijn domeinnaam gebruik ik namelijk ook mijn merk uiteraard alleen heb ik niets van food/foods erin staan.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Volgens mij kun je veel verder gaan dan alleen een verbod op het gebruik van die handelsnaam vorderen. Je kan ook misgelopen winst opeisen. Daarvoor moet je vaststellen dat er sprake is van verwarring. Niet alleen maar noemen, maar ook hard maken.

 

Als het een groot bedrijf is, zou ik toch eens met een goeie merkjurist praten.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

TwaBla dankjewel voor je reactie.

 

Het is een groot bedrijf dat al jaren actief is in de B2B vleesindustrie. Sinds 3 maanden zijn ze op de markt met hun eigen assortiment consumentenproducten. Een reeks levensmiddelen onder hun private lable die dus sterk lijkt op de mijne. Maar heel professioneel in hun uitingen zijn ze niet, het design en de uitwerking ervan bijvoorbeeld is niet Unilever-waardig om het zo maar te zeggen. Het feit dat ze hun merk ook niet hebben vastgelegd, op welke wijze dan ook, vind ik ook merkwaardig. Ik vraag me af hoeveel kennis zij hebben van merken vandaar dat ik het eerst wil proberen zonder merkjurist omdat ik simpelweg als startende ondernemer nog net elke maand mijn huur kan betalen.

 

Er is momenteel geen sprake van misgelopen winst omdat zij zelf pas gestart zijn. Ik ben via mijn producent op dit merk gestuit maar ik heb de producten nog nergens verkocht zien worden. Maar er is wel grote kans op verwarring zodra zij wel in meerdere winkels komen te liggen. Dat is dus wat ik probeer te voorkomen.

 

Heeft er iemand nog inhoudelijk advies hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Link naar reactie
  • 0

Heeft er iemand nog inhoudelijk advies hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Het hele verhaal zo lezend zie ik maar 1 oplossing: een goede advocaat of merkenjurist (zoals Twa ook al aangaf). Ik vermoed zelf dat eigen doe het zelf acties, brieven etc, alleen maar in je nadeel gaat werken omdat dat miljoenenbedrijf jou dan mogelijk niet serieus neemt. Een stevige brief van een goede advocaat echter, zou deze partij wel eens tijdig op andere gedachten kunnen brengen.

 

Het lijkt me ook dat je er niet al te lang mee moet wachten.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

 

Een merkjurist weet dat zijn kosten bij de tegenpartij belanden, als de zaak goed bepleit kan worden. Dat kan die merkjurist je in een gratis (of goedkoop) eerste gesprek uitleggen. Jouw case lijkt een schoolvoorbeeld van een goed voorbereide stellingname, jouw merk is immers oerdegelijk geregistreerd. Een beetje gehaaide jurist kan daar qua timing wellicht nog een lonende zaak van maken. Wacht maar tot de tegenpartij gaat verdienen aan de inbreuk op jouw merkrecht....

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 168 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.