• 0

Zet uw onderneming in het zonnetje!

In kindertekeningen is de zon vaak het stralende middelpunt. Met deze blog hoop ik dat alle ondernemers deze gouden cirkel ook als middelpunt behouden bij het uittekenen van hun plannen. Wanneer kinderen een zon tekenen pakken ze al snel een geel of gouden potlood waarmee ze de cirkel een prominent plekje geven op hun tekening. In het geval van de kinderen staat deze gouden cirkel voor de buitenwereld, “De zon geeft licht en warmte, voedt en stimuleert. Hij zet je aan om in actie te komen, de wereld te verkennen”*.

 

Niet alleen kinderen hebben door hoe belangrijk deze cirkel is. Zo ook de succesvolle bedrijven met een goed doordachte visie. Simon Sinek heeft dit samengevat in de ‘Golden Circle’ **, gebaseerd op deze succesvolle bedrijven. De gouden cirkel heeft 3 ringen, waarbij de kern van de cirkel is ‘waarom’. De middelste cirkel bevat ‘hoe’ en ‘wat’ staat in de buitenste cirkel.

 

Volgens Sinek weet iedereen ‘wat’ ze doen, weten alweer minder bedrijven ‘hoe’ ze het doen en wat bijvoorbeeld hun bedrijf uniek maakt. Slechts enkele, de succesvolle, weten anderen te inspireren door de ‘why’. Waarom ben je met het bedrijf gestart, wat is je overtuiging hierin? Wanneer je klanten mee kunt nemen in je overtuiging is het voor hen ook gemakkelijker om als ambassadeur voor je bedrijf op te kunnen treden.

 

Met de organisatie van The Next Event in mijn achterhoofd ben ik begonnen aan deze blog. Als ondernemende organisatie geloven we er in dat ondernemers elkaar het beste kunnen helpen. Daarbij willen we andere ondernemers graag vooruit helpen met de basis van hun bedrijf zodat ze vanuit daar kunnen bloeien en groeien (why). Vanuit daar zijn we als organisatie gaan kijken hoe (how) we dit kunnen doen. De online meest besproken onderwerpen, en waar dus de meeste vragen over zijn, hebben we hiervoor genomen als basis. Daarbij dienen we natuurlijk wat (what) te bieden, dit hebben we gedaan in een full-service evenement waarbij de bezoekers kunnen genieten van de kennis en de netwerkmogelijkheden.

 

Onderwerpen als cashflow, verzekeren of offertes schrijven zijn wellicht niet de meest aansprekende onderwerpen (bij mij in ieder geval niet, ga liever aan de slag met mijn dienst). Echter zijn ze zeker van belang voor de basis van je bedrijf. Hiermee willen we dan ook de ondernemers helpen zodat ze vanuit daar hun visie succesvol kunnen uitvoeren.

 

Wat is jullie marketing boodschap? Kunnen jullie dat kort omschrijven in een reactie op deze blog? Door deze reacties kunnen we ook weer van elkaar leren.

 

Mocht je vooral in de ‘wat’ blijven hangen (zoals velen), wees dan niet bang om de vicieuze cirkel te breken en zet je eigen onderneming in het zonnetje!

 

Ps. We hopen dat het zonnetje ook volop schijnt tijdens The Next Event op 21 september. Kom ook netwerken en sparren onder het genot van een drankje en een heerlijke barbecue (meer info op www.thenextevent.nl)

 

* Bron: http://www.jmouders.nl/Themas/Opvoeding/Opvoeden/Wat-kindertekeningen-je-vertellen.htm

** Youtube:

 

Marketing & Communicatie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
@hans-1 en @linda: Over het boormachine voorbeeld. Ik zorg dat mijn klanten met hun eigen boormachine goed gaan boren, zodat ze zelf goede gaten maken.
Ze zullen eerst moeten (h)(er)kennen dat ze voor gaten jouw boormachine nodig hebben.

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Dit begint een beetje een wat stoffige discussie te worden. Soms is uitleggen wat je voordeel is voor iemand en waarom dat jouw verheven doel is, heel inspirerend en zinvol. Maar in andere gevallen is gewoon zeggen wat je doet, juist krachtiger. Een supermarkt vertelt doorgaans waarin zij goed of onderscheidend zijn, niet dat ik dan een lekker gevulde kast krijg als ik bij ze langs ga of geen honger zal lijden. Er is geen gouden regel.

Link naar reactie
  • 0

Helemaal eens met Jeroen, ik vind het wél prettig als bedrijfsnaam en pay-off bij elkaar passen, voor de ondernemer of onderneming staan en dat beide eenvoudig en eenduidig zijn, maar dat is een mening of gevoel. Lekker Hollands zoals Henk probeert of iets ingewikkelder en hoogdravender zoals Robert zich als stijl aanmeet. Met vertrouwen solliciteren of overtuigende zelfpresentatie lijkt in het tweede geval de doelstelling. Tekstschrijven en marketingcommunicatie zijn ook een vak.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Dit begint een beetje een wat stoffige discussie te worden...
Nou, OK, dat is dan één mening, ik vind discussies over marketing verre van stoffig, want in mijn visie gaat elke ondernemersdiscussie altijd over marketing.

 

...Er is geen gouden regel.
Al breng je het als een stelling, ook dit is volgens mij jouw mening. Er zijn uiteraard wel uitzonderingen, die, zoals bekend, de regel bevestigen.

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

@Robert:

 

'voor jouw nieuwe baan!'

 

Is het wat?

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1

ik vind discussies over marketing verre van stoffig

 

Ik ook niet. Alleen het is mijn persoonlijke mening dat ik soms merk dat ik persoonlijk het zoeken naar manier om iets te doen nooit zo inzichtrijk vind als telkens hetzelfde punt herhaald wordt. Is mijn persoonlijke mening uiteraard :)

 

Waar je - volgens mij - naar moet streven is dat je een gevoel, beeld, connotatie, verzoek tot actie o.i.d. wilt overbrengen. Dat je pay-off iets teweeg brengt dus. Pay-offs zijn er daarom in alle soorten en maten, van juist erg uitleggend ("De hoogste kwaliteit voor de laagste prijs", "Het nieuws dichterbij") tot vrij vaag maar wel een mooi beeld neerzettend ("Sense and Simplicity", "Just Do It", "Think different").

Link naar reactie
  • 0

Soms is uitleggen wat je voordeel is voor iemand en waarom dat jouw verheven doel is, heel inspirerend en zinvol. Maar in andere gevallen is gewoon zeggen wat je doet, juist krachtiger.

 

Klopt, het ene hoeft het andere niet uit te sluiten. Maar laten we dan even teruggaan naar de theorie die ik in de blog heb behandeld. Sinek geeft bijvoorbeeld aan dat juist de succesvolle bedrijven weten (communiceren) waarom ze het doen, en daarmee ook inspireren.

 

[edit] ik was te langzaam, ondertussen heb je mooie voorbeelden genoemd van pay-offs die passen bij de visie waarom bedrijven doen wat ze doen en daarmee inderdaad (kunnen) inspireren...

Marketing & Communicatie

Link naar reactie
  • 0
... als telkens hetzelfde punt herhaald wordt ...
Ook dat zie ik anders, in mijn beleving werd het punt van de één door de ander even niet goed begrepen.

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

@hans. Dank voor de suggestie. Aansluitend op het verhaal van Jeroen.

 

Ik ben een fan van een pay-off / value proposition, waarin je in één keer duidelijk maakt, waar je voor staat en wat je toegevoegde waarde is / wat het resultaat is. Deze woorden : "solliciteren" en "baan" (of varianten daarop), zijn daarbij belangrijk. Ook vanwege Google.

Mijn klanten willen geholpen worden met solliciteren, zodat ze een goede baan krijgen.

 

Het gaat mij dus minder om het gevoel of om de beleving, zoals in jouw branche. Men verwacht van mij concrete resultaten. Dat geldt ook voor henkh.

 

Voor @henkh dacht ik bijvoorbeeld aan : "zonder gedoe altijd schoon"

Omdat henkh schrijft dat er veel gedoe is in zijn branche. henkh staat voor kwaliteit en zijn klanten zijn tevreden.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Het gaat mij dus minder om het gevoel of om de beleving
Huh? OK, dat beschouw ik ook maar als een mening, al breng je het nogal stellig. Misschien is 'De Beleveniseconomie' van Pine & Gilmore iets voor je? Zou voor iedereen die marketing bedrijft verplichte kost moeten zijn. Het is altijd gevoel en beleving.

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
@hans. Zo bedoel ik het niet. Jij verkoopt een beleving, een belevenis : Logeren in een gastvrije omgeving. Ik verkoop een resultaat : succesvol op een baan solliciteren.
Zowel jij als ik ondernemen en bedrijven dus marketing, en beiden in een beleveniseconomie! Jij staat in de theorie van Pine & Gilmore zelfs nog een trede hoger, de transformatie, waar ik mij ook in bevind, maar dan in mijn hoedanigheid als ACTIVE Consultant. Lees anders eerst het boek, dan begrijp je wellicht beter wat ik bedoel.

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
Ik verkoop een resultaat : succesvol op een baan solliciteren.
Daarin ligt volgens mij, als je het uit de 'ik'-vorm haalt en jouw markt als vertrekpunt neemt, de basis voor een leuke(re) pay-off.

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 178 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.