• 0

Vragen over financieel plan: balans, exploitatiebegr. en liquiditeitenprognose

Op dit moment ben ik bezig met een financiëel plan voor in het ondernemingsplan. Het is nu 1 september, dus nog maar enkele maanden tegaan voor het einde van het kalenderjaar. Ik hoop per 1 oktober of evt. met terugwerkende kracht vanaf 1 september te kunnen starten met een nieuwe onderneming.

 

Nu vraag ik mij het volgende af:

1) Investeringsplan / Financieringsplan (samen heet dit 'openingsbalans' neem ik aan?) -->

een balans is een momentopname. ik ga er dus vanuit dat dit moment de dag van vandaag is

2) exploitatiebegroting

a) dit gaat over 3 jaar. maar gaat het hier om de eerste 3 kalenderjaren van de onderneming? dus het eerste jaar bestaat uit maar enkele maanden?

 

3) liquiditeitenprognose

in het ondernemingsplan van de Rabobank staat een liquiditeitsprognose voorgedrukt. deze bestrijkt echter maar één kalenderjaar (van jan t/m dec). maar over welk jaar gaat het hier? het startjaar is namelijk geen volledig jaar en het tweede en derde jaar zullen niet aan elkaar gelijk zijn. Of moet ik deze staat voor alle drie de jaren uitwerken?

 

Graag wil ik natuurlijk alles weten over boekhouden en ik zal gaandeweg steeds meer oppakken, maar dat is vooralsnog niet mijn vak (en de kans is klein dat het dat gaat worden ;)) en is dit plan belangrijk, dus hopelijk kan iemand me met deze vragen helpen! Waarvoor hartelijk dank!

 

[mod edit: typo in titel gecorrigeerd]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dank voor uw antwoord.

 

Je kunt je met terugwerkende kracht bij de kvk inschrijven. Is wel handig om zo vanaf de eerste van een maand ingeschreven te staan i.p.v. bijvoorbeeld de vierde.

 

Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar het de liquiditeitsprognose. Ik begrijp eerlijk gezegd de toegevoegde waarde ervan niet heel erg. Maar ik ben ook geen kenner op dit gebied. Het gaat om een eenmanszaak zonder voorraden en ik start vanuit huis als zelfstandige. Ik heb ook geen financiering nodig en de uitgaves zijn klein en investeringen al haast allen gedaan.

De drie jaren, die worden beschreven in de exploitatierekening zijn verschillend, omdat ik van groei uitga, dus welk jaar wordt verwacht dat ik hier invoer? Of is voor ieder jaar een liquiditeitsprognose nodig?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.