• 0

BV bestuurder van BV ? + Structureren van BV's

Nou,

 

Het liefst ga ik even zitten met een fiscalist die alles van dit onderwerp afweet. Ik heb heel dit forum al afgespeurd, en ook via via wat vragen uitgezet bij vriendjes op accountants kantoren, ze weten allemaal wel iets maar niemand kan me het exact vertellen. Het is ook een beetje een samenloop van verschillende zaken. Volgens mij zit ik op het goede spoor, maar ik wil dit graag even volledig dichttimmeren met iemand die weet waar die het over heeft.

 

 

Gaan we :

Ik heb een personal holding "PH" (natuurlijk 100% van mij).

"PH" heeft 50% van de aandelen van "ABC BV" (50-50 split met investeerder)

Ook heb ik een VOF "AAA" samen met 1 vennoot 50/50.

 

VOF AAA draait prima, daar haal ik nu mijn verdiensten uit.

Alle gelden zijn in een VOF al persoonlijk, dus dat is zoals het is, die kan ik niet verder ‘sturen’.

Medio 2014 stopt mijn medevennoot in VOF AAA en ga ik alleen verder.

(omzet is nu tussen de 200 – 250K, ik ga medio 2014 kijken naar personeel, dus over naar een BV)

 

In ABC BV, is jaarlijks een winstuitkering richting de 2 grootaandeelhouders.

Ik ben dus 1 van die grootaandeelhouders, maar ik ben tevens ook bestuurder.

Vanaf medio 2014 ga ik volgens afspraak met de investeerder vanuit ABC BV, "salaris" naar mezelf uitkeren.

 

“PROBLEEM” :

Ik heb al genoeg inkomen vanuit VOF AAA... als daar nu nog eens 'salaris' vanaf ABC BV bijkomt, betaal ik een hele sloot aan belasting. Ik wil dus die inkomensstroom managen en het vermogen in mijn holding opbouwen (pensioen).

 

Ik heb nu dus nog de VOF AAA met voldoende inkomen.

Ik hoef van de belastingdienst nu dus geen DGA salaris te halen uit die andere BV.

De VOF AAA, gaat medio 2014 om naar BV AAA ivm personeel.

Als ik de VOF omzet naar BV, moet ik uit 1 van mijn BV’s wél dat DGA salaris noteren.

 

Ik wil dus alleen naar privé uitkeren vanuit mijn personal holding. Daar komt dan mijn ‘salaris’ vandaan.

vanuit mijn PH ‘factureer’ ik Management Fee + winstdeling naar de andere BV’s.

VRAAG: Kan dit ? En waar moet ik op letten ?

 

In BV AAA, hoef ik geen contract met mezelf te hebben, ik ben toch 100% eigenaar.

Maar in BV ABC, moet ik wel een contract met mezelf ‘de bestuurder’ opstellen.

De mogelijkheid bestaat dat de investeerder mijn aandelen in ABC BV gaat overnemen.

Maar dat ik daarna nog een tijdje aanblijf als managing director.

 

VRAAG: Mag er in een contract staan dat een BV de bestuurder is van een BV ?

Of moet er perse hoofdelijk een persoon aansprakelijk zijn ?

Nogmaals, ik wil dus GEEN “salaris” met alle sociale lasten etc.

Ik wil gewoon vanuit de holding een factuur sturen als management fee.

 

 

Extra (nu we toch lekker bezig zijn):

Als ik dan toch 100% aandeelhouder van BV AAA ben, is het volgens mij ook meteen een goed idee om van mijn PH en BV AAA een financiële eenheid te maken. Aangezien ik van beide 100% aandeelhouder ben, kan ik mooi vanuit mijn PH extra geld in BV AAA stoppen als dat nodig zou zijn.

 

Op termijn kan ik dan volgens mij aan mijn personal holding een pensioen BV hangen voor beleggingen.

 

En dan zou ik ook nog met de fiscalist willen bespreken of ik dan op een gunstige manier vanuit mijn holding een huis kan kopen (maar ik weet dat deze privé vraag niet voor dit forum bestemd is). Al zou ik er wel graag antwoord op willen ? (ook hoe dit dan zit met erven en de kinderen als ik kom te overlijden etc etc)

 

Ben benieuwd !

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goede morgen mijnheer van Roon.

 

Met de veelheid aan vragen die u heeft is het m.i. inderdaad het meest voor de hand liggend dat u contact op neemt met een fiscalist.

 

Er zijn er diverse die actief zijn op dit forum en u zeker goed kunnen adviseren.

 

Ik raad u dan ook aan om contact met een van hen op te nemen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Vnis,

 

Dank voor je reactie !

 

Lijkt mij ook dat ik even moet gaan zitten met een fiscalist...

 

Maar ik wil graag dat een fiscalist dit leest en deze situatie al in zich heeft opgenomen en op basis daarvan zegt ; JA, ik kan je helpen met je vragen en ik stel graag een plan met je op.

 

Dus als er fiscalisten zijn die perfect met die bijltje kunnen hakken, ik hoor graag van jullie.

 

@Vnis, als jij iemand kan aanraden dan hoor ik dat ook graag.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Voor digitale beeldbewerking : http://www.removethebackground.nl

Voor alle soorten productfoto's : http://www.uwproductfotograaf.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Rini,

 

Er is niets op tegen om de toekomstige BV AAA onder jouw PH te hangen waarmee jouw PH dus de bestuurder wordt van die dochter BV's. Daarmee wordt jouw PH voorzien van twee stromen van inkomen, nl. uit BV AAA en BV ABC. Aan beide dochter BV's kan jouw PH een managementfeefactuur sturen en/of dividend van ontvangen. Jij neemt alleen salaris op uit jouw PH. Dat salaris zal op haar beurt wel moeten voldoen aan de regels van het gebruikelijk loon.

 

Let erop dat dividend de tegenhanger is van de investering en managementfee de tegenhanger van arbeid. Tussen beiden valt het nodige te verdelen wat invloed heeft op de VPB maar ook op je verplichte DGA loon.

 

Dus vraag 1, ja dat kan.

Vraag 2, ja dat kan ook.

 

Vraag 3: met financiële eenheid bedoel je waarschijnlijk fiscale eenheid en wel voor de vennootschapsbelasting. Dan kun je inderdaad schuiven met geld tussen de BV's omdat die transacties bij de VPB aangifte niet zichtbaar zijn (worden weg geconsolideerd). Juridisch is er echter dan nog steeds sprake van leningen verstrekken en aangaan, vergeet dat niet. Bovendien kent een FE VPB meer gevolgen: voordelig is dat eventuele verliezen van de ene BV direct in het jaar gecompenseerd kunnen worden met winsten van de andere BV.

 

Nadelig is dat schulden BTW van de ene BV direct verrekenbaar zijn door de fiscus met een BTW vordering in de andere BV.

Als tweede nadeel geldt dat als de winsten boven de 200K komen voor de BV's gezamenlijk je maar een keer profiteert van het lage opstaptarief in de VPB van 20%. Zonder FE geldt dat tarief tot 200K winst per BV.

 

Pensioen in eigen beheer en lenen van de BV voor een eigen woning zijn weer een verhaal apart. Te uitgebreid om daar hier iets zinnigs over te zeggen zonder specifieke vragen.

 

Groet

Joost

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.