• 0

Ondernemers in de politiek.

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt voor het delen, goed initiatief!

 

Een paar opmerkingen die na het doorlezen bij me opkomen:

 

- Naast de punten die opgenoemd zijn is het wellicht waardevol om een verdiepingsslag te maken. Hiermee bedoel ik eigenlijk het toevoegen van "innoverende politieke thema`s." Dit zijn thema`s die op zichzelf een innoverende impuls aan de politiek kunnen geven (en dus niet alleen aan innovatie zoals wij de term normaal gesproken gebruiken).

- Mijn persoonlijke mening is dat er een paradigma shift nodig is in de politiek. Dat betekent niet alleen herprioritering van bestaande thema`s, maar oa. toewerken naar andere politieke structuren. Sommige items zouden het bewustzijn kunnen voeden dat een paradigma shift ook daadwerkelijk noodzakelijk is. Wellicht te vergaand voor een dergelijk manifest, maar om een boom te laten groeien moet er eerst een zaadje geplant worden;-)

- Ik proef een licht negatieve ondertoon. Wellicht is het goed om sommige stukken te herformuleren, zodat een breder publiek zich aangesproken voelt en niet meteen in de verdediging schiet (ik denk namelijk dat veel standpunten ook gedeeld worden door niet-ondernemers)

- Volgens mij moet je niet toe willen werken naar een "ondernemerspartij," maar naar een "partij voor ondernemende mensen."

 

Boeiende materie in ieder geval!

Link naar reactie
  • 0

Hmm... Er staan een aantal zaken in je manifest waar ik het hartgrondig mee oneens ben.

Bijvoorbeeld "Schaf dus alle weten en regels af die burgers tegen zichzelf beschermen."

In mijn beleving is het juist een primaire taak van de overheid om mensen tegen zichzelf te beschermen.

 

Ook voor wat betreft ontwikkelingshulp ben ik het met je oneens.

En ik zie niet in waarom nou juist een ondernemerspartij tegen ontwikkelingshulp zou zijn.

 

Indien het echt je intentie is om een ondernemerspartij te beginnen, zou ik als ik jou was eerst alleen maar standpunten bedenken die met name ondernemers aanspreken. Dat is niet meteen ontwikkelingshulp denk ik, maar eerder zaken als het verplichtgestelde pensioenstelsel en de algemeen verbindend verklaarde cao's, de nieuwe ziektewet, de lappendeken aan instanties waar je mee te maken hebt in Nederland.

Link naar reactie
  • 0

 

 

In mijn beleving is het juist een primaire taak van de overheid om mensen tegen zichzelf te beschermen.

 

 

Dat heet "verzorgingsstaat" waarin alle verantwoordelijkheden voor het wel en wee aan de staat zijn gedelegeerd. Diametraal daartegenover staat "de libarale staat", waarin burgers tegen elkaar worden beschermd, en waarin een minimum aan gemeenschappelijke voorzieningen (spoor, wegen, onderwijs) door de staat wordt georganiseerd. Driemaal raden in welke van beiden een ondernemer wel floreert, en in welke niet.

 

 

Over ontwikkelingshulp: lees artikelen van Marcia Luijten. Mensen die er verstand van hebben zijn het erover eens dat ontwikkelingshulp de ontwikkelingslanden achteruit helpt, in plaats van vooruit. Ik heb gewerkt voor een organisatie die ondernemers in ontwikkelingslanden helpt, en zulke ondernemers gesproken. Die zeggen met zoveel woorden "geef ons geen geld".

 

Ik ben er niet op uit een ondernemerspartij te stichten, ik denk dat dat niet werkt. Ik zie het meer als een denktank annex pressiegroep van ondernemers die de politiek een bepaalde kant op wil schuiven. Persoonlijk ben ik liberaal/libertijns/libertair, en dat lees je in mijn bijdragen.

 

Maar post vooral verder hier, ik verwerk de bijdragen, ook als ik het er niet mee eens ben :-)

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Wordt het misschien ONL ??? >;(

 

Ik heb ze een mailtje gestuurd, ik wil wel 's met ze praten. Wij zijn voor hen interessant, met onze 35000 leden.

 

Wel heel sceptisch blijven. Wat zijn de bedoelingen van Biesheuvel ? Waarom nu ineens wel? Ziet hij persoonlijke opportunities nu er een gezamenlijke wind waaide in ondernemerswereld tegen de bezuinigingsbeslissingen op ondernemers.

Waarom kon hij zich niet eerder zo laten horen in zijn MKB tijd ?

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij doet Christine een uitstekend tegenbod, wat ook perfect past binnen haar liberale gedachtengoed: wij doen niet meer aan ontwikkelingshulp maar slechten in ruil daarvoor alle handelsbelemmeringen van onderontwikkelde landen naar de ontwikkelde landen.

Dat is nogal wat. Het is in ieder geval heel erg veel duurder dan ontwikkelingshulp - op de korte termijn dan. Op de lange termijn worden we van zulke stappen allemaal beter. Nu is ontwikkelingshulp een doekje voor het bloeden en om de gene te verhullen. Dan hebben we het over echt concrete stappen om het leven voor mensen daar beter te maken.

 

Ik ben het overigens niet eens dat de focus zou moeten liggen op ondernemersissues. Het moet gaan over een visie over ons land, iets wat de huidige partijen maar niet lukt. Vandaag hoorde ik weer iemand op de radio verkondigen dat we op de fundamenten van het bestaande huis een nieuw huis moeten bouwen. Dat is visieloos - sloop de fundamenten en begin opnieuw. Dat zou een ondernemerspartij moeten doen, een beeld schetsen van wat mogelijk is in onze samenleving en hoe we die wereld kunnen bouwen.

 

En vanzelfsprekend worden we het daar niet over eens, maar dat hoeft ook niet. Christine en ik zitten vaak op een volstrekt andere koers, maar soms raken we elkaar toch. Dat is waar het om gaat, zoek naar de verbinding en ga van daaruit bouwen. Ik vind het initiatief van Christine dan ook geweldig en lovenswaardig - al moet er natuurlijk nog het nodige aan gesleuteld worden ;D

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Biesheuvel als lijsttrekker van OP (Ondernemers Partij) en dan onder de noemer ONL ?

 

De deze maand afgetreden voorzitter van MKB Nederland Hans Biesheuvel start een nieuwe beweging voor ondernemers. Dat zegt hij in een interview met Het Financieele Dagblad. Volgens de krant is een "ondernemersopstand in de maak".

 

De nieuwe beweging 'van en voor ondernemers' krijgt de naam Ondernemend Nederland, kortweg ONL. Biesheuvel, tot zijn aantreden in 2011 bij MKB Nederland zelf ondernemer, denkt dat hij in korte tijd meer dan honderdduizend ondernemers achter zich kan krijgen

 

Zie artikel in het NRC

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij doet Christine een uitstekend tegenbod, wat ook perfect past binnen haar liberale gedachtengoed: wij doen niet meer aan ontwikkelingshulp maar slechten in ruil daarvoor alle handelsbelemmeringen van onderontwikkelde landen naar de ontwikkelde landen.

 

En daarnaast ben ik er niet tegen om faciliteiten te creeren waardoor het voor investeerders aantrekkelijk wordt om te investeren in startups in de derde wereld. Zolang die mensen daar het maar zelf doen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.