• 0

Groeiend bedrijf wil leasen, maar verleden met faillissement blijft achtervolgen

Ik ben 5 jaar (op 1 feb 2008) geleden begonnen met het bedrijf Allround-ITC BV met het product ImakeIT, een particulier en zakelijke abonnement in de automatisering. Anno 2013 heb ik 3 vestingen en 12 mensen aan het werk.

Nu wil ik verder uitbreiden met auto's voor het personeel omdat enkele auto's aan hun kilometers zitten. Alle huidige auto's zijn gekocht. Ik heb bij verschillende leasebedrijven een offerte lopen voor 5 auto's.

Helaas werd dit afgekeurd op basis dat ik in het verleden failliet ben geweest. Ik heb tijdens dat faillissement in mijn huidige bedrijf, de bank en ander schuldeisers terug betaald, maar dat interesseert ze dan niet. Dit heb ik alleen gedaan als fatsoen norm!

Nu mijn vraag:

Telkens al ik ver ben met een lease maatschappij, dan loopt het stuk op de kredietcheck omdat ik het verleden failliet ben geweest. Ze kijken kennelijk alleen achterom (ik bedoel in het verleden) en niet naar mijn huidige bedrijf. Het lijkt er steeds op dat je in Nederland nog steeds tegen dit soort dingen aan loopt als je verder wilt groeien. Ik ben eigenlijk best wel teleurgesteld in dit soort bedrijven.

Wat voor mogelijkheden heb ik dan nog? Graag advies.

(Edit: titel verduidelijk)

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Als je de bestaande auto's hebt kunnen kopen, en je heb afgeschreven en gereserveerd, en je maakt voldoende winst... waarom dan leasen en niet weer kopen?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

• 0

Omdat ik vorige jaar een verbouwing en verhuizing heeft plaats gevonden in 2012. Ook met verhuizing en verbouwing heb ik de financiering zelf moeten doen.

Niemand is echter thuis, als er een kredietcheck gedaan wordt om verder te kunnen groeien. Kennelijk mag je op basis van verleden niet meer opnieuw beginnen, want niemand staat te trappelen om als failliete ondernemer na een paar jaar, als je op nieuw start om alsvorens eerst de vorige puinhopen af te lossen van het vorige bedrijf (nogmaals, vanwege het goede fatsoen) en dan te denken aan groei, zoals nu....

Trouwen ik kan mijn geld maar een keer geven....

• 0
Trouwens ik kan mijn geld maar een keer geven....

Dat zelfde geldt voor de Leasemaatschappijen zelf. De hebben in de crisis zware klappen gehad, en lopen nu aan de strak aangetrokken leiband van hun financiers. Die verstrekken alleen geld en hun akkoord voor klanten zonder verleden. Vervelend, onterecht wellicht, maar wel de realiteit.

Probeer eens te dealen met de incourante voorraad van leasebedrijven: dan dus geen nieuwe leasebak en hybrides met weinig bijtelling voor het personeel. (Soit! Niet jouw probleem, graag of niet en niemand is verplicht een leaseauto ook privé te gebruiken)! Ex brandstof loopt een leasemij daarmee betrekkelijk weinig risico. Benoem daarbij direct vooraf - in het eerste gesprek dus - het faillissementsverleden, en praat alleen verder met die partij(en) die niet gelijk in de stress schiet(en)

Lukt dat ook niet dan is - paardemiddel - factoring van de abonnementen ook nog een optie om liquiditeiten voor groei los te krijgen

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 0

Suggestie is om naast dit specifieke topic ook een ander topic te openen over het vraagstuk: Schone Lei na Faillissement? Over de vraag wat je moet doen om weer kredietwaardige te worden. En of die criteria wel correct zijn. Ik weet niet of het een algemeen probleem is of dat het van geval tot geval beoordeeld wordt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

• 0

En eens bij een autoverhuurder proberen? Ben zelf werkzaam bij een autoverhuurder en wij verhuren ook auto's voor een langere periode, vaak willen zij wel een borg vooraf. Maar als jij laat zien je verplichtingen na te komen kan je na verloop van tijd al snel op rekening betalen. Het is vaak wel duurder als een leasemaatschappij maar je hebt wel als voordeel dat je niet aan een vast contract vast zit en wanneer de auto niet meer nodig is kan je deze ten alle tijde terug brengen. Wij als autoverhuurder leasen ook auto's en hebben daarin een betrouwbare partner die ons in deze moeilijke tijd enorm geholpen heeft. Deze leasemaatschappij is wel voor een groot gedeelte in bezit van de rabobank en is dus kapitaalkrachtig wat ook een voordeel heeft.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar