• 0

Business travel - is het aanbod transparant?

Zoals meer ondernemerts moet ik voor werk soms naar verdere bestemmingen: een universiteitsstadje in Duitsland, een bedrijventerrein in Le Mans, een kantoor aan de Britse westkust. Met name binnen Europa is het aanbod aan alternatieven enorm on-transparant.

 

Je zou verwachten dat het internet dat nu wel opgelost had. Maar niet dus.

 

Logica dicteert dat het aanbod transparant wordt als veel partijen toegang hebben tot belangrijke marktdata. Dat gebeurt niet met het aanbod aan vlieg-, trein- en busdata, dus hier is iets anders aan de gang. Ik denk dat het een gamers effect is. De betrokken bedrijven optimaliseren hun inkomsten door voortdurend de data van goedkoop reizen te verstoppen. Dat kan alleen als er geen goeie concurrentie is.

 

Vergelijk prijzen voor een retourtje Londen. Nog niet zo lang geleden kon je voor een paar tientjes met Eurostar. Nu kost dat bijna tweehonderd euro. Eurostar koopt zelfs Ferries op om het overaanbod aan overtochten in te perken. KLM/Air France vullen alle slots op goedkope airports.

 

Ik vond een goedkoop alternatief via de busdienst van Eurolines, maar die service is volgens reviewers behoorlijk onbetrouwbaar. Roemeense chauffeurs die stops overslaan enzo.

 

Het is een puzzel. En dus wel boeiend.

 

Iemand anders travel-ervaringen?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Groot nadeel van travel is dat ze allemaal exact hetzelfde aanbod hebben en geen onderscheidend vermogen toevoegen. Dat zie je bij A-B vervoer, maar ook bij pakketreizen goed terug. De gemiddelde consument shopt dus logischerwijs en kiest voor het goedkope (mits betrouwbare) product. Er is voor veel partijen in de markt dus geen motivatie om transparant te zijn, omdat ze allemaal uit dezelfde vijver aan aanbod vissen en dus hun (te) goedkope reizen moeten aanvullen met producten waarop ze meer marge maken. Dus als je het hebt over "verstoppen", is dat geen hele gekke gedachte in mijn ogen

 

 

  • 0

Het is een domein van hogere wiskunde. Het fenomeen van yield marketing is ontwikkeld bij en in opdracht van airlines die lege zetels wilden vullen maar tegelijk niet in eigen vlees snijden door dure tickets te vervangen voor goedkope last minutes.

 

De eerste last minute aanbieders profiteerden slim van het aanbod, en dus zijn de airlines dat aanbod gaan gamen. Dat verschuift voortdurend. Ik heb daar weleens met Ad Latjes (in Costa Rica) over gepraat en die weet precies waarom de airlines wel hun overcapaciteit willen vullen, maar niet met reizigers die bereid zijn om dure tickets te kopen.

 

Toch zou je met crowd wisdom in staat moeten zijn dat spel mee te spelen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    8 leden, 93 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.