• 0

Laptop aanschaffen vlak voor opdoeken eenmanszaak

Vanuit eerdere topics heb ik begrepen dat een grote aanschaf die je voor je bedrijf doet, zoals een laptop, aangemerkt moet worden als investering. Deze moet worden afgeschreven over het aantal jaren dat het gebruikt word, en daar hoort een restwaarde bij die je ten slotte afschrijft.

Stel dat ik deze maand een laptop aanschaf en beoordeel dat dit in drie jaar tijd wordt afgeschreven. Wat gebeurd er dan wanneer ik me tegen het eind van het jaar uitschrijf van de kamer bij koophandel? Mag ik het resterende bedrag volledig afschrijven?

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

Stel dat ik deze maand een laptop aanschaf en beoordeel dat dit in drie jaar tijd wordt afgeschreven.

Dat gaat hem niet worden, tenzij je willekeurig mag afschrijven. Standaard afschrijftermijn is vijf jaren.

Wat gebeurd er dan wanneer ik me tegen het eind van het jaar uitschrijf van de kamer bij koophandel? Mag ik het resterende bedrag volledig afschrijven?

Je bedoelt: wat gebeurt er als je fiscaal gezien je onderneming staakt (wat dus niet hetzelfde is als uitschrijving uit het handelsregister). In dat geval gaat de laptop naar privé en dat in principe tegen de waarde in het economisch verkeer. Het verschil tussen de boekwaarde en de werkelijke waarde is dan boekwinst of boekverlies.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

• 0

Als je nu al het idee hebt om op korte termijn te stoppen waarom koop je de laptop dan niet gewoon privé? Bespaart je waarschijnlijk meer sores dan dat het je iets op levert. ;)

En nu maar afwachten hoe de fiscalisten er over denken. :)

edit: Dennis was me al weer voor. ;D

• 0

Ik ben dus geinteresseerd in manieren om toch de laptop te houden zonder dit naar prive te hoeven boeken.

En wel je onderneming staken? Die manier is er en heet frauduleus handelen. Daar wil je je vingers niet aan branden.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

• 0

Natuurlijk wil ik niet frauduleus handelen. Ik wil handelen naar mijn voordeel binnen het kader van de regels.

Edit:wat is het verschil tussen fiscaal ondernemen en uitschrijven uit het handelsregister?

De crux is dat ik hoe dan ook mijn bedrijfsactiviteiten zal voortzetten, maar dat ik mogelijk de komende jaren geen inkomsten zal ontvangen. Ik kan me voorstellen dat de belastingdienst hier moeilijk over gaat doen en daarom was ik van plan me uit te schrijven ui thet handelsregister. Nu begrijp ik dat er een verschil zit.

Het kan zijn dat er na een paar jaar een knaller komt, of dat het geld wat ik heb geinvesteerd (nasat die laptop) voor niets is geweest.

• 0

Natuurlijk wil ik niet frauduleus handelen. Ik wil handelen naar mijn voordeel binnen het kader van de regels.

Maar de regels ken je nu (zie mijn eerste antwoord). Als je je onderneming staakt is er geen enkele wijze om te voorkomen dat je niet naar privé gaat boeken. Het enige wat zou kunnen is dat je hem aan een derde verkoopt, maar dat wil je ook niet. Wat jij wil kan niet, of in ieder geval niet met een laptop van een paar maanden oud.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar