• 0

Agentschap / VAR voor Latijns America

Ik ben in onderhandeling met een firma om agent te worden voor hun producten in Latijns Amerika.

 

Als basis wil ik het contract van de ICC (intn'l chamber of commerce) gebruiken. Gezien hun producten (schepen en jachten) en de waarde hoef ik maar 1 verkoop per jaar te doen en haal ik daarmee 90% van m'n jaarlijkse inkomsten binnen.

 

Hoe gaat de belastingdienst zit zien? Ik las in andere discussies op deze site dat 30% max. per opdrachtgever een richtlijn is. Dat ga ik onmogelijk halen.

 

Aan de andere kant wil ik ook niet in vaste dienst en zal de opdrachtgever dit ook niet willen omdat dit voor hun een onontgonnen markt is.

 

Graag hoor ik jullie mening hierover.

 

Verder ben ik wel benieuwd naar formules om de commissie te bepalen. In principe is iets tussen de 5-10% mogelijk maar als ik succes heb (en als ondernemer met ervaring in de regio ga ik daar van uit) zou dat wel eens tot scheve ogen kunnen leiden. Ik streef naar een langdurige relatie tot ieders tevredenheid.

 

 

 

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Gezien hun producten (schepen en jachten) en de waarde hoef ik maar 1 verkoop per jaar te doen en haal ik daarmee 90% van m'n jaarlijkse inkomsten binnen.

 

Hoe gaat de belastingdienst zit zien? Ik las in andere discussies op deze site dat 30% max. per opdrachtgever een richtlijn is. Dat ga ik onmogelijk halen.

 

Er is al heel veel geschreven op dit forum over dit onderwerp, zwart/wit is het niet. Het is overigens max. 70% bij je grootste opdrachtgever, dan wordt er nog gekeken in hoeverre je een ondernemer bent. Loop je risico's, is er sprake van een gezagsverhouding, maak je reclame, ben je per direct opzegbaar, wie betaalt je pensioen, ziektewet, enz. enz.

 

En ik neem aan dat je voor het verkopen van een jacht niet om 10:00 een afspraak hebt met een koper en dat na het drinken van een kop koffie het jacht verkocht is. Daar zal een tijdsperiode overheen gaan, waarin het uiterste van je gevraagd wordt.

 

Link naar reactie
  • 0

De belasting zal jou absoluut niet verbieden om op deze manier geld te gaan verdienen. Waar jij het over hebt, of waar je over hebt gehoord, is de vraag of je ondernemer voor de inkomstenbelasting bent of niet. Als je dat niet bent geef je gewoon je inkomsten op en betaal je daar inkomstenbelasting over. Alleen de ondernemersvoordelen vallen je dan niet ten deel.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Heren. ik zal zeker ondernemer zijn in de zin van:

 

ik draag al het risico: no sale, no income. Geen onkosten vergoeding. Hoogstens wat marketing materiaal. Ik ontwikkel zelf de website, schrijf de copy, follow-up van leads, etc.

 

Het agentuurcontract zal daar ook heel duidelijk in zijn.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of je opdrachtgever in Nederland zit? maar nast goede afspraken zou ik toch even heel goed naar je fiscale positie (laten) kijken.

 

als je maar voor 1 opdrachtgever werkt word zo'n agentschap nogal eens aangemerkt als fictieve dienstbetrekking.

hoeveel (ondernemers)risico je daarin loopt word niet echt meegewogen..

 

 

Link naar reactie
  • 0

ja, opdrachtgever is in NL.

 

Misschien is het dan beter er een NV'tje in Panama tussen te hangen: dat wordt dan het agentschap waarmee de opdrachtgever de agentschapovereenkomst sluit zodat zij niet het risico lopen een fictieve dienstbetrekking met mij te hebben.

 

Dan is het vanaf daar mijn fiscale probleem.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.