• 0

Oude Aandelen

Ik weet niet of ik hier helemaal terecht kan met mijn vraag, maar het is het proberen waard.

 

Ik ben door een erfenis in het bezit gekomen van een door notaris ondertekende en gestempeld bewijs (akte) van aandelen B in een bepaald bedrijf ( geen mulitnational, of beursgenoteerd bedrijf).

 

Dit stamt echter uit 1982 en het is voor mij niet helemaal duidelijk wat ik hiermee aan moet. Er is destijds 6000 gulden voor betaald en het bedrijf bestaat nog steeds. Ik heb nooit iets van hun gehoord of iets dergelijk terwijl ik toch al 10 jaar in mijn bezit heb.

 

Heeft iemand enig advies of meer verstand van aandelen ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik neem aan dat het gaat om aandelen in een B.V.? Ten eerste kan je een hoop gegevens achterhalen bij de Kamer van Koophandel. Een uittreksel, de chronologische gang van zaken van het desbetreffende dossier, jaarstukken etc. Daar kan je een aardig beeld uithalen van het 'leven' van de B.V.

 

Als je daadwerkelijk aandeelhouder bent van de B.V. heb je recht op een kosteloos uittreksel uit het aandeelhoudersregister. Vraag dit eens aan bij de desbetreffende B.V. Overigens ben ik benieuwd hoe nu aandeelhoudersbesluiten worden genomen als jij als aandeelhouder niet mee wordt genomen (klaarblijkelijk). Misschien gaan oproepen voor vergaderingen naar het in het aandeelhoudersregister vermelde adres.

 

Kijk overigens eerst eens in de statuten van deze vennootschap. Misschien moeten de aandelen wel te koop worden aangeboden bij overlijden van een aandeelhouder. Wellicht maak je slapende honden wakker als je je plomptverloren meldt bij de B.V.

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad een b.v

Ik heb al onlangs bij de kvk het bedrijfsprofiel opgevraagd (uittreksel + jaarrekeningen + concernrelaties + deponeringen + historie ). Maar zitten daar ook de statuten bij ? Of zitten dussen de overige documenten..

En is het wel slim om direct naar het bedrijf toe te stappen ?

Link naar reactie
  • 0

Voor de overdracht van de aandelen in een BV zul je vroeg of laat toch naar de onderneming zelf moeten. Wat maakt het verschil om hiermee te wachten.

 

 

[edit]Sorry, even een huishoudelijke calamiteit, moest je even i nde wacht zetten. De statuten van de vennootschap zijn opgenomen in de oprichtingsakte. De onderneming is verplicht om bij inschrijving in het handelsregister een afschrift van de oprichtingsakte te deponeren.

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

@Jarune:

 

Los van het gegeven dat je gewoon naar dat bedrijf kunt stappen(wat kan je tenslotte overkomen?) is mischien een opvolgende vraag wat je eigenlijk met die aandelen wilt doen? Wil je gewoon weten wat je belang is in het bedrijf,of dat je een zetel hebt in...*lol* of wil je gewoon cashen...

Mischien dat je daarover wat meer duidelijkheid kunt geven zodat je mischien nog meer info krijgt toegezonden waarmee je wat kunt.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allemaal voor jullie reaktie ,

 

Het is nu ff afwachten tot ik de papieren van de kvk heb ontvangen, maar met jullie informatie kan ik tenminste wat.

 

Als ik wat meer duidelijkheid daarmee kreeg , heb ik gelijk ook een beter idee wat ik mee wil gaan doen. Een zetel of cashen is natuurlijk mooi meegenomen maar ik zal in ieder geval in gesprek gaan met het bedrijf.

 

De reden dat ik wat voorzichtig wil zijn met het benaderen is omdat ik maar een "simpele particulier" ben en het bedrijf misschien wel allerlei trucje's kan uithalen als ik in 1 keer opduik. Maar als ik het goed begrijp kunnen ze dus weinig uithalen.

 

In ieder geval bedankt voor jullie reakties en als iemand nog meer advies heeft is dat natuurlijk altijd welkom :)

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

@ 'Jarune':

 

Succes en je moet denken omdat je jezelf als een 'simpele' particulier omschrijft je dan plotseling geen 'rechten' meer zou hebben ten opzichte van het bedrijf waar het omgaat.

In het ergste geval zal men verbaast zijn en mischien zelf van je wat afstandelijk benaderen wat een normaal iets is binnen grote organisaties/multinationals.Hoe dan ook ik zou goed nadenken wat je uiteindelijk wilt gaan doen met het pakket aandelen wat je hebt voordat je naar binnen stapt want du moment jij naar binnenloopt en je kenbaar maakt,men binnen de organisatie altijd actie gaat ondernemen als blijkt ze OF moeten uitkeren of dat je een meerderheidsbelang hebt binnen het concern.Dus altijd een stap voorblijven.

Link naar reactie
  • 0

@ 'Jarune':

 

Succes en je moet denken omdat je jezelf als een 'simpele' particulier omschrijft je dan plotseling geen 'rechten' meer zou hebben ten opzichte van het bedrijf waar het omgaat.

Jouw pakket,kan niemand aankomen!

In het ergste geval zal men verbaast zijn en mischien zelf van je wat afstandelijk benaderen wat een normaal iets is binnen grote organisaties/multinationals.Hoe dan ook ik zou goed nadenken wat je uiteindelijk wilt gaan doen met het pakket aandelen wat je hebt voordat je naar binnen stapt want du moment jij naar binnenloopt en je kenbaar maakt,men binnen de organisatie altijd actie gaat ondernemen als blijkt ze OF moeten uitkeren of dat je een meerderheidsbelang hebt binnen het concern.Dus altijd een stap voorblijven.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.