[Artikel] Helft (kleine) zelfstandige modezaken wil geen website

Aanbevolen berichten

Helft (kleine) zelfstandige modezaken wil geen website

 

Korte samenvatting:

Onderzoek van studenten aan het lectoraat Online Ondernemen van de HvA.

 

Een eigen website is na social media het meest gebruikte online kanaal door modezaken. Toch had in 2012 46 procent van de zelfstandige modezaken nog geen eigen website. Gebrek aan tijd om deze te ontwikkelen, er de voordelen niet van inzien en de kosten om deze te ontwikkelen zijn de belangrijkste redenen waarom modezaken (nog) geen eigen website hebben.

 

Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:

Doe het goed of doe het niet. Je kan wel een simpele bladersite maken: we zijn er, we zijn hier en dit is wat we verkopen. Maar heb niet de illusie dat je met een kleine webshop en een beperkte voorraad kan concurreren met de grotere aanbieders. Gebruik dan het internet om je lokale winkel te koppelen aan de virtuele voorraad bij je leveranciers. Ik snap die lokale detaillist wel.

 

 

Link naar het artikel :

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Dank voor de link Twabla! Als het gaat om wetenschappelijk onderzoek en online dienstverlening kan ik moeilijk niet reageren ;)

 

Het hele rapport kun je hier vinden.

 

Er blijkt trouwens weinig wetenschappelijks te zijn aan het onderzoek. Er is een enquête gehouden onder modezaken en de resultaten van de afzonderlijke vragen zijn allemaal uitgewerkt tot mooie grafiekjes. Geen modellen, verklaringen, hypothesetoetsing, theorie, geavanceerde statistiek of wat dan ook. Gewoon een enquête zoals we dat op de middelbare school deden.

 

De conclusie van de onderzoekers vind ik erg tendentieus. Door de woordkeuze lijken de onderzoekers behoorlijk vooringenomen dat de zelfstandige modezaken een website zouden moeten hebben. Ook in het onderzoek zelf is dit steeds te lezen. Bijvoorbeeld:

 

In een tijd waarin online winkelen volledig ingeburgerd is, is het opmerkelijk dat zo veel zelfstandige modezaken nog geen eigen website hebben.
en

Veel modezaken zien de voordelen van een mobiele website nog niet

 

Nee, maar die voordelen hoeven er ook helemaal niet te zijn voor veel modezaken. Volgens het onderzoek is persoonlijke verkoop in de fysieke vestiging het belangrijkste verkoopkanaal van deze winkels. Een daar zit wat mij betreft nu net de usp van modewinkels. Als al die modezaken nu plotseling een eigenlijk webwinkeltje beginnen zal ze dat niets brengen, want op dat vlak hebben ze geen enkel usp ten opzichte van bijvoorbeeld Wehkamp. Op prijs, assortiment en gebruiksgemak van de site kunnen ze daar niet mee concurreren, wel met persoonlijke verkoop in een winkel.

 

Net zo min als dat televisie het einde was van de radio, of internet het einde van de ochtendkrant, zal de webwinkel het einde zijn van de fysieke winkel durf ik te voorspellen. Het online kanaal is een fantastische aanvulling op de bestaande kanalen, maar geen wondermiddel dat alle bestaande kanalen zal vervangen, zeker niet in de modewereld. Wel zullen de fysieke winkels naar mijn mening moeten veranderen, onder invloed van de webwinkels. Consumenten raken namelijk steeds meer gewend aan een groot assortiment en lage prijzen. Dat past goed voor de Lidl, de Mediamarkt en modeketen Primark maar wat minder bij de erg kleine modewinkels.

 

Dat die modewinkels dan maar een website moeten maken lijkt mij geen enkele oplossing bieden, ook al suggereren de onderzoekers dat als wondermiddel. Een beetje preken voor eigen parochie, als docenten aan een lectoraat voor Online Ondernemen.

 

Modezaken met een website zagen in 2011 aanzienlijk minder vaak hun omzet dalen dan modezaken zonder website.

 

Dat zal best, maar dat wordt niet noodzakelijkerwijs veroorzaakt door het wel of niet hebben van een website. De grootte van de winkel lijkt ook een rol te spelen, want volgens het onderzoek hebben juist de kleinere winkels geen site en hebben ook juist de kleinere winkels geen omzetstijging. Op basis van dit onderzoek is geen enkel oorzakelijk verband aan te tonen, dus het wekken van die suggestie is wat mij betreft erg onwetenschappelijk.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie

Ik genereer ook geen enorme omzetten(direct) via mijn webshop maar toch is deze zeer belangrijk: de shop werkt namelijk als online catalogus, mensen hebben vaak online gekeken alvorens ze naar mijn winkel komen!

 

Dus in die zin is de webshop voor mij van enorme waarde en dat zou voor de modezaken ook wel eens zo kunnen zijn!

 

Ik zou dat aspect niet onderschatten.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 173 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.