• 0

Taakverdeling Verkoop & Planning

Hallo

 

 

Ik heb een probleem wat betreft de verdeling van de taken.

 

 

Ik heb een planner en een verkoper in dienst die 4 taken hebben:

 

Verkoop producten/offertes maken

plannen

inkoop

Klantbegeleiding.

 

Ik wil ze nu opsplitsen en de taken verdelen namelijk in dit:

 

Verkoper houd zich alleen nog maar bezig met de offertes maken, tekeningen maken, cad tekeningen en al het papier werk afronden.

 

Als dat is gedaan gaat het naar de planner die de inkoop doet, het project plant en zich bezig houd met de klantbegeleiding, ik denk dat deze 3 taken bij hem horen omdat hij constant op kantoor is.

 

 

Hoe zouden jullie het aanpakken?

 

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom wil je de taken opsplitsen? Wat is het probleem? Het lijkt erop dat je zoekt naar een oplossing, maar zolang er geen probleem is...

Het probleem is dat alles door elkaar loopt, niemand weet wie waar mee bezig is, en klanten vaak van persoon naar persoon worden gestuurd omdat de verkoper iets afspreekt maar de papieren op kantoor liggen.

 

 

Ik wil duidelijke taken met duidelijke doelen en duidelijkheid voor de klant, verkoopproces door de verkoper en als de order definitief getekend is neemt de projectbegeleider(planner) het over, zo heeft de klant altijd een aanspreek punt.

Link naar reactie
  • 0

Maar dan is dit toch meer een communicatievraagstuk?!

 

Verkopers en inkopers zijn elkaars tegenpolen (resultaat gedreven versus gedetailleerde optimalisatie). Als je die in een organisatie hebt, dan moet je bovenal zorgen dat ze gaan praten met elkaar.

 

Kun je aangeven welke persoon nu wat doet? Waarom loopt dit door elkaar heen?

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

zo heeft de klant altijd een aanspreek punt.

Lijkt mij het meest ultieme vertrekpunt voor de te maken afspraken.

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een planner en een verkoper in dienst die 4 taken hebben:

 

Verkoop producten/offertes maken

plannen

inkoop

Klantbegeleiding.

 

Bedoel je dat die 4 taken nu willekeurig verdeeld zijn over de planner en de verkoper? Dus jouw planner verkoopt ook regelmatig en maakt ook offertes en jouw verkoper koopt ook in en plant ook? Of is er wel een scheiding van taken, maar die werkt niet? Dat zijn twee soorten problemen die om verschillende oplossingen vragen.

 

Ik wil duidelijke taken met duidelijke doelen en duidelijkheid voor de klant, verkoopproces door de verkoper en als de order definitief getekend is neemt de projectbegeleider(planner) het over, zo heeft de klant altijd een aanspreekpunt.

 

Ook met "door elkaar lopende taken" kun je klanten een vast aanspreekpunt geven. Dat kan de ene keer de verkoper zijn en de andere keer de planner, bijvoorbeeld afhankelijk van de omvang of de complexiteit van de klus, of gezien de relatie tussen de klant en jouw medewerker. Als er gedurende de klus bijvoorbeeld veel kans is op meerwerk / upselling, dan zou de verkoper het meest geschikt kunnen zijn. Als maar duidelijk is bij iedereen wie het aanspreekpunt is en alle informatie bij/door die medewerker wordt beheerd.

 

Bekijk dus goed aan welk touwtje je gaat trekken. Repareer wat kapot is en laat vooral heel wat heel is ...

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een planner en een verkoper in dienst die 4 taken hebben:

 

Verkoop producten/offertes maken

plannen

inkoop

Klantbegeleiding.

 

Bedoel je dat die 4 taken nu willekeurig verdeeld zijn over de planner en de verkoper? Dus jouw planner verkoopt ook regelmatig en maakt ook offertes en jouw verkoper koopt ook in en plant ook? Of is er wel een scheiding van taken, maar die werkt niet? Dat zijn twee soorten problemen die om verschillende oplossingen vragen.

Ja dat klopt mijn planner kan best verkopen maar is zeker niet zo goed als mijn echte verkoper en mijn verkoper is vooral een haantje die niet zoveel heeft met het gevolg na het maken van de tekeningen en het defentieve contract houd het voor hem op, wat nu nogal tot problemen leid omdat hij tegen ze zin in ook moet plannen en inkopen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik lees steeds meer een samenwerkingsprobleem dan een taakverdelingsprobleem.

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 86 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.