• 0

Regels familie onbetaald mee laten werken in winkel

Hallo forum leden,

 

Binnenkort open ik een winkel en nu was ik opzoek naar de regels als je familieleden onbetaald (vrijwillig) wil laten mee helpen op drukke momenten in het jaar ( het gaat om een onderneming die is ingericht al B.V )

Kan hier namelijk niet zo veel over vinden.

 

Vragen die ik zoal heb zijn.

 

-Kan dit gewoon.

-Tot welke gradatie van familieleden mag dit, zonder op de loonlijst te staan.

 

 

Altast bedank

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Binnenkort open ik een winkel en nu was ik opzoek naar de regels als je familieleden onbetaald (vrijwillig) wil laten mee helpen op drukke momenten in het jaar ( het gaat om een onderneming die is ingericht al B.V )

 

-Tot welke gradatie van familieleden mag dit, zonder op de loonlijst te staan.

 

Het maakt helemaal niet of deze vrijwilligers familie van jou zijn of niet. De BV is de ondernemer en niet jij, en de BV heeft natuurlijk geen familieleden.

 

-Kan dit gewoon.

 

Ja en nee. Er is binnen een bedrijf geen ruimte voor vrijwilligers. Wat wel kan is dat er mensen helpen die geen dienstverband hebben. Bij een dienstverband zijn er drie factoren:

 

- persoonlijke arbeid (de werknemer mag niet vervangen worden door bijvoorbeeld de buurman van de werknemer);

- er moet een gezagsverhouding zijn (de werknemer mag niet doen en laten wat hij wil om de opdracht te vervullen);

- er moet betaald worden voor de arbeid.

 

Als er nu niet betaald wordt is er dus niet aan alle drie de punten voldaan en is er geen dienstverband. Dit betekent dat er helemaal niets betaalt mag worden, dus ook geen drinken in de pauzes, een frietje bij koopavond of een boterham tussen de middag. Deze mensen mag helemaal niets betaald worden. Dan kom je er mee weg.

 

Maar, als het zo druk is, waarom zou je dan op die momenten niet gewoon betaalde krachten inschakelen?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Waarom betaalde krachten inzetten als familieleden willen helpen.

 

Mijn vrouw werkt heel vaak mee in mijn onderneming, om zo zo te kunnen besparen op de loonkosten. (Stiekem werkt ze ook veel harder).

Je omzeilt zo wel een hoop gezeur vanuit de overheid. Dus zolang familieleden het willen doen zeker gebruik van maken.

Let er wel op dat sommige WA verzekeringen vrijwilligers uitsluiten op de polis. Zeker bij risico bedrijven, maar verwacht dat een winkel daar niet onder zal vallen.

Link naar reactie
  • 0

Er is fiscaal gezien een wereld van verschil tussen (directe) familieleden die meehelpen bij een eenmanszaak (van waaruit jij volgens mij nog steeds opereert) en dezelfde hulp die bij een BV gegeven wordt. En bij de BV kan dus e.e.a. ook wel, maar moet je heel goed opletten dat je dus echt niets betaalt (noch geld noch in natura).

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Tenzij je dat uit eigen zak doet.

 

Ik betaal het drinken en eten ook uit eigen zak voor mijn werknemers, freelancers en meewerkende familieleden.

 

Op die manier hoef je nooit moeilijk te doen met forfait, mensen die niet in dienst zijn (freelancers) en scheelt weer een hoop uitzoekwerk. Nadeel is wel dat je zelf opdraait voor de inkomstenbelasting.

Link naar reactie
  • 0

Tenzij je dat uit eigen zak doet.

 

Ik betaal het drinken en eten ook uit eigen zak voor mijn werknemers, freelancers en meewerkende familieleden.

 

Op die manier hoef je nooit moeilijk te doen met forfait, mensen die niet in dienst zijn (freelancers) en scheelt weer een hoop uitzoekwerk. Nadeel is wel dat je zelf opdraait voor de inkomstenbelasting.

 

En je de mensen dus feitelijk zwart laat werken... >;(

Ik heb het ook niet bedacht ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

niets zwart, ik betaal immers de inkomsten belasting zelf. Het is een cadeau vanuit mij prive. Ik mag met mijn prive geld doen wat ik wil. Als ik daarvan een maaltijd wil geven dan mag dat best.

De mensen krijgen gewoon hun salaris of factuurbedrag. Over het eten en drinken staat niets vastgelegd en ze kunnen er ook geen rechten aan ontlenen.

(tenminste de belastingcontroleur was het er mee eens, zolang het beschouwd wordt als een cadeau en niet als iets waar ze recht op hebben.

Link naar reactie
  • 1

niets zwart, ik betaal immers de inkomsten belasting zelf. Het is een cadeau vanuit mij prive. Ik mag met mijn prive geld doen wat ik wil. Als ik daarvan een maaltijd wil geven dan mag dat best.

De mensen krijgen gewoon hun salaris of factuurbedrag. Over het eten en drinken staat niets vastgelegd en ze kunnen er ook geen rechten aan ontlenen.

(tenminste de belastingcontroleur was het er mee eens, zolang het beschouwd wordt als een cadeau en niet als iets waar ze recht op hebben.

 

Jasper, er lopen twee zaken door elkaar.

 

1. Jij werkt met medewerkers die jou factureren of aan wie jij loon betaalt. Deze mensen mag jij uit eigen zak liters fris en hapjes geven, geen probleem. Je had niet aangegeven dat deze mensen factureren of verloond worden.

 

2. TS wil binnen een BV werken met vrijwilligers - dat ligt lastig. Dat kan door de BV de mensen niets te laten betalen, niet in natura en niet in geld. Onder deze voorwaarden is er geen dienstverband, er wordt immers niets betaalt voor deze medewerker, en is er dus geen dienstverband.

Natuurlijk mag er gelapt worden en kan er gezamenlijk van alles ingekocht worden - masr niet door de BV. Als er één glas cola op kosten van de BV gedronken wordt vind er een vorm van betaling plaats en is er dus een dienstverband. Dus medewerkers kunnen samen lappen, de DGA kan uit eigez zak betalen oor drank en eten - allemaal goed, zolang het buiten de BV omgaat en er geen causaal verband is tussen het dinken/eten en het werken voor de BV.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 188 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.