• 0

Nanny en BTW

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vanuit onze eenmanszaak gaat mijn vrouw activiteiten als nanny ontplooien.

 

Hier zik een onoverkomelijke tegenstrijdigheid: er is geen wij bij eenmanszaak.

Dus ofwel er wordt een vorm van een maatschap opgericht ofwel alle activiteiten worden voor rekening en risico van de ondernemende partner uitgevoerd.

 

Op diverse sites lijkt het erop dat de uurtarieven altijd BTW-vrij zijn?

 

Kan iemand dat hier bevestigen?

 

Dat ligt er helemaal aan wat jouw vrouw exact gaat doen. Kun je iets meer toelichten?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik praat altijd over wij, maar de eenmanszaak is van mijn vrouw.

Zij heeft ook commerciële activiteiten in haar eenmanszaak (netwerkmarketing), daar help ik haar bij, vandaar de wij.

 

Wat ze precies gaat doen is 8 uur per dag als nanny gedurende 3 dagen per week 3 kinderen verzorgen, inclusief het naar school brengen, ophalen, alle activiteiten van de kinderen begeleiden (naar zwemles, jazzdans etc....), en na school thuis bezig houden........

 

 

Link naar reactie
  • 0

Eens met Peter, als je deze diensten vanuit een eenmanszaak gaan aanbieden val je gewoon onder het regulier BTW-tarief (21%).

 

Wat jij tegenkomt zijn mensen die deze diensten niet vanuit een onderneming aanbieden maar onder de vlag van dienstverlening aan huis. Dat wordt behandeld in paragraaf 15.14 van het handboek loonheffingen (vanaf bladzijde 172). Paragraaf 15.14.1 stelt dat het oppassen op kinderen van de opdrachtgever valt onder huishoudelijke werkzaamheden.

Indien de nanny niet meer dan drie dagen per week bij de opdrachtgever is niet de opdrachtgever (de ouders) inhoudingsplichtig maar verloopt het hele proces via de aangifte inkomstenbelasting. De nanny geeft dus zelf de inkomsten aan bij de aangifte inkomstenbelasting, zoals een ondernemer ook zou doen.

 

Maar de nanny is geen ondernemer en heeft dus ook geen recht op de ondernemersfaciliteiten. Er is dus niets dat jouw vrouw tegenhoudt om op deze wijze vrij van BTW haar diensten aan te bieden, maar deze uren tellen dus niet mee voor het urencriterium. Het kan dus zijn dat ze het recht op onder meer zelfstandigenaftrek en overige faciliteiten verliest als ze op deze wijze gaat werken. Daarentegen kan ze haar diensten wel concurrerend aanbieden.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel voor dit uitgebreid antwoord.

Dan neem ik aan dat ze, wanneer ze dit doet onder de vlag van dienstverlening, en dus ook buiten de eenmanszaak om, ze ook de kosten die ermee gemoeid zijn (zoals kilometerkosten) kan aftrekken van haar inkomsten voor opgave bij de IB.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik ga ervan uit dat zij dus als gastouder werkzaam gaat zijn? Deze werkzaamheden kunnen waarschijnlijk niet bij de eemanszaak gerekend worden. Maar even uit mijn hoofd is het volgens mij zo dat, mits zij aan bepaalde voorwaarden voldoet, wel als ondernemer gezien kan worden en dus ook recht heeft op zelfstandigen aftrek etc...

Die voorwaarden zijn bijvoorbeeld dat ze aan de urengrens moet komen, minimaal 3 opdrachtgevers per jaar moet hebben en nog een aantal... Dit is bijvoorbeeld het geval als je zelf als gastouder thuis werkt en er kinderen van verschillende ouders bij jou opvang afnemen. Uit jou verhaal begrijp ik dat je vrouw niet vanuit haar eigen huis gaat werken, maar naar het gezin/gezinnen toe gaat?

Een gastouder is vrijgesteld van BTW.

 

Heb even een linkje opgezocht voor je met misschien wat duidelijkere informatie.

 

http://www.clickgastouderopvang.nl/SiteCollectionDocuments/2011%20Gastouder%20en%20de%20belasting.pdf

 

Groetjes

Link naar reactie
  • 0

Ik ga ervan uit dat zij dus als gastouder werkzaam gaat zijn?

 

Gastouderopvang is iets anders dan nanny-activiteiten - vandaar mijn opmerking dat het er vanaf hangt wat de activiteiten zijn.

Hier worden de eisen die aan gastouders gesteld worden opgesomd. Ik lees hier niets over terug in de berichten van Fistron, onder meer niet over diploma's, aansluiten bij gastouderbureau en meerdere mensen die de werkzaamheden doen (vierogenprincipe). De route van het gastouderschap lijkt mij dan ook niet de bedoeling - maar kan het natuurlijk wel worden.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dan neem ik aan dat ze, wanneer ze dit doet onder de vlag van dienstverlening, en dus ook buiten de eenmanszaak om, ze ook de kosten die ermee gemoeid zijn (zoals kilometerkosten) kan aftrekken van haar inkomsten voor opgave bij de IB.

 

Ja, als resultaatgenieter mag je van de omzet de kosten aftrekken, dus ook € 0,19/km.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Dennis,

 

Volgens mij is een gastouder en een nanny hetzelfde, alleen verpakken ze dat met een leuke naam 'de nanny'. Het is gewoon een gastouder die aan huis komt. Want ook als 'Nanny' moet je een pedagogisch diploma hebben en aangesloten zijn bij een bemiddelingsbureau zodat de ouders recht hebben op de kinderopvangtoeslag.

 

Groetjes Bo

 

Link naar reactie
  • 0

Want ook als 'Nanny' moet je een pedagogisch diploma hebben en aangesloten zijn bij een bemiddelingsbureau zodat de ouders recht hebben op de kinderopvangtoeslag.

 

Het maximale uurtarief dat voor gastouderopvang meegenomen wordt in de kinderopvangtoeslag bedraagt € 5,17 per uur. Daarvan wordt een deel vergoed door de kinderopvangtoeslag, afhankelijk van het inkomen. Ik neem aan dat de kinderopvangtoeslag niet van doorslaggevend belang is als deze diensten particulier worden aangeboden.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Dat klopt helemaal. Echter is het zo dat gastouders en nanny's via de officiële weg altijd bij een bemiddelingsbureau aangesloten moeten zijn. Het is natuurlijk iets anders als je gewoon op marktplaats een oproep zet voor vraag naar een 'nanny' en deze zwart wordt betaald.

Omdat ik zelf overwogen heb om gastouder/nanny te worden, heb ik hier best veel research naar gedaan, maar vergeef me als ik hier iets neerzet dat niet klopt!

 

Gr

Link naar reactie
  • 0

Een gastouder en een nanny zijn niet hetzelfde. De definitie van een gastouder is opgenomen in de Wet kinderopvang.

 

Een anny kan een gastouder (aan huis) zijn, net zo goed als een gastouder een nanny kan zijn maar dit hoeft niet. Alleen voor de kinderopvangtoeslag is het van belang dat de opvang tot stand komt door een erkend bemiddelingsbureau. Wordt er geen kinderopvangtoeslag aangevraagd dan is het niet van belang of de nanny bij een bureau is aangesloten.

 

En het feit dat er geen kinderopvangtoeslag wordt aangevraagd zegt helemaal niets over het zwart of wit betaald worden van de nanny!

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

maar vergeef me als ik hier iets neerzet dat niet klopt!

 

Juist goed dat je jezelf hier zo in verdiept hebt!

Hier heb je dan wat meer info:

 

“Gastouderopvang” is kinderopvang in een gezinssituatie.

Voorwaarde van de (BTW) vrijstelling is (al eerder gezegd) dat de opvang tot stand is gekomen door tussenkomst van een geregistreerd gastouderbureau.

Als de opvang dus rechtstreeks tot stand is gekomen, zonder tussenkomst van een geregistreerd gastouderbureau, geldt de vrijstelling niet.

De vrijstelling is ook niet van toepassing als (tegelijkertijd) meer dan 4 kinderen worden opgevangen (behalve bij sommige aangewezen “experimentele vormen van kinderopvang”.)

 

Dus: of je jezelf ‘gastouder’ of ‘nanny’ noemt, dat is niet van belang voor de vrijstelling.

En je hebt gelijk: als men bijbeunt via marktplaats geldt uiteraard geen vrijstelling.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.