• 0

Lastige kwestie / onderhandeling met ervaren ondernemer

Beste mensen,

 

Twee jaar geleden heb ik besloten om mijn baan van 40 uur op te zeggen en fulltime voor mezelf te gaan ondernemen, het was in eerste instantie de bedoeling om mijn webwinkels te gaan upgraden / vernieuwen en daarna te kijken hoe de markt erbij stond en of ondernemen wel mijn ding was. Na het online plaatsen van de vernieuwde webwinkels kwam in een typische ondernemer (met veel ervaring) tegen die mij een vast contract (van 24 uur) aanbod binnen zijn bedrijf als webontwikkelaar, voor mij op dat moment het ideale aanbod.

 

Tijdens mijn dienstverband bleef mijn eigen bedrijfje ook groeien en bood die ondernemer mij ook klussen aan naast mijn dienstverband, denk hierbij klussen die iets meer aandacht nodig hadden dan mijn taken binnen het bedrijf. Zo zette ik een paar webwinkels voor hem in de markt waar ik een provisie over kreeg. Voor mij geen moeilijke klussen, omdat ik hier al aardig wat ervaring in had opgebouwd met mijn eigen webwinkels.

 

Nu wil het zo zijn dat het bedrijf waar ik in dienstverband voor werk in een lastig pakket zit. Het is een relatief simpel web-bedrijf die zich voornamelijk concentreerde op de kleinere ondernemers en voornamelijk simpele websites verkoopt. Nu wil het zo zijn dat deze markt nogal veranderd, er is meer behoefte aan advies en ontwikkeling (denk aan social media / internet marketing etc etc..) en simpele websites worden meestal ontwikkelt met gratis pakketten of er wordt gekozen voor bijvoorbeeld facebook. De grotere klanten beginnen dit nu ook te vragen.

 

Nu willen zij mij hierin betrekken, zodat ik naast het dienstverband wat ik heb (waar ik ontwikkel en een stukje leiding-geef) vanuit mijn eigen bedrijf een soort van internet marketing pakketten ga aanbieden.

 

In principe klinkt dit allemaal erg mooi, en de samenwerking is ook erg goed tot nu toe. Ik zit in een enorme ontwikkeling en heb er wel een goed gevoel over (in deze tijd), echter zijn we het geheel nu aan het bespreken en verlopen de onderhandelingen niet echt soepel. Zij hebben mij het volgende voorgesteld:

 

- Ik krijg zo'n 25 % van de opbrengst (waarbij hij de klanten aanbrengt, het administratieve gedeelte doet etc..)

 

Ik ben hier niet mee akkoord gegaan(ik zou dan zo'n 20 euro per uur verdienen, terwijl ik juist het meeste werk in het geheel doe), 75% zou naar zijn onderneming gaan. Hij geeft aan dat het voor mij makkelijk verdienen is, om dat ik geen acquisitie hoeft te doen en daar meer werk in zit dan dat ik denk.. Dit is toch onrealistisch laag.

 

Daarnaast had het gesprek nogal een vreemde wending, iets meer algemeens...

 

- Hij komt met een opmerking dat ik het niet zo zwart wit moet zien, maar als pakketten. Je verdient per klant en niet per uur..

 

In een gesprek gaf ik aan dat ik zo'n 8 uur minimaal per klant per maand nodig had, klanten die meer weer betalen krijgen meer aandacht zouden krijgen (bijvoorbeeld 16 uur of 32 ). Nu vertelde hij mij dat ik het niet zo moest benaderen, hij zei dat je elke klant in principe dezelfde aandacht moest geven, of ze nou 1200 euro of 600 euro betalen...

 

Dit gaat totaal tegen mijn principes in, ben ik nou te eerlijk? Of werkt het ondernemen zo? Hij zegt, dat hij dit weet uit ervaring, klanten die veel te besteden hebben, doen dit ook, maar krijgen daardoor niet direct meer uren beschikbaar..

 

De onderhandelingen komen vanuit zijn kant een beetje over alsof hij de persoon is met ervaring en ik maar akkoord moet gaan met wat hij zegt omdat ik toch geen ervaring heb. Zo voelt het bij mij. Ik voel me dan ook niet echt geroepen om ertegenin te gaan, omdat ik ook weinig ervaring heb op het gebied van ondernemen...

 

Hoe kan ik hier het beste mee omgaan, van de week hebben we weer een gesprek..

 

Kunnen jullie me wat tips geven hoe ik het beste dit gesprek in moet gaan? Het lastige is dat ik niet iemand heb die me hierin kan adviseren. Eigenlijk moet ik hier zelf een keuze in maken, maar ik vind het erg lastig.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

(..)

In principe klinkt dit allemaal erg mooi, en de samenwerking is ook erg goed tot nu toe. Ik zit in een enorme ontwikkeling en heb er wel een goed gevoel over (in deze tijd), echter zijn we het geheel nu aan het bespreken en verlopen de onderhandelingen niet echt soepel. Zij hebben mij het volgende voorgesteld:

 

- Ik krijg zo'n 25 % van de opbrengst (waarbij hij de klanten aanbrengt, het administratieve gedeelte doet etc..)

Waarom een percentage en niet een uurtarief? Met een percentage ben je volledig afhankelijk van het bedrag dat het bedrijf vraagt.

 

Ik ben hier niet mee akkoord gegaan(ik zou dan zo'n 20 euro per uur verdienen, terwijl ik juist het meeste werk in het geheel doe), 75% zou naar zijn onderneming gaan. Hij geeft aan dat het voor mij makkelijk verdienen is, om dat ik geen acquisitie hoeft te doen en daar meer werk in zit dan dat ik denk.. Dit is toch onrealistisch laag.

Uiteraard is dat onrealistisch laag en dan moet je het ook niet doen.

 

Daarnaast had het gesprek nogal een vreemde wending, iets meer algemeens...

 

- Hij komt met een opmerking dat ik het niet zo zwart wit moet zien, maar als pakketten. Je verdient per klant en niet per uur..

Uiteindelijk moet je voor die pakketten uren draaien toch? Dus per saldo komt het toch op uren neer...

 

In een gesprek gaf ik aan dat ik zo'n 8 uur minimaal per klant per maand nodig had, klanten die meer weer betalen krijgen meer aandacht zouden krijgen (bijvoorbeeld 16 uur of 32 ). Nu vertelde hij mij dat ik het niet zo moest benaderen, hij zei dat je elke klant in principe dezelfde aandacht moest geven, of ze nou 1200 euro of 600 euro betalen...

Dan weet je zeker dat je de klaten die meer betalen op een gegeven moment kwijt bent. Er moet in ieder geval een kloppende prijs/kwaliteit verhouding achter zitten.

 

Dit gaat totaal tegen mijn principes in, ben ik nou te eerlijk? Of werkt het ondernemen zo? Hij zegt, dat hij dit weet uit ervaring, klanten die veel te besteden hebben, doen dit ook, maar krijgen daardoor niet direct meer uren beschikbaar..

Nee, je bent niet te eerlijk, maar je bent eerlijk. Het klinkt allemaal een beetje als een kat in het nauwe die gauw iets moet verzinnen om geld te verdienen en zijn toko te redden.

De onderhandelingen komen vanuit zijn kant een beetje over alsof hij de persoon is met ervaring en ik maar akkoord moet gaan met wat hij zegt omdat ik toch geen ervaring heb. Zo voelt het bij mij. Ik voel me dan ook niet echt geroepen om ertegenin te gaan, omdat ik ook weinig ervaring heb op het gebied van ondernemen...

Zo hoeft het bij jou niet te voelen. Jij bent degene waar hij iets van wilt. Laat je niet onder druk zetten. Bedenk wat jij wilt: en ga daarvoor! Als hij echt in het nauwe zit zal hij daarin mee gaan.

 

Hoe kan ik hier het beste mee omgaan, van de week hebben we weer een gesprek..

 

 

Kunnen jullie me wat tips geven hoe ik het beste dit gesprek in moet gaan? Het lastige is dat ik niet iemand heb die me hierin kan adviseren. Eigenlijk moet ik hier zelf een keuze in maken, maar ik vind het erg lastig.

Ik zou beginnen met het benoemen van je gevoel. Dat je het gevoel hebt door hem onder druk gezet te worden (als jij dat ook ervaart, dat haal ik tussen de regels uit je bericht). En: dat je graag tot een mooie samenwerking komt, maar dat wel op basis van gelijkwaardigheid moet gaan. Iedere samenwerkingspartner moet dan ook naar rato van hoeveelheid werk uitbetaald worden.

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0
- Ik krijg zo'n 25 % van de opbrengst (waarbij hij de klanten aanbrengt, het administratieve gedeelte doet etc..)

Ik ben hier niet mee akkoord gegaan(ik zou dan zo'n 20 euro per uur verdienen, terwijl ik juist het meeste werk in het geheel doe), 75% zou naar zijn onderneming gaan. Hij geeft aan dat het voor mij makkelijk verdienen is, om dat ik geen acquisitie hoeft te doen en daar meer werk in zit dan dat ik denk.. Dit is toch onrealistisch laag.

Hoeveel procent van werk denkt hij dat hij doet? Als je op basis van een percentage werkt zou je het daar dan toch als eerste eens moeten worden. Als hij vindt dat hij 75% doet en jij denkt dat jij meer dan 50% doet, dan is dat wat er niet klopt!

Link naar reactie
  • 0

Even iets heel anders.

 

Vindt je dat jij de persoon bent om voor andere bedrijven hun social media op poten te zetten?

 

Bij veel mensen ligt het in de lijn van denken omdat social media ook iets met internet is maar het is eigenlijk net zoiets als vragen of de telecommonteur ook niet de telefoon aan wil nemen.

 

In mijn ogen zijn dit hele andere disciplines waar je je wel goed bij moet blijven voelen.

Een cursus waarbij je uitlegt hoe het werkt gaat nog wel maar waar ben je als mensen gaan vragen om voorbeelden of wanneer ze jou inhuren om het werk voor je te doen.

Link naar reactie
  • 0

Even iets heel anders.

 

Vindt je dat jij de persoon bent om voor andere bedrijven hun social media op poten te zetten?

 

Bij veel mensen ligt het in de lijn van denken omdat social media ook iets met internet is maar het is eigenlijk net zoiets als vragen of de telecommonteur ook niet de telefoon aan wil nemen.

 

In mijn ogen zijn dit hele andere disciplines waar je je wel goed bij moet blijven voelen.

Een cursus waarbij je uitlegt hoe het werkt gaat nog wel maar waar ben je als mensen gaan vragen om voorbeelden of wanneer ze jou inhuren om het werk voor je te doen.

 

Nee maar je kan ze wel vertellen HOE ze de telefoon op moeten nemen :). Social Media is een mooi medium maar het vergt wel wat uitleg en is niet geschikt voor elke branche. Het is een mooi middel, maar je moet wel weten hoe je die middel moet gebruiken.

Link naar reactie
  • 0

oef, ik had geen mailtjes meer ontvangen dat er antwoorden waren, mijn excuses voor het niet reageren.

 

Bedankt voor jullie adviezen, en jullie bevestigen ook mijn gevoel. Morgen gaan we weer aan tafel, ik zal met dan wat sterker opstellen.

 

Gaat niet over je sterker opstellen denk ik, maar over het spel van die ondernemer doorzien en er niet in meegaan. De enige reden dat hij met kromme argumenten op de proppen komt is omdat hij aanvoelt dat jij (blijkbaar) graag zuiver zaken doet en hij heeft jou nodig, dus hij probeert je te overtuigen.

Natuurlijk is acquisitie juist een heel belangrijk deel van het verhaal en zonder dat geen business, maar om jou nou voor een kwart van de buit de uren te laten draaien klinkt ook niet echt fijn. Bovendien, als hij een beetje handig is met acquisitie heeft hij jouw pipeline snel gevuld en zit je voor dat magere tarief je tijd te vullen. Lijkt me ook niet iets wat je wil. Makkelijk verdienen is wat anders, dan krijg je ook een fatsoenlijk uurtarief.

 

Vind je het lastig dat je in dienstverband voor ze werkt?

Misschien kan je het tactisch aanpakken, niet teveel zijn flut-argumentatie doorprikken maar aangeven dat je het bij hen liever bij de bestaande afspraken houdt en je verder onafhankelijk daarvan met je eigen bedrijf wilt bezighouden en die dingen niet wilt combineren.

Dat je eventueel wel beschikbaar bent om opdrachten van ze aan te nemen, tegen je reguliere tarief minus de relatiekorting, en tot een maximum van x uur per maand.

Dan hou jij het ook helder en zakelijk, en laat je je niet half half recruteren om je andere tijd ook nog eens aan je werkgever te geven terwijl jij ook lekker wilt ondernemen. Want nu biedt hij wel heel royaal aan om dat stuk te doen, maar dat is nou juist ondernemen. (Ik zie jou in een bezemkast als een gek zitten coden dag in dag uit terwijl hij de ondernemer uithangt ;)))

 

Succes!

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.