• 0

Wat vinden jullie van het Charitymall concept (shop voor het goede doel)?

Omschrijving van je concept:

Een charitymall (http://www.charitymall.nl) is een online shoppingmall (winkelcentrum) waarin online winkels gevestigd zijn die een commissie betalen over iedere verkoop via de site, welke ten goede komt aan een - door de bezoeker bepaald - Goed Doel en/of Sponsor- Inzamelingsactie.

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

De website staat al helemaal online. Het afgelopen geld hebben we veel geld geinvesteerd in het bouwen van de website en het verzamelen van bedrijfs- en goede doelen gegevens.

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

We zouden zo graag een gevestigde naam krijgen in goede doelenland met het vertrouwen van de goede doelen zelf.

 

Uiteraard zit er een commercieel aspect aan. Wanneer een bezoeker een aankoop doet bij een van de winkels in de Charitymall en deze heeft GEEN goed doel geselecteerd, worden de gelden gebruikt om de algemene activiteiten te financieren van de Charitymall.

 

Bij ieder bedrijf staat hoeveel % van de aankoop bij dit bedrijf aan het goede doel betalen. Dit bedrag is ook echt het bedrag wat betaald wordt. Het percentage wat de Charitymall betaalt krijgt is echter 2x zoveel. Of te wel, de inkomsten van de Charitymall worden 50/50 verdeeld.

 

De kosten die hiermee betaald worden zijn o.a. marketing, Personeelskosten, Onderhoud website e.d.

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Het betreft zeker geen nieuw concept maar we willen ons onderscheiden van de rest door zo open en eerlijk mogelijk te zijn. Zo geven we duidelijke info - publiekelijk op onze website - wat er naar welk goed doel gaat en wanneer en door wie e.d.

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

We staan op het punt om nogmaals een paar duizend euro te investeren in data gegevens van goede doelen. Hiermee zouden we gaan samenwerken met een reeds gevestigde naam in goede doelen land. Het doel hiervan is de content (info over het goede doel) te kunnen gebruiken op onze website en meer vertrouwen te winnen bij de goede doelen zelf.

 

Mijn vraag is: Wat vinden jullie van het concept? Is het levensvatbaar? Mist er nog informatie?

 

Bovenalles ben ik benieuwd naar jullie mening.

 

 

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik vind het prima als een bedrijf een deel van het aankoopbedrag aan een goed doel schenkt. Maar is dat echt een doorslaggevende reden voor mensen om daar dan iets te kopen? In mijn optiek is het hooguit een leuke extra nadat het product, de prijs en de verkopende partij "in orde" zijn bevonden.

 

En wat dat betreft: ik zie veel onbekende aanbieders in je mall. Ik heb er een paar bekeken, maar als ik een product zie en dat product bij een voor mij bekendere aanbieder opzoek, dan is de prijs daar lager. Dat helpt niet echt. Dan moet ik bijvoorbeeld 4 euro méér betalen, zodat er vervolgens € 3,75 naar een goed doel wordt overgemaakt. Dus niet.

 

De hoeveelheid winkels vind ik ook lastig. 25 winkels met dezelfde soort producten. Die ga ik echt niet allemaal aanklikken om te zien of ze het product hebben dat ik zoek en wat hun prijs is. Dan vind ik Google toch makkelijker.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind je stappenplan nogal krom: eerst een goed doel kiezen, en daarna voor het product shoppen. Ik wil eerst mijn product, en daarna is het leuk meegenomen dat ik een goed doel steun. Dat klinkt een beetje Gooise-vrouwen-esque en zo is het ook bedoeld. Online shoppers hebben weinig geduld.

 

Nu weet ik wel dat je boven aan een klein ieniemienie klinkje hebt staan met "Shoppen" waarna ik alle winkels kan zien. En ook 1 in je tekst. Maar ik heb al op die Grote Groene Conversieknop geklikt en nu ben ik een negatieve conversiestatistiek. ;)

 

Dat even terzijde: waar heb je hemelsnaam dat logo vandaan? Ik dacht echt even dat ik op de website van het Verbond Tegen Kinderen In Het Openbaar was gekomen.

Link naar reactie
  • 0

Het logo is inderdaad ons bedrijfslogo. Het logo van het achterliggende bedrijf achter de Charitymall. Dat heeft alles te maken met ballonnen (verboden voor veiligheidsspelden). Heel even dacht ik dat door het blauw te maken toch een soort van herkenning zou kunnen creeren maar bij nader inzien, zaait het eerder verwarring en heb ik het logo weer verwijderd.

 

Zou heel fijn zijn als er nog meer reacties kwamen, dus ik wacht nog even af :P

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie
  • 0

Dag Marcel,

 

John en Sabra hebben je al goede feedback gegeven op het shopping-gedeelte, ik zal wat andere punten aanstippen.

 

Om te beginnen, met een groot uitroepteken... je bemiddelt namens 1734 winkels en hebt € 6,74 opgehaald?! Met behulp van social proof kun je bewijzen dat jouw dienst of product goed is, dit is de negatieve variant daarvan. In mijn optiek is € 6,74 het signaal om hier vooral niet te kopen aangezien niemand verder iets koopt in deze Charity Mall. Kijk ik vervolgens bij Details, dan wordt het nog triester. 8 aankopen in bijna een maand. In je streven naar transparantie - ik denk althans dat dat het is - gooi je al je back office data maar online. Het is allemaal teveel en te onhandig. Je bouwt zo geen betrouwbaarheid en krediet op maar breekt het af. Ik zou hier echt goed over nadenken of je deze gegevens zo wilt en/of moet presenteren.

 

Je blauwe blok op de homepage moet het verkooppraatje voor je doen. De leesbaarheid van het blok is niet zo goed, het wit schittert me tegemoet. Erger nog is dat je teksten ook niet lekker lopen en daardoor jullie USP niet goed over het voetlicht brengen. En wat moet ik denken van jullie statement dat shoppen bij jullie nooit duurder is omdat je 499 kortingscodes hebt voor 1734 winkels? De eerste winkel die ik probeerde had dus al geen kortingscode...

 

Voordat je gaat investeren in verdere samenwerking met goede doelen en/of ander webshops, zul je deze site echt op orde moeten krijgen. Ik denk dat je er niet aan ontkomt om de homepage op de schop te nemen. Speerpunten hierbij zijn:

- shoppen bij jullie is leuk en goedkoop

- 1734 winkels met mooie aanbiedingen en hoge kortingen

- en... met iedere aankoop ondersteun je een goed doel naar keuze

 

Voor jouw beeldvorming: om dat bovenstaande te bereiken moet je de introductie, het 'Hoe werkt het?' en 'Waarom shoppen bij Charity Mall' op een heldere manier samenvoegen en presenteren. Dat is iets voor een ontwerper die ook goed snapt welke informatie mensen nodig hebben om jouw initiatief te vertrouwen en dus klant bij je te worden.

 

Een laatste detail is nog je gegoochel met IP-adressen. Als ik een goed doel heb geselecteerd, dan feliciteer je mijn IP adres met mijn keuze en vertelt er tevens bij dat mijn goede doel nog niks heeft binnengehaald. In plaats van volop verwarring te stichten - wat denkt een klant in vredesnaam bij het zien van het IP-adres? - kun je beter zeggen "Met iedere aankoop ondersteunt u nu NAAM. Dank u wel voor uw hulp!".

 

Mijn persoonlijke mening is dat je er nu een hele kluif aan zult hebben om dit initiatief in deze vorm levensvatbaar te maken. Er klopt simpelweg teveel niet. Voordat je verder gaat, moet je deze site echt op orde hebben. Je idee heeft best potentie. Met een goede marketing "Shoppen voor het goede doel" en de back-links van 1734 webshops moet je een potje kunnen breken bij Google en Co.

 

Ik hoop dat je er wat mee kunt.

 

Succes!

 

 

 

 

iOptimize maakt klanten van bezoekers en verbetert het rendement van je site.
Link naar reactie
  • 0

Wat is je motiviatie om iets voor goede doelen te doen?

 

Los van het antwoord op die vraag zou ik het omdraaien. Benader zelf een goed doel en biedt hun aan dat je hun een deel van de omzet gunt die ontstaat doordat mensen via dat goede doel op jouw site terecht komen en vervolgens een bestelling plegen.

 

Hou er verder rekening mee dat je door je te verbinden aan een of meer goede doelen jouw reputatie ook beschadigd kan raken wanneer een van die goede doelen negatief in het nieuws komt. (Recent voorbeeld Alpe d'Huzes).

 

Verder is het zoals je zelf al zegt, het is niet nieuw. Regelmatig duiken dit soort initiatieven op maar die zie ik net zo snel weer verdwijnen. Uiteindelijk willen mensen af en toe wel iets leuks kopen en daarmee een goed doel steunen maar iedereen snapt dat je linksom danwel rechtsom altijd ergens anders goedkoper uitbent, iets wat in deze tijd van economische neergang wel degelijk een rol speelt.

 

 

Ter overweging. Als je doel is een goed doel te steunen dan is het economisch gezien waarschijnlijk handiger om het geld dat je nu investeert in deze webwinkel direct aan een goed doel te schenken en je plannen verder te vergeten.

Link naar reactie
  • 0

Wellicht is het een idee om het business idee om te zetten naar een cashback site met een goeddoelelement. Bijvoorbeeld: de bezoekers ontvangen 50% van jouw de affiliate inkomsten in hun online account op charity mall. Ze kunnen ervoor kiezen dit uit te laten betalen of te doneren aan een goed doel naar keuze. In het laatste geval verdubbel jij de donatie. Met een dergelijke benadering kan je wellicht een wat groter publiek aanspreken. Verder ontbreken een heel aantal grote webshops op je site, die wel een affiliate programma hebben. Bijvoorbeeld bol.com, zalando en wehkamp kon ik niet terugvinden.

 

Link naar reactie
  • 0

Heb net de site bezocht. Nodigt niet bepaald uit tot shoppen, terwijl het succes daar juist van afhankelijk is. Mijn suggestie is dus om 1 of een paar superaanbiedingen van online veel gekochte producten prominent op de homepage te tonen met daarbij:

1. de opmerking dat men door het product te kopen een concreet project helpt te realiseren

2. een teller hoeveel bestellingen er nog nodig zijn voor het benodigde bedrag.

3. een keurmerk o.i.d. waardoor kopers zeker weten dat het geld bij het betreffende goede doel terecht komt.

 

Qua producten denk ik vooral aan speelgoed, sieraden, riemen, tassen, woon- en keukenaccessoires en andere zaken die ook veel in ontwikkelingslanden worden geproduceerd. Producten die je niet heel vaak en dus bewuster koopt en waarbij je dus ook eerder geneigd bent om te denken aan het goede-doelen-aspect.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard zit er een commercieel aspect aan. Wanneer een bezoeker een aankoop doet bij een van de winkels in de Charitymall en deze heeft GEEN goed doel geselecteerd, worden de gelden gebruikt om de algemene activiteiten te financieren van de Charitymall.

 

Persoonlijk vind ik dit je concept ernstig verzwakken. Je lokt de mensen met het idee dat ze voor een goed doel shoppen en als ze dan iets vergeten te selecteren krijg jij het geld ipv het goede doel.

Kortweg: jij hebt dus een belang bij dat mensen de goede doelen niet selecteren. Dat lijkt me conflicteren met je opzet.

Daarnaast staat dit niet op je website voor zo ver ik kon zien.

 

Als je bezoekers lokt met dat ze shoppen voor het goede doel moet het niet mogelijk zijn om te shoppen zonder dat er een goed doel er beter van word.

Maak bijvoorbeeld een algemene pot waar al deze ongeselecteerde bedragen in komen en houd elk jaar een stemming naar welk doel dit gaat. Heb je gelijk weer een leuk PR momentje

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen,

 

Hartelijk dank voor alle reacties.

 

Acties die we tot nu hebben genomen:

 

1. Homepage op de schop genomen.

2. 'Hallo IP adres' vervangen door 'Welkom bezoeker'

3. Producten met prijsvergelijk van de winkels opgenomen

 

Daarbij is er besloten dat als een bezoeker GEEN goed doel selecteert alvorens te shoppen, de gelden dan ten gunste komen van een zogenaamd 'Goede Doel van de Maand'. Dit is ook opgenomen in de algemene voorwaarden.

 

De overige ideeen/adviezen moet ik nog even op me in laten werken hoe daar verder mee om te gaan.

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.