• 0

Management fee uitkeren aan aandeelhouder?

Er komt een minderheidsaandeelhouder (20%) in mijn bedrijf. Hij doet hiervoor verschillende initiële investeringen, heeft een netwerk en is adviseur/ klankbord. Hij heeft geen bestuurders / management rol in de onderneming. Hij zal waarschijnlijk gemiddeld 2 uur per week adviseren (=5% van een werkweek van 40 uur). Hij geeft aan dat hij naast de 20% aandelen ook een management fee wil hebben.

 

1) Is het juridisch mogelijk dat iemand die geen Management rol / bestuurdersrol heeft een Management fee krijgt?

2) Is het gebruikelijk dat hij een management fee krijgt?

3) Is het niet veel gebruikelijker om deze adviesuren te zien als onderdeel van de investering?

4) Aangezien hij 20% van de aandelen krijgt, hoe gebruikelijk is het dat hij ook 20% management fee krijgt?

5) Als hij een management fee zou krijgen dan is het volgens mij logischer dat dit dan 5% is aangezien dat de tijd is dat hij werkzaamheden verricht voor de onderneming. Is dat logisch?

6) Waarschijnlijk wil hij dit omdat hij anders pas inkomsten genereert uit de dividend. Is het niet veel logischer om afspraken te maken over de maximering van mijn management fee, zodat hij meer gevoel krijgt bij de toekomstige dividend stromen?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

 

 

1) Is het juridisch mogelijk dat iemand die geen Management rol / bestuurdersrol heeft een Management fee krijgt?

ja

 

2) Is het gebruikelijk dat hij een management fee krijgt?

nee

 

3) Is het niet veel gebruikelijker om deze adviesuren te zien als onderdeel van de investering?

yep

 

4) Aangezien hij 20% van de aandelen krijgt, hoe gebruikelijk is het dat hij ook 20% management fee krijgt?

niet gebruikelijk, eerder absurd. Ik zou niet met zo iemand in zee gaan.

 

5) Als hij een management fee zou krijgen dan is het volgens mij logischer dat dit dan 5% is aangezien dat de tijd is dat hij werkzaamheden verricht voor de onderneming. Is dat logisch?

Nee. Geen fee is logisch. Alleen als iemand substantieel werk verricht voor de onderneming dat 'ie ook tegen betaling had kunnen verrichten als 'ie geen aandeelhouder was, dan zou een fee kunnen. Maar een investeerder die een fee wil ontvangen uit een onderneming waarin 'ie zelf participeert, die begrijpt niet hoe het werkt.

 

6) Waarschijnlijk wil hij dit omdat hij anders pas inkomsten genereert uit de dividend. Is het niet veel logischer om afspraken te maken over de maximering van mijn management fee, zodat hij meer gevoel krijgt bij de toekomstige dividend stromen?

Als jij in loondienst bent van de onderneming, dan maak je harde afspraken over jouw salaris. Ik zou als investeerder geen genoegen nemen met een ondernemer die een management fee ontvangt in plaats van een salaris in loondienst.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi JPAS,

 

Uit mijn artikel over "Financieringsbronnen: business angels" dat ik bijna 10 jaar geleden in 2004 publiceerde hier op ons prachtige forum:

 

Rendement is weliswaar niet het belangrijkste voor business angels maar dit wil niet nog niet zeggen dat het niet belangrijk is. Ze zijn tijdelijk betrokken bij een bedrijf, meestal rond de 10 jaar. Gedurende deze periode hebben “angels” een voorkeur voor tussentijdse uitkeringen via dividend, rente of fee’s voor bepaalde “klussen”.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

Link naar reactie
  • 0

 

 

Ik ben het niet helemaal eens met wat je zegt, Ties, of misschien, als het waar is wat je zegt, dan denk ik niet dat die business angels in hun eigen belang handelen. Als je een investering doet met een zeer hoog risico, dan wil je alles doen om bij te dragen aan het succes van het bedrijf. Geld aan het bedrijf onttrekken hoort daar niet bij.

Link naar reactie
  • 0

@JPAS. Je kan alles afspreken. De vragen zijn :

 

[*]wat je business angel (BA) heeft aan te bieden;

[*]en wat heb je al met hem afgesproken.

 

Als je regelmatig een adviseur nodig hebt, wat kost het dan als je die zou inhuren? Ben je met de BA beter en goedkoper uit?

Heb je deze adviseur iedere week een paar uur nodig? Als je zijn advies nodig hebt, kan hij ook een declaratie sturen.

 

Als hij een netwerk heeft, wat heb jij daaraan? Als de BA aangeeft jouw prognose omzet en winst te zullen verdubbelen, dan wil je graag een fee (bonus) voor die prestatie geven. Als die prestatie ie geleverd.

 

Ik ga er tevens vanuit, dat je voor de BA inbreng al een bestemming hebt. Als ik je beluister, klinkt het als een verrassing en had je deze post niet voorzien. Kan het wel uit? Dat kan je uitleggen.

 

Je kan ook uitleggen (of niet) of zijn adviesinbreng meegenomen is in de waardering van zijn inbreng.

 

Tot slot : Ben je in staat om hem te managen, als hij zich wekelijks gaat bemoeien met jouw operatie.

 

Succes.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.