• 0

bankgarantie, mis ik nu iets?

Mijn bankgarantie is nog steeds niet geregeld, dat komt door gedoe bij de bank en ik ben ook echt helemaal klaar met de bank. Niet alleen vanwege dit, het is blunder na blunder en erger nog: er wordt gelogen. (ja hoor de bankgarantie is klaar, u heeft alleen maar te tekenen, weken later nog niets ontvangen ' euh nee we kunnen de bankgarantie niet opstellen, het huurcontract moet anders')

 

Na een half jaar ben ik er nu wel klaar mee.

 

De bankgarantie wordt vervangen door een waarborgsom bij de verhuurder en zoals het er nu voor staat ga ik zometeen es op mijn gemak op zoek naar een andere bank.

 

Maar wat ik even niet begrijp over die bankgarantie: ik zet geld neer bij de bank, daar betaal ik een eenmalig bedrag voor ivm opmaken bankgarantie. Tot zover begrijp ik het. Jaarlijks betaal ik provisie voor diezelfde bankgarantie, vanwege risico dat zij lopen. Dat begrijp ik dus niet, welk risico? Ik geef de bank mijn geld, het geld is er?

 

Ik ontvang rente, maar die is lager dan de provisie die ik moet betalen, kortom: mijn bankgarantie wordt elk jaar minder waard.

 

Waarom zou je dat doen? (komt dan bovenop de inflatie maar dat staat er even los van) Mis ik iets?

 

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je mist dat als je dat geld rechtstreeks bij je tegenpartij zou brengen, je het risico loopt dat je het niet terugkrijgt terwijl je daar wel recht op hebt. Een bankgarantie bevat vaak voorwaarden waaraan voldaan moet zijn voordat er wordt uitgekeerd. Als huurder zou ik het wel weten. Gewoon aan de verhuurder overmaken en evt nog vermindering daarvan bedingen omdat hij over dat geld ook echt kan beschikken.

Check wel eerst even of het geen failliete oplichter is (standaard advies)

Link naar reactie
  • 0

kan idd dat het vastgoedbedrijf failliet gaat. Is een risico.

 

Bij 'reguliere' beeindiging huurcontract zou ik gewoon de laatste 3 maanden geen huur betalen, dan heb je het zeker retour..... of is dat te simplistisch gedacht, wellicht opnemen in de voorwaarden voor de waarborgsom?

 

Wat gebeurt er eigenlijk als je bank failliet gaat en je hebt er een bankgarantie staan, valt dat ook onder een garantieregeling?

Of is dat 'ondernemersrisico'?

Link naar reactie
  • 0

Je mist dat als je dat geld rechtstreeks bij je tegenpartij zou brengen, je het risico loopt dat je het niet terugkrijgt terwijl je daar wel recht op hebt. Een bankgarantie bevat vaak voorwaarden waaraan voldaan moet zijn voordat er wordt uitgekeerd.

 

Als je over een kopie bankgarantie beschikt, lees die dan eens goed door!

 

Bank zal op eerste (schriftelijk verzoek het garantiebedrag uitbetalen. Zal dus nooit partij worden of wel of niet terecht onder de garantie geclaimd is geworden.

Link naar reactie
  • 0

Huurcontract is inderdaad basis voor het afgeven van een huurgarantie. Verhuurder kan in een brief/claim simpel aangeven dat er sprake is van een huurachterstand waardoor niet wordt voldaan aan het gestelde in het huurcontract en bank zal zondermeer uitkeren. maw Bank zal niet controleren of claim wel of niet terecht is. Mocht het ten onrechte zijn, zal huurder zijn gelijk moeten halen bij de rechter en niet bij de bank.

 

Bij een reguliere verhuurder behoef je echter niet bang te zijn dat ten onrechte onder de garantie geclaimd wordt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.