• 0

Gratis werken?

Via een bemiddelingsbureau heb ik de aanbieding gekregen om bij een bedrijf aan de slag te gaan (freelance)

Leuke klus, goed tarief. Voor 3 maanden lang.

 

Het bemiddelingsbureau geeft aan dat de klant de eerste 2 weken niet betaald, omdat dit een inwerkperiode

is. Ik heb dit nog nooit aan de hand gehad / ook nog nooit van gehoord.

 

Is dit juist? Of een handige smoes van de bemiddelaar om extra geld op te strijken?

 

Dankjewel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee, nog nooit gehoord. Wat ik mij kan voorstellen is dat ze de eerste twee weken een lager tarief rekenen (zeg 70% van het afgesproken uurtarief) om de kosten te dekken. Maar zelfs dat vind ik discutabel. Maar gewoon niet betalen...

 

Ik neem aan dat je via het bemiddelingsbureau betaald wordt. Maak ze duidelijk dat dit hun probleem is en dat jij gewoon factureert.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Of het eens smoes is weet ik niet, maar ook bij een normale inwerkperiode krijg je betaald (bij een baas, in ieder geval). Als jij 2 weken hard werkt en zij vinden dat je daarna niet meer nodig bent, wat hou jij er dan aan over? Ik persoonlijk zou hier niet mee akkoord gaan, of aangeven dat je de 2 weken kunt verrekenen zodra het project is afgerond.

Heb je een acuut probleem met je website? Ik help je! www.atcreate.nl

Link naar reactie
  • 0

Als jij als ondernemer daar een project doet bepaal je zelf of dat juist is of niet, lijkt me. Ik zou eerst duidelijk willen hebben of het bedrijf daadwerkelijk NIKS betaald, of dat de bemiddelaar die twee weken als fee opstrijkt. (waarbij het bedrijf dus wel betaald, maar jij niks krijgt).

 

Is er een fixed price tarief afgesproken? Zo ja, dan zou je kunnen berekenen wat je uurtarief zou zijn met twee weken 'gratis' werk. Als dat hoog genoeg is zou je akkoord kunnen gaan. Is dat lager dan wat je wil verdienen, dan niet. Is de inwerkperiode een proef, of krijg je de opdracht ongeacht de uitkomst van de inwerkperiode?

 

Ik weet niet in welke branche je werkt, maar door de bocht genomen vind ik het niet 'normaal' dat je je gratis moet laten inwerken. Aan de andere kant: jij bent de ondernemer, en daarmee ben je flexibel. Als het genoeg oplevert aan het eind van de rit, maakt het weinig uit hoe ze het formuleren.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben ervaren in mijn vak. En inderdaad een ondernemer. Maar dat wil volgens mij niet zeggen dat ik gratis moet gaan werken. Zeker het punt dat AtCreate aangeeft zit me dwars. Wat als ze na 2 of 3 weken de stekker eruit trekken? Dan heb ik er veel uren en (reis)kosten in gestoken en hou er verder niets/weinig aan over.

 

Ik heb direct contact met de opdrachtgever opgenomen, om de bemiddelaar heen.

Link naar reactie
  • 0

Het bemiddelingsbureau geeft aan dat de klant de eerste 2 weken niet betaald, omdat dit een inwerkperiode

is.

 

 

[Omdenken]

Geef aan dat je niet doet aan inwerkperiodes, je bent immers niet voor niets vakkundig en professioneel maar dat je water bij de wijn wil doen middels een uitwerk periode waarin de opdrachtgever de mogelijkheid krijgt achteraf nog terug te komen op door jou verrichte werkzaamheden.

[/Omdenken]

Link naar reactie
  • 0

Ik ben ervaren in mijn vak. En inderdaad een ondernemer. Maar dat wil volgens mij niet zeggen dat ik gratis moet gaan werken. Zeker het punt dat AtCreate aangeeft zit me dwars. Wat als ze na 2 of 3 weken de stekker eruit trekken? Dan heb ik er veel uren en (reis)kosten in gestoken en hou er verder niets/weinig aan over.

 

Het was niet mijn bedoeling om te zeggen dat je gratis moet werken (mocht dat zo overkomen). Enkel dat als er een fixed price is afgesproken voor het project, het misschien alsnog rendabel kan zijn. Ik begrijp uit je antwoorden dat er op uurbasis wordt gewerkt. In dat geval is het uiteraard een belachelijk voorstel.

 

Wat betreft de stekker: wat voor soort afspraak heb je met de klant/bemiddelaar? Heb je een contract/aanbod waarin staat dat de klant op elk gegeven moment zonder compensatie er mee kan stoppen?

 

Ik heb direct contact met de opdrachtgever opgenomen, om de bemiddelaar heen.

 

Ik ben geen expert in dit soort dingen, maar pas op dat je mogelijke afspraken met de bemiddelaar niet in de weg zit. Sommige bureaus hebben een clausule in hun contract waardoor jij niet om hun heen met de klant mag handelen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb direct contact met de opdrachtgever opgenomen, om de bemiddelaar heen.

 

In je openingspost zeg je dat je een aanbieding hebt gehad, een aanbieding kun je accepteren of niet accepteren, of je gaat er erover onderhandelen.

Maar buiten de bemiddelaar om direct naar de opdrachtgever toe, is iets wat ik niet netjes vind.

 

En onderhandelingspunten zijn in dit topic volop gegeven.

 

Link naar reactie
  • 0

Maar buiten de bemiddelaar om direct naar de opdrachtgever toe, is iets wat ik niet netjes vind.

 

De opdrachtgever kan bevestigen dat ze twee weken kennismakingstijd vragen of dat ontkennen. Beide varianten helpen bij het maken van een keuze. Twee weken gratis werk verlangen vind ik niet netjes.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Quote van Sabra

"Het was niet mijn bedoeling om te zeggen dat je gratis moet werken (mocht dat zo overkomen)."

Ik begreep al wat je bedoelde. Het zette me wel aan het denken.

 

Quote Rive

"Maar buiten de bemiddelaar om direct..."

Op sites als freelance.nl kun je inschrijven op klussen. Dat heb ik voor deze klus ook gedaan en van daaruit kwam

deze bemiddelaar met het voorstel. Ik heb sterk het idee dat de bemiddelaar extra wil verdienen door deze eerste

uren "in te pikken". Ik heb HR van de klant benaderd met een vraag. Zonder namen. Ik geef aan hen niet de naam

van de bemiddelaar, ook ga ik zeker NiET direct voor hen werken buiten de bemiddelaar om. Die mensen moeten

ook leven en dat gun ik (normaal) ook hun geld. Dat is een stuk eerlijkheid die ik (!) wel heb.

Dus precies wat TwaBla aangeeft, enkel confirmatie.

 

Qute Rive

"Over een aanbieding ga je niet onderhandelen"

Waarom niet? Zolang er geen handtekening onder staat, ben je vrij om te onderhandelen. Dit is hetzelfde als keuken

of auto kopen. De onderhandelingspunten in deze post ga ik zeker gebruiken. Dank daarvoor!

 

Link naar reactie
  • 0

 

Qute Rive

"Over een aanbieding ga je niet onderhandelen"

Waarom niet? Zolang er geen handtekening onder staat, ben je vrij om te onderhandelen. Dit is hetzelfde als keuken

of auto kopen. De onderhandelingspunten in deze post ga ik zeker gebruiken. Dank daarvoor!

 

 

In je openingspost zeg je dat je een aanbieding hebt gehad, een aanbieding kun je accepteren of niet accepteren, of je gaat er erover onderhandelen.

 

Dit is mijn quote, Sentla.

 

Onderhandelen is juist goed en verstandig, zeker bij dit aanbod.

 

Link naar reactie
  • 0

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Je weet in ieder geval dat je met dit bedrijf niet in zee moet gaan, ook als ze in de toekomst een andere aanbieding doen. Annedien merkt terecht op dat het aangeeft dat er structureel iets mis is met dit tussenbedrijf, dus lekker links laten liggen!

 

En overigens, kudos dat je scherp bent gebleven en je niet hebt laten verblinden door het vooruitzicht van een leuke payday!

Heb je een acuut probleem met je website? Ik help je! www.atcreate.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.