• 0

eenmanszaak/partner als commanditaire venoot?

Ik wil van de week een nieuw bedrijf bij de KvK inschrijven.

Aangezien ik al een eenmanszaak heb wordt dit een CV.

Nu heb je daarbij een Commanditaire venoot nodig. Hiervoor zou mijn vriendin kunnen dienen met symbolische inleg van 1 euro.

 

Maar kan ook eenmanszaak die ik al heb als Commanditaire venoot fungeren?

Die eenmanszaak zal dan als inbreng de huidige website en domeinnamen inbrengen met een waarde van xxxx

 

Of maakt dat allemaal helemaal niks uit wie of wat de Commanditaire venoot is?

En moet ik nog iets speciaals regelen voor die inbreng van de website en domeinnamen of kan de eenmanszaak zonder gedoe een "copie" van de website aan de CV geven?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Jij bent de eenmanszaak en de eenmanszaak dat ben jij.

In de CV ga jij ook als jezelf participeren. Dat zou betekenen dat jij jou eigen commanditaire vennoot zou zijn. En dat gaat dus niet.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Jij bent de eenmanszaak en de eenmanszaak dat ben jij.

In de CV ga jij ook als jezelf participeren. Dat zou betekenen dat jij jou eigen commanditaire vennoot zou zijn. En dat gaat dus niet.

 

Oke, eenmanszaak kan dus niet. dus wordt het de vriendin voor 1 euro.

Moet ik verder nog ergens op letten met inbreng van website/domeinnamen?

Link naar reactie
  • 0

Ik wil van de week een nieuw bedrijf bij de KvK inschrijven.

Aangezien ik al een eenmanszaak heb wordt dit een CV.

Nu heb je daarbij een Commanditaire venoot nodig. Hiervoor zou mijn vriendin kunnen dienen met symbolische inleg van 1 euro.

 

Ik begrijp niet helemaal hoe je de stap van de oprichting van je tweede bedrijf naar een C.V. maakt. Iemand die voor zichzelf werkt (en zonder met anderen samen te werken met wie hij de winst deelt), heeft in beginsel een eenmanszaak. Iemand die twee bedrijven heeft, en alle winst daaruit geniet, heeft nog steeds een eenmanszaak.

 

Zodra je gaat samenwerken en ook beiden (of meer) iets inbrengt, ontstaat er een maatschap (voor beroepen), een vennootschap onder firma (V.O.F. - voor bedrijven) of een commdanditaire vennootschap (C.V.). Daarnaast zijn er nog de rechtspersonen, zoals de B.V. en de N.V.

 

Wat is de reden dat je een C.V. wilt oprichten? Een C.V. is met name bedoeld voor ondernemingen die een stille vennoot hebben. Dat wil zeggen dat een vennoot investeert in de vennootschap, maar verder niet participeert.

 

Met vriendelijke groet,

 

Nico Bouwman | jurist | Rein advocaten & adviseurs | www.rein.nl

Link naar reactie
  • 0

reden dat ik een CV start is dat ik al een eenmanszaak heb en je er daarvan maar 1 mag hebben.

In huidige eenmanszaak heb ik mijn B2C activiteiten.

ben nu ook B2B activiteiten gestart.

Die 2 wil ik gescheiden houden. Dus niet enkel andere handelsnaam maar ander kvk nummer, ander btw nummer en worden ook op verschillende adressen gevestigd.

 

eenmanszaak maakt wel weer gebruik van software en diensten van de nieuwe CV maar heeft straks ook andere activiteiten die niks met de CV te maken hebben.

Link naar reactie
  • 0

Bij een dergelijke scheiding van activiteiten, waarbij geen daadwerkelijke samenwerking wordt beoogd, is een C.V. inderdaad een goede optie. Voordeel van een C.V. ten opzichte van een V.O.F. is dat de stille vennoot (investeerder) in het geval van een C.V. niet hoofdelijk aansprakelijk is voor de schulden van de vennootschap. De naam van de geldschieter mag bij een C.V. niet worden gebezigd en hij mag geen daad van beheer verrichten of in de zaken van de vennootschap werkzaam zijn, zelfs niet uit kracht van een volmacht. Bij overtreding van deze regels is de stille vennoot wel hoofdelijk aansprakelijk.

 

De wet wijdt geen bepalingen aan de minimale inleg van de stille vennoot. Algemeen advies is om een schijnconstructie (inleg van bijvoorbeeld € 1,00) te vermijden.

 

Laat je ook hier goed adviseren over de verdere mogelijkheden en verplichtingen.

Met vriendelijke groet,

 

Nico Bouwman | jurist | Rein advocaten & adviseurs | www.rein.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik ben wel benieuwd naar de achterliggende reden om te willen splitsen. Voor mijn gevoel levert het extra kosten en gedoe op en weinig voordelen die je niet ook kunt halen door een scheiding te maken op basis van handelsnaam en eventueel intern in de administratie de activiteiten te splitsen.

 

 

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

reden van splitsing is dat groothandel zich volledig gaat toeleggen op sextoys, lingerie en dvd's en dat dus via groothandel en dropshipping gaat doen.

 

Eenmanszaak gaat ook andere consumenten producten verkopen.

 

Veel klanten van een groothandel (dropshipper) vinden het niet prettig als een groothandel ook rechtstreeks aan consumenten verkoopt.

 

Daar komt nog bij dat als groothandel/dropshipping heel goed gaat lopen ik mogelijk de b2c activiteiten wel eens moet laten vallen/afstoten

 

B2B en B2C zijn 2 takken van sport die elkaar niet volledig kunnen verdragen binnen 1 bedrijf en je kans loopt om kanaal conflicten te krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Ok, dank voor de toelichting, ik begrijp dat dat vanuit leveranciers problemen kan opleveren.

 

Heb je ook nog aan een bv gedacht, als het gaat om uitstraling naar leveranciers en klanten dan is dat wellicht een voordeel. Weet natuurlijk niet in hoeverre dat fiscaal interessant is, met de ophanden zijnde inperkingen van voordelen voor ondernemers kan dat wel eens sneller zijn dan je denkt.

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Ok, dank voor de toelichting, ik begrijp dat dat vanuit leveranciers problemen kan opleveren.

 

Heb je ook nog aan een bv gedacht, als het gaat om uitstraling naar leveranciers en klanten dan is dat wellicht een voordeel. Weet natuurlijk niet in hoeverre je verwacht dat deze tak van sport heel goed gaat lopen en of dat fiscaal interessant is.

 

Ik verwacht veel van de B2B diensten.

Fiscaal gezien is het momenteel nog niet interessant om een BV te starten. Maar als bedrijf zodanig gaat lopen dat dat wel fiscaal interessant is zal het omgezet worden van CV naar BV. Maar of en zo ja wanneer dat is is nog niet te bepalen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.