• 0

BV of Holding of beide oprichten?

met 3 partners ga ik een nieuw bedrijf starten, allemaal worden we voor 25% aandeelhouder.

de 3 partners hebben allemaal al een holding en verschillende BV's, ikzelf heb nog niets. de een zegt je moet alleen een BV op richten en de andere zegt je moet alleen een holding oprichten en weer een ander zegt je moet beide op richten.

het wordt een media bedrijf, advertentie ruimte (op tv/programma's) aanbieden en verkopen. daarnaast heeft mijn vrouw een eenmans zaak, is het slim hier ook nog iets mee te doen? informatie en tips zijn welkom! heb al veel gezocht op deze site, maar veel verhalen zijn weer uniek!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

In dit forum is al veel gezegd over de voor- en nadelen van een B.V. ten opzichte van bijvoorbeeld een eenmanszaak of V.O.F. De verschillen hebben vooral van doen met de aansprakelijkheid als bestuurder en fiscale kwesties. Ik ga daar vooralsnog niet verder op in.

 

De vraag is ook of de oprichting van een holding verstandig is. Een holdingsstructuur heeft belangrijke voordelen. Ik noem er enkele:

1) De B.V. van waaruit de activiteiten worden verricht (werkmaatschappij) hoeft zich niet bezig te houden met privékwesties van de bestuurders in bijvoorbeeld de aandeelhoudersvergadering.

2) Pensioenaanspraken zijn in het algemeen veiliger in een aparte holding dan in een werkmaatschappij.

3) Een holding heeft diverse fiscale voordelen. Zo heb je in bepaalde gevallen beter grip op het moment van belasting en de wijze van belasting van de inkomsten.

4) Een holding werpt een extra dam op tegen aansprakelijkheidskwesties. Houd er wel rekening mee dat bijvoorbeeld een curator in een faillissement in bepaalde gevallen eenvoudig door deze dam heen kan breken.

 

Nadeel is onder meer dat je extra oprichtingskosten maakt, maar deze kosten vallen al snel in het niet bij de voordelen.

 

Laat je over dergelijke kwesties altijd goed adviseren door een kantoor dat zowel oog heeft voor de juridische als fiscale aspecten. Elke situatie is uniek en elke ondernemer heeft weer andere wensen.

Met vriendelijke groet,

 

Nico Bouwman | jurist | Rein advocaten & adviseurs | www.rein.nl

Link naar reactie
  • 0

Dag Herald

 

Laat je ook voorlichten over wat een holding is. Je beschrijft namelijk een BV, een holding en beide. Vanuit jou bezien en de situatie is een BV hier gewoon een holding. Beide oprichten betekent dat jij privé een holding opricht. Die holding richt een dochter BV op (de BV) en die dochter BV neemt deel in de gezamenlijke BV.

 

Ik zie voor nu zonder kennis van de casus niet snel een reden waarom jij én een holding én een dochter BV nodig hebt. Doorgaans is een holding voldoende.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.