• 0

Hoe reëel is mijn prognose?

Hallo,

 

Al 'n tijdje hebben wij ons ondernemingsplan klaar en we zijn aan 't bekijken wie we voor ons plan kunnen interesseren om erin te investeren. We zijn met 2 ondernemers. We willen graag weten hoe jullie tegen de volgende gegevens aankijken.:

 

We hebben een bedrag van 1,5K nodig. We gaan uit van een rentepercentage van 8%, de aflossing per jaar wordt dan € 21.576.

De winst die we de eerste 3 jaar maken is (afgerond) resp. € 7.000,-, € 55.000,- en € 70.000,-. De jaren erna schatten we in dat de winst zo'n 70 á 80K blijft bedragen. Van de winst is een bedrag van 30K voor salaris voor de ondernemers afgehaald (15K p.p.)

 

Hoe wordt dit evt. beoordeeld door een mogelijke investeerder? Zie ook de bijlage (V&W-rekening eerste 3 jaar).

 

[titel aangepast - mod]

VW-rekening_eerste_3_jaar.docx

Veel geld verdienen en daardoor leven in alle vrijheid, dat is mijn belangrijkste doel als ondernemer. Vereiste is dat dit op een positieve manier gebeurt; dat ik mensen een mooie dienst verleen of mensen een waardevol product verkoop. Dat creëert voldoening, plezier en vertrouwen van beide kanten.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Zie ik het nu goed dat je je winst berekent (in die winstberekening zitten al afschrijvingen) en dan doet:

 

winst

+ afschrijvingen

- privé-opnamen

--------------

= cashflow

 

Als je 12.000 aan afschrijvingen per jaar begroot, verwacht ik een forse investering in het eerste jaar. Die zou dan uit de lening gefinancieerd moeten worden.

 

Die lening kost je in het eerste jaar 21.500 aan rente en vanaf jaar twee nog maar 12.500. Dát vind ik opvallend.

 

Verder vind ik het opvallend dat je een magere 6.500 over de eerste drie jaar reserveert voor marketing.

 

 

En ik vraag me af of 15k privé-opnamen per vennoot niet wat erg krapjes is. Daarvan mag ook de inkomstenbelasting betaald worden e.d. Bij een wnist van 35 a 40k per persoon (een k is bij mij € 1.000,00) is dat niet verschrikkelijk veel (onder voorbehoud van zelfstandigenaftrek), maar toch wel een paar duizend euro, dus je houdt minder dan 1000 netto per maand over.

 

 

Er zijn, kortom, relatief makkelijk gaten in te schieten. Een investeerder wil (denk ik) dat je die gaten afdekt. Dus dat je een verhaal hebt, dat je kunt betogen waarom de punten die mij opvallen al gezien zijn en dat je weet hoe je daar mee omgaat.

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Los van de cijfertjes, hoeveel eigen geld investeer je zelf?

 

VErder ben ik benieuwd waarop je prognose is gebaseerd? (kan hem niet openen)

IS dat op basis van een bestaande business die je wilt uitbreiden of is het allemaal nog in de startfase en zijn er nog geen betalende klanten?

 

IN je onderschrift staat "Veel geld verdienen en daardoor leven in alle vrijheid, dat is mijn belangrijkste doel als ondernemer. "

 

Veel geld verdienen als doel, serieus?

 

Als dat je grondhouding is dan zou ik naar andere manieren kijken om 'veel geld' bij elkaar te krijgen want ondernemers die met dit doel aan de slag gaan heb ik zelf nog nooit succesvol net hun onderneming zien worden.

Link naar reactie
  • 0

Zie ik het nu goed dat je je winst berekent (in die winstberekening zitten al afschrijvingen) en dan doet:

 

winst

+ afschrijvingen

- privé-opnamen

--------------

= cashflow

 

Als je 12.000 aan afschrijvingen per jaar begroot, verwacht ik een forse investering in het eerste jaar. Die zou dan uit de lening gefinancieerd moeten worden.

 

Die lening kost je in het eerste jaar 21.500 aan rente en vanaf jaar twee nog maar 12.500. Dát vind ik opvallend.

 

Verder vind ik het opvallend dat je een magere 6.500 over de eerste drie jaar reserveert voor marketing.

 

 

En ik vraag me af of 15k privé-opnamen per vennoot niet wat erg krapjes is. Daarvan mag ook de inkomstenbelasting betaald worden e.d. Bij een wnist van 35 a 40k per persoon (een k is bij mij € 1.000,00) is dat niet verschrikkelijk veel (onder voorbehoud van zelfstandigenaftrek), maar toch wel een paar duizend euro, dus je houdt minder dan 1000 netto per maand over.

 

 

Er zijn, kortom, relatief makkelijk gaten in te schieten. Een investeerder wil (denk ik) dat je die gaten afdekt. Dus dat je een verhaal hebt, dat je kunt betogen waarom de punten die mij opvallen al gezien zijn en dat je weet hoe je daar mee omgaat.

 

 

 

Hoi Marcel, bedankt voor je reactie!

 

Dit voorbeeld komt rechtstreeks uit een opzet van een ondernemingsplan van de ING, dus ik ging ervan uit dat de opzet klopte. Wat moet er volgens jou veranderd worden aan het sommetje (winst + afschrijvingen + prvë-opnamen = cash flow)?

 

De investering voor de hele inrichting etc. bedraagt ongeveer € 120.000,-. Afschrijvingen zijn over 10 jaar. Dan is de afschrijving per jaar toch € 12.000,- ?

 

Marketingkosten zijn misschien wat magertjes inderdaad.

 

Bij de privé-opnames ben ik uitgegaan van zelfstandigenaftrek voor de eerste 3 jaar. Ik ben er dus van uitgegaan dat die 15K privé-opnamen netto gaan zijn. Is dat niet reëel?

 

Veel geld verdienen en daardoor leven in alle vrijheid, dat is mijn belangrijkste doel als ondernemer. Vereiste is dat dit op een positieve manier gebeurt; dat ik mensen een mooie dienst verleen of mensen een waardevol product verkoop. Dat creëert voldoening, plezier en vertrouwen van beide kanten.

Link naar reactie
  • 0

Los van de cijfertjes, hoeveel eigen geld investeer je zelf?

 

VErder ben ik benieuwd waarop je prognose is gebaseerd? (kan hem niet openen)

IS dat op basis van een bestaande business die je wilt uitbreiden of is het allemaal nog in de startfase en zijn er nog geen betalende klanten?

 

IN je onderschrift staat "Veel geld verdienen en daardoor leven in alle vrijheid, dat is mijn belangrijkste doel als ondernemer. "

 

Veel geld verdienen als doel, serieus?

 

Als dat je grondhouding is dan zou ik naar andere manieren kijken om 'veel geld' bij elkaar te krijgen want ondernemers die met dit doel aan de slag gaan heb ik zelf nog nooit succesvol net hun onderneming zien worden.

 

 

Hoi Nico,

 

Wij investeren zelf onze kennis, ervaring, motivatie en arbeidskracht, het geld komt van een investeerder.

 

De prognose is gebaseerd op het marktonderzoek wat we hebben gedaan en gesprekken met andere exploitanten met vergelijkbare ondernemingen. Het is nog in de startfase en er zijn (nog) geen betalende bezoekers.

 

Mijn doel klopt inderdaad, veel geld verdienen. En dit is een van de projecten die ik wil uitvoeren in de nabije toekomst. Daar is misschien niet heel veel geld mee te verdienen inderdaad, daar heb ik andere projecten voor. Maar dit is wel een project waar ik veel passie voor heb, vandaar dat ik hem wil uitvoeren.

Veel geld verdienen en daardoor leven in alle vrijheid, dat is mijn belangrijkste doel als ondernemer. Vereiste is dat dit op een positieve manier gebeurt; dat ik mensen een mooie dienst verleen of mensen een waardevol product verkoop. Dat creëert voldoening, plezier en vertrouwen van beide kanten.

Link naar reactie
  • 0

Rob, ik heb slecht nieuws voor je. Net als banken stappen investeerders in principe ook niet in als je zelf ook niet geld investeert.

Jouw tijd en energie zijn hierin niet valoriseerbaar.

Dus vergeet alvast de investeerders, ga op zoek naar andere financieringsvormen.

 

 

Omdat ik de prognose niet kan openen weet ik dus niet waar je precies die 150K voor nodig hebt.

Kun je kort uitleggen waar die 150K naartoe gaat.

Link naar reactie
  • 0

Rob, ik heb slecht nieuws voor je. Net als banken stappen investeerders in principe ook niet in als je zelf ook niet geld investeert.

Jouw tijd en energie zijn hierin niet valoriseerbaar.

Dus vergeet alvast de investeerders, ga op zoek naar andere financieringsvormen.

 

 

Omdat ik de prognose niet kan openen weet ik dus niet waar je precies die 150K voor nodig hebt.

Kun je kort uitleggen waar die 150K naartoe gaat.

 

Ik zal het bestand zometeen even in PDF toevoegen (bedankt John). Maar het is geen investeringsbegroting he, dus er staat niet in waar ik die 150K voor nodig heb. Die 150K heb ik nodig voor de materialen die nodig zijn om het (Indoor Beach Center) te exploiteren (fundering, zand, verlichting, inrichting, horeca etc.).

 

Je zegt dat ik de investeerders kan vergeten. Ik kan je daarin volgen maar ik ga me daar niet meteen bij neerleggen, ik hou alle opties open. Ik zou mezelf in een matige positie plaatsen als ik er nu al vanuit ging dat ik niet bij een investeerder hoef aan te kloppen. Dat wil natuurlijk evengoed zeggen dat ik opensta voor andere ideeën van financieringsvormen.

Veel geld verdienen en daardoor leven in alle vrijheid, dat is mijn belangrijkste doel als ondernemer. Vereiste is dat dit op een positieve manier gebeurt; dat ik mensen een mooie dienst verleen of mensen een waardevol product verkoop. Dat creëert voldoening, plezier en vertrouwen van beide kanten.

Link naar reactie
  • 0
Dat wil natuurlijk evengoed zeggen dat ik opensta voor andere ideeën van financieringsvormen.

crowdfunding. B.V. www.geldvoorelkaar.nl

Als je goed plan hebt en misschien voor funders nog wel wat extra doet (gratis maand/kwartaal/jaarkaart afhankelijk van het ingelegde bedrag) kan je het daar binnen paar dagen bij elkaar hebben.

Link naar reactie
  • 0

Los van de cijfertjes, hoeveel eigen geld investeer je zelf?

 

VErder ben ik benieuwd waarop je prognose is gebaseerd? (kan hem niet openen)

IS dat op basis van een bestaande business die je wilt uitbreiden of is het allemaal nog in de startfase en zijn er nog geen betalende klanten?

 

IN je onderschrift staat "Veel geld verdienen en daardoor leven in alle vrijheid, dat is mijn belangrijkste doel als ondernemer. "

 

Veel geld verdienen als doel, serieus?

 

Als dat je grondhouding is dan zou ik naar andere manieren kijken om 'veel geld' bij elkaar te krijgen want ondernemers die met dit doel aan de slag gaan heb ik zelf nog nooit succesvol net hun onderneming zien worden.

Prognose_VW_eerste_3_jaar.pdf

Veel geld verdienen en daardoor leven in alle vrijheid, dat is mijn belangrijkste doel als ondernemer. Vereiste is dat dit op een positieve manier gebeurt; dat ik mensen een mooie dienst verleen of mensen een waardevol product verkoop. Dat creëert voldoening, plezier en vertrouwen van beide kanten.

Link naar reactie
  • 0

Dat wil natuurlijk evengoed zeggen dat ik opensta voor andere ideeën van financieringsvormen.

crowdfunding. B.V. www.geldvoorelkaar.nl

Als je goed plan hebt en misschien voor funders nog wel wat extra doet (gratis maand/kwartaal/jaarkaart afhankelijk van het ingelegde bedrag) kan je het daar binnen paar dagen bij elkaar hebben.

 

Mooie optie Daniël, dank je!

Veel geld verdienen en daardoor leven in alle vrijheid, dat is mijn belangrijkste doel als ondernemer. Vereiste is dat dit op een positieve manier gebeurt; dat ik mensen een mooie dienst verleen of mensen een waardevol product verkoop. Dat creëert voldoening, plezier en vertrouwen van beide kanten.

Link naar reactie
  • 3

Even inhoudelijk op de prognose dan maar.

 

Omzet:

1. is het wel realistisch dat je in het eerste jaar al gelijk op zo'n hoog niveau ligt (verschil is maar 17% met jaar 2)

2. waarom is de groei na jaar 2 er gelijk weer uit, (omzet groeit maar 5% in jaar 3)

3. Waarom zijn je omzet bedragen tot op de euro nauwkeurig terwijl de kosten allemaal afgeronde bedragen zijn. Als iemand durft te zeggen dat hij in jaar 291.458 euro omzet gaat maken, dat is onnodige schijn nauwkeurigheid. 240.000 euro is nauwkeurig genoeg, zeker als je de kosten wel afrond.

Even terugkomend op punt 1 de hoogte van de omzet in jaar 1 de grootste valkuil bij het opstellen van omzetplannen is dat men over het startjaar te optimisch is en over de volgende jaren te pessimistisch, probeer daar een goede modus in te vinden, tijdens de start is het vaak schrapen, ploeteren, schaven, zweten en bloeden om de omzet op gang te krijgen en de eerste omzet die je mist ten opzichte van een (te optimistische) prognose hakt er het hardste in, want er is nog geen reserve dus als de omzet lager is als begroot en de kosten wel uitkomen op prognose (die vallen vaak juist tegen) word de financiering opeens een zware bottelneck. Kortom wees zeer conservatief over de omzet in het startjaar. liever boven verwachting scoren en geld over als moeten stoppen omdat de omzet 50% onder de prognose ligt en de aanloopverliezen niet te financieren zijn.

 

Kosten

- waarom blijven de kosten over de eerste drie jaar, nagenoeg exact gelijk? dit is lijkt niet reeël, alleen de autokosten fluctueren en dat is één van de kleinste posten..

- gelijk blijvende afschrijving lijkt er op te duiden dat er na de startinvestering daarna dus helemaal niet meer word geinvesteerd? word alles op dag 1 geinvesteerd? of worden investeringen ook gedurende het (start)jaar in gebruik genomen en zou je dat dus terug moeten zien in de toenemende afschrijving in latere jaren

- Huisvesting: ok, die vind ik vrij logisch als die gelijk zijn, je betrekt een pand meestal voor 5 jaar.

- Energiekosten: die kosten maken een groot deel uit van je totale kosten (20%) dat lijkt erop te duiden dat je veel energie nodig hebt voor je "productie proces", hierin zou ik meer gelijke tred met je omzet verwachten. Dus eerste jaar lagere energiekosten 2e en 3e jaar hoger. hoeft natuurlijk niet helemaal een 1 op 1 relatie te zijn maar exact hetzelfde elk jaar lijkt me ook niet reeël

 

- Rente en bankkosten jaar 1:aflossing hoort niet in je winst en verliesrekening maar in je liquiditeitsbegroting. In de winst en verliesrekening neem je uitsluitend de rente kosten op dus de 8% van 150.000 euro, dus de 12.000 die in jaar 2 en 3 staan genoemd, jaar 1 is niet correct. (al zouden jaar 2 en 3 lager moeten zijn omdat er al afgelost is).

Dus ook hier is een gelijkblijvend kostenverloop niet logisch zonder uitleg waarom.

 

Vanwege de meegenomen aflossingen is het resultaat voor belastingen in jaar 1 dus ook niet goed

Belastingheffing en belastingteruggaaf.. als je hem niet berekend laat hem dan ook uit het overzicht... de meeste investeerders en banken zullen er niet zo in geïnteresseerd zijn.

 

Je sluit je W&V rekening af met optellen van afschrijvingen en meenemen van prive opnames om zo tot de cashflow te komen.

als je dat doet prima, maar dan horen hier dus ook de aflossingen thuis (ook van jaar 2 en 3) want die beinvloeden wel je cashflow maar niet je resultaat.

Het lijkt mij echter wel verstandig om ook een aparte wat gedetailleerder liquiditeitsbegroting per maand te maken voor jaar 1. Waarin je bijvoorbeeld ook rekening houd met de timing van de investeringen, eventueel de betaaltermijnen (betalen je klanten direct of pas na 30 dagen en moet jij leveranciers direct / vooraf betalen of pas na 30 dagen. Dat soort zaken kan van grote invloed zijn op de benodigde middelen. zowel in positieve (minder nodig) als in negatieve zin (meer nodig). verkeerde inschatting van wanneer geldmiddelen nodig zijn is ook een hele belangrijke succesfactor. op jaarbasis vlakt alles vaak wel uit, zeker in een lopend bedrijf, maar als starter kan het best zijn dat je een pand al 2 maanden moet huren voordat er ook maar 1 euro omzet binnenkomt. Door een gedetailleerde liquiditeitsbegroting op te stellen word je in elk geval meer gedwongen na te denken over de exacte timing van bepaalde kosten.

 

Dat brengt me op het laatste punt je zegt 150K nodig te hebben, maar op basis van je afschrijving van 12K zou je, bij de fiscaal optimale afschrijving, van 20% per jaar "maar" 60.000 euro investeren. dat is dan 90.000 euro ter dekking van wat? of ga je uit van heel andere afschrijvingstermijnen en zijn de initiële investeringen hoger?

Omdat je vanaf jaar 1 een winstgevende begroting laat zien betekent dat dus je verwacht dus ook alle kosten zoals huisvesting en energie en personeel direct uit de normale exploitatie kunt betalen, er zijn geen aanloopverliezen te financieren, dus waarom dat zoveel (extra) kapitaal nodig?

 

Kortom voor mij sluit jou financieringsbehoefte nog niet aan bij de cijfers die je hier toont. en dat is nog even los van dat investeerders of financiers inderdaad niet zullen investeren als de eigen inleg 0 is en je ook nog eens 30k per jaar op denkt te nemen (al dan niet samen met een partner). Maar goed ik zie natuurlijk nu ook niet alles dus kan best zijn dat er hier en daar een logische verklaring is voor de "gaten"

Ik hoop in elk geval dat mijn overdenkingen helpen bij het aanscherpen van je verhaal.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De oplossing is simpel, er van uitgaande dat de prognose klopt dan moet dit bedrijf prima te financieren zijn uit de inkomsten voortkomend uit de omzet. Het start kapitaal haal je op onder de Family, friends and fools.

Heb je die niet, ga dan een paar maanden aan de slag met werk waar je leuk aan verdient, bijvoorbeeld omdat mensen het smerig vinden en gebruik dat geld voorhet starten van je eigen bedrijf.

 

 

De vraag die ik mij wel stel, hoe realistisch is de omzet het eerste jaar als je nog moet beginnen met starten?

 

Andere vraag, omzet in het 2e en 3e jaar stijgen nauwelijks, zet je de cijfers in een grafiek dan lijkt het of de omzet na het 3e jaar af zal toppen op pak m beet 320k.

 

Is op zich niet vreemd als je bijvoorbeeld jezelf als consultant verhuurd en je omzet wordt gelimiteerd door het aantal uren wat jij per jaar kunt draaien. Als het om producten gaat dan vind ik de afvlakking wel vreemd.

Link naar reactie
  • 0

Die 150K heb ik nodig voor de materialen die nodig zijn om het (Indoor Beach Center) te exploiteren (fundering, zand, verlichting, inrichting, horeca etc.).

 

En dan wordt het volgens mij wel 'redelijk' dat bepaalde posten stabiel zijn en/of een maximum kennen. Een Indoor Beach Center, kan volgens mij maar een maximum aan mensen herbergen die redelijkerwijs een maximaal bedrag besteden aan entree, horeca en zand.

Omdat je die hal year-round moet verwarmen, zijn je energiekosten vrij stabiel, en ook als je 10 man binnen hebt, moet je 'm verwarmen, dus die kosten zijn vast, los van je omzet.

 

 

Dit voorbeeld komt rechtstreeks uit een opzet van een ondernemingsplan van de ING, dus ik ging ervan uit dat de opzet klopte.

Assumption is the mother of ... en maak 'm zelf maar af. Daar weten ze bij ING alles van. Heb je al geïnformeerd bij de ING (of willekeurig welke bank) of ze hier uberhaupt voor open staan?

 

 

afschrijvingen zijn over 10 jaar

Ik ben geen horecatijger, maar ik vraag me af of een horeca-inrichting 10 jaar mee gaat. Wellicht ben je na vier jaar hopeloos verouderd en moet je je inrichting wel vernieuwen om je klanten wat nieuws te bieden, dat weet ik niet. Als advocaat van de duivel/investeerder: hoezo 10 jaar? Is dat gebruikelijk in jouw branche?

Daarnaast: als de inrichting na die periode nog verkocht kan worden voor een restwaarde van zeg 10.000 euro, hou je daar rekening mee in je afschrijving. Geen idee of dat in jouw geval zo is.

 

 

 

TIPS:

- stel een V&W-prognose op (die heb je eigenlijk al) en onderbouw die goed

- stel daarnaast een liquiditeitsbegroting op, waarin je rekening houdt met aflossingen e.d.

- bekijk of je van de privé opnames echt kan leven. Inkomstenbelasting betaal je over de WINST, niet over je privé opnames, dus bij een winst van 70k betaal je belasting over 35k per persoon, ongeacht of je dat allemaal opneemt.

 

 

Je bent lekker bezig en je leert hier vast een hoop van, dus geef de moed vooral niet op.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Kan je eens iets meer vertellen over je idee?

 

Wat kan je gaan doen in jou bedrijf?

 

Een paar activiteiten die bij mij opkomen:

- Beachvolley(voet)bal

- Beach parties

- Verhuur aan scholen/(buurt)verenigingen

- Zandkastelen bouwen voor kinderen

 

Je hebt 20k aan personeelskosten, kan je vertellen wat dat personeel doet?

 

Heb je de kosten voor (het mogen afspelen van) muziek meegerekend? Kijk hier eens wat dat kan gaan kosten.. (niet schrikken)

 

Heb je al eens met een drankenhandel gesproken over financiering? Wellicht zin er horeca partijen die je kunnen helpen.

Link naar reactie
  • 0

Heb je die niet, ga dan een paar maanden aan de slag met werk waar je leuk aan verdient, bijvoorbeeld omdat mensen het smerig vinden en gebruik dat geld voorhet starten van je eigen bedrijf.

 

Een paar maanden aan de slag om pak 'm beet 75.000 Euro te vergaren? Regel jij de bivakmuts dan? ;)

Veel geld verdienen en daardoor leven in alle vrijheid, dat is mijn belangrijkste doel als ondernemer. Vereiste is dat dit op een positieve manier gebeurt; dat ik mensen een mooie dienst verleen of mensen een waardevol product verkoop. Dat creëert voldoening, plezier en vertrouwen van beide kanten.

Link naar reactie
  • 1

De vraag die ik mij wel stel, hoe realistisch is de omzet het eerste jaar als je nog moet beginnen met starten?

 

Andere vraag, omzet in het 2e en 3e jaar stijgen nauwelijks, zet je de cijfers in een grafiek dan lijkt het of de omzet na het 3e jaar af zal toppen op pak m beet 320k.

 

We hebben een goed marktonderzoek verricht, zowel telefonisch, live (interviews en gesprekken) als via de mail (enquetes) contact gehad met potentiële afnemers en mensen die al hebben wat wij willen. Hoe realistisch wil men het hebben? Als ik het geld zou hebben begin ik gelijk, puur omdat ik weet dat dit werkt. Maar alleen omdat ik het geld niet heb moet alles maar dan ook alles verantwoord worden. Even mijn instelling kort door de bocht: ondernemen is risico en als je er 'n goed gevoel bij hebt gaan met die banaan. Ik kan gaan uitzoeken, rekenen etc. etc. tot ik 'n ons weeg. Ik wil actie in de tent, snap je? Nogmaals, kort door de bocht, maar na zoveel onderzoek met overwegend positieve reacties wil je graag een start maken.

 

De omzet stijgt niet veel inderdaad, moet dat dan? Ik kan 'm ieder jaar wel laten stijgen maar is dat reëel? Ik denk van niet. Ik heb geen enkele reden om aan te nemen waarom hij zal stijgen, vooral ook vanwege de capaciteit van de hal. In het derde jaar zitten we op 80% van de capaciteit. Ik weet niet of het reëel is om daar de jaren erna steevast 100% van te maken.

Veel geld verdienen en daardoor leven in alle vrijheid, dat is mijn belangrijkste doel als ondernemer. Vereiste is dat dit op een positieve manier gebeurt; dat ik mensen een mooie dienst verleen of mensen een waardevol product verkoop. Dat creëert voldoening, plezier en vertrouwen van beide kanten.

Link naar reactie
  • 0

De omzet stijgt niet veel inderdaad, moet dat dan? Ik kan 'm ieder jaar wel laten stijgen maar is dat reëel? Ik denk van niet. Ik heb geen enkele reden om aan te nemen waarom hij zal stijgen, vooral ook vanwege de capaciteit van de hal. In het derde jaar zitten we op 80% van de capaciteit. Ik weet niet of het reëel is om daar de jaren erna steevast 100% van te maken.

Waarschijnlijk bedoeld men meer of de geprognotiseerde omzet in de eerste jaren niet te positief wordt voorgesteld. Iig in een plan naar een investeerder/geldverstrekker

 

natuurlijk wil je aan de slag maar juist het feit dat, dat eigen geld er niet is moet je plan anders beschreven dan dat jij er zelf in staat.

Link naar reactie
  • 0

Die 150K heb ik nodig voor de materialen die nodig zijn om het (Indoor Beach Center) te exploiteren (fundering, zand, verlichting, inrichting, horeca etc.).

 

En dan wordt het volgens mij wel 'redelijk' dat bepaalde posten stabiel zijn en/of een maximum kennen. Een Indoor Beach Center, kan volgens mij maar een maximum aan mensen herbergen die redelijkerwijs een maximaal bedrag besteden aan entree, horeca en zand.

Omdat je die hal year-round moet verwarmen, zijn je energiekosten vrij stabiel, en ook als je 10 man binnen hebt, moet je 'm verwarmen, dus die kosten zijn vast, los van je omzet.

 

Kun je me uitleggen wat je hier precies mee bedoelt Marcel? De kosten zijn inderdaad vast. De variabele kosten zijn vooral de inkoop van de horeca.

 

Dit voorbeeld komt rechtstreeks uit een opzet van een ondernemingsplan van de ING, dus ik ging ervan uit dat de opzet klopte.

Assumption is the mother of ... en maak 'm zelf maar af. Daar weten ze bij ING alles van. Heb je al geïnformeerd bij de ING (of willekeurig welke bank) of ze hier uberhaupt voor open staan?

 

Open staan voor financiering bedoel je? We hebben geen EV dus bij een bank blijven we voorlopig weg..

 

afschrijvingen zijn over 10 jaar

Ik ben geen horecatijger, maar ik vraag me af of een horeca-inrichting 10 jaar mee gaat. Wellicht ben je na vier jaar hopeloos verouderd en moet je je inrichting wel vernieuwen om je klanten wat nieuws te bieden, dat weet ik niet. Als advocaat van de duivel/investeerder: hoezo 10 jaar? Is dat gebruikelijk in jouw branche?

Daarnaast: als de inrichting na die periode nog verkocht kan worden voor een restwaarde van zeg 10.000 euro, hou je daar rekening mee in je afschrijving. Geen idee of dat in jouw geval zo is.

 

De horeca-inrichting is een relatief klein bedrag aangezien er al een horeca is. Het grootste deel van de investering zit 'm in de sportgedeeltes (materiaal, zand, verlichting etc.) Hierbij ben ik uitgegaan van een afschrijving over 10 jaar, wat me wel reëel lijkt. Ik ben hier (nog) niet bij uitgegaan van een restwaarde. Deze zal volgens mij nihil zijn na 10 jaar.

 

 

TIPS:

- stel een V&W-prognose op (die heb je eigenlijk al) en onderbouw die goed

- stel daarnaast een liquiditeitsbegroting op, waarin je rekening houdt met aflossingen e.d.

- bekijk of je van de privé opnames echt kan leven. Inkomstenbelasting betaal je over de WINST, niet over je privé opnames, dus bij een winst van 70k betaal je belasting over 35k per persoon, ongeacht of je dat allemaal opneemt.

 

En wanneer de winst geherinvesteerd wordt?

 

Je bent lekker bezig en je leert hier vast een hoop van, dus geef de moed vooral niet op.

 

Die had ik ook even nodig om te horen, dank je!

 

 

 

 

[ quote-opmaak wat aangepast vanwege leesbaarheid - mod]

Veel geld verdienen en daardoor leven in alle vrijheid, dat is mijn belangrijkste doel als ondernemer. Vereiste is dat dit op een positieve manier gebeurt; dat ik mensen een mooie dienst verleen of mensen een waardevol product verkoop. Dat creëert voldoening, plezier en vertrouwen van beide kanten.

Link naar reactie
  • 0

... die redelijkerwijs een maximaal bedrag besteden aan entree, horeca en zand.

 

;D

 

Moet dat zand trouwens niet regelmatig worden schoongemaakt en/of vervangen? En zit dat al in de personeelskosten en/of in die1000 euro onderhoud?

 

Klopt, eens in de zoveel tijd gaat de toplaag ervan af. Dat doen we zelf (zit niet in de personeelskosten).

Veel geld verdienen en daardoor leven in alle vrijheid, dat is mijn belangrijkste doel als ondernemer. Vereiste is dat dit op een positieve manier gebeurt; dat ik mensen een mooie dienst verleen of mensen een waardevol product verkoop. Dat creëert voldoening, plezier en vertrouwen van beide kanten.

Link naar reactie
  • 0

Kan je eens iets meer vertellen over je idee?

 

Wat kan je gaan doen in jou bedrijf?

 

Een paar activiteiten die bij mij opkomen:

- Beachvolley(voet)bal

- Beach parties

- Verhuur aan scholen/(buurt)verenigingen

- Zandkastelen bouwen voor kinderen

 

Je hebt 20k aan personeelskosten, kan je vertellen wat dat personeel doet?

 

Heb je de kosten voor (het mogen afspelen van) muziek meegerekend? Kijk hier eens wat dat kan gaan kosten.. (niet schrikken)

 

Heb je al eens met een drankenhandel gesproken over financiering? Wellicht zin er horeca partijen die je kunnen helpen.

 

Een Indoor Beach Center met als activiteiten:

-Beachsporten en Indoor Soccer (boardingvoetbal op kunstgras

-Lessen aan ouderen (kunstgras)

-Bedrijven: toernooien, bedrijfscompetities, sportdagen, personeelsuitjes/feestjes

-Onderwijs: toernooien, sportdagen etc.

-Horeca: geënt op gezondheid; serveren van gezonde voeding en dranken.

 

De lijst is nog wat uitgebreider maar dit geeft 'n beetje een idee.

 

Personeelskosten: deze worden voornamelijk gemaakt door de kok in het weekend. We doen het grootste deel zelf (2 ondernemers) en hebben contact met 2 sportopleidingen in de omgeving die stagiaires willen plaatsen.

 

Kosten voor het afspelen zijn nog niet meegerekend. Ik zal dadelijk een blik gaan wagen. Mocht dat te duur zijn dan zetten we er een Roemeense saxofonist neer ;)

 

Nog niet met een drankenhandel gesproken omdat we de gezonde toer op gaan. Geen reguliere dranken dus. Een leverancier van gezonde dranken zou een optie zijn. Reeds al een benaderd maar geen respons.

Veel geld verdienen en daardoor leven in alle vrijheid, dat is mijn belangrijkste doel als ondernemer. Vereiste is dat dit op een positieve manier gebeurt; dat ik mensen een mooie dienst verleen of mensen een waardevol product verkoop. Dat creëert voldoening, plezier en vertrouwen van beide kanten.

Link naar reactie
  • 0

Rob, je begroot 20K per jaar aan personeelskosten. Even voor het gemak rekenen met 8% vakantiegeld, geen 13e maand en 30% sociale lasten kom dat op nog geen € 1.200 bruto per maand. Wie gaat er voor jullie werken???

 

Dag Bas, wij zijn met 2 ondernemers met veel kennis en ervaring, we gaan het grootste gedeelte zelf doen. We hebben contact met 2 sportopleidingen in de omgeving die graag stagiaires bij ons willen plaatsen. Die 20K zijn grotendeels voor de kok in het weekend.

Veel geld verdienen en daardoor leven in alle vrijheid, dat is mijn belangrijkste doel als ondernemer. Vereiste is dat dit op een positieve manier gebeurt; dat ik mensen een mooie dienst verleen of mensen een waardevol product verkoop. Dat creëert voldoening, plezier en vertrouwen van beide kanten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 81 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.