• 0

Overnameprijs - hoe stel je goodwill vast?

Hoi,

 

Ik heb me net vers gereigristreerd en wil me kort voorstellen. Mijn naam is Kevin 24 jaar en eigenlijk altijd bij de overheid gewerkt. Daarnaast een studie HBO bedrijfskunde gevolgd en nu klaar voor een nieuw stap. Mijn vriend heeft altijd in de horeca gewerkt en heeft daar als bedrijfsleider ervaring in. Ik heb redelijk wat ervaring met het proces bedrijfskunde, echter is dat allemaal op papier.

 

We zijn nu eens zoetjesaan het orienteren om toch (ondanks alle early warnings) een eigen horecatentje te starten. Onze 'droomzaak' wordt in elk geval een driestappenplan om zo voldoende ev op te bouwen.

 

Nu komt er een kans voorbij. De overname van een borrelcafe in het dorp waar wij wonen. Het is klein genoeg om te beginnen naast een partime baan, en het groot genoeg om een omzet te generen van 130k.

 

Nu weet ik dat de overnamevraagprijs 69k is en dat er voor nog geen 10k inventaris binnen staat. De GW is ook in de vraagprijs verwerkt maat na een persoonlijk gesprek met de eigenaar en makelaar werd duidelijk dat de GW is opgebouwd in een jaar tijd, en dat de vaste bezoekers van het cafe afkomen op de ondernemer zelf. Mijns inzien beperkte aanwezigheid van van goodwill. (de eigenaar vertrekt immers)

 

Wat vinden jullie hiervan?

 

Groeten en vast bedankt,

Kevin

 

 

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

goodwill in met name de horeca is vaak een zeer discuatbel gegeven. Als de gasten afkomen op de huidige uitbater dan is de goodwill blijkbaar nogal persoonsgebonden. Maar voordat je daarmee gaat knokken, stel jezelf eerst eens de vraag:

 

Hoeveel goodwill kun je betalen naast de winst die nodig is om met z'n 2-en een boterham te kunnen verdienen?

 

Je noemt een omzet van 130K. Dat lijkt veel, maar het zegt helemaal niets! Winst is wat we willen weten. Als van die 130K omzet een winst resteert van zeg 40K. En je moet uit die 40K ook nog rente en aflossing betalen voor de financiering van de goodwill (zo je die al gefinancierd krijgt), dan wordt het een kale boterham met twee eigenaren.

 

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Goodwill is vaak nogal een hol begrip en wordt veelal te pas en te onpas geroepen. Vooral bij dergelijke ondernemingen heb ik het gevoel dat de term goodwill gebruikt wordt om voor de ondernemer een bepaalde opbrengst van de verkoop te waarborgen, en zodoende zijn vraagprijs te rechtvaardigen.

 

Veel verstandiger lijk het mij om te kijken naar return on investment. Wat kan de onderneming in potentie opbrengen, wat brengt deze nu op, op welke termijn wil je break-even draaien en welke investering pas daar dan bij? Dat zijn de vragen die ik mezelf persoonlijk zou stellen.

De discussie over goodwill zou ik überhaupt niet aangaan, en in het geval dat de goodwill is gebaseerd op de ondernemer als persoon, kun je dit direct van tafel vegen. De goodwill loopt immers na de verkoop letterlijk de deur uit.

 

Vraag volledige inzicht in de boeken. Hoe zijn de cijfers, hoe zijn deze opgebouwd? Zorg dat je de huidige situatie kent, en analyseert welke factoren bepalend zijn om tot de huidige resultaten te komen. Kijk ook als ‘klant’ naar de onderneming, wat is er goed aan, wat minder goed? Hoe zien andere klanten dat? Hoe ziet de markt eruit, wat is het potentieel, wat ‘pakt’ de huidige ondernemer van dat potentieel, hoe kan je daar meer uithalen?

 

Het voordeel van een overname is dat er al heel veel gegevens voor handen zijn, een onderneming draait tenslotte al, waardoor prognoses ook makkelijker te maken zijn. Het neemt niet weg dat het absoluut belangrijk is om voor jezelf een plan te maken, en dus ook enig marktonderzoek doet. Ik neem namelijk aan dat jij (jullie) zo je eigen ideeën hebben over de voortgang van deze onderneming. Wat zou je anders doen, wat juist niet, en wat zullen de consequenties daarvan zijn?

Kortom, een ondernemingsplan schrijven, op basis van huidige informatie en nieuwe informatie. Dan kun je namelijk voor jezelf bepalen wat je een goede overnameprijs vindt, en heb je voldoende informatie om argumenten mee aan te dragen in een eventuele onderhandeling. Bovendien, in je ondernemingsplan kun je ook een strategie voor die onderhandeling uiteenzetten.

 

Mijn advies: eerst een doordacht plan maken, cijfers opvragen en beslagen ten ijs komen als je tot onderhandelen komt. En een hol begrip als goodwill niet bepalend laten zijn in eventuele onderhandelingen. En overigens, wellicht is 69K wel een hele schappelijke prijs, maar dat kun je pas inschatten als je meer weet dan nu.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Nosky,

 

Naast de vraag van Joost moet je eigenlijk nog paar andere vragen beantwoorden voordat je überhaupt over koop van welk café dan ook gaat praten:

 

Je gaf aan dat 24 jaar oud bent, een Hbo-opleiding achter de rug hebt en dat je een paar jaar bij de overheid heb gewerkt. Je vriend heeft horeca-ervaring, jij klaarblijkelijk niet. Weet jij zeker dat je het leuk gaat vinden om 24 uur per dag, 7 dagen in de week bezig te zijn in en met een café? Weet je zeker dat je met je vriend kunt samenwerken, zakelijk en privé? Wat weet je van dit café, van zijn klanten, van de historie, van concurrerende cafés etc.

 

Ik zou je willen aanraden om eens een paar maanden in de avonduren te gaan werken, bij voorkeur in dit café maar een ander kan ook. Ga een praten met de klanten van dit café, zorg dat je een regelmatige klant bent. Praat met concurrerende café-eigenaren. Kortom doe werkervaring op en tegelijkertijd een gedegen 'due diligence' (vakjargon voor onderzoek naar de achtergronden van een bedrijf dat je wilt kopen). Maak daarna een fantastisch businessplan en zorg voor financiering. Daarna kun je de onderhandelingen over de prijs en goodwill starten.

 

Succes,

 

Ties

Link naar reactie
  • 0

Ha Kevin

 

Heb je de recente jaarcijfers gekregen? Wordt er wel enige winst gemaakt?

 

Een grove benadering: Als het een eenmanszaak is, trek dan van de Winst uit Onderneming €60.000 per ondernemer af en vermenigvuldig dat maar maar met 3. Tel daar dan de waarde in het economisch verkeer van de inventaris bij op. Dan heb je een indicatie.

 

Maar kijk ook goed naar de marktomstandigheden, de concurrentie en noem maar op.

 

Dan met de verkoper afspreken dat de goodwill alleen betaald wordt (er een verplichting ontstaat) als er bepaalde doelstellingen gehaald worden.

 

Lastig onderwerp met veel voetangels en klemmen. Kopers betalen al snel te veel in dit soort situaties.

 

Dus: zeer zeker oppassen!

 

Groet en succes

 

Peter Schuitmaker

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je vooral moet kijken wat het jullie waard is. Laat je het cafe zo als het is of ga je verbouwen? Horeca financieren is heel moeilijk, goodwill al helemaal.

Gaat de uitbater wat nieuws doen? kans dat de gasten meegaan. Hoe is de concurentie?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.