• 0

Opdrachtgever wil belang

Een bedrijf waarmee ik zaken doe is geinteresseerd in één van mijn activiteiten, laten we het houden op een "website". Men heeft aangegeven interesse te hebben om daarin een belang te nemen.

 

Super natuurlijk, maar ik heb daarvoor nog geen passende structuur. Deze activiteit zit namelijk nog in mijn eenmanszaak. Wel heb ik al een beheer BV. De vraag is welke structuur op te zetten en welke stappen te nemen.

 

Mijn idee is om de beheer BV een werk BV op te laten richten. Dan verkoop ik vanuit de eenmanszaak de activiteit aan de werk BV. De beheer BV verkoopt dan aandelen aan het belangnemende bedrijf.

 

Klinkt dit logisch of zijn andere constructies slimmer? Mag ik zoiets wel verkopen aan een werk BV waarvan de aandelen in handen zijn van mijn eigen beheer BV?

 

INB4: Ik ga ook langs juristen en accountants maar stel jullie mening/ervaring zeer op prijs ;-)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mag ik zoiets wel verkopen aan een werk BV waarvan de aandelen in handen zijn van mijn eigen beheer BV?

 

Volgens mij mag dat prima, je zou discussie kunnen krijgen als je de activiteit voor 100 euro verkoopt aan de werk-BV en vervolgens neemt de investeerder een belang van 20% voor een bedrag van 20.000,- euro. Dan zal de Belastingdienst stellen dat je het ook voor 100.000,- uit je eenmanszaak had moeten verkopen. De prijsstelling is dus van belang om gezanik achteraf te voorkomen.

 

Of het ook de handigste constructie is, hangt van best veel factoren af. Waarom, ik noem maar een dwarsstraat, verkoop je de activiteit niet aan een BV van de investeerder in ruil voor een plukje aandelen in die BV? Moet het per se een BV zijn? Je kunt de activiteit wellicht ook onderbrengen in een commanditaire vennootschap (CV) waarbij de commanditaire vennoot (de investeerder) een deel van de winst krijgt en jij ook, en je op die manier belastingtechnisch als ib-ondernemer blijft gelden.

 

Wat is op langere termijn je verwachting en planning met deze activiteit? Ik neem aan dat dat invloed heeft op de gunstigste structuur. Als je hoopt dit wat te kunnen uitbouwen en dan voor veel geld te verkopen, ligt een BV meer voor de hand.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Nee, het moet niet perse een BV zijn. Dat was alleen het eerste waar ik aan dacht gezien mijn beheer BV. Een CV had ik niet eens voor ogen, dus dat is alweer een goed advies. Bedankt voor de eyeopener.

 

Via de geinteresseerde partij ga ik een pilot voor een hele grote klant opzetten. Als dat een vervolg krijgt, gaat dat veel omzet opleveren. Maar ook los daarvan heeft "de website" veel potentieel en andere toepassingsmogelijkheden èn verdienmodellen. Dus verwachting en planning is groei. Deze partij kan dat versnellen.

 

Goed advies dat ik kreeg vanuit mijn netwerk: eerst eens bedenken wat ik zelf wil zijn over 5 jaar. Wil ik CEO zijn van het bedrijf of ga ik liever nieuwe activiteiten opzetten? Food for thought...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.