• 0

Transportverzekering afsluiten bij buitenlandse maatschappij

Voor het transport van motorfietsen heb ik regelmatig een transportverzekering nodig voor de motoren die niet all-risk verzekerd zijn en daarom geen dekking hebben tijdens transport. Hiervoor betaal ik 1 procent van de te verzekeren waarde. De gehele lading is dan voor het traject Nederland - buitenlandse bestemming - Nederland gedekt.

 

Een Belgische klant van mij heeft nu zelf een verzekering afgesloten voor het transport voor een fractie van de ontzettend hoge prijs die ik in Nederland betaal.

 

Vraag is nu: mag ik als Nederlands transportbedrijf ook bij deze Belgische maatschappij een kortlopende transportverzekering afsluiten?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
Vraag is nu: mag ik als Nederlands transportbedrijf ook bij deze Belgische maatschappij een kortlopende transportverzekering afsluiten?

Er zijn geen wettelijke belemmeringen. Vrij verkeer van goederen en diensten binnen de EU geldt ook voor verzekeringen. De soms nog lokale verboden op z.g.n. "non-admitted insurance" in o.a. Polen zijn opgeheven.

Maar verzekeraar zelf is uiteraard niet verplicht om aan een Buitenlands bedrijf een dekking aan te bieden. Sommige Nederlandse verzekeraars doen en willen dat ook niet.

 

Een Belgische klant van mij heeft nu zelf een verzekering afgesloten voor het transport voor een fractie van de ontzettend hoge prijs die ik in Nederland betaal.

Maar wel op dezelfde condities?

 

Een polis met alleen een heel beperkte ICC C dekking is uiteraard veel goedkoper dan een ICC B of ICC A, maar een ICC C dekking dekt wel een heel erg beperkt aantal oorzaken, bijvoorbeeld geen dekking voor diefstal en ook niet voor een groot aantal oorzaken van beschadiging tijdens transport.

De Nederlandse Beurs Goederen Polis - die ook de basis vormt voor veel polisvoorwaardendekkingen van intermediairverzekeraars en direct writers , is (met G13 clausule) vergelijkbaar met de ICC A dekking: een all risks dekking die alle van buitenaf komende onheilen dekt.

 

Kortom: vergelijk vooral appels met appels!

 

Voor het transport van motorfietsen heb ik regelmatig een transportverzekering nodig

Waarom dan steeds een losse aflopende dekking? Een doorlopende dekking is veel praktischer, en zeker ook veel goedkoper. Komt regelmatig voor dat een doorlopende dekking net zo duur (of goedkoop) is dan 2 losse dekkingen. Vanaf transport 3 ben je dan dus goedkoper uit, met veel minder administratief gedoe.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Duidelijk is dat ik de voorwaarden zal moeten afstemmen op de polis en dekking

Lijkt me dat je als transporteur vooral ook de vervoerdersaansprakelijkheid goed moet regelen. Motorfietsen hebben een behoorlijk gewicht. Een transportverzekeraar van de klant zelf gaat zeker regres uitvoeren (en de "eigen" transportverzekeraar mogelijk ook als jij dit niet goed contractueel hebt vastgelegd!)

 

Is een premie van 1% overigens normaal?

Hangt af van de aard van de goederen (gevoeligheid voor diefstal, beschadiging), de waarde per transport en - bij doorlopende dekkingen - de totale waarde van de uitgaande transporten (naar keuze op inkoopwaarde met al dan niet vast percentage winstopslag of op verkoopwaarde).

 

Gelet op het soort product dat je vervoert vind ik het voor een aflopende dekking niet duur, maar een doorlopende dekking valt dan zeker voordeliger uit.

 

En ook het van toepassing zijnde eigen risico speelt uiteraard mee: betaal jij deze premie in combinatie met een stevig eigen risico ( € 1000,- of meer bijvoorbeeld) dan lijkt het me duur.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Bij ieder transport is een verzekering volgens CMR-condities. Dit vergoed pakweg 10 euro per kilogram. Als ik een volle lading van 28 motoren heb weegt dit zo'n 7000 kg. Bij een waarde van pakweg € 250.000 is dit niet toereikend.

 

Vooral Belgische klanten hebben ivm de hoge premie voor een All-risk verzekering enkel WA. Daarom de extra transportverzekering. Bij de maatschappij waar ik dat op dit moment regel sluiten ze een "evenementenverzekering" af.

Link naar reactie
  • 0
Bij ieder transport is een verzekering volgens CMR-condities. Dit vergoed pakweg 10 euro per kilogram.

Aanname: dat is jouw vervoerdersaansprakelijkheidsverzekering

 

Vooral Belgische klanten hebben ivm de hoge premie voor een All-risk verzekering enkel WA. Daarom de extra transportverzekering. Bij de maatschappij waar ik dat op dit moment regel sluiten ze een "evenementenverzekering" af.

Nederlandse "Evenementen" verzekering is meestal G13 of G14,. dus all risks.

Vraag je verzekeraar gewoon eens naar een doorlopende dekking voor deze specifieke transporten en vervoerde omzet.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Doorlopend vind ik zelf een risico. Ik kan aan het begin van het jaar absoluut geen schatting doen van de omzet. Kan een verzekeraar zoiets ook doen op basis van "nacalculatie"? Het is natuurlijk zonde als ik € 900.000 verzeker terwijl ik uiteindelijk een dekking van € 400.000 nodig heb.

Link naar reactie
  • 0

1% premie klinkt mij inderdaad niet raar in de oren. Zoals als Norbert al zegt is het enorm afhankelijk van de condities waaronder je de transport verzekering afsluit. Daarnaast doe je er denk ik goed aan om te kijken of de All Risk verzekering die op de motor rust ook van toepassing is als eea vervoerd wordt als goederen. Kan mij zomaar voorstellen dat in z´n geval de verzekering van de motor zelf niet uitkeert.

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0
Doorlopend vind ik zelf een risico. Ik kan aan het begin van het jaar absoluut geen schatting doen van de omzet. Kan een verzekeraar zoiets ook doen op basis van "nacalculatie"?

 

Doorlopende dekkingen worden eigenlijk alleen maar gedaan op nacalculatie

Op basis van een omzetprognose en maximale te verzekeren waarde per transport wordt een premie promillage en een voorschotpremie berekend.

 

Jaarlijks achteraf wordt verzocht om een opgave van de daadwerkelijke (verzekerde) vervoerde omzet en wordt de definitieve premie vastgesteld. De eventueel te veel betaalde voorschotpremie krijg je dan terug.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Daarnaast doe je er denk ik goed aan om te kijken of de All Risk verzekering die op de motor rust ook van toepassing is als eea vervoerd wordt als goederen. Kan mij zomaar voorstellen dat in z´n geval de verzekering van de motor zelf niet uitkeert.

Op een Nederlandse auto- of motor cascoverzekering is schade tijdens transport via een extern vervoermiddel gewoon meeverzekerd, van aanhangwagen tot veerpont of trein. Maar er kan en zal wel regres op de vervoerder plaatsvinden.

Of dit ook het geval is bij beperkt casco durf ik niet te zeggen.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.