• 0

[Column] Geitiquette

Het boertje had een probleem, zeg maar gerust een heel GROOT probleem! Van de ene op de andere dag gaven de geiten geen melk meer. Geen enkele aanwijsbare oorzaak. Het grote zomerhok was schoon, de weide groen en sappig vol klaver. Ook waren de geiten actief en speels en leken ze in hun schik. Alleen geen druppel melk. Dit was wel een klein drama. Over 3 maanden moesten de kazen gereed zijn, en verse melk was daarvoor toch echt een vereiste.

 

Vragen bij de buren was natuurlijk uit den boze. Wat zouden ze hem uitlachen! En direct roddelen bij de kaaswinkel natuurlijk, dat kon hij niet hebben.

 

Misschien dat dat internet een oplossing bood? Het boertje gebruikte internet eigenlijk nooit. Ja, een beetje goatbooken. Maar nu toch eens proberen met die zoekmachine, Goagle. De allereerste zoekopdracht geit geeft geen melk meer? gaf direct meer dan 20.000 resultaten, wat een overvloede aan informatie!

 

De eerste link zag er niet onaardig uit: Goeiegeit.nl, antwoord op al je vragen

Een vraagbaak waar je je vraag kon stellen en jan en alleman daar op kon antwoorden.De vraag was snel gesteld. Alleen vielen de reacties wat tegen, zowel het aantal als de inhoud. Duidelijk niet veel echte geitenhoeders op deze site.

 

De volgende link was veelbelovend: Geitto!, daar deel je kennis van Geiten

Een site van de GvG, het Genootschap van Geitenhoeders. Volgens de site hadden ze wel 65.000 leden. ( Beetje vreemd met maar 1.600 geregistreerde geitenhoeders en hobbyboertjes, maar ja) Wel wat vreemde vragen op dat forum. 8-jarige meisjes die graag een geit wilden hebben als huisdier, en een ouwe bok die overal op reageerde met hoofdletters. Verder niet onaardig, maar wel wat vlak: het duurde wel erg lang voor er reactie kwam, maar met die tips kon hij wel wat.

 

De derde link was het meest intrigerend : Goaterlevel, innovatie en geitenhoederschap

Wat een enorme overvloed aan kennis en wat een dynamiek: hij zag tientallen actuele vragen en honderden reacties. En dan die zoekfunctie! Niet normaal meer! Meer dan 500 Topics over geitenmelk. En hoewel veel vragen leken te gaan over het exporteren van geitenmelkpoeder naar China , las hij in de overige topics al 6 bijna vergelijkbare situaties.

 

Toch maar eens op dit machtige forum een vraag stellen. Zou het hier zo lang duren voor de eerste reactie kwam? Vast niet, zo te zien zaten hier de kenners en zelfs een paar echte lactatiedeskundigen!

 

De eerste reacties kwamen snel, heel snel, en waren totaal niet wat het boertje er in de verste verte van verwacht had:

 

Je hebt je geiten vast en zeker geslagen, of erger nog! We zouden je aan moeten geven bij de Animal cops, lelijke geitenmisbruiker. Dat is de enige reden waarom geiten geen melk meer geven!

Je vertelt niet het hele verhaal. Volgens mij geven die geiten wel melk, maar wil je niet vertellen wat er echt aan de hand is!

 

Je moet je geiten ook alleen maar appels te eten geven, de rest is rommel

 

Laten we de zaak breder trekken: hoe gaat het met je kippen, geven die wel eieren?

 

Het boertje reageerde verrast:

dat heeft er helemaal niets mee te maken, wilt u aub gewoon mijn vraag beantwoorden?

 

Reactie volgde per omgaande, binnen 10 seconden:

Wie denk je wel dat je bent, geitenboertje? Komt hier een beetje als lam op dit forum je eerste vraag stellen en geeft gelijk een grote mond terug als iemand durft om door te vragen? Dat zijn onze mores op dit forum boertje. Niet jij stelt de vragen, dat doen WIJ en niemand anders!

 

Vervolgens nam de discussie een nog vreemdere wending. De ene na de ander begon zich te mengen in het krakeel dat overal over ging, behalve over zijn geiten die geen melk meer gaven. De discussie ging vooral over de discussie zelf. Ook verrassend waren de rode en groene blokjes die overal opdoken in de discussie. Het leek wel een kerstboom!

 

Wat was dit voor een vreemde club die zo nieuwelingen verwelkomde? Het boertje kreeg er een gek gevoel in zijn maag van. Met bezwaard hart stuurde hij een van de beheerders een mailtje, met verzoek om zijn profiel te verwijderen.

 

Die avond, onder genot van een biertje, dacht het boertje er nog eens over na. Zoveel kennis, zoveel deskundigen, maar helaas net te weinig beschaving naar nieuwe leden toe. Als die mensen eens wat meer begrip zouden tonen voor nieuwe leden (voor wie alles nieuw en spannend is en de mores nog niet kennen) zou dat hele geitenforum echt naar een Higher level getild worden. Wat minder gezever en minder gemoraliseer levert vast en zeker ook minder hanengedrag op. Een beetje Geittiquette!

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Laten we er vanuit gaan dat iedereen die hier komt (op de studenten- en werknemersvragen na) iets wil gaan ondernemen en dat wij hem of haar daarbij willen helpen. Zoveel mensen, zoveel wensen en andere handelswijzen.

 

 

Lief of naief? Misschien kan iemand deze vraag beantwoorden? Van mij mag dat dus snel dicht, maar nou durf ik niet meer. ::)

Denk dat iedereen blij is met een strenge moderatie en behoud van focus en het tijdig sluiten van topics, dus daar ligt de discussie helemaal niet. Volgens mij blijft het in dit blog en volgende discussie gaan om het verschil tussen 'helaas past jouw vraag niet op dit forum, succes met je zoektocht' en 'ga lekker auto's wassen' wat voor vele nieuwkomers en bestaande leden een bepaald gevoel meegeeft waarop wordt geattendeerd.

Link naar reactie
  • 0
Volgens mij blijft het in dit blog en volgende discussie gaan om het verschil tussen 'helaas past jouw vraag niet op dit forum, succes met je zoektocht' en 'ga lekker auto's wassen' wat voor vele nieuwkomers en bestaande leden een bepaald gevoel meegeeft waarop wordt geattendeerd.

 

Yep. Als ik de reacties/suggesties tot dusverre mag resumeren:

 

[*]verwelkomen

[*]tone of voice

[*]corrigeren indien nodig, maar op gepaste wijze en met toelichting van het hoe en waarom

[*]verwijzen naar de zoekfunctie (of beter nog: linken naar de zoekresultaten of specifieke topics)

[*]aanvullende informatie vragen maar uitleggen waarom dat nodig / wenselijk is

 

Voel je vrij om dit aan te passen of aan te vullen

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

In dit laatste geval ging het om een werkzoekende die ons vroeg hem "met een geweldig idee verder kunnen helpen aan een uitkering of inkomsten." Midden in de nacht krijgt hij binnen een half uur antwoord. De autowas reactie was kort en krachtig, maar voor zover ik kan zien wel serieus antwoord op zijn vraag. In plaats van rustig verdere reacties af te wachten reageert TS vrij agressief met "Met serieuze reacties graag... bedoelde ik zeker geen kleutelklas reactie waar ik helemaal niks aan heb. Deze reactie heeft absoluut niets met mijn vraag te maken.". Bij iemand die zo reageert ben ik niet gemotiveerd om nog verder iets aan te dragen en wellicht velen met mij.

 

In dat topic blijft het vervolgens stil waarop Dennis om half acht besluit om het topic met uitgebreide toelichting en antwoord te sluiten. Volgens mij betrof dit inderdaad geen ondernemersvraag en is deze dus terecht gesloten. Wellicht had Dennis een aanmoediging kunnen geven voor TS om zijn vraag anders te formuleren en er een ondernemersvraag van te maken, maar dat was vast niet op de door TS gewenste manier verlopen en in plaats daarvan heeft Dennis dus inhoudelijk antwoord gegeven op zijn vraag.

 

De enige andere gepaste reactie was volgens mij indien het moderatieteam de TS met een PM zou hebben terecht gewezen op zijn kleuterklas opmerking en de intentie om te helpen en dat TS dan zelf zijn topic zou hebben aangepast of verwijderd. Maar met afwikkeling per PM hou je gegeven antwoorden privé terwijl ze wellicht toekomstige WWB-zoekers verder kunnen helpen. (Of misschien wil je dat juist niet vanwege de aanzuigende werking...)

 

Verder eens met Norbert, alhoewel dergelijke werkwijze niet zomaar bij alle forumleden te plaatsen is. Dit klink eerder als een moderatortaak. Dus als we willen dat newbees bij afwijkende vragen eerst verwelkomt worden, dan moet een eerste topic gesloten blijven totdat een moderator ernaar heeft gekeken en waar nodig verwelkomt cq. bijgestuurd. Dit gaat dan wel ten koste van de reactietijd en moeten de newbees voortaan eerst wachten tot hun nieuwe topic toegelaten is.

Link naar reactie
  • 0

Wat de laatste suggestie van mmint betreft: misschien is het mogelijk om nieuwelngen te verplichten zich est voor te stellen in het voorsteltopic? Kan kort maar geeft ons wel een idee met wie we te maken hebben, al dan niet anoniem, en vanuit welke achtergrond de vraag wordt gesteld. De newbee kan dan ook op gepaste wijze welkom worden geheten. Pas na zich voorgesteld te hebben kan een vraag gepost worden.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0
Wat de laatste suggestie van mmint betreft: misschien is het mogelijk om nieuwelngen te verplichten zich est voor te stellen in het voorsteltopic? Kan kort maar geeft ons wel een idee met wie we te maken hebben, al dan niet anoniem, en vanuit welke achtergrond de vraag wordt gesteld. De newbee kan dan ook op gepaste wijze welkom worden geheten. Pas na zich voorgesteld te hebben kan een vraag gepost worden.

Is wat mij betreft veel te zwaar, het ging erom dat sommige mensen af en toe onbeleefd reageren op nieuwkomers en dit af kan schrikken. Om dan de oplossing te zoeken in 'laat ze zich eerst maar even voorstellen' vind ik dan weer te ver gaan. Net zoals het nu genoemde topic komt een 'snel' antwoord met een link naar randstad en auto's wassen gewoon niet serieus en/of helpend over. Dan krijg je natuurlijk weer een sneer terug vanuit teleurstelling (en is ook niet goed natuurlijk) en houdt het op.

 

Ik begrijp ook niet goed waarom mensen zich dan geroepen voelen om een sneer of opvoedende reactie zo snel te plaatsen. Als je niet wilt bijdragen omdat het een rare of onterechte vraag is, doe je dat niet en gaat het topic vanzelf wel op slot nadat een mod het heeft gelezen (die zijn ook vrij snel). Is er wel iemand die wil helpen (ook al is het een vraag die simpel gevonden kan worden op google of wat dan ook), so be it, dan doet die persoon dat toch gewoon, maakt voor de rest weinig uit.

 

Link naar reactie
  • 0

Poeh, toch even een 'hand in eigen boezem' moment bij het lezen van Norberts Blogpost, zo van: "Ben ik soms ook zo?" En inderdaad, ook ik lees terug dat ik weleens een reactie geef, die behoorlijk tegen het 'afserveren' aanschurkt. Maar ik zie er wel een beetje een lijn in, want een nieuwkomer die heel open een vraag stelt en daarbij blijk geeft zelf nog weinig denkwerk of onderzoek eraan te hebben besteed, wordt door mij inderdaad eerst terugverwezen naar zichzelf, dat is althans mijn bedoeling, al kan dat anders overkomen. Puntje van aandacht voor mij dus hoe dat overkomt! Ik ben daar wel stellig in: iemand met een vaag idee die hier een balletje opgooit dat vaak eindigt met 'alle suggesties zijn welkom', raakt mijn irritatiegrens soms en daarvan vind ik dat degene eerst op zichzelf moet worden teruggeworpen.

 

Ik heb ook het vermoeden dat een mod soms net even te welwillend is - of wil zijn - in de beantwoording van een vraag die buiten de focus van HL valt, dan krijgt betreffende TS wel een advies mee of een weblink waar de vraag dan wellicht wel gesteld kan worden, wel gevolgd door een slotje. Tegen het licht van de focus van HL en tegen het licht van Norberts post, vraag ik mij soms wel af of dit dan wellicht toch teveel de andere kant van de 'afserveermedaille' is en dat het voor andere nieuwkomers wellicht uitnodigend werkt of kan werken om toch de vraag hier maar te stellen? Kortom, de focus in dat soort antwoorden ook beter bewaken misschien?

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

 

Laten we er vanuit gaan dat iedereen die hier komt (op de studenten- en werknemersvragen na) iets wil gaan ondernemen en dat wij hem of haar daarbij willen helpen. Zoveel mensen, zoveel wensen en andere handelswijzen.

 

 

Lief of naief? Misschien kan iemand deze vraag beantwoorden? Van mij mag dat dus snel dicht, maar nou durf ik niet meer. ::)

 

Ik las dat en ik zou bijna posten "hoe kom je met deze vraag op HL terecht" maar iemand anders had al iets dergelijks gepost. Ik denk dat zo'n vraag wel op slot mag, met een vriendelijke verwijzing van de moderator.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Maar ik zie er wel een beetje een lijn in, want een nieuwkomer die heel open een vraag stelt en daarbij blijk geeft zelf nog weinig denkwerk of onderzoek eraan te hebben besteed, wordt door mij inderdaad eerst terugverwezen naar zichzelf, dat is althans mijn bedoeling, al kan dat anders overkomen.

 

Yep - en die discussie is 4 jaar geleden ook al een keer gevoerd, en blijkbaar zonder resultaat... ;)

 

Maar dan nog kun je dat op verschillende manieren aanpakken. Welk van de twee hieronder zou de meeste kans maken op zinnige reakties?

 

Digibeet 1

hoi hoi i kwil dus mijn draadloze internet aansluiten maar het werkt niet. WAT DOE IK FOUT!!?!1?

 

Digibeet 2

Ik heb vandaag de hele dag geprobeerd mijn mobiele internet aan de praat te krijgen, maar het wil maar niet lukken. Ik heb eerst de standaard installatie gedaan zonder succes. Daarna heb ik de laatste drivers geinstalleerd, enm ook dat werkte niet. Daarna op een forum gevonden dat het soms te maken hebben met het dwarsliggende fiepje tussen de halve bits, maar ook nadat ik die weer recht had gelegd gebeurde er niets. Heeft iemand een idee wat ik nog zou kunnen proberen?

 

Beide dezelfde vraag, in essentie, maar Digibeet 1 krijgt de wind van voren, en Digibeet 2 krijgt een antwoord. Vreemd he? ;)

Link naar reactie
  • 0

 

Laten we er vanuit gaan dat iedereen die hier komt (op de studenten- en werknemersvragen na) iets wil gaan ondernemen en dat wij hem of haar daarbij willen helpen. Zoveel mensen, zoveel wensen en andere handelswijzen.

 

 

Lief of naief? Misschien kan iemand deze vraag beantwoorden? Van mij mag dat dus snel dicht, maar nou durf ik niet meer. ::)

 

Misschien lief én naief dan. Maar aansluitend op de laatste post van Peter, ik denk dat digibeet 2 er zonder hulp ook wel komt en digibeet 1 JUIST onze (sturende) hulp nodig heeft. Kom vaak genoeg 'gevallen' tegen waarbij ik had gehoopt dat ze ergens hun vraag (hoe geformuleerd dan ook) hadden gesteld voordat ze er mee aan de slag gingen.....

 

Mooi Topic haal je aan TwaBla ;), na de openingspost is de reactie van Espen in mijn ogen prima. De reactie van TS is daarna gewoon ondankbaar. Ik zeg ook niet dat je 'lief' moet blijven, hier mag best kritisch op gereageerd worden in de trant van dat dit een antwoord is op zijn zeer brede en algemene vraag.

 

Maar goed, ik heb het 'probleem' ook niet geconstateerd en was gewoon mee aan het denken.

Marketing & Communicatie

Link naar reactie
  • 0

Mooi Topic haal je aan TwaBla ;), na de openingspost is de reactie van Espen in mijn ogen prima. De reactie van TS is daarna gewoon ondankbaar. Ik zeg ook niet dat je 'lief' moet blijven, hier mag best kritisch op gereageerd worden in de trant van dat dit een antwoord is op zijn zeer brede en algemene vraag.

 

En ik ben het daar uitdrukkelijk mee eens.

Link naar reactie
  • 0
...ik denk dat digibeet 2 er zonder hulp ook wel komt en digibeet 1 JUIST onze (sturende) hulp nodig heeft.

 

Maar willen we hulp bieden, of handjes vasthouden? Nummertje 2 komt er met een beetje hulp wel uit, nummertje 1 wekt de indruk dat 'ie een luie donder is die te beroerd is om zelf ook maar het kleinste beetje moeite te doen - het tegengestelde van ondernemen, dus. Ik vind #1 hier op die manier niet thuishoren.

Link naar reactie
  • 0

Daarom, iedereen pakt alles weer op een andere manier op. Dit zal op deze manier nog een lang discussiepunt blijven.

 

@Peter, misschien ben ik dan te 'lief en naief' om juist deze mensen te willen beschermen omdat ik bang ben dat ze het anders op hun manier gaan doen. Verder denk ik dat je met opbouwende kritiek #1 ook tot #2 kunt brengen of komt dan het naïeve weer om de hoek kijken? Maar ik snap je standpunt, en ben het er ook wel mee eens dat deze ondernemers ook juist van hun fouten kunnen leren.

 

Verder heb ik nog niet eerder een probleem constateert, maar daarvoor reageer ik zelf misschien nog te weinig.

Marketing & Communicatie

Link naar reactie
  • 0
@Peter, misschien ben ik dan te 'lief en naief' om juist deze mensen te willen beschermen omdat ik bang ben dat ze het anders op hun manier gaan doen.

 

Ik niet - daarom moet mijn dochter ook zelf haar werkstukken maken. Ze leert er niets van als ik dat voor haar doe. ;)

 

Verder heb ik nog niet eerder een probleem constateert, maar daarvoor reageer ik zelf misschien nog te weinig.

 

Die quote hierboven is uit 2009, dus het is absoluut geen nieuw issue.

Link naar reactie
  • 0

 

Als het goed is, merkt de doorsnee bezoeker amper wat door moderatie gefilterd wordt. Dat is al verwijderd of weggezakt in de ranking. Volgens mij gaat dat meestal snel, netjes en tamelijk correct.

 

Wat overblijft zijn incidentele berichten die tot discussie leiden, en soms wordt die discussie fel of vals. Daar kunnen we met z'n allen wat aan doen, gewoon door even de adem in te houden (voor degenen die ongeduldig zijn) of tegenwicht te bieden als je het waarneemt bij een ander.

 

Wie heeft een creatief idee om eindeloos gehakketak op een zijspoor te zetten, want daar zouden we iets aan hebben?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Als het goed is, merkt de doorsnee bezoeker amper wat door moderatie gefilterd wordt. Dat is al verwijderd of weggezakt in de ranking. Volgens mij gaat dat meestal snel, netjes en tamelijk correct.

 

Wat overblijft zijn incidentele berichten die tot discussie leiden, en soms wordt die discussie fel of vals. Daar kunnen we met z'n allen wat aan doen, gewoon door even de adem in te houden (voor degenen die ongeduldig zijn) of tegenwicht te bieden als je het waarneemt bij een ander.

 

Wie heeft een creatief idee om eindeloos gehakketak op een zijspoor te zetten, want daar zouden we iets aan hebben?

LIjkt mij het meest efficient als er een situatie ontstaat waarbij diegenen die geen mod zijn, ook niet de eerste 'negatieve' reactie plaatsen. iedereen weet dat de mods er heel snel (en soms hard maar verreweg altijd netjes en eerlijk) een slotje op zetten als iets al vaker te vinden is op HL of hier niet thuishoort. Als dan een 'normaal' lid perse eerder antwoord wil geven en dat flauw of onaardig doet, heeft dat werkelijk waar geen enkele toegevoegde waarde. Mocht een lid wel normaal antwoord willen geven, is de stemming al meestal omgeslagen. Dus als een ieder een nieuwe post ziet die volgens jezelf niet voldoet, dan reageer je gewoon niet tot een mod dit wel doet. Heeft zelfde effect en wellicht is iemand anders wel in een hele gulle bui en wil die wel een antwoord geven, dat maakt dan toch ook niemand uit. Waarom zou iemand anders het interesseren als iemand een te makkelijke vraag stelt en een ander geeft er antwoord op?

Link naar reactie
  • 0

... en sommigen interpreteren een duwtje in de rug als een trap in de onderrug.

 

Interessant voorbeeld. Want als je de rest van dat topic doorleest, dan zie je hoe het afloopt met deze oorspronkelijk niet op dit forum thuishorende vraag.

 

De vraagsteller krijgt na zijn oorspronkelijk zure reactie een keurige uitleg over het hoe en waarom en krijgt vervolgens - omdat het topic niet direct wordt gesloten - ook nog eens de kans om op zijn "vergissing" te reageren. Dat doet hij in mijn optiek heel netjes en daarna wordt hij ook nog eens geholpen met een aanbod voor gratis hulp en een uitgebreid antwoord.

 

Het resultaat voor de vraagsteller is dubbel: een antwoord op zijn vraag en duidelijkheid over waar hij hier wel of niet mee terecht kan, zonder dat er een onaangenaam gevoel blijft hangen.

 

Wat dat betreft vind ik je voorbeeld van die twee digibeten ook bijzonder. Want jij vindt de vraag van #1 hier niet thuishoren, maar mij lijken vragen over de installatie van mobiel internet hier sowieso niet op zijn plaats. Of wel?

Link naar reactie
  • 0
De vraagsteller krijgt na zijn oorspronkelijk zure reactie een keurige uitleg over het hoe en waarom en krijgt vervolgens - omdat het topic niet direct wordt gesloten - ook nog eens de kans om op zijn "vergissing" te reageren. Dat doet hij in mijn optiek heel netjes en daarna wordt hij ook nog eens geholpen met een aanbod voor gratis hulp en een uitgebreid antwoord.

 

Dat was een beetje mijn punt - het is maar net hoe iemand iets opvat.

 

Wat dat betreft vind ik je voorbeeld van die twee digibeten ook bijzonder. Want jij vindt de vraag van #1 hier niet thuishoren, maar mij lijken vragen over de installatie van mobiel internet hier sowieso niet op zijn plaats. Of wel?

 

Klopt, maar het was ook maar een voorbeeldje. We hebben ongeveer letterlijk vragen als "nou ik ga dus voor mezelf beginnen en moet ik nou ook belasting betalen?" gehad - dat was misschien een betere geweest... ;)

Link naar reactie
  • 0

Heb het (niet geheel toevallig) gisteren bij The Next Event met oppergeit Mikky nog even over de geitenbrij van hoeder Norbert gehad.

 

Het is een onderwerp dat elke paar jaar op Higherlevel voorbij komt. Een aantal jaren geleden hebben we afgesproken dat de eerste die ziet dat iemand als eerste bericht een vraag heeft geplaatst, die nieuweling in de eerste zin even welkom heet op HL. Dan voelt de nieuweling zich welkom en worden de actieve leden er even aan herinnerd dat het een draadje van een nieuweling is. Dat heeft toen een tijdje goed gewerkt. Maar de actieve leden veranderen en dus is ook dat wat naar de achtergrond gegaan.

 

Ik gok dat we allemaal snappen dat (aspirant-) ondernemers over een drempel stappen als ze hier als nieuweling meteen een vraag stellen - zeker degenen die in vooral in de 'echte' wereld leven en geen ervaring hebben met online fora. Veel van die nieuwelingen zijn door hun gebrek aan ervaring met ondernemerschap en met online fora, de eerste keer niet in staat om de juiste informatie te geven en hun vraag precies goed te formuleren.

 

Het doel van Higherlevel is wat mij betreft nog altijd zo veel mogelijk ondernemers zo goed mogelijk helpen. Bij nieuwelingen kunnen we dat onder andere doen door hen online het gevoel te geven dat hun vraag welkom is op HL en door hen het gevoel te geven dat we hen en hun vraag serieus nemen.

 

Door de veelheid aan discussies die hier voorbijkomen is het best moeilijk er altijd bij stil te staan of het gaat om een vraag van iemand met ervaring op HL of van een nieuweling. Zeker als iemand anders in zijn enthousiasme al op die vraag heeft gereageerd. Ik heb Mikky gevraagd of het mogelijk is dat er onder elke eerste post van een nieuweling die meteen een vraag durft te stellen, een automatisch berichtje van een paar regels kan komen waarin de nieuweling online welkom wordt geheten. Dan weten wij allemaal dat het om een nieuweling gaat en kunnen we wat makkelijker rekening houden met de - niet alleen door Norbert gewaardeerde - Geitiquette richting nieuwe boeren.

 

Tot zover de twee centen van een hele oude boer die maar zo af en toe langs deze wei komt en het jammer vindt dat er tussen de bergen prachtige hulpvaardige berichten waarin collega-boeren belangeloos hun agrarische kennis delen, ook regelmatig wat zure brei voor startende HL-boeren staat.

 

 

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.