Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Norbert Bakker

[Column] Geitiquette

Recommended Posts

(Nu weten we nog steeds niet waarom die verrekte geiten geen melk gaven)

 

Rustig, rustig. Ik weet dat je nieuw bent op deze materie, maar met het volgende kom je al een heel eind:

Neem 5 hectare grond.

 

Zet op de eerst hectare de geiten waarvan je denkt dat ze er zo al zijn.

Zet op de tweede hectare de geiten waarvan je denkt dat ze het nooit kunnen.

Zet op de derde de geiten waarvan je denkt dat ze het (nog wel) zouden kunnen.

Zet op de vierde de geiten waarvan je denkt dat ze het nooit meer zouden bereiken.

Zet op de vijfde (zucht) wat ze van de boer nog nodig hebben om het te kunnen.

 

Succes en groet ;)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Treffend gekozen bewoordingen in deze column.

 

[GEITEN) De beesten gedragen zich als jonge meiden (crypt.) 2) Giechelen 3) Giechelend aanstellen 4) Het zijn beesten die meisjesachtig lachen (crypt.) 5) Meisjesachtig giechelen 6) Meisjesachtig giebelen Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/GEITEN/1

 

Alle geiten verzaaaaaaaaamelen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet als boertje er rekening mee houden dat bokkigheid een belangrijke rol speelt in het productieprooces. Als een geit maar niet van haar bokkigheid af kan komen loopt de zaak in de soep.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Waarmee je suggereert dat de mening van Norbert, zelfs als die door diverse anderen gedeeld wordt, bepalend is voor hoe iedereen zich moet gedragen... 

Totdat ik de macht grijp met behulp van 7 kolonels en een gepensioneerde ex-Shell kapitein is dat niet het geval,... helaas ;D.

 

FF serieus: voor zover mij bekend is er consensus onder de mods dat de ontvangst van en reacties naar nieuwe leden moet veranderen. Laat deze blog a.u.b. een opmaat zijn naar een bredere discussie onder de leden over of en zo ja hoe dat moet. Mijn eigen mening is daar onderdeel van, maar die is niet maatgevend voor en ook niet doorslaggevend in deze discussie


Gecertificeerd Risk management Consultant, partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in risicomanagement & verzekeringen

Specialist in AOV en aansprakelijkheid voor ondernemers. Vragen of offerte? → ✉ ☏ Contact 

 

De nieuwste B2Bsure  Blogs

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

We kunnen wel geitegrapjes maken maar het probleem dat Norbert aankaart is reeel, en de oplossing heb ik hier nog niet voorbij zien komen.

 

 

De beleving is reëel. Of het per saldo (als je de voor- en nadelen afweegt) een probleem is, weet ik nog niet. Er is in de loop der jaren een filter ontstaan dat toegepast wordt op vragen van nieuwkomers om van alles vroegtijdig uit te filteren: studievragen, spam, helpdesk-issues, verzoeken om assistentie bij belastingfraude, enz. Die is onderdeel van de cultuur geworden. Voeg daarbij de neiging om bij vragen ook tussen de regels door te lezen (wat is nou het achterliggende probleem) en de ontvangst kan al snel als kritisch, onvriendelijk of zelfs agressief opgevat worden. En dan heb je nog het probleem van de stamtafel: mensen die elk topic vullen met prietpraat en ongein. Om over bekvechtende experts nog maar te zwijgen.

 

Dat is een terugkerend thema. Al jaren. En zal best een aantal nieuwkomers afschrikken.

 

Die filters juist afstellen is echter knap lastig. Er vindt bijvoorbeeld achter de schermen een hele discussie plaats over bv 'mag een vraag hinten naar wat wel eens opgevat kan worden als misleiding'? En een kritische benadering verdeelt de spraakgemeente al snel in twee kampen. Of talloze kampen. Maar laat je die houding varen, dan duiken er ineens columns op van allerlei snelgeld-coaches en andere clowns.

 

Wat blijft er hangen in de filters? HL doet erg vijandig tegen bv mensen van de pers en omroepen. HL is allergisch voor mensen die bij grote ondernemingen of adviesbureaus werken. Die worden weggehoond. HL is knap ongeduldig met studenten, ook niet aardig. En geiteboeren? Volgens mij valt dat reuze mee. Er zal best eens kritische vraag teveel gesteld worden, maar als ik naar andere fora en vraagbakens kijk is er geen plek in Nederland waar een kleine (beginnende) ondernemer zo snel een goed antwoord krijgt of zelfs een kritische analyse van zijn/haar probleem.

 

Misschien dat in dat laatste wel de pijn zit. Mensen vragen vaak niet om een kritische analyse. Die willen gewoon een direct antwoord. Maar worden de antwoorden beter als de opgeworpen vragen minder kritisch bekeken worden?

 

Of in geitiquette: gaan die geiten melk leggen als je de boer niet doorzaagt?


Got spare time, join Amazon Prime :smiling-face-with-sunglasses:  and watch Stan & Ollie! (meer gratis films)

Share this post


Link to post
Share on other sites

De oplossing ligt bij ierdere deelnemer aan HL!

 

Column goed lezen, wellicht verplichte kost.

 

Waarmee je suggereert dat de mening van Norbert, zelfs als die door diverse anderen gedeeld wordt, bepalend is voor hoe iedereen zich moet gedragen... ;)

Ik suggereerde helemaal niets!

 

De laatste alinea bevat twee woorden, beschaving en begrip, is daar iets mis mee om daar een beroep op te doen?

 

Als ik bij jou op bezoek kom, zal ik me toch ook moeten aanpassen aan de mores zoals die bij jou thuis gebruikelijk is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik suggereerde helemaal niets!

De laatste alinea bevat twee woorden, beschaving en begrip, is daar iets mis mee om daar een beroep op te doen?

Als ik bij jou op bezoek kom, zal ik me toch ook moeten aanpassen aan de mores zoals die bij jou thuis gebruikelijk is.

 

Fantastisch voorbeeld ( idem mijn wat onbedoeld felle reactie op Christine en haar reactie "het was maar een vraag hoor" daarop) van hoe zelfs mensen met 20 jaar forum- en nieuwgroep ervaring nog dagelijks moeite hebben met het zenden, ontvangen en interpreteren van content zonder context. Zonder meta-informatie als intonatie, mimiek en lichaamstaal moeten we volledig afgaan op een geschreven boodschap, informatie die doorgaans minder dan 10% uitmaakt van de totale communicatie.

Kun je dan voorstellen hoe moeilijk dat is voor een nieuwkomer? Die spreekt eigenlijk een totaal andere taal dan een lid dat hier al jaren rondloopt.


Gecertificeerd Risk management Consultant, partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in risicomanagement & verzekeringen

Specialist in AOV en aansprakelijkheid voor ondernemers. Vragen of offerte? → ✉ ☏ Contact 

 

De nieuwste B2Bsure  Blogs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de probleemstelling vanaf de eerste post duidelijk is valt dat wel mee. Dan wordt er netjes en inhoudelijk gereageerd, heb ik de indruk. Daarbij heeft iedereen vanuit zijn vak/branche-gebied zijn eigen expertise opgebouwd en deelt wat hij wel of niet wil delen. Daarnaast hebben we ook allemaal nog eens een eigen karakter. En dat karakter uitschakelen is iets wat je niet zou moeten willen. Dat zou ik een verarming van HL vinden en laat dat dus maar over aan ambtenaren. HL is een medium voor ondernemers, door ondernemers en ook door adviseurs, die er op een andere manier zijn opgerold en een belangrijke rol spelen.

 

Ik ben zelf behoorlijk relaxed in mijn zaken doen en dus ook in de manier waarop ik hier soms post. In mijn dagelijkse business zijn contactuele eigenschappen cruciaal. En daarbij moet je voorbij durven gaan aan het inhoudelijk-correcte en ook op een ander vlak een relatie met je klanten op kunnen bouwen. Dat is ook een verschil in ondernemen en ik begrijp best wel dat b.v. internet-ondernemers, hier normaliter nauwelijks mee te maken krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De kern zit hem volgens hierin:

Reactie volgde per omgaande, binnen 10 seconden:

Wie denk je wel dat je bent, geitenboertje?

 

en ik denk dat dat meer door de actualiteit gemotiveerd is dan door structureel voorkomen - dat soort reakties komen niet vaak voor, en ik ben het er mee eens dat je je daar als nieuw lid niet heel welkom door zult voelen.

 

Los van het voorbeeld uit Norbert's blog - het kan ook prima zijn dat het boertje door zijn eigen opmerkingen reakties als bovenstaande uitlokt. Is dat dan niet een beetje zijn eigen schuld? We zitten hier met een stel volwassen geitofielen bij elkaar, en met tere kinderzieltjes hoeven we niet echt rekening te houden.

 

Als ik bij jou op bezoek kom, zal ik me toch ook moeten aanpassen aan de mores zoals die bij jou thuis gebruikelijk is.

 

Zeker weten, anders sta je heel rap weer buiten! :)

 

Ik doelde er meer op dat Norbert deze blog volgens mij op eigen titel heeft geschreven, en dat het daarmee dus zijn mening is en niet de mores van HL.

 

Wat beschaving en begrip betreft - dat zijn en blijven natuurlijk twee concepten waarvan de invulling vaak volledig subjectief is.

Share this post


Link to post
Share on other sites
het kan ook prima zijn dat het boertje door zijn eigen opmerkingen reakties als bovenstaande uitlokt. Is dat dan niet een beetje zijn eigen schuld?

wat mij betreft : zeker!

 

We zitten hier met een stel volwassen geitofielen bij elkaar, en met tere kinderzieltjes hoeven we niet echt rekening te houden.

Wat mij betreft mogen we er iets meer rekening mee houden. Niet alleen richting topicstarter zelf, maar ook hoe het overkomt naar andere nieuwe leden.

 

Ik herinner me een topic van een maand of langer geleden waarbij een noob een vraag stelde die uitgelegd "kon" worden als het ontduiken van belasting. En een nog beter voorbeeld: onze relaxte moneymaking machine Jimmy van een paar maanden geleden.

 

In beide topics ontstond er een storm van reacties met gezever, gemoraliseer en hanengedrag. Wat IK persoonlijk interessant en leerzaam aan die discussie vond was hoe enorm imponerend en overrompelend een forum voor een nieuw lid eigenlijk kan zijn als je zo'n "tricky" vraag stelt. Je krijgt er op iedere reactie minstens 3 terug, zo niet meer, en in 3 verschillende richtingen: de zeveraars die de zaak breder trekken, de moralisten die schande prediken, de haantjes die onderling naar elkaar pikken enz enz.

 

Aan het einde van de dag zijn beide leden weggejaagd. Opgeruimd staat netjes roept de ene dan, toch alleen maar een zelfpromo van een zelfhulpgoeroe zegt de ander. Maar weet je wat een willekeurig ander nieuw of vers lid zegt? Die zegt: "wat een rattenclub is dat HL zeg, zonde van mijn tijd."

 

Nee, ik ben geen voorstander van tere zieltjes, maar iets meer consideratie (begrip, beschaving) met hoe het af en toe overkomt op anderen zou - wat mij betreft - prettig zijn.

 

 


Gecertificeerd Risk management Consultant, partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in risicomanagement & verzekeringen

Specialist in AOV en aansprakelijkheid voor ondernemers. Vragen of offerte? → ✉ ☏ Contact 

 

De nieuwste B2Bsure  Blogs

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar weet je wat een willekeurig ander nieuw of vers lid zegt? Die zegt: "wat een rattenclub is dat HL zeg, zonde van mijn tijd."

 

Is dat zo, of schat je dat zo in?

 

De andere kant van het verhaal kan namelijk zijn dat je alles met begrip en beschaving tegemoet treedt en dat die leden denken "Wat een ruggegraatloze troep is dat HL zeg, zonde van mijn tijd"... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Ik suggereerde helemaal niets!

De laatste alinea bevat twee woorden, beschaving en begrip, is daar iets mis mee om daar een beroep op te doen?

Als ik bij jou op bezoek kom, zal ik me toch ook moeten aanpassen aan de mores zoals die bij jou thuis gebruikelijk is.

Fantastisch voorbeeld ( idem mijn wat onbedoeld felle reactie op Christine en haar reactie "het was maar een vraag hoor" daarop) van hoe zelfs mensen met 20 jaar forum- en nieuwgroep ervaring nog dagelijks moeite hebben met het zenden, ontvangen en interpreteren van content zonder context. Zonder meta-informatie als intonatie, mimiek en lichaamstaal moeten we volledig afgaan op een geschreven boodschap, informatie die doorgaans minder dan 10% uitmaakt van de totale communicatie.

Kun je dan voorstellen hoe moeilijk dat is voor een nieuwkomer? Die spreekt eigenlijk een totaal andere taal dan een lid dat hier al jaren rondloopt.

 

Zoals je weet heb ik ruime ervaring met eenvoudig verkeerd te interpreteren bijdragen. En niet alleen hier, overigens. Voor een deel verwacht je van de lezer dat ze even extra nadenken of een post serieus is of niet, maar van nieuwkomers, speciaal die zonder uitgebreide forum-ervaring elders, kun je dat niet verwachten. Ik probeer daar altijd aan te denken, en ik denk dat ik er in slaag hen niet bloot te stellen aan mijn crypto-onserieuze bijdragen. Maar je weet nooit hoe iemand gaat reageren.

 

Ik ben erg blij dat Norbert het onderwerp hier heeft gepost, en ik hoop dat iedereen voortaan twee seconden extra nadenkt alvorens te reageren op een bijdrage van iemand met minder dan vijf bijdragen op HL. Het codewoord is nu ook vastgesteld: als je reageert op een bijdrage van een newbie en iemand gebruikt iets geitigs in de reactie, dan moet je een lichtje gaan branden.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is dat zo, of schat je dat zo in?

 

Tot aan mijn machtsovername met eerdergenoemde 7 kolonels en een gepensioneerde ex-shell kapitein, ben ik zo bescheiden om het mijn inschatting te noemen.

(Na mijn machtsovername is het zo, is het altijd zo geweest, zal het altijd zo blijven en zal iedereen die een andere mening is toegedaan de consequenties ondervinden)

 

dat je alles met begrip en beschaving tegemoet treedt en dat die leden denken "Wat een ruggegraatloze troep is dat HL zeg, zonde van mijn tijd"...

Kom nou Peter :), sinds wanneer kunnen begrip, beschaving én ruggengraat niet samengaan?

 


Gecertificeerd Risk management Consultant, partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in risicomanagement & verzekeringen

Specialist in AOV en aansprakelijkheid voor ondernemers. Vragen of offerte? → ✉ ☏ Contact 

 

De nieuwste B2Bsure  Blogs

Share this post


Link to post
Share on other sites

(Na mijn machtsovername is het zo, is het altijd zo geweest, zal het altijd zo blijven en zal iedereen die een andere mening is toegedaan de consequenties ondervinden)

 

Vanzelfsprekend, maar tot die tijd... ;)

 

Kom nou Peter :), sinds wanneer kunnen begrip, beschaving én ruggengraat niet samengaan?

Wat beschaving en begrip betreft - dat zijn en blijven natuurlijk twee concepten waarvan de invulling vaak volledig subjectief is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb op een ander forum ook wel eens geprobeerd een "protocol" te gaan handhaven in de manier waarop de aangedragen problemen worden opgelost. Maar het verschil van aanpak is van iedereen veel te groot om daar enige structuur in aan te brengen. Buiten het netjes en beleefd zijn, ben ik zelf meestal een "indirecte" antwoorder/helper. Ik probeer de vragenstellers eerst aan het denken te zetten en via een omweg naar het antwoord te werken. Dat levert vaak de meeste informatie op en daarvan blijft dan veel meer bij de vragensteller hangen. Met name de vragen over import en export naar China, beginnen nu wel wat lachwekkend te worden, omdat je bijna doorlopend naar de zoekfunctie van HL kunt verwijzen. Bovendien zijn er ook topics bij, waarvan je al op voorhand kunt inlezen dat de vragensteller in een dusdanig stadium verkeerd, dat je het op voorhand al niet serieus meer kunt nemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Met name de vragen over import en export naar China, beginnen nu wel wat lachwekkend te worden, omdat je bijna doorlopend naar de zoekfunctie van HL kunt verwijzen.

 

In de voorwaarden van HL opnemen "vraag niet naar leveranciers, gebruik google" ? ;D

 

Komt er wel weer een filter bij. :P

 


Rieel-schoonmaak

Share this post


Link to post
Share on other sites
In de voorwaarden van HL opnemen "vraag niet naar leveranciers, gebruik google" ?

Komt er wel weer een filter bij.

 

Beste Henk.

 

Heb je zelf wel eens op Google gezocht naar leveranciers? Weet je waar je dan uitkomt? Meestal hier

 

Get the problem? ; ;)

 

Zie deze redelijk vaak voorkomende zoekopdracht en resultaten eens HL is link 3, 7,8,9, en 10. De helft van de eerste 10 resultaten verwijst dus naar dit forum!

 

Jouw reactie is dus niet de oplossing, maar meestal juist de oorzaak/aanleiding dat mensen met die vraag op dit forum terecht komen.

 

Snap je nu ook hoe vreemd de opmerking "ga zoeken op google" overkomt op zo'n nieuw lid?


Gecertificeerd Risk management Consultant, partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in risicomanagement & verzekeringen

Specialist in AOV en aansprakelijkheid voor ondernemers. Vragen of offerte? → ✉ ☏ Contact 

 

De nieuwste B2Bsure  Blogs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat kan soms vreemd overkomen, maar je verwijst toch meestal naar de zoekfunctie op HL, of je plaatst meteen een link naar een zoekresultaat. Het is me trouwens ook wel opgevallen dat bepaalde figuren (soms ook irritante) na verloop van enige tijd ook weer verdwijnen. Ik vind het persoonlijk al een teken aan de wand, als iemand hier alleen maar komt om informatie te halen en geen enkele intentie heeft om informatie te brengen. Als je dat enige tijd meemaakt, heeft dat ook invloed in de manier waarop je de vragen leest/benadert.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zoek regelmatig op Google naar producten voor mijn bedrijf en kom eigenlijk weinig HL in de resultaten tegen. En ja het is logisch dat je in Google HL tegen komt met zoekopdrachten als "zoek leveranciers kleding zonder merk"

 

De meeste topics voor leveranciers beginnen met "Ik ben op zoek naar leveranciers voor......"

 

En verder begrijp ik best dat een dergelijk antwoord vreemd over komt bij nieuwe leden. Maar dat zal ook gelden voor het sluiten van studievragen e.d. Tenslotte gaan alle nieuwe leden akkoord met de voorwaarden (die ze niet lezen) :-\ Kunnen we die voorwaarden net zo goed afschaffen. ;D


Rieel-schoonmaak

Share this post


Link to post
Share on other sites

De meeste topics voor leveranciers beginnen met "Ik ben op zoek naar leveranciers voor......"

 

Die vraag hoort niet op HL, en dat kunnen we posters toch gewoon vertellen? HL is een plek waar ondernemers andere ondernemers helpen met ondernemersproblemen en ondernemersvragen. Maar branche-specifieke vragen vallen daar niet onder, volgens mij. Immers, als je ondernemer bent in een branche dan hoor je die dingen zelf beter te weten dan de gemiddelde HL'er.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Ik herinner me een topic van een maand of langer geleden waarbij een noob een vraag stelde die uitgelegd "kon" worden als het ontduiken van belasting.

 

 

Ik herinner me een discussie rond dezelfde tijd of zulke vragen uberhaupt toegestaan waren op dit ondernemersforum. Dan had deze noob sowieso geen kans gekregen zijn vraag voor te leggen. Naarmate er meer normen toegevoegd en vervolgens gehandhaafd worden die te maken hebben met de wettelijkheid van ondernemersgedrag, met de moraal en het fatsoen van vragenstellers en reageerders, wordt het risico op debat en conflict een stuk minder.

 

Dat is ook een manier om de sfeer te verbeteren: gewoon alles verwijderen wat niet in het gewenste sfeerbeeld past en conflct kan veroorzaken. Vragen over belastingontwijking of ongevraagde verzending van email. Topics over drugs en adult entertainment. Ideeën om personeel te ontslaan of weg te stimuleren. Ruw taalgebruik en dronkenmansgebral. Alles op basis van aanvullende sfeer- en fatsoensnormen. Zo kan er snel ingegrepen worden en voelen nieuwkomers zich verwelkomd in een gastvrije en smetvrije sfeer.

 

In plaats van negatief gedrag te bestrijden, kan je overigens ook positief gedrag bevorderen. Dus iets aardigs zeggen tegen een onwennige nieuwkomer. Iemand in bescherming nemen die kritiek krijgt. Zelfs als je het inhoudelijk niet met hem/haar eens bent. Geef maar onderdak aan vreemde snuiters, aan eigenwijze ondernemers, aan kritische geesten. Stel eventueel naast de knokploeg (bezemploeg) een knuffelploeg in die speciaal in de gaten houdt of nieuwkomers goed op weg geholpen worden. Of vragen niet genegeerd worden: (recent voorbeeld) en (nog een recent voorbeeld). Misschien met buddies werken, als optie voor nieuwkomers?

 

Tenslotte nog een opmerking: het afhaken van mensen die schrikken van de reacties op hun vraag wordt wellicht wel gecompenseerd door het toetreden van mensen die het juist prima vinden dat ze heel uiteenlopende reacties krijgen op wat ze aandragen.


Got spare time, join Amazon Prime :smiling-face-with-sunglasses:  and watch Stan & Ollie! (meer gratis films)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk niet dat vragen bewust genegeerd worden. Ze kunnen zakken op HL home en zo buiten het zicht belanden van degenen die die vragen zouden kunnen beantwoorden. Ik check nooit de boards, maar altijd home voor recente topics. Nu ben ik veel online dus mis ik vrijwel niets, maar als anderen ook alleen home volgen en eens per 3 dagen HL bezoeken dan missen ze wel eens wat. Ik denk eerder dat daar de reden ligt dat deze vragen nog niet beantwoord zijn.

 

Zal ze ook even kicken ;)


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 10 leden online en 290 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept