Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Norbert Bakker

[Column] Geitiquette

Recommended Posts

Mooie blog en parabel, Norbert.

 

Wie de schoen past trekke hem maar aan.

Het moderatie-team zal niet alles kunnen voorkomen, maar het lezen van een vraag van een newbie en die wel of niet beantwoorden op vriendelijke toon zonder daarbij meteen iemand in een hoek te drukken en te denigreren zal toch mogelijk zijn.

 

Daarbij zet ik wel de vraag of het moderatie-team niet eerder moet ingrijpen bij boertjes die absoluut niet op een forum thuishoren, ik denk dan aan een eerlijke autohandelaar die hier dagelijks verscheen met een gecompenseerd karma van -35, on-gecompenseerd was het een karma van -70. Of een toptoptopboekhouder die ronduit agressief is en aan het provoceren was. Provoceren was ook duidelijk de insteek van de eerlijke autohandelaar.

 

Wat er op zulke momenten achter de schermen bij het moderatie-team gebeurt is mij niet bekend, maar gezien de reacties van overige HL leden zat eigenlijk iedereen te wachten op een ban van zulke boertjes.

 

Door deze excessen toe te laten haal je ook heel veel agressie binnen wat langere tijd doorwerkt en dan meer normaal gaat worden.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het moderatie-team zal niet alles kunnen voorkomen, maar het lezen van een vraag van een newbie en die wel of niet beantwoorden op vriendelijke toon zonder daarbij meteen iemand in een hoek te drukken en te denigreren zal toch mogelijk zijn.

 

Het moderatieteam kan niets voorkomen, wij lopen altijd achter de feiten aan. Pas als het leed geschied is kan er orden ingegrepen. Dus als er een vraag beantwoord is door iemand in een hoek te drukken of te denogreren dan is dat gebeurd en het enige wat de mods dan kunnen doen is (achteraf) modereren.

 

Daarbij zet ik wel de vraag of het moderatie-team niet eerder moet ingrijpen bij boertjes die absoluut niet op een forum thuishoren, ik denk dan aan een eerlijke autohandelaar die hier dagelijks verscheen met een gecompenseerd karma van -35, on-gecompenseerd was het een karma van -70. Of een toptoptopboekhouder die ronduit agressief is en aan het provoceren was. Provoceren was ook duidelijk de insteek van de eerlijke autohandelaar.

 

Het forum heeft ook een zelfreinigend vermogen. De actieve leden sturen ook op hun manier bij. Het kan niet zo zijn dat de mods ieder topic dat enigszins provocerend is sluiten of een lid dat een andere toon aanslaat geband wordt. Jij haalt twee extreme voorbeelden aan waarin het allemaal te lang geduurd heeft. Maar ook deze mensen hebben een kans gehad en zijn op een gegeven moment heel kort gehouden en zelfs geband.

Vergeet niet dat het modereren van HL iets is dat erbij gebeurt, naast een drukke baan of onderneming. Aansturen moet dus primair vanuit de community komen en ingrijpen door mods pas als dat ontspoort. We hebben zelfs een hele mooie knop om ongeregeldheden te melden, en die wordt iij goed gevonden ;)

 

Wat er op zulke momenten achter de schermen bij het moderatie-team gebeurt is mij niet bekend, maar gezien de reacties van overige HL leden zat eigenlijk iedereen te wachten op een ban van zulke boertjes.

 

Snap ik, maar de mods zijn er ook voor om de belangen van deze boeren te behartigen. We zijn immers geen dictatuur. De autohandelaar begon altijd met goede vragen, de boekhouder had goedbedoelende bijdragen. Pas als er geen houden meer is moet je terugvallen op je meest ingrijpende instrument, en dat gebeurt dus ook.

Maar als gemeenschap kunnen wij deze mensen ook gewoon negeren en hun daarmee hun provocatieve werking onthouden. Blijkbaar is er in de gemeenschap ook behoeft om hier op in te gaan.

 

Door deze excessen toe te laten haal je ook heel veel agressie binnen wat langere tijd doorwerkt en dan meer normaal gaat worden.

 

Mods handelen primair vanuit de forumregels. Hierin staat ook een stukje over onverdraagzaamheid:

 

Hatelijke, racistische, fascistische, bedreigende, seksueel getinte, denigrerende, lasterende of schokkende berichten en afbeeldingen plaatsen is ongewenst en kan gevolgen hebben voor de deelname aan het forum. Plaats ook geen persoonlijke gegevens van derden (zoals naam, adres, telefoonnummer, e.d.) op het forum.

 

Als dit wordt gezien wordt er actief gemodereerd. Bij de autohandelaar werd er ingegrepen toen hij niet langer alleen maar provocerend was maar de regels echt ging overtreden.

 

In mijn optiek moet forumhygiëne uit de gemeenschap komen, een gemeenschap waartoe moderatoren ook behoren. Pas als dat niet werkt moet er actief ingegrepen worden. Moderen is dus als de noodoverloop in de wasbak: je kunt de bak rustig vol laten lopen zonder dat de kamer overstroomt, maar het is handiger om de kraan dicht te draaien of de stop eruit te trekken.


Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind het moeilijk om een zinnige bijdrage aan deze discussie te leveren.

 

Als een newbie met een vraag komt waar ik al eerder een antwoord op heb gegeven heb ik niet zo'n behoefte meer om het nog weer een keer te doen. Meestal doet iemand anders dat dan wel, of de newbie heeft via de zoekfunctie toch een van mijn of andersmans antwoorden gevonden.

 

Als ik wil weten of ik in de HL gemeenschap op een gereserveerde en nette manier, maar met een rechte rug antwoorden plaats kijk ik af en toe naar mijn eigen lijst met rode en groene blokjes. Waarbij niet de optelsom belangrijk is, maar wel de lijst met de afzonderlijke kleuren en hun inhoud.

Dit is een goede leidraad voor mij (alhoewel behoorlijk subjectief) hoe een newbie met mijn manier van antwoorden om zou kunnen gaan.

 

Ik weet, door schade en schande wijs geworden, dat een woord op papier of scherm tien keer zo doordringt bij de ontvanger dan een gesproken woord met alle lichaamstaal en omstandigheden er om heen.

Dus mijn formulering is tien keer doorgekeken, tien keer gecorrigeerd en tien keer doorgedacht voor ik hem verstuur. Zodat een newbie of een ervaren lezer op HL wel mijn boodschap begrijpt, maar niet weggejaagd wordt door mijn rechte rug.

 

Ik weet ook dat ik een vraag of reactie van iemand eigenlijk nooit impulsief van een antwoord moet voorzien.

Een tweede keer lezen verhoogt de kwaliteit van mijn antwoord denk ik altijd maar.

 

Maar of die geitenboer nu meer melk gaat krijgen door mijn antwoorden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het moderatie-team zal niet alles kunnen voorkomen, maar het lezen van een vraag van een newbie en die wel of niet beantwoorden op vriendelijke toon zonder daarbij meteen iemand in een hoek te drukken en te denigreren zal toch mogelijk zijn.

 

Het moderatieteam kan niets voorkomen, wij lopen altijd achter de feiten aan. Pas als het leed geschied is kan er orden ingegrepen. Dus als er een vraag beantwoord is door iemand in een hoek te drukken of te denogreren dan is dat gebeurd en het enige wat de mods dan kunnen doen is (achteraf) modereren.

 

HL is een afspiegeling van de samenleving, om een cliché te gebruiken.

 

Algemene voorwaarden worden niet gelezen, als een newbie een vraag neerzet die al dertig keer behandeld is, kun je daarop een sneer geven of deze de goeie richting op sturen. Dat is geheel aan degene die zich geroepen voelt de vraag te beantwoorden. Wordt er een sneer gegeven, dan is de newbie waarschijnlijk weg en wordt er negatief gesproken over HL.

 

Zo heb ik nu ook een mailtje ontvangen, "mag ik een offerte voor het plaatsen van een stopcontact bij de meterkast, ik woon in Dordrecht." Ga ik deze man een sneer geven, of stuur ik fatsoenlijk een mailtje terug met de boodschap iemand uit Dordrecht te zoeken, want ik woon in Leiden. Twee uur rijden v.v. voor een half uur werk, dan ben ik prijstechnisch veel te duur. Ik stuur een fatsoenlijk mailtje terug.

 

Of de moeite nemen om een offerte te maken en de klant neemt niet de moeite ooit nog iets van zich te laten horen, ook niet na het zenden van een mailtje. En dat heb je ook bij HL.

 

Daarom is het wel goed er eens bij stil te staan, en beantwoord een vraag alsof je een vraag van een klant beantwoordt. En ongetwijfeld ben ik ook wel een kort geweest, gelukkig is het geen model-forum, er mag best wel wat leven in de brouwerij zijn ;D

 

Dat maakt dit forum zoals het is, daarbij iets meer rekening houdend met newbies, zodat ze willen blijven. Sommigen komen eenmalig langs om iets te halen, dat is dan zo.

 

Tot volgende week op een gezellige dag. Ik zag je naam erbij staan. Dennis.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
als een newbie een vraag neerzet die al dertig keer behandeld is, kun je daarop een sneer geven of deze de goeie richting op sturen. Dat is geheel aan degene die zich geroepen voelt de vraag te beantwoorden. Wordt er een sneer gegeven, dan is de newbie waarschijnlijk weg en wordt er negatief gesproken over HL.

Hoe vaak gebeurt dat nou eigenlijk? Is er een cijfertijger onder de mods die even kan kijken naar de newbee's van 2013?

- Hoeveel nieuwe leden waren er?

- Hoeveel daarvan hebben een topic gestart?

- Hoeveel daarvan hebben buiten hun eerste topic niet verder gereageerd?

- Hoeveel afhakers hadden we dit jaar door gesneer?

- Hoeveel hebben er om andere reden nooit meer van zich laten horen?

 

Voor zover ik kan zien krijgen verreweg de meeste newbee's gewoon nette antwoorden en zijn er zelden topics waarbij er alleen maar gesneerd wordt. Daarbij hebben we zoals Herman al schreef best wel de nodige sociale controle. In gevallen waarbij de reactie iets te rauw is, zie je vaak ook dat andere lezers hierop gepast reageren, al dan niet ondersteund door de kneuzen-knop.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

als een newbie een vraag neerzet die al dertig keer behandeld is, kun je daarop een sneer geven of deze de goeie richting op sturen. Dat is geheel aan degene die zich geroepen voelt de vraag te beantwoorden. Wordt er een sneer gegeven, dan is de newbie waarschijnlijk weg en wordt er negatief gesproken over HL.

Hoe vaak gebeurt dat nou eigenlijk? Is er een cijfertijger onder de mods die even kan kijken naar de newbee's van 2013?

- Hoeveel nieuwe leden waren er?

- Hoeveel daarvan hebben een topic gestart?

- Hoeveel daarvan hebben buiten hun eerste topic niet verder gereageerd?

- Hoeveel afhakers hadden we dit jaar door gesneer?

- Hoeveel hebben er om andere reden nooit meer van zich laten horen?

 

Voor zover ik kan zien krijgen verreweg de meeste newbee's gewoon nette antwoorden en zijn er zelden topics waarbij er alleen maar gesneerd wordt. Daarbij hebben we zoals Herman al schreef best wel de nodige sociale controle. In gevallen waarbij de reactie iets te rauw is, zie je vaak ook dat andere lezers hierop gepast reageren, al dan niet ondersteund door de kneuzen-knop.

 

 

Nu licht je specifiek 1 reactie op een Blog die met een bepaalde reden is geschreven eruit. Dan hoef je niet mijn reactie erop er uit te lichten, maar kun je je beter richten op het waarom de Blog is geschreven.

 

Wat was dit voor een vreemde club die zo nieuwelingen verwelkomde? Het boertje kreeg er een gek gevoel in zijn maag van. Met bezwaard hart stuurde hij een van de beheerders een mailtje, met verzoek om zijn profiel te verwijderen.

 

Die avond, onder genot van een biertje, dacht het boertje er nog eens over na. Zoveel kennis, zoveel deskundigen, maar helaas net te weinig beschaving naar nieuwe leden toe. Als die mensen eens wat meer begrip zouden tonen voor nieuwe leden (voor wie alles nieuw en spannend is en de mores nog niet kennen) zou dat hele geitenforum echt naar een Higher level getild worden. Wat minder gezever en minder gemoraliseer levert vast en zeker ook minder hanengedrag op. Een beetje Geittiquette!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Snap ik, maar de mods zijn er ook voor om de belangen van deze boeren te behartigen. We zijn immers geen dictatuur. De autohandelaar begon altijd met goede vragen, de boekhouder had goedbedoelende bijdragen. Pas als er geen houden meer is moet je terugvallen op je meest ingrijpende instrument, en dat gebeurt dus ook.

 

Sorry, maar da's alleen maar leuke PR-praat - de autohandelaar heeft misschien goede vragen gesteld, maar heeft ook vanaf dag 1 alle antwoorden die hij kreeg naast zich neergelegd. Daarnaast maakte hij er een hobby van om andere discussies te ontsporen en maakte hij racistische opmerkingen, en dat is minstens een jaar te lang doorgegaan.

 

Ik vind het prima om uit te gaan van het goede in de mens, maar je kan het ook overdrijven. Op HL wordt wat dat betreft in sommige opzichten heel erg veel toegestaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Het topic gaat erover dat we goedwillende nieuwkomers soms afschrikken, niet dat we kwaadwillende nieuwkomers soms niet voldoende of niet tijdig afschrikken.


Got spare time, join Amazon Prime :smiling-face-with-sunglasses:  and watch Stan & Ollie! (meer gratis films)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@peter Wat is gepast en ongepast? ( buiten deze specifieke garagehouder om)

 

Op HL vond (vind) ik je "persoonlijk" soms overkomen als een botte lul. Tegendraads om het tegendraads zijn en veelal de snel de scherpte opzoekende. En soms vond ik die scherpte ongewenst. Dit geld hetzelfde voor TwaBla (mijn mening). He ik moet leren en een beetje eelt krijgen op die ziel :-)

 

Maar dit geld voor hoe ik het vond/zag in het begin als newbie en hoe ik net nu soms ook ervaar. Alleen ik heb nu meer ervaring, dus ik kan dingen nu beter plaatsen (misschien meer eelt of ervaring blijkbaar). En iedereen is anders.

 

Maar goed ik ben ik, en jullie zijn jullie. En volgens mij hebben wij allemaal hetzelfde belang "een leuke en leerzame community van verschillende mensen en inzichten".

 

Dus (persoonlijk en bescheiden) ben het wel eens met Norbert. Wat meer terughoudendheid en meer uitgaan van het goede bij een nieuw lid en zijn misschien "onbehouwen, korte of slechte" eerste instap op HL zou soms wenselijk zijn. Maar sommige van mijn laatste reacties verdienen ook geen prijs voor "genuanceerdheid"...

 

Mijn twee centjes,

 

Micha


www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Share this post


Link to post
Share on other sites
@peter Wat is gepast en ongepast?

 

Daar leg de vinger op de zere plek - dat kan niemand je vertellen.

 

Natuurlijk heeft iedereen er een mening over, maar daar houdt het dan ook mee op. Vandaar dat er onduidelijkheid is over wat wel en niet gewenst is op HL - het ligt er namelijk helemaal aan aan wie je dat vraagt, en in wat voor bui die persoon is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit geld hetzelfde voor TwaBla (mijn mening). Heb ik moet leren en een beetje eelt krijgen op die ziel :-)

 

Weet ik. Beetje achtergrond. Peter B et moi hebben actief gemodereerd in een periode van hevige groei van dit forum (veel steiler dan nu) en een enorme aanwas van (behalve de doelgroep) ook spammerts, mlmers, studenten, hobbyisten en ander onkruid (knipoog) en toen ook snel en gericht gesnoeid met het oog op Innovatie & Ondernemerschap. Daar werd ook weleens een bloempje het slachtoffer van.

 

Inmiddels is er meer balans in de aanwas en kan het allemaal veel vriendelijker. Dat snap ik ook wel (Peter kan prima voor zichzelf spreken) al komt soms de eeltige drilsergeant nog weleens naar boven. Bijvoorbeeld als de sfeer zo belangrijk wordt dat het verzandt in een koterclubje van de stamgasten - die ook weer massaal meedoen aan dit topic. Of als het toelatingsbeleid zo gemoedelijk wordt dat column- en blogkolommen vollopen met zelfpromotors en andere praatjesmakerts.

 

Maar dat is een ander onderwerp.


Got spare time, join Amazon Prime :smiling-face-with-sunglasses:  and watch Stan & Ollie! (meer gratis films)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stel je voor dat we het "3 strikes" model gaan aanhouden...

 

Iedereen is een goedbedoelde slagman, maar bij "fout" nr 3 gaan de alarmbellen aan. Eerst een zachte onderhandse bal, daarnaa een goeie pitch maar pas daarna maak je zijn elleboog kapot.

 

He ik bedenk ook maar iets :-)

 

 

 


www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huh.... was het nu de bedoeling om stamgasten buiten deze discussie te houden? Ik ben van mening dat je dit nooit eenduidig kunt oplossen, tenzij je dit aan een forumbot-mod over zou kunnen laten, die gevoelloos kan snijden en modereren. Overigens merk ik hier nauwelijks iets van botheid. Ik zit op een forum in de Vs, waar zo'n 23000 geregistreerde ondernemers verkeren en daar is men veel strenger in het handhaven van regels. Zo streng dat ik ze soms zelfs enigszins discriminerend vind.

 

Ik zou het zelf onprettig vinden als het persoonlijke karakter verloren gaat door regeltjes en overdadige mod-ijver. Geven en nemen is een van de belangrijkste factoren in leven en zaken doen en dat mag hier ook best zo blijven.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Huh.... was het nu de bedoeling om stamgasten buiten deze discussie te houden?

Zou ik dan dit blog hebben geschreven P.J? ;)

 

FF Serieus: ik (op persoonlijke titel dus) zie juist heil een brede discussie onder de (actieve) leden.

 

 


Gecertificeerd Risk management Consultant, partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in risicomanagement & verzekeringen

Specialist in AOV en aansprakelijkheid voor ondernemers. Vragen of offerte? → ✉ ☏ Contact 

 

De nieuwste B2Bsure  Blogs

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Reuzen, kneuzen, geiten en geuzen: zou zo maar een nieuw game kunnen zijn.


Got spare time, join Amazon Prime :smiling-face-with-sunglasses:  and watch Stan & Ollie! (meer gratis films)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Adds, awards and likes...... :P

 

Als er toevallig een mod tussen zit die met een botte bijl werkt, is dat een goede zaak. Ik vermaak me opperbest met zo'n hakkertje! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Actueel voorbeeld waarin je kan zien dat simpelweg een vraag beantwoorden niet hetzelfde is als even kritisch doorvragen. Hoe wordt deze ondernemer nou echt geholpen? Met een doorverwijzing naar kredietbronnen of met vragen naar zijn motieven?


Got spare time, join Amazon Prime :smiling-face-with-sunglasses:  and watch Stan & Ollie! (meer gratis films)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat een gemèkker ;) Leuke column Norbert.

 

Laten we er vanuit gaan dat iedereen die hier komt (op de studenten- en werknemersvragen na) iets wil gaan ondernemen en dat wij hem of haar daarbij willen helpen. Zoveel mensen, zoveel wensen en andere handelswijzen.

 

Diegene die hier komen en de zoveelste vraag stellen die wellicht via google opgezocht had kunnen worden, zijn juist diegene die de meeste aandacht kunnen gebruiken! Ook zonder HL-hulp zullen zij wellicht aan de slag gaan, terwijl het juist beter kan zijn wanneer deze (soms zeer) kritische groep deze beginnende ondernemer aandachtspuntjes meegeeft.

 

Hiermee bedoel ik niet dat diegene die hier komt de antwoorden ook moet opvolgen, iedereen doet het namelijk anders. Het is aan de ondernemer zelf wat hij/zij hiervan meeneemt.

 

Een simpele 'welkom op ons forum, het antwoord op je vraag is hier te vinden.....maar heb je wellicht ook gedacht aan.......' is misschien iets in de goede richting? #toon

 

Ps. hoeveel van jullie lezen eerst aandachtig ALLE voorwaarden en huisregels voordat men iets gaat posten op een forum?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ook maar even mijn 2 centen (die kan ik nog wel missen na Prinsjesdag):

 

Ik denk dat de echte kracht en waarde van HL inderdaad ligt in het feit dat er vaak relatief goed advies gegeven wordt voor zover mogelijk op een forum en niet zoals op veel fora iedereen maar wat roept. Bij beter advies hoort nou eenmaal wat meer achtergrond en soms dus ook een beetje meer doorvragen en alternatieven aanwijzen.

 

Twabla geeft een topic aan wat daar naar mijn mening ook op aansluit. En vaak is het ook goed dat iemand met zn neus op de feiten wordt gedrukt en/of aangespoord meer eigen initiatief te nemen.

 

Maar belangrijkste boodschap uit de blog lijkt mij dat het ook hier de toon is die de muziek maakt en deze meldingen aan (zeker nieuwe) mensen ook op wat normalere manier kunnen. Ieder zn ding natuurlijk (een forum is nou eenmaal een verzamelplek waar iedereen met elkaar mag communiceren op de eigen manier) maar persoonlijk vond ik de laatste tijd veel posts ook vrij snel al uitdraaien op geblaf en gesneer in plaats van dat je duideiljk kon zien dat hier de mensen zitten die je goed en direct op weg kunnen helpen met een probleem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Laten we er vanuit gaan dat iedereen die hier komt (op de studenten- en werknemersvragen na) iets wil gaan ondernemen en dat wij hem of haar daarbij willen helpen. Zoveel mensen, zoveel wensen en andere handelswijzen.

 

 

Lief of naief? Misschien kan iemand deze vraag beantwoorden? Van mij mag dat dus snel dicht, maar nou durf ik niet meer. ::)


Got spare time, join Amazon Prime :smiling-face-with-sunglasses:  and watch Stan & Ollie! (meer gratis films)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lief of naief? Misschien kan iemand deze vraag beantwoorden? Van mij mag dat dus snel dicht, maar nou durf ik niet meer. ::)

 

Daarom is modereren ook teamwerk ;)


Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lief of naief? Misschien kan iemand deze vraag beantwoorden? Van mij mag dat dus snel dicht, maar nou durf ik niet meer. ::)

 

Discussiëren over Geitiquette is leuk, maar het komt uiteindelijk toch op de praktijk aan. Ik vraag me af of deze vraag niet ook op een andere manier had kunnen worden beantwoord.

 

In dit geval wilde TS na 3 jaar werkeloosheid samen met een vriend een onderneming beginnen, heeft zich ingeschreven bij KvK en Belastingdienst, maar op de een of andere manier is dat niet van de grond gekomen. Waarom dan niet de vraag gesteld wat TS precies wilde beginnen, wat hij allemaal gedaan heeft om daar een succes van te maken, welke problemen hij is tegengekomen?

 

In plaats daarvan verwijzen we hem naar een uitzendbureau of adviseren hem auto's te gaan wassen. Of raden hem aan zich uit te laten schrijven bij de KvK. Dat kan uiteindelijk heel goed het beste voor TS blijken te zijn, maar in mijn optiek komt zo'n advies ná een paar gerichte vragen over zijn eerste stappen in het ondernemerschap.

 

De vraag is wellicht wat onhandig geformuleerd, en we kunnen daarom heel gemakkelijk aannemen dat dit geen ondernemersvraag is en het topic sluiten. Maar in plaats van de aanname "er is nog niet eens een product of dienst dat je aanbiedt" (waarbij ik met name struikel over de toon van het "nog niet eens" in deze zin) en het topic te sluiten hadden we hier de daad bij het woord kunnen voegen en deze nieuweling wat hartelijker kunnen behandelen.

 

Eén vraag om nadere toelichting (eventueel "achter de schermen") was in mijn optiek zowel voor deze TS als voor anderen die hier nieuw binnenkomen en dit topic lezen een stuk prettiger geweest.

 

Zo, nu ben ik mijn twee centen ook kwijt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 12 leden online en 320 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept