Ik ben ZZP-er en heb een conflict met een klant van mij.
Mijn klant (Bedrijf A) heeft zelf een klant (Bedrijf B) die werk had liggen waar Bedrijf A niet aan toe kwam. Bedrijf A heeft mij benaderd om dit werk (Project 1) te doen. Bedrijf A vertelde mij "Doe jij deze klus, dan heb ik een voet binnen de deur om te praten over meer werk voor ons" en "Wij verdienen hier zelf geen cent aan."
Pikant detail is dat klant B nadrukkelijk heeft aangegeven dat zij alleen onderhandelen met Bedrijf A en dat ik dus over de randzaken van deze opdracht moet communiceren met bedrijf A. Later blijkt dat er achter de schermen een detacheringsovereenkomst is afgesloten, terwijl Bedrijf A mij altijd heeft voorgehouden dat dit een vriendendienst was en zij er verder niets aan zouden verdienen.
Gedurende het project heeft Bedrijf A mij deelfacturen uitbetaald onder het mom van "een voorschot".
Halverwege het project kwam er een kink in de kabel bij Bedrijf B waardoor zij besloten dat het project tot nader order stil zou komen te liggen vanwege een intern conflict. In de tussentijd wilden ze graag dat ik een tweede opdracht (Project 2) zou uitvoeren. Ik ging daarmee akkoord op voorwaarde en toezegging dat er direct na oplevering zou worden betaald. Dit is bevestigd door zowel Bedrijf A als Bedrijf B.
Project 2 wordt afgerond en gaat het plotseling heel snel.
[*] Bedrijf B verklaart dat zij een betalingstermijn van 40 dagen hebben en dus niet, zoals afgesproken, direct zullen betalen.
[*] Bedrijf A laat mij weten dat zij de betaalde deelfacturen (de voorschotten) van Project 1 zullen inhouden op de factuur van Project 2. Ik verzet me en maak de afspraak dat ik in ieder geval 40% uitbetaald wil krijgen.
[*] De 40 dagen gaan voorbij en nog steeds geen betaling door Bedrijf B. Bedrijf A reageert laconiek, "ik zal van de week eens bellen".
Op dit moment wacht ik nog steeds op geld en moet ik continue op eieren lopen. Als ik een dringende toon in mijn communicatie gebruik strijk ik ze tegen de haren in en kan ik nog langer wachten. Elke week lijken de gemaakt afspraken weer te veranderen.
Deze kwestie heeft een enorme impact . Wat zijn mijn opties?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
NVT
NVT
Ik ben ZZP-er en heb een conflict met een klant van mij.
Mijn klant (Bedrijf A) heeft zelf een klant (Bedrijf B) die werk had liggen waar Bedrijf A niet aan toe kwam. Bedrijf A heeft mij benaderd om dit werk (Project 1) te doen. Bedrijf A vertelde mij "Doe jij deze klus, dan heb ik een voet binnen de deur om te praten over meer werk voor ons" en "Wij verdienen hier zelf geen cent aan."
Pikant detail is dat klant B nadrukkelijk heeft aangegeven dat zij alleen onderhandelen met Bedrijf A en dat ik dus over de randzaken van deze opdracht moet communiceren met bedrijf A. Later blijkt dat er achter de schermen een detacheringsovereenkomst is afgesloten, terwijl Bedrijf A mij altijd heeft voorgehouden dat dit een vriendendienst was en zij er verder niets aan zouden verdienen.
Gedurende het project heeft Bedrijf A mij deelfacturen uitbetaald onder het mom van "een voorschot".
Halverwege het project kwam er een kink in de kabel bij Bedrijf B waardoor zij besloten dat het project tot nader order stil zou komen te liggen vanwege een intern conflict. In de tussentijd wilden ze graag dat ik een tweede opdracht (Project 2) zou uitvoeren. Ik ging daarmee akkoord op voorwaarde en toezegging dat er direct na oplevering zou worden betaald. Dit is bevestigd door zowel Bedrijf A als Bedrijf B.
Project 2 wordt afgerond en gaat het plotseling heel snel.
[*] Bedrijf B verklaart dat zij een betalingstermijn van 40 dagen hebben en dus niet, zoals afgesproken, direct zullen betalen.
[*] Bedrijf A laat mij weten dat zij de betaalde deelfacturen (de voorschotten) van Project 1 zullen inhouden op de factuur van Project 2. Ik verzet me en maak de afspraak dat ik in ieder geval 40% uitbetaald wil krijgen.
[*] De 40 dagen gaan voorbij en nog steeds geen betaling door Bedrijf B. Bedrijf A reageert laconiek, "ik zal van de week eens bellen".
Op dit moment wacht ik nog steeds op geld en moet ik continue op eieren lopen. Als ik een dringende toon in mijn communicatie gebruik strijk ik ze tegen de haren in en kan ik nog langer wachten. Elke week lijken de gemaakt afspraken weer te veranderen.
Deze kwestie heeft een enorme impact . Wat zijn mijn opties?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/42797-opdracht-via-tussenpersoon-betalingsproblemen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag