• 0

Opdracht via tussenpersoon, betalingsproblemen

Ik ben ZZP-er en heb een conflict met een klant van mij.

Mijn klant (Bedrijf A) heeft zelf een klant (Bedrijf B) die werk had liggen waar Bedrijf A niet aan toe kwam. Bedrijf A heeft mij benaderd om dit werk (Project 1) te doen. Bedrijf A vertelde mij "Doe jij deze klus, dan heb ik een voet binnen de deur om te praten over meer werk voor ons" en "Wij verdienen hier zelf geen cent aan."

Pikant detail is dat klant B nadrukkelijk heeft aangegeven dat zij alleen onderhandelen met Bedrijf A en dat ik dus over de randzaken van deze opdracht moet communiceren met bedrijf A. Later blijkt dat er achter de schermen een detacheringsovereenkomst is afgesloten, terwijl Bedrijf A mij altijd heeft voorgehouden dat dit een vriendendienst was en zij er verder niets aan zouden verdienen.

Gedurende het project heeft Bedrijf A mij deelfacturen uitbetaald onder het mom van "een voorschot".

Halverwege het project kwam er een kink in de kabel bij Bedrijf B waardoor zij besloten dat het project tot nader order stil zou komen te liggen vanwege een intern conflict. In de tussentijd wilden ze graag dat ik een tweede opdracht (Project 2) zou uitvoeren. Ik ging daarmee akkoord op voorwaarde en toezegging dat er direct na oplevering zou worden betaald. Dit is bevestigd door zowel Bedrijf A als Bedrijf B.

Project 2 wordt afgerond en gaat het plotseling heel snel.

[*] Bedrijf B verklaart dat zij een betalingstermijn van 40 dagen hebben en dus niet, zoals afgesproken, direct zullen betalen.

[*] Bedrijf A laat mij weten dat zij de betaalde deelfacturen (de voorschotten) van Project 1 zullen inhouden op de factuur van Project 2. Ik verzet me en maak de afspraak dat ik in ieder geval 40% uitbetaald wil krijgen.

[*] De 40 dagen gaan voorbij en nog steeds geen betaling door Bedrijf B. Bedrijf A reageert laconiek, "ik zal van de week eens bellen".

Op dit moment wacht ik nog steeds op geld en moet ik continue op eieren lopen. Als ik een dringende toon in mijn communicatie gebruik strijk ik ze tegen de haren in en kan ik nog langer wachten. Elke week lijken de gemaakt afspraken weer te veranderen.

Deze kwestie heeft een enorme impact . Wat zijn mijn opties?

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Klant A moet zich gewoon aan de afspraken houden die ze met jou maken, of ze nu door B betaald worden of niet. Klant B is voor jou geen partij in deze, dus daar heb je eigenlijk niks mee te maken.

Wat heb je bewijsbaar dmv contracten, afspraken die via e-mail bevestigd zijn etc? Daarvan hangt af of het zin heeft om met juridische stappen te dreigen.

Heb je de mogelijkheid om werk te in retentie te houden als pressiemiddel zolang het hele bedrag niet voldaan is?

Het lijkt me in elk geval dat je directe opdrachtgever A, niet echt betrouwbaar is en dat je in het vervolg alles heel duidelijk op papier moet zetten en en bij offertes/contracten naar je algemene voorwaarden moet refereren waarin betaling, retentierecht etc. meestal duidelijk omschreven zijn.

vriendelijke groet,

Jean

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

• 0

Het vervelende is dat Bedrijf A een vriend is/was die een klusje voor me had en er vooraf geen zaken op papier zijn gezet, maar slechts mondeling is afgesproken dat hij er tussen zou zitten en ik Bedrijf A moest factureren -- dan zou hij Bedrijf B factureren. Hij beroept zich op "Ik wacht op betaling van Bedrijf B, pas dan kan ik jou betalen"

• 0

is afgesproken dat hij er tussen zou zitten en ik Bedrijf A moest factureren -- dan zou hij Bedrijf B factureren. Hij beroept zich op "Ik wacht op betaling van Bedrijf B, pas dan kan ik jou betalen"

Dit is vaak de realiteit als je ingehuurd wordt, Ik merk dat zelf ook. Mijn eigen klanten betalen veel sneller dan mijn collega onderaannemer die mij weer inhuurt.

Hij factureert aan het eind van de periode naar zijn klant die een betalingstermijn van 60 dagen heeft. Mijn factuur die ik aan het eind van de periode stuur meldt een betalingstermijn van 14 dagen maar dat worden er meestal 65 :-\

En ja, ook in dit geval is het een vriend van mij en staat er niks op papier, kwestie van goed vertrouwen en niet zakelijk zijn. :P

Blijft een lastig issue als je met of voor vrienden werkt. ;)

Advocaat inschakelen? is vaak een dure en onzekere optie, wellicht dat de juristen/incasseerders hier nog wat tips voor hebben.

• 0

Juist als je zaken doet met vrienden is het ontzettend belangrijk alles op papier te zetten. En misschien is dat wel nog veel belangrijker als daar nog een derde partij bij komt. Ik zeg altijd tegen mijn klanten dat je afspraken moet maken als alles nog koek en ei is, er geen vuiltje aan de lucht is en je je niet kunt voorstellen dat er ook maar iets fout kan gaan. Dat lijkt onzinnig, maar blijkt ontzettend wijs te zijn als alkes operns niet meer zo zonnig is, zoals nu.

Nu zit je in een lastig parket en ervaar je de keerzijde. Zoals je zelf schrijft: "Iedere week lijken de afspraken te veranderen." Tja, als er niets op papier staat wordt het allemaal heel vluchtig en onberekenbaar. En niemand weet blijkbaar wat er is afgesproken, behalve jij. Ronduit een %#*)@ situatie.

Jij stelt dat de kwestie een enorme impact heeft. Dat is zowel privé (de relatie met ondernemer A) als zakelijk (er komt geen geld binnen). Een als er al geld binnenkomt dan stelt A dit te gaan verrekenen met de voorschotbedragen van project 1. Nou, met zulke vrienden heb je geen vijanden nodig...

Mijn 2 centen: breng alles in rekening voor zover dat nog niet gebeurd is, dus voor project 1 eindafrekening maken en daarmee de voorschotbedragen verrekenen. Geef dan de hele kwestie uit handen aan een incassobureau en stop er zelf geen energie meer in. Focus je op werk dat je op korte termijn weer voorziet van liquiditeit en probeer van het verleden te leren.

Die centen komen heus wel, alleen niet morgen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

• 0

Op dit moment wacht ik nog steeds op geld en moet ik continue op eieren lopen. Als ik een dringende toon in mijn communicatie gebruik strijk ik ze tegen de haren in en kan ik nog langer wachten. Elke week lijken de gemaakt afspraken weer te veranderen.

"Ik weet dat mijn partner vreemd gaat, maar ik durf het niet te zeggen want ik ben bang dat ze bij me weg gaat".

Het klinkt een beetje raar, maar daar komt het in de praktijk vaak wel op neer. Laten we niet vergeten dat jij werk geleverd hebt. Daar moet jij voor betaald worden. Wil jij in de toekomst verder zaken met hun doen? Zo niet, dan zie ik totaal geen reden om op eieren te gaan lopen. Zo ja, dan nog kun je 'hard' zijn, het gaat hier immers om een zakelijke overeenkomst waar je zelf hinder van ondervindt. Hij verwacht van jou toch ook dat je het werk naar eer en geweten uitvoert en oplevert?

Dat bedrijf A wacht op betaling van bedrijf B is zijn probleem. Niet dat van jou. Er zijn legio opties. Mijn eerste advies zou zijn, verwittig bedrijf A schriftelijk van de situatie en stel hem in gebreke. Geef hem, zeg 5 werkdagen, de tijd om te betalen alvorens jij je volgende stap wil ondernemen en vermeld deze stap ook in je schrijven.

Een volledige strategie is niet op te lepelen op basis van de gegeven informatie. De vraag van StevenK beantwoorden zou een goede start zijn. Je kunt StevenK natuurlijk ook een PM sturen als je niet teveel informatie op het web wil zetten!

Succes en groet,

Jamie

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar